Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36199
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Bericht door Chris » zo 15 mar 2020 21:37

Even een opmerking terzijde...
Als je iets met kroonstenen gaat gebruiken....
Dan mag je de draden die onder de schroefjes komen NIET vertinnen hoor.
Vertind draad is niet meer veerkrachtig, en zal een slecht kontakt veroorzaken na verloop van tijd.

Verder denk ik dat ik je foto's maar eens uit ga printen... kan ik ze op een rijtje leggen om e.e.a. te "zien".
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Meneer.JJ
Berichten: 41
Lid geworden op: do 18 jul 2019 20:53

Re: Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Bericht door Meneer.JJ » zo 15 mar 2020 22:08

Denk niet dat ik voor die kroonstenen ga kiezen, die verdeeldoos gaat veel te krap zijn en die grote voor camions is wat overkill.

Zal alle draden losmaken, vertinde stukken eraf, nieuw strippen en direct in wagos waar ze allemaal samen komen.

Groeten
J

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 275
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Bericht door SjefGS » zo 15 mar 2020 22:15

Ik heb niet zoveel verstand van electra maar ooit eens bij een restauratie van een motorfiets wel zeLf bedrading vernieuwd gewoon op de Jan boeren fluitjes methode leg de oude compleet op tafel en maakt hem na
Ik zou de gehele draaiboom er zo goed als mogelijk er onder vandaan halen en labelen en neerleggen zodat je met nieuwe spullen exact dezelfde namaakt.
Moet je wel de geknutselde zaken van de vorige eigenaar in het oog houden.
Ik zie ook een achteruitrijcamera. Hoe zit dit die eraan geknoopt?

Sjef
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Ab
Moderator
Berichten: 26750
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Bericht door Ab » ma 16 mar 2020 00:09

Je denkt veel te moeilijk. knipoog.gif
Die verdeeldoos is groot zat. Ik heb daar tientallen aanhangers mee bedraad. Die dingen zijn daar ook speciaal voor.
Er komen 10 draden in .Een 13 aderig aansluitsnoer dus.
Er hoeven er voor de verlichting ook maar 10 uit, als je het echt heel compleet aansluit. (De andere 2 zijn voor de koelkast.
Als je toch bezig bent, kan je die beter apart houden met dikkere draden.)
De breedte lichtjes en contourverlichting sluit je aan op de plus van de achterlichten. Links en rechts gescheiden.
Er zitten 2 openingen in de verdeeldoos .
Voor 2 kabels. 1 naar voor naar de dissel, 1 naar achter voor de verlichting.
Achter kan je evt nog een 2e doos zetten om links en rechts te verdelen.
Moeilijker kan ik het niet maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Bericht door WillyL » ma 16 mar 2020 09:14

Dit wordt een lang draadje...
Misschien is de opmerking reeds gegeven of slechts een gedachtenspinsel.

Ik zie op minstens 2 foto's een bruine draad los hangen. Nu is net die bruine draad voor de rechterstandverlichting indien ik het schema van de stekker juist lees. Zit die losse draad op de toevoerleiing vanuit de stekker op de auto? Zo ja, vooral bij 13 polige stekkers is die gebruikt voor die kant van de verlichting. Het zou geen kwaad kunnen om die toch maar eens extra uit te meten.

Bij onze vroegere caravans, toen mistlichten pas in trek kwamen en we nog de oude jeager gebruikten, werd een van de twee standlichtdraden/contacten gebruikt om het mistlicht aan te sturen. De permanente voeding bleef dan beschikbaar. Heel misschien was dit in de oorspronkelijke opstelling bij jou ook het geval.
Wanneer dat zo is kan het wel dat een zekering springt wanneer alle lampjes (de vele standmichtjes voor, zij en achter) tegelijkertijd branden indien de zekering op de auto erg zwak is.
Het verklaart wel niet waarom een kant werk en de andere niet.


Ik zie ook op een foto een tweekleurige draad bruin/blauw. Klopt dit? Dt lijkt speciaal en niet meer in overeenstemming met de huidige standaar.
Het is ook reeds voorgesteld, vervan op de caravan de draadboom tot achteraan met een moderne versie waarvan de kleurcodes wel overeenkomen met die op het schema van de stekker.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26750
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Bericht door Ab » ma 16 mar 2020 09:39

Ik gebruik altijd 13 aderige kabel van de rol af.
En een paar stukken 6 aderig.
Verder nog een verdeeldoosje, en een handvol adereindjes en oogjes. Voor een aanhanger volstaat dat.
Met een caravan heb je nog een extra doosje nodig.
Voor de constante stroom en koelkast.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18349
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Bericht door deusjevo » ma 16 mar 2020 09:49

Ik heb volgens mij exact dézelfde caravan echter het ding staat in de Franse stalling.
Kan je wel vertellen dat die rechter achterlicht kap zoeken als een speld in een hooiberg is.
Had er ook eentje nodig ivm een beschadiging en ben uiteindelijk geslaagd bij een ex Knaus dealer.
De oude achterlicht kap ligt nu nog onder in de hangkast achter de kachel bij de onderdelen die ik hoop nooit meer nodig te hebben.

Qua aansluiten en schema’s kan ik je nu helaas niet echt helpen.
Deze oude door een sjacheraar aangelegde installatie zou ik geheel vervangen en geen tijd meer in steken.

Mis je nou ook stuk achterbumper of heb heb je dat even verwijderd en weggelegd?

Succes!

Dit is het kontje van onze Knaus 450:
.
54D18BD7-7C0B-4A9D-9B09-C0BE38F46501.jpeg
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8018
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Bericht door VIP » do 19 mar 2020 14:06

Ik ben even in de voorraad gedoken.

Heb een Hella achterlicht unit met achteruitrijlicht liggen (NOS)

Compleet met lichtelement en lampjes.

+/- 13,5 cm hoog

+/- 30,5 cm breed

Bij interesse even een PM
Bijlagen
532F6F2E-97D1-406B-9F6D-8074F3BCA094.jpeg
9BBF7148-BB43-45F4-91A0-C1DC71E4473A.jpeg
4E89F1EC-5167-48F6-B389-13C5B13D8CDB.jpeg
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18349
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Bericht door deusjevo » do 19 mar 2020 14:11

Is dat een Jokon of een Hella?

Jokon wijkt net ietsie af.

EDIT: Hella lees ik nou... stom.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8018
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Bericht door VIP » do 19 mar 2020 17:02

RE.gif

Idd Hella.
Porsche + Tabbert

Meneer.JJ
Berichten: 41
Lid geworden op: do 18 jul 2019 20:53

Re: Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Bericht door Meneer.JJ » do 19 mar 2020 20:00

Hi allen,

kleine update, niet zoveel tijd om te klussen nu het werkweek is, dus alleen maar af en toe s'avond wat tijd.
DUS
heb de volledige achterkringen losgemaakt van de voor-kring, hierop heb ik dan rechtstreeks de batterij aangesloten.
- begonnen bij de kring waar ik altijd de problemen heb natuurlijk. (de bruine kring, of dus rechter achter lichten), direct bij aansluiten gaat het rechterlicht, rechter breedte licht en rechter reflector licht branden, MAAR ook direct gaan flikkeren, tegelijkertijd gaat het linker remlicht mee flikkeren.

Dit zegt me dat er een contact of probleem moet zijn met oftwel de draden, bruin en rood (remlichten) ofwel het lampje.
Hierbij moest ik dan denken aan wat Chris hier al ergens eerder vermelde, dat hij op de camping een mede kampeerder had geholpen en waar het probleem uiteindelijk bij een klein duo lampje zat.
Ik had toen we de caravan kochten al het linker achter lichtje vervangen daar het niet meer echt koosjes was, dus eentje op overschot en ingestoken aan de rechterkant.
Na opnieuw aansluiten geen flikkerende/schommelende lichtsterkte meer. Geen linkerkring die mee gaat flikkeren maar zuivere felle achterlichten aan de rechterkant.
Kan dit nou echt allemaal door 1 lampje gebeuren? (kring niet willen aangaan, en op andere auto zekering die springt?)

Dit neemt natuurlijk niet weg dat alles pover en triestig is aangesloten. Materiaal is besteld, maar komt allemaal wat trager toe door onze Belgische lockdown. Met beetje geluk komt het meeste toe dit weekend en weet ik wat ik kan gaan doen :)
eenmaal dit allemaal vernieuwd en geïnstalleerd is kan ik beginnen opnieuw testen met de auto erbij. Laten we hopen.
deusjevo schreef:
ma 16 mar 2020 09:49
Mis je nou ook stuk achterbumper of heb heb je dat even verwijderd en weggelegd?
Dit is het kontje van onze Knaus 450:
-> die van ons ziet er dus exact hetzelfde uit, maar de achterbumper ligt los op de houtblokken om er beter bij te kunnen mrgreen.gif
SjefGS schreef:
zo 15 mar 2020 22:15
Ik zie ook een achteruitrijcamera. Hoe zit dit die eraan geknoopt?
- die hangt er inderdaad aan, maar hoe ik die moet aansluiten heb ik eigenlijk geen idee van, als ik de draad volg, komt die vooraan aan de dissel uit waar ook de jeager stekker zit. Hier zitten 4 kleurtjes op (wit, geel, rood en zwart). Heb eigenlijk nog niet echt lang gezocht achter een aansluitschema of connector hoe dit kan werken. Lijkt me opzich wel handig dat ding? Dien ik die ook mee aan te sluiten op de massa van de caravan?

Nieuwe update volgt dus wanneer het materiaal toekomt.

Groeten

J

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36199
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Bericht door Chris » do 19 mar 2020 21:01

Nou J.J...

Wat er allemaal op afstand is te bedenken he..
Zo'n duplo lampje kan idd flink narigheid brengen.
Als je het niet goed monteert dan.... nou ja, je ziet het.
Kortsluiting maak je best wel snel met dit soort lampjes en lamphoudertjes.... het is wat fragiel allemaal.

Mooi dat je het gevonden hebt... nu opknappen die bedrading.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Meneer.JJ
Berichten: 41
Lid geworden op: do 18 jul 2019 20:53

Re: Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Bericht door Meneer.JJ » do 2 apr 2020 20:57

Hi Allen,
Ondertussen is alles opgelost en terug gemonteerd zoals het moet. Ook via VIP de lamp aangekocht met achterruirijdtlicht erin daar de andere kant een gaatje had en toch moest worden hersteld/vervangen.

Keuze is dus voor IP66/67 boxjes geworden in samenwerking met WAGO`s. Direct ook maar nieuwe jeager stekker gestoken daar de vorige beginnen condenseren was langs binnen met roest vorming tot gevolg.

Langs voor ook extra verdeeldoosje binnen gestoken {voor kringen links voor en rechts voor}, toen ik begon los te halen bleek er hier een connectie te zitten van 3 tot 4 verleng draadjes na elkaar (gesoldeerd met wat tapjes erover...)

Dit draadje mag dus dicht
Bedankt iedereen om mee te denken en voor jullie tips
Special thanks voor VIP (voor in je stock te kijken voor de lamp thumbup.gif ) & Chris voor het doorslaggevende antwoord van het lampje blij.gif

Doelstelling was klaarzijn voor de paasvakantie daar we geboekt hadden op Kurenpolder, helaas moet dit even wachten tot dat smerige virus wat weg is. Dus voorlopig omgeboekt naar augustus.

Foto's volgen morgen, krijg ze via men gsm niet online

Groeten

J

Meneer.JJ
Berichten: 41
Lid geworden op: do 18 jul 2019 20:53

Re: Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Bericht door Meneer.JJ » do 2 apr 2020 21:12

Foto's verkleind nu lukt het wel.
Gr

J
Bijlagen
IMG_20200330_210043_450x600.jpg
IMG_20200330_210043_450x600.jpg (60.96 KiB) 246 keer bekeken
IMG_20200329_105345_800x600.jpg
IMG_20200330_210107_450x600.jpg
IMG_20200330_210107_450x600.jpg (59.72 KiB) 246 keer bekeken

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18349
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Bericht door deusjevo » do 2 apr 2020 21:23

Je achteruitrij licht werkt ook nog thumbup.gif
Is bij jouw bouwjaar (1994 toch) nog niet verplicht.
Netjes hoor!
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Rechterkring Caravan, Massa probleem?

Bericht door WillyL » vr 3 apr 2020 08:53

Wat de aansluiting van de camera betreft, meer dan waarschijnlijk zijn zwart/rood de min/plus 12v.
De wit en gele is dan de videoaansluiting. Alleen weet ik niet zeker of de witte de massa (-) is. Iemand een suggestie?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”