Probleem met zekering automaat caravan

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Arie-S
Berichten: 4
Lid geworden op: di 16 jun 2020 22:35

Probleem met zekering automaat caravan

Bericht door Arie-S » do 18 jun 2020 22:38

Hopelijk kan iemand helpen met dit probleem,

Bij het aansluiten van de elektriciteit op de camping slaat soms de zekering automaat uit. Dit probleem heb ik niet op elke camping maar als het zich voordoet en ik vervolgens de zekering weer aanzet vliegt de zekering van de stroompaal op de camping eruit. Als ik thuis aansluit op een normaal stopcontact met een een verloopstekker ontstaat soms hetzelfde probleem maar als ik vervolgens de stekker 180 graden draai (andersom in het stopcontact doe) werkt alles prima. Ook op campings waar het probleem zich niet voordoet werkt alles goed (waarschijnlijk zitten nul en fase dus niet altijd hetzelfde , campingstekker kan er maar op 1 manier in). Ik heb het geprobeerd om de stroomverbruikers zoals koelkast en boiler ed 1 voor 1 te ontkoppelen om zo de boosdoener te vinden maar dat leverde niets op. Het betreft een hobby caravan uit 1998 , heeft iemand hetzelfde probleem en misschien de oplossing?

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Probleem met zekering automaat caravan

Bericht door BertJan » vr 19 jun 2020 19:52

van 1 elektrisch 220 volt apparaat / kabel kan de aarde zijn verwisseld met de plus of de min.
- is er recent nog wat aangesloten dan deze aansluiting goed bekijken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met zekering automaat caravan

Bericht door Chris » vr 19 jun 2020 20:24

Dit lijkt toch een z.g. Aardlek of doorslag.
Ik denk n.l. ook dat jou caravan nog niet een aardlek schakelaar heeft.
Dat was toen nog niet gebruikelijk.
Maar ergens is er een apparaat in de caravan wat de installatie op tilt jaagt...da's duidelijk en helemaal na het omkeerverhaal.
Heb je een goede digitale meter???
Dan zou je tussen de fase en massa en tussen nul en massa de weerstand eens kunnen meten.
Daar moet je oneindig meten... dus helemaal niets...
Ik ben bang dat je wel iets meet tussen een van die twee.
En als dat zo is dan is het een kwestie van alle aansluitingen losnemen en een voor een weer aansluiten.
Net zolang totdat je de schuldige hebt.
Vaak komen er fouten voor in dingen die met water en stroom te maken hebben... boiler, koffiepot, waterkoker... etc.
Maar geen garantie dat je het daarin vind.
Het kan ook de omvormer zijn die parten speelt, en zelfs de kabel waarmee de caravan is aangesloten.
Meten meten en nog eens meten....
Maar alleen als je weet wat je meet...'
Anders moet je het uitbesteden helaas.... het is een echt zoekplaatje soms.

succes.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Probleem met zekering automaat caravan

Bericht door Techn » za 20 jun 2020 08:36

Het kan niet lang duren om die ene gebruiker te vinden waar het niet goed zit.
Je gebruikt deze immers niet zo vaak omdat je niet altijd last hebt van de storing
Zoveel apparaten met netsnoer zul je niet hebben in een caravan buiten een koffieapparaat en waterkoker

Ik denk dat je het moet zoeken in de airco of laadinrichting van de mover


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Probleem met zekering automaat caravan

Bericht door dieseltijger » za 20 jun 2020 09:07

Ik zou de omvormer ook uitsluiten. Euhhh... Ik weet niet of je een huis hebt met een moderne meterkast, maar ik zou beginnen met het aansluiten van jouw caravan met een stekker met randaarde op een niet-natte groep. Bij een moderne meterkast staat daar een gevoelige aardlek op.

En dan maar hopen dat 'ie plof zegt. Zo nee: stekker 180 graden draaien zodat de fase via de andere draad binnenkomt. En weer op plof hopen. Bij de hopelijk plof.... Ook even jouw omvormer even ontkoppelen van de 220v.

Is deze aanpak een idee? Even wachten tot de huisgenoten weg zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Probleem met zekering automaat caravan

Bericht door Techn » za 20 jun 2020 09:13

Een moderne meterkast heeft alles achter aardlek


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Probleem met zekering automaat caravan

Bericht door thmeyer » za 20 jun 2020 11:51

RE.gif

Dit klopt helemaal, maar niet iedereen heeft een nieuw huis of een recente aangelegde elektrische installatie.

En dan vind ik dat het idee van Dieseltijger helemaal niet zo slecht !!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Arie-S
Berichten: 4
Lid geworden op: di 16 jun 2020 22:35

Re: Probleem met zekering automaat caravan

Bericht door Arie-S » zo 28 jun 2020 23:13

Dank voor jullie reactie's ,

Gisteren heb ik de caravan uit de stalling gehaald en ben ermee aan de gang gegaan. Ik heb het volgende geprobeerd :

*Eerst caravan weer op de stroom aangesloten thuis > probleem was nog steeds hetzelfde (dus niet veroorzaakt door vocht of zo) caravan heeft 10 maanden droog in de stalling gestaan.

*Kabel waarmee de caravan is aangesloten losgekoppeld en doorgemeten , weerstand gemeten tussen nul en aarde en fase en aarde en tussen nul en fase , geen waarde dus kabel is ok.

*Zelfde gedaan bij stroom ingang buitenzijde van de caravan > geen resultaat.

*Alle uitgaande 230 v bedrading los gehaald van de box in de kledingkast en de caravan weer aangesloten met de kabel , 12 volt gebruikers geprobeerd deze werken. Daarna stekker omgedraaid en het blijft werken , storing wordt dus niet veroorzaakt door de omvormer of 12 volt gebruikers.

*Vorig jaar heb ik extra stopcontacten geplaatst , dit heb ik gedaan door vanaf de stroomkast bedrading te trekken (dus niet vanaf een bestaand stopcontact maar apart van de originele elektra) deze heb ik aangesloten en geeft geen storing.

*Rest van de 230 (originele) bedrading aangesloten en storing is er weer.

*Onder de bank voor in de caravan verdeeldoosje geopend en boiler losgekoppeld , daarna geen storing ook niet met stekker andersom.

*Verwarmingselement gedemonteerd en storing is weg , stekker gemonteerd op de bedrading van het element en deze getest. Wordt gewoon warm en stoppen slaan er niet uit. Verwarmings element lijkt dus ok.

*Spanning gemeten op de bedrading naar boiler in caravan , met de schakelaar aan 230 V met de schakelaar uit 70 V ? .Als ik het element weer aansluit vliegen de stoppen er weer uit.

Bedrading ziet er goed uit , kan de storing in de wipschakelaar zitten of in de condensator? (boven de keuken)

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Probleem met zekering automaat caravan

Bericht door Musso53 » zo 28 jun 2020 23:21

Het komt mij over dat er een aardleksluiting zit in het verwarmingselement. Heb je bij de test ook een aarddraad aan het element verbonden?
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Probleem met zekering automaat caravan

Bericht door dieseltijger » zo 28 jun 2020 23:21

Jeumig. Dus je weet waar de oorzaak NIET zit, ook niet de usual suspect (boiler). Dan: wat is er nog meer veranderd in de caravan in het algemeen? Heb je nog ergens iets gemonteerd (jouw wandcontactozen) waarbij een schroefje wellicht een draad heeft doorboord.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Arie-S
Berichten: 4
Lid geworden op: di 16 jun 2020 22:35

Re: Probleem met zekering automaat caravan

Bericht door Arie-S » ma 29 jun 2020 22:58

Musso53 schreef:
zo 28 jun 2020 23:21
Het komt mij over dat er een aardleksluiting zit in het verwarmingselement. Heb je bij de test ook een aarddraad aan het element verbonden?
Aarde had ik niet aangesloten , nu nogmaals geprobeerd met aarde en dan klapt de aardlek eruit. Ik meet ook een weerstand tussen aarde en bruine draad van het element dus waarschijnlijk toch stuk. Dank je ik ga een nieuwe bestellen. Ik zocht het in de bedrading en schakelaar omdat als de schakelaar uit staat ik toch nog spanning meet (70 volt) tussen de blauwe en bruine draad naar het verwarmingselement. kan dit kwaad?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem met zekering automaat caravan

Bericht door Ab » ma 29 jun 2020 23:18

Is zeker niet goed..
In sommige oudere huisaansluitingen heb ik tussen aarde en nul wel eens een volt of 6 gemeten. Vreemd, maar mogelijk iets met inductie.
Dat komt best veel voor. Meestal een paar volt, soms iets meer.
Bij een goede vriend van mij, konden we daar in zijn paardenboxen een stuk of 10 6 volts lampjes continu op laten branden.. mrgreen.gif
Gratis licht.

Maar 70 volt is wel heel veel.
Met een nieuw verwarmingselement is het geheid over.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Probleem met zekering automaat caravan

Bericht door dieseltijger » ma 29 jun 2020 23:37

Gelukkig heb je het gevonden!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met zekering automaat caravan

Bericht door Chris » di 30 jun 2020 08:08

Waar ik je al direct op attendeerde...
De boiler....
Juist dat verwarming element is een gluipertje..
Als je die hoog ohmig had gemeten op doorslag was je snel klaar geweest.

Nu ook klaar en veel wijzer ...want een verwarming element kan best werken maar toch doorslag hebben.
Een hoog ohmige meting had dat duidelijk gemaakt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”