Eriba Puck L + accu

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
unikap
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 10 mei 2020 15:46

Eriba Puck L + accu

Bericht door unikap » do 18 jun 2020 23:40

Na met gecoorodeerde electra stekkers slechte ervaringen te hebben opgedaan wil ik mijn
Eriba Puck L voor het huishoudelijke deel van het electra aansluiten met een 2e kabel via een
Jaeger koppeling. Verlichting,remmen en richtingaanwijzers blijven op het goed werkende deel van de
13-polige Multikon zitten.
Om Lussen te vermijden heb ik 4 kabelschoentjes losgehaald: 9, 10, 11 en 13 van de voedingskabel.
In plaats daarvan wil ik ze aansluiten op de Jaeger met een 12 v accu.
Plus op 9 en 10 en min op 11 en 13. Een zwevende zekering ertussen natuurlijk.

Zou dit goed aflopen? of is dit een slecht idee?
alvast dank voor het meedenken groeten unikap
Bijlagen
Schema Eriba Puck L 001.jpg
electra eriba puck L  voedingskabel.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eriba Puck L + accu

Bericht door Chris » vr 19 jun 2020 09:53

Snap ik het goed dat je dus een 2e aansluiting achterop de auto wilt maken en ook een 2e steker aan de caravankabel??

Dan denk je op zich goed, het kan..... MAARRRRR
Als je 9 en 10 aan de plus hangt is er geen verschil meer in de constante en de geschakelde plus.
En..
Als je dan de koelkast op 12 volt gebruikt zuipt die de accu vlotjes leeg.
Als dat de autoaccu is heb je een probleem.
De koelkast is n.l. normaal gesproken op de geschakelde plus aangesloten, en krijgt daarom geen spanning meer als de motor is uitgeschakeld.
Bescherming van de accu.

Ik kan me je ervaringen voorstellen, maar toch is het wel een vreemde oplossing die je voorstelt.
Waarom niet een "verse" aansluiting maken.
Of dat nou Multicon of Jaeger is... dat maakt eigenlijk niet uit.
Mijn voorkeur is Jaeger, daar zijn alle pootjes wat steviger..
En dan die nieuwe verse aansluiting goed waterdicht maken.
Zelf deed ik dat vroeger met Wijmaplast, prima geschikt daarvoor.
Tegenwoordig zijn er zelfs aangegoten dozen en stekers te koop, heb je helemaal geen last meer van inwendige corrosie.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Eriba Puck L + accu

Bericht door RonvA » vr 19 jun 2020 15:41

Als je toch al een Jeager koopt om de andere kabels op aan te sluiten... waarom dan niet meteen alles omzetten? Je oplossing lijkt mij beetje omslachtig, of ik snap het niet goed.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba Puck L + accu

Bericht door Ab » vr 19 jun 2020 15:48

Dat vind ik ook..
Als ik het goed begrijp, wil je een 2e kabel naar de caravan leggen?
Een Jeager of 13 polige Multicon op de auto, en die vlgs de regels der kunst aansluiten is fraaier, en nog makkelijker ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

unikap
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 10 mei 2020 15:46

Re: Eriba Puck L + accu

Bericht door unikap » zo 5 jul 2020 11:16

Chris, RonvA en Ab bedankt voor de reacties. Een eerdere reactie van mijn kant op 20-6 is op een of andere manier de mist in gegaan.
Na inspectie van de onberispelijk Multicon stekker en dikke kabel aan mijn Eriba en de constatering, dat mijn Multicon stopcontact
onder mijn Kangoo bij opening van het klepje overtollig water spuide en nog veel meer als je hem open schroefde deed mij besluiten om
dat spul te vervangen. Oorzaak waarschijnlijk een direkt splitsen van links en rechts zonder afkitten en tapen van de spleten langs de
kabel mantels.
Op mijn verzoek had mijn gararagist een 6 mm2 kabel met zekering en relais (tegen leegloop auto-accu) naar een Jaeger stekker aangebracht.
Zulke kabels zijn zo onwaarschijnlijk dik, dat ik het niet in mijn hoofd haal om dat te combineren met alle draadjes die er voor remmen,
clignoteurs en verlichting nodig zijn. Nee ik ga niet op voor een schoonheidsprijs nu ik het spul gesplitst heb, maar de voltmeter getuigt van
het nut ervan. Dan nog maak ik me geen illusies over lang kunnen koelen op een accu. De 35 forumpagina's over caravan-electra op dit forum
getuigen daar duidelijk van.
Als het spul maar werkt zonder te crashen is dat voor een beginneling al heel wat. goed weekend/fijne vakantie groet unikap
Bijlagen
Overzicht Electra Eriba - kopie verkl.jpg
Vergelijking standaard kabel en aparte 12 voeding 6 mm2.png

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eriba Puck L + accu

Bericht door Chris » zo 5 jul 2020 12:54

scratch.gif

Uhh... ja...
Ben je nu met al die extra toestanden exact 360 millivolt opgeschoten ???
Daarvan zal je koelkast weinig profijt hebben vrees ik....maar hoop doet leven... wie weet..
BTW..
Eigenlijk zou ik de losse bedrading op je foto wat in een kabelkokertje wegwerken... minder kans op problemen.
Komt nu wel " rommelig " over.
Daarbij... je hebt luidsprekerkabel gebruikt lijkt het... dat is meestal vrij dun hoor, kan niet veel hebben aan vermogen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

unikap
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 10 mei 2020 15:46

Re: Eriba Puck L + accu

Bericht door unikap » zo 5 jul 2020 12:56

Voor de volledigheid de extra voeding gaat via het contact en de continu plus is afgesloten om leegloop
van de auto-accu waarvoor Chris waarschuwde tegen te gaan.

Ondertussen reageert Chris net:
De KK krijgt z'n voeding laatste stukje via 2.5mm2
de pomp en sigaren aansteker via gewoon LSP kabel

Kabelhoesjes vond ik niet bij de Praxis anders had ik je op iets fraaier getracteerd.
groeten Unikap

unikap
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 10 mei 2020 15:46

Re: Eriba Puck L + accu

Bericht door unikap » ma 6 jul 2020 17:59

Het hierboven gepresenteerde schema ziet er nu iets anders uit.
De plus van voeding en accu zitten nu anders; rood op zwart (12).
Schema Eriba Puck L 001.jpg
groet unikap

unikap
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 10 mei 2020 15:46

Re: Eriba Puck L + accu

Bericht door unikap » za 26 sep 2020 12:31

Eind van het seizoen dat totaal 4 weken vakantie omvatte keek ik bijna terug op een volledig geslaagde ombouw
met accu en aparte 12V. aansluiting.
Bijna, want bij vertrek van de laatste camping kwam ik na het aankoppelen van de caravan nog even in de
caravan en daar bleek een intense geur van oververhit plastic te hangen. Bij inspectie van de zwevende zekering
voor de koelkast was duidelijk, dat daar de oorzaak van de stank zat. Fool-proof is het systeem dus niet.
De enige fout die ik kan bedenken is, dat ik de 12v. schakelaar van de koelkast al aan zette voordat de 230v.
schakelaar uit stond. Het relais op de print zou trammelant voorkomen dacht ik.
Thuisgekomen met alles van de aparte 12v. aansluiting los. Vervolgens alles gechecked. 230V. werkte en na vervanging
van de 15 A zwevende koelkast zekering ook het 12V. gebeuren. Geen definitieve schade blijkbaar.
Ik ga nog eens puzzelen op de schakeling of ik dat kan snappen en tot een fool-proof systeem kan komen.
groet unikap

PS Chris ik heb de hangende einden bedrading in een electra-pijpje gestopt dus dat oogt beter en is safer.

unikap
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 10 mei 2020 15:46

Re: Eriba Puck L + accu

Bericht door unikap » wo 20 dec 2023 11:13

Bij de kroonsteen-stekker aansluitingen rechts op foto boven is me gebleken, dat de aansluiting voor de koelkast voor dit materiaal een te zware belasting is.
Het kunststof van de stekker en contrastekker vervormde door oververhitting.
Een japanse stekker en contrastekker heb ik ervoor in de plaats gezet, beveiligd voor foute polariteit.
Dit gaat 3 vakanties lang goed.
gr jed

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eriba Puck L + accu

Bericht door Chris » wo 20 dec 2023 13:44

Je weet natuurlijk dan een koelkast zomaar 10-12 ampere op de 12 volt aansluiting vraagt...
Elke verbinding waar ook maar de geringste overgangsweerstand in zit zal op den duur smelten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”