Caravan permanent aansluiten op 230v

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Teun3
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 28 jun 2020 00:04

Caravan permanent aansluiten op 230v

Bericht door Teun3 » zo 28 jun 2020 08:34

Beste forumleden, recent heb ik een caravan aangeschaft die ik in mijn tuin wil gebruiken als logeerplek. Omdat hier langer verbleven wordt wil ik niet gebruik maken van de gas verwarming ivm veel gas verbruik, en douchen gebeurd in het huis. Het plan is dus elektrisch te verwarmen en daarbij eventueel de koelkast in de caravan te gebruiken danwel een zuinigere buiten de caravan. Verder moet de caravan uiteraard verlicht worden en voorzien worden van wifi. Om dit alles voor elkaar te krijgen moet de caravan aangesloten worden op elektriciteit vanuit het huis. Ik ben absoluut geen elektricien en heb dan ook geen flauw idee hoe dit moet. Ik zat zelf te denken om de caravan aan te sluiten op een bestaande groep waar enkel 1 vriezer + 3 lampen op zitten, maar kan me voorstellen dat dat al teveel wordt. Heeft iemand hier enige kennis over elektriciteit of een idee bij wie ik moet wezen met dit probleem? ^Teun

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11212
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan permanent aansluiten op 230v

Bericht door dieseltijger » zo 28 jun 2020 09:06

Gewoon een adapter aan jouw cee kabel koppelen en in een wandcontactdoos met randaarde steken. Inclusief een verwarming van 2 kW, boiler en koelkast is de maximale stroomafname 10 ampère. Resteert nog 6 Ampère, meer dan voldoende voor de vriezer en de rest.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 285
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Caravan permanent aansluiten op 230v

Bericht door sander_knaus » zo 28 jun 2020 09:13

Het liefste geen stroomverbruikers buiten aansluiten waarop ook een vriezer zit aangekoppeld. De kans op kortsluiting is buiten groter dan binnen door vocht en je wilt niet dat je vriezer uitvalt als je er niet bent. Die stank is ondraaglijk
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Teun3
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 28 jun 2020 00:04

Caravan permanent aansluiten op 230v

Bericht door Teun3 » zo 28 jun 2020 09:41

(Aangepast wegens onnodig quoten)

RE.gif
Goed punt. Ik ben eerder van plan de koelkast in de caravan te vervangen voor een nieuwe. Dank voor de reacties tot dusver!

Paul Vingerhoets
Berichten: 2433
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Caravan permanent aansluiten op 230v

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 28 jun 2020 09:46

Er wordt hier de vriezer bedoeld die binnen in huis op diezelfde groep zit (vermoed ik)

Als je toevallig een storing krijgt in je caravan dan staat ook je vriezer in huis zonder spanning en gaat die ontdooien.

Beter is het als je de caravan dan op een eigen groep aansluit liefst met eigen aardlekschakelaar in de meterkast.

Als je dan meteen een de cee aansluiting buiten maakt kunnen daar de caravan inpluggen heb. Je 16A tot je beschikking alleen voor de caravan
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Teun3
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 28 jun 2020 00:04

Caravan permanent aansluiten op 230v

Bericht door Teun3 » zo 28 jun 2020 09:53

(Aangepast wegens onnodig quoten)

RE.gif
Ja dit leek mij ook een oplossing. In ga wel even met een elektricien bellen, want mijn meterkast is de minst overzichtelijke van NL.

Gebruikersavatar
Luud
Berichten: 422
Lid geworden op: di 15 jul 2014 16:53
Locatie: Nabij Maastricht

Re: Caravan permanent aansluiten op 230v

Bericht door Luud » zo 28 jun 2020 09:56

Ik heb zelf voor buiten twee cee stopcontacten geplaatst en een gewoon waterdicht stopcontact. Ik zou gaan voor het beste schakelmateriaal wat echt waterdicht afdicht. Is niet goedkoop maar wel meest veilig. Voor deze buitengroep heb ik geen extra groep getrokken, wel een dubbelpolige schakelaar binnen geplaatst om deze voorziening af te schakelen. Tsja, en als je zelf geen idee hebt, neem een goede bekende die er wel idee van heeft.
Plaatje bij het praatje:
IMG-20200403-WA0007.jpg
Saab 90 met Kip 37 kompact hefdak uit 2000 of Saab 96 v4 met Kip 390 uit 1977 of Saab 95 v4 met .....??

Gebruikersavatar
DVDGuy
Berichten: 430
Lid geworden op: do 27 aug 2009 12:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Caravan permanent aansluiten op 230v

Bericht door DVDGuy » zo 28 jun 2020 10:14

RE.gif zo mooi zie je ze op de camping vaak niet eens... thumbup.gif
Afbeelding

Skoda Octavia Wagon 1.6 D Automaat (2015) gechipt naar 125 pk + Hobby 495 Ufe Excellent Easy (2007) met Truma SE Mover

Ab
Moderator
Berichten: 26761
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan permanent aansluiten op 230v

Bericht door Ab » zo 28 jun 2020 10:15

Nog even over verwarmen..
Je hebt het over veel gasverbruik. Dat klopt tot op zekere hoogte.
De gaskachel kan tot 5000 watt aan verwarmingscapaciteit leveren.
Met electrisch verwarmen haal je dat zelfs met 20 Ampere nog niet.
2000 Watt is echter ook voldoende, de gaskachel is gebouwd om bij min 35 toch een temperatuur van 22 graden binnen te kunnen halen, dat ga je in Nederland niet meemaken.
Het komt erop neer, dat je meestal op stand 1 van 10 al voldoende warmte zult hebben. Dan levert de gaskachel iets van 500 watt aan warmte. Bij 10 graden vorst zal je 2000 watt nodig hebben. (Een en ander erg afhankelijk van grootte en isolatie van de caravan)
Vergis je dus ook niet in het stroomverbruik bij elektrische verwarming. Een 2000 watt elektrische kachel op vol vermogen eet ongeveer 10 tot 12 euro per dag aan stroomverbruik op.
Een gasvulling van 11 kg zal het bij dit vermogen ca 2-3 dagen uithouden. Je stookkosten zullen dus lager zijn op propaan.
LPG is nog veel goedkoper, maar dat vergt dure flessen en officieel mag het niet meer. Ik geef het toch even aan.

Maar voor de rest..gewoon snoer in een stopcontact, het andere eind in de caravan en klaar. Op campings gebeurd niet anders.
Je moet wel even een verloopstekker van die blauwe stekker naar een gewone (geaarde!) stekker hebben, en die ook in een geaard stopcontact steken. Niks meer of minder, en alles werkt in de caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”