Geen stroom uit accu?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Veerman
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 17:14
Locatie: Volendam

Geen stroom uit accu?

Bericht door Veerman » za 16 mei 2020 08:00

Vraagje aan jullie omdat hier nogal veel kennis aanwezig is. Ik wilde vanmorgen de caravan uit de winterslaap halen vanwege de jaarlijkse controle, maar toen ik de stroom eraf haalde om de mover te gaan gebruiken was het over. Blijkt dat ik denk geen accuspanning aanwezig heb. Lampen in de caravan gaan ook niet aan en mover zegt dat er geen accuspanning is. Op het netwerk werkt de mover zoals het hoort. Dus ik kon de caravan niet naar de dealer brengen want 2300 kg zonder mover gaat m niet worden. Wat is er nu aan de hand. Ik heb n 10 amp lader van ik dacht Ctek en die heeft er gedurende maanden op aangesloten geweest. Je zou zeggen dat de accu dus vol moet zitten. Ik ben n nobody op het gebied van deze materie dus misschien kunnen jullie me helpen.
Mvg Frank
Vw multivan/ camper 198 pk 466 nm, Tabbert puccini 655 E met n hele waslijst aan opties. Voortent Unico genua 320 met kuipzeil.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door Ab » za 16 mei 2020 09:09

Staat wellicht de hoofdschakelaar uit?
Of 1 accupool los ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Veerman
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 17:14
Locatie: Volendam

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door Veerman » za 16 mei 2020 09:24

Hoofdschakelaar stond op aan. Zekeringen waren zover ik kon zien heel. accupolen heb ik naar gekeken maar die zaten vast. Vreemd. Heb m werkend weggezet.
Frank
Vw multivan/ camper 198 pk 466 nm, Tabbert puccini 655 E met n hele waslijst aan opties. Voortent Unico genua 320 met kuipzeil.

Wally
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door Wally » za 16 mei 2020 10:21

Ik lees niets over een gemeten spanning en dat zal hem toch eerst worden wil je weten waar het probleem zit.
Te beginnen bij de accu, zonder aangesloten lader.

Wat meet je dan?

Frans

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door JanPunne » za 16 mei 2020 10:45

Als u er niet uitkomt neem dan contact op met Peter Zuidewind aan de Wagenweg in Purmerend.
Hij is expert op dat gebied.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door WillyL » za 16 mei 2020 10:50

Weet je ook zeker dat je lader inderdaad ladde? Op een Crec moeten er vele ledjes branden (toch op de mijne) wanneer de batterij vol is. Met een multimetertje toch even de spanning meten aan de polen...

Gewoon een gedachtengang... Stond de 230v spanning wel op die lader? Bij mij hangt de caravan (en dus ook de lader) aan een buitenstopcontact en dat heeft in huis een (dubbelpolige) schakelaar. Wanneer die uit staat is er geen spanning. Is het bij jou ook iets soortgelijks en ben je vergeten die knop aan te zetten?

Indien de nood groot is kan je ook moveren met een startbatterij...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door dieseltijger » za 16 mei 2020 11:42

Of de accu is gaan hemelen. Kan zomaar gebeuren bij een lood accu als deze te lang en te ver ontladen is geweest. Dus gewoon op de polen meten, liefst met een belasting en als de spanning te laag is: zegen en heenzending.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door Ab » za 16 mei 2020 12:06

Je kunt ook gewoon moveren met een starthulp.
Wel eentje met kabels en krokodillenbek eraan.
Heb ik verschillende keren gedaan.
Zelfs met een stroomvreter als een Simpark ging dat uitstekend.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Veerman
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 17:14
Locatie: Volendam

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door Veerman » za 16 mei 2020 13:06

Alvast bedankt voor alle reacties. Heb de accu eruit gehaald en naar een garage gereden om te laten meten. Op de lader van de garage bleek de accu niet te worden weergegeven dus meten en helaas is de accu overleden. Spanning was 0,23 volt. Niet goed bij n optima blijkt. Nu zal ik ergens iets moeten regelen om bij de dealer te geraken en deze zal kijken wat er aan de hand is. Misschien de lader kapot maar dat moet blijken. Het gaat wel lekker zo. N maandag caravan ben ik bang voor. Tafel zakt vanzelf na 2 jaar, pomp toilet kapot na 2 jaar en 2 maanden en nu accu en misschien lader kapot na misschien ook ruim 2 jaar. Helaas alles buiten de garantie en tot nu toe n moeilijk doende dealer daarover.
Mvg Frank
Vw multivan/ camper 198 pk 466 nm, Tabbert puccini 655 E met n hele waslijst aan opties. Voortent Unico genua 320 met kuipzeil.

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door JanPunne » za 16 mei 2020 13:13

RE.gif
Hmm..Tabbert, gaat het om een dealer in Heerhugowaard of eentje in Purmerend?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door Chris » za 16 mei 2020 13:18

Welke accu heb je??

Als er per ongeluk hier of daar iets aan is blijven staan in de caravan... lampje, of Ledje.. ( bij mij zou dat zomaar de radio kunnen zijn want die zit achter een kleppie..) ....Dan slurp je de accu tot op de bodem leeg.
En een volledig ontladen accu is niet vaak weer tot leven te roepen.
Er hoeft maar 1 cel het loodje gelegd te hebben en het is definitief over.
Daarvoor is ook het veelvuldig geschreven en vertelde advies: In de stalling MET accu.... 1 pool losnemen!
Dan kan een volledige ontlading bijna niet plaatsvinden.

Je schrijft ook: " op het netwerk werkte de mover zoals het hoort"..
Die snap ik niet.. een mover kan niet werken op alleen een lader....wat is dan het Netwerk??
Misschien heb je wel kontakt kunnen maken maar geen power genoeg om te kunnen moveren.

Maar dan nog direct een vraag..
Heeft de caravan al die tijd in de stalling aan de 230Volt gehangen???
Heeft de lader al die tijd dan aangestaan??
Het is wat onduidelijk voor mij..

Mijn accu kan niet geladen worden in de stalling, staat dus ook bij mij thuis, lekker af en toe aan de lader.
Vind ie fijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door Chris » za 16 mei 2020 13:18

JanPunne schreef:
za 16 mei 2020 13:13
RE.gif
Hmm..Tabbert, gaat het om een dealer in Heerhugowaard of eentje in Purmerend?
Ik dacht Hillegom Jan..
Ook mijn dealer...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door dieseltijger » za 16 mei 2020 13:31

Veerman schreef:
za 16 mei 2020 13:06
<knip> Het gaat wel lekker zo. N maandag caravan ben ik bang voor. Tafel zakt vanzelf na 2 jaar, pomp toilet kapot na 2 jaar en 2 maanden en nu accu en misschien lader kapot na misschien ook ruim 2 jaar. <knipperdeknip>
Ach kop op! Loodaccu's zijn er voor om het loodje te leggen, en pompjes draaien vanwege een half openstaande kraan bij het wegbrengen naar de stalling wel eens droog - en raken daardoor oververhit. Rottige opmerking van mijn kant: het zijn dingen die ééns in de zoveel tijd vervangen moeten worden. Positief: dit is de kans voor een frisse, verse Optima accu, of een lichtgewicht LiFePO4 accu.

Inderdaad: polen los (doe ik nooit, want ik zet de hoofdschakelaar gewoon uit) en ruim voor de grote vakantie altijd even voorpret hebben door met de caravan op pad te gaan zodat je problemen ruim op tijd in het snotje krijgt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Veerman
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 17:14
Locatie: Volendam

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door Veerman » za 16 mei 2020 13:56

Onderhoud blijft en doe daar ook niet moeilijk om. Feit blijft dat iets wat zo snel kapot gaat is vreemd en vooral zoveel. Een optima gaat meestal langer mee dan 3 jaar. Ik ben alleen met de bouwvak 3 weken weg en daarna staat de hut in de stalling. In de stalling gaat de hoofdschakelaar uit en staat de accu op n lader die ook druppelt. Alle verlichting staat dan uit en nee ik vergeet t niet om uit te zetten want ik kom wekelijks in dezelfde stalling.

@chris. Ik ben niet goed in deze materie daarom ook hier aanwezig maar toen ik de stekker in het contact aansloot van de stalling kon ik de mover gebruiken. Ook het Level systeem. Zonder de stekker dus alleen de accu was alles stil. Een lipo accu is mooi en licht maar omdat bij mij dit soort techniek alleen maar kapot kan gaan lijkt me dat geen goed idee. Weet trouwens ook niet hoelang je kunt moveren met zo een accu. Caravan weegt snel 2500 kg.
Mvg Frank
Vw multivan/ camper 198 pk 466 nm, Tabbert puccini 655 E met n hele waslijst aan opties. Voortent Unico genua 320 met kuipzeil.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door dieseltijger » za 16 mei 2020 14:02

Ah...nou snap ik het. Je hebt gelijk. Dit zou niet moeten gebeuren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door Chris » za 16 mei 2020 15:16

Veerman schreef:
za 16 mei 2020 13:56
Een optima gaat meestal langer mee dan 3 jaar. In de stalling gaat de hoofdschakelaar uit en staat de accu op n lader die ook druppelt.
Hoi Frank... ik zeur effe door... want ik probeer de oorzaak ook te vinden... en heb geen kristallen bol dus jij bent de enige die ik kan vragen.
Mag dat ???
Zo ja..

1e
De hoofdschakelaar staat uit... zeg je..
In de caravan denk ik dan.
Heeft de lader dan wel spanning??... of ligt er een verlengsnoertje hier of daar heen??

2e.
Is dat de Ctek lader die druppelt???
Want.
Ik heb ook ooit eens zo'n eenvoudig druppelladertje gekregen, zo'n simpel dingetje van een paar euro...
Dat werkte totaal niet... ik denk omdat de laadspanning van dat "voddending" te laag is voor een Optima.
Optima's moeten met 14,8 - 14,9 volt geladen worden... iets meer mag ook nog maar de 12 volt uit zo'n druppelding is niks.
Nog erger... dat ding trekt je accu leeg..
Ik kreeg dit ding eens, die ondertussen al lang in de vuilbak ligt...
https://www.obelink.nl/pro-plus-accutra ... JvEALw_wcB

Maar als het de Ctek is die al die tijd laad kan het niet fout gaan eigenlijk.
Echter...
Een accu is een ding wat idd van het ene op het andere moment het loodje kan leggen.
Ook nieuwe accu's kunnen die kuren hebben.
Optima USA heeft wel een garantie systeem, kan je hier lezen wat dat inhoud: https://www.optimabatteries.com/en-us/s ... p-warranty
Zoals ik het lees zou jij dan 36 maanden garantie hebben.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door mrbullmastiff » za 16 mei 2020 15:32

De Ctek lader die ik gebruik moet je als die spanningsloos is geweest zelf weer in laad modus zetten. Als hij laad en de accu is vol gaat hij automatisch over in druppelladen. Als de stroom eens is uitgevallen en er is een continu gebruiker aanwezig trek je de accu helemaal leeg.
Mogelijk is dat bij jou ook de reden geweest.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Veerman
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 17:14
Locatie: Volendam

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door Veerman » za 16 mei 2020 16:47

Hoofdschakelaar en lader is af fabriek ingebouwd. Blijkt geen ctek te zijn maar iets anders. N blauw apparaat. Of daar spanning op staat/stond weet ik niet en maakt ook verder niets meer uit. Alles is netjes ingebouwd zover ik daar n oordeel over kan doen met alles afgezekerd per onderdeel. De dealer mag het nu verder uitzoeken. Nu moet ik nog n manier zien te vinden om die caravan daar te krijgen. Zou het slecht zijn om te moveren met de stekker nog in het contact? Tot nu toe is dit mijn enigste oplossing. Heb niet ff n reserve accu liggen en om nou n nieuwe 75 amp optima te kopen voordat de dealer er naar gekeken heeft vindt ik wat voorbarig.
Frank
Vw multivan/ camper 198 pk 466 nm, Tabbert puccini 655 E met n hele waslijst aan opties. Voortent Unico genua 320 met kuipzeil.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18938
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door Hobby Linka » za 16 mei 2020 17:15

mrbullmastiff schreef:
za 16 mei 2020 15:32
De Ctek lader die ik gebruik moet je als die spanningsloos is geweest zelf weer in laad modus zetten.
Welke is dat dan?

Ik heb de 5.0 en die onthoudt gewoon het programma.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door Psjaak » za 16 mei 2020 18:13

Mijn vorige accu legde het loodje terwijl de caravan 5 meter van de oprit verwijderd was. Advies van de dealer was stroomkabel uitrollen en aansluiten op de caravan en stopcontact in huis en vervolgens reed ik zonder problemen de caravan op de oprit. Een ander puntje. Ik las dat bijv. de Power Xtrem30 5 jaar garantie geeft. Het is wel prijzig 495 euro maar dan ben je voorlopig wel uit de problemen.

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door JanPunne » za 16 mei 2020 18:26

Tegenwoordig kost deze zo’n 50 € minder, mAr het blijft een hoo geld.
Daarentegen heeft deze een hoop voordelen waardoor de koop op langere termijn inderdaad weer goedkoop is.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door Paul Vingerhoets » za 16 mei 2020 18:38

Als je kunt moveren als de caravan aan de 220v hangt heb je er een stevige voeding/lader in hangen.

Zolang je kabel dan lang genoeg is kun je het proberen laat iemand anders wel de lader e.d. In het oog houden of er geen rooksignalen af komen en niet verder dan noodzakelijk om er met de auto bij te kunnen zou ik zeggen..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door Chris » za 16 mei 2020 20:52

Veerman schreef:
za 16 mei 2020 16:47
Hoofdschakelaar en lader is af fabriek ingebouwd. Blijkt geen ctek te zijn maar iets anders. N blauw apparaat.
Ik denk dat jij de Schaudt omvormer bedoeld. Die is Blauw idd en een beetje het standaard merk in deze caravangroep.
Echter vraag ik me dan wel af of deze idd de accu ook laad.
Geen idee hoe dat aangepakt is in jou caravan.

Jammer dat je niet dichterbij woont, mijn Optima Yellowtop staat hier volgeladen voor het grijpen.
Hang je er zo tussen... en dan kan je moveren.
Maar... Volendam is effe niet om de hoek...60km voor mij.
Is er niet een "dichterbijwonend" forumlid die een losse accu heeft??
Tevens ben ik bang dat een "leenaccu" de enige oplossing is dan, moveren op de omvormer is een kunstje wat volgens mij niet kan.
Een belaste mover vraagt veel meer vermogen dan welke omvormer/lader kan leveren, onbelast is het misschien mogelijk..

Plaatje van dat blauwe ding.. deze??
.
Schaudt.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door mrbullmastiff » za 16 mei 2020 22:13

Hobby Linka schreef:
za 16 mei 2020 17:15
mrbullmastiff schreef:
za 16 mei 2020 15:32
De Ctek lader die ik gebruik moet je als die spanningsloos is geweest zelf weer in laad modus zetten.
Welke is dat dan?

Ik heb de 5.0 en die onthoudt gewoon het programma.
Die van mij is al een jaar of tien oud denk ik, misschien ouder. Ik dacht een type 3600.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Geen stroom uit accu?

Bericht door Musso53 » zo 17 mei 2020 09:19

Is het niet een optie om even de accu uit je auto te gebruiken?
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”