Schakelmateriaal
Schakelmateriaal
Na het vervangen van de 12 volt transformator in onze Kip door een led voeding na advies van Chris, wil ik deze graag handmatig aan en uit kunnen zetten. Dit is omdat er ook 12 volt van de accu komt, en die werkt alleen als ik de 12 volts voorziening van de transformator handmatig uit kan zetten. Ook wil ik graag een omvormer 12 volt naar 230 uit en aan kunnen zetten met een schakelaar. Omdat ik niet de caravan vol wil bouwen met schakelaars, wilde ik gebruik maken van een dubbele schakelaar ( zo een: https://www.dewitschijndel.nl/fawo-230v ... ichtgrijs/). Echter, ik moet dus 1 keer 230 volt schakelen en 1 keer 12 volt. De vraag is nu dus: zou ik een 230 volt schakelaar kunnen gebruiken om 12 volt te schakelen? Het gaat alleen om een stuurstroom voor de omvormer. Ik snap dat 230 volt niet door een 12 volt schakelaar kan.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300
Re: Schakelmateriaal
Ik denk dat dit gewoon kan.
Als de schakelaar tenminste is uitgevoerd als 2 enkelpolige of als 2 wisselschakelaars.
En dat zijn deze dingen meestal wel..
Even kijken op de achterkant..
Zit daar 2x een P kontakt.... dan is het ok.
Als de schakelaar tenminste is uitgevoerd als 2 enkelpolige of als 2 wisselschakelaars.
En dat zijn deze dingen meestal wel..
Even kijken op de achterkant..
Zit daar 2x een P kontakt.... dan is het ok.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Schakelmateriaal
Gebruik NOOIT 220 en 12V in een schakelaar dit is vragen om moeilijkheden,de getoonde schakelaar is een serie schakelaar dus met een P,als er twee inzitten zijn deze zeker doorverbonden.Ga voor safe en neem twee enkel polige schakelaars.
Hobby 400SF / Powrmover , Hyundai IX35 2.0
Re: Schakelmateriaal
+1
Nooit verschillende spanningen of voedingen door 1 component laten lopen!!!
Dus ook niet door 1 kabel!!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nooit verschillende spanningen of voedingen door 1 component laten lopen!!!
Dus ook niet door 1 kabel!!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Schakelmateriaal
Dat gaat waarschijnlijk ook niet omdat die schakelaars meestal een gezamelijke "P" hebben.
Maar het mag voor zover ik weet ook niet! (meerdere voedingsbronnen in een buis/kabel.)
Maar het mag voor zover ik weet ook niet! (meerdere voedingsbronnen in een buis/kabel.)
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Schakelmateriaal
Ik vraag me ineens af of NEN 1010 ook van toepassing is op caravans.
Dacht van niet....
Dacht van niet....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Schakelmateriaal
Als dat zo zou zijn worden er heel wat hutjes afgekeurd hier op het forum
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Schakelmateriaal
RE.gif
Psies
Psies
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Schakelmateriaal
Het is maar, dat je het weet !!!!
INFO
De KIP caravans waren vroeger volgens NEN1010 geïnstalleerd (werd ook aangegeven in de folder), of dat nog zo is weet ik niet.
Toch In de meeste caravans is de 12 volt en 230 volt wel gescheiden. Dat kan je zien aan koppel dozen en de kabelgoten 12 volt of 230 volt apart.
Maar kijk je naar de keuze-schakelaar van de caravan koelkast, dan zit alles wel op één asje 12 volt en 230 volt, maar wel goed gescheiden.
Link: Folder Kip zie: Elektrische installatie [NEN1010]
Extra info: NEN1010 geldt als moeder norm ook voor caravans.
Opmerking: Normen zijn geen wetten !!!!
Theo
INFO
De KIP caravans waren vroeger volgens NEN1010 geïnstalleerd (werd ook aangegeven in de folder), of dat nog zo is weet ik niet.
Toch In de meeste caravans is de 12 volt en 230 volt wel gescheiden. Dat kan je zien aan koppel dozen en de kabelgoten 12 volt of 230 volt apart.
Maar kijk je naar de keuze-schakelaar van de caravan koelkast, dan zit alles wel op één asje 12 volt en 230 volt, maar wel goed gescheiden.
Link: Folder Kip zie: Elektrische installatie [NEN1010]
Extra info: NEN1010 geldt als moeder norm ook voor caravans.
Opmerking: Normen zijn geen wetten !!!!
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Schakelmateriaal
Tja... of er meerdere spanningen in een systeem mogen zitten??
t' Is maar hoe je het bekijkt...
Op mijn werk zitten 115VAC 400Hz, 26VAC 400Hz, 5VAC 400Hz, 28 VDC, 12 VDC en 5 VDC allemaal door elkaar heen.
En dan de 115 VAC en de 26 VAC ook nog eens in 3 fase's die elk 120 graden verschoven zijn.
Gelukkig de 230 VAC wel apart..
Dol wordt je d'r wel van, da's zeker, vooral omdat die 115 VAC hard bijt..
Gaat ook wel eens fout..
Collega is expert in het door elkaar gooien van AC en DC.... ik zie wel eens een rookwolkje bij hem...
Een trafo op gelijkspanning wil nou eenmaal niet he....
t' Is maar hoe je het bekijkt...
Op mijn werk zitten 115VAC 400Hz, 26VAC 400Hz, 5VAC 400Hz, 28 VDC, 12 VDC en 5 VDC allemaal door elkaar heen.
En dan de 115 VAC en de 26 VAC ook nog eens in 3 fase's die elk 120 graden verschoven zijn.
Gelukkig de 230 VAC wel apart..
Dol wordt je d'r wel van, da's zeker, vooral omdat die 115 VAC hard bijt..
Gaat ook wel eens fout..
Collega is expert in het door elkaar gooien van AC en DC.... ik zie wel eens een rookwolkje bij hem...
Een trafo op gelijkspanning wil nou eenmaal niet he....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Schakelmateriaal
@ Theo..
1992... wat gaaf Theo....28 jaar geleden..
Hoeveel sta caravans zouden ze gebouwd hebben???
Ik heb er nooit eentje gezien..
1992... wat gaaf Theo....28 jaar geleden..
Hoeveel sta caravans zouden ze gebouwd hebben???
Ik heb er nooit eentje gezien..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Schakelmateriaal
RE.gif
Dat je weinig of nooit sta caravans van KIP (wist ik ook niet) gezien heb klopt, ze bouwde meerder deels tour-caravans met als verkoop argument de elektrische installatie toen al volgens NEN1010
Nog wel een link: Kip stacaravan Family-line KS8-2
gr. Theo
Dat je weinig of nooit sta caravans van KIP (wist ik ook niet) gezien heb klopt, ze bouwde meerder deels tour-caravans met als verkoop argument de elektrische installatie toen al volgens NEN1010
Nog wel een link: Kip stacaravan Family-line KS8-2
gr. Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op wo 4 mar 2020 17:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Schakelmateriaal
Als we Wikipedia mogen geloven is NEN 1010 ook op caravans van toepassing.
Maar ik denk ook dat het voor TS nog een zoektocht zal zijn om een serieschakelaar te vinden met 2 afzonderlijke P-contacten
want die heb je wél nodig in dat geval
Maar ik denk ook dat het voor TS nog een zoektocht zal zijn om een serieschakelaar te vinden met 2 afzonderlijke P-contacten
want die heb je wél nodig in dat geval
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Schakelmateriaal
RE.gif
NEN1010 is een norm, dus niet verplicht. Hanteer je als leverancier wel de NEN1010, dan moet men ook aan de norm voldoen.
Bij een dubbel wisselschakelaar heb je altijd 2 P-contacten.
Theo
NEN1010 is een norm, dus niet verplicht. Hanteer je als leverancier wel de NEN1010, dan moet men ook aan de norm voldoen.
Bij een dubbel wisselschakelaar heb je altijd 2 P-contacten.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Schakelmateriaal
Is het dan nog wel een serieschakelaar?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Schakelmateriaal
RE.gif
Nee, is dan geen serie schakelaar, maar eigenlijk 2 losse wisselschakelaars in 1 behuizing.
Maar.. de naam serieschakelaar is eigenlijk ook verwarrend.
Het is niet meer dan 2 enkelpolige schakelaars in 1 behuizing, nix met serie dus.
Probleem is alleen dat dit type schakelaars meestal 1 P kontakt heeft... en dat is fout voor TS.
Die zou er echt 2 moeten hebben, dus totaal 4 aansluitpunten op die schakelaar... zullen er 3 zijn.
En NEN1010... heb ik 40 jaar geleden voor het laatst ingekeken denk ik.
Is wat "in de vergetelheid" geraakt..
Volgens mij staat het nog wel in mijn boekenkast op zolder.... zo'n blauw ringbandje.. A5 formaat geloof ik..
Nee, is dan geen serie schakelaar, maar eigenlijk 2 losse wisselschakelaars in 1 behuizing.
Maar.. de naam serieschakelaar is eigenlijk ook verwarrend.
Het is niet meer dan 2 enkelpolige schakelaars in 1 behuizing, nix met serie dus.
Probleem is alleen dat dit type schakelaars meestal 1 P kontakt heeft... en dat is fout voor TS.
Die zou er echt 2 moeten hebben, dus totaal 4 aansluitpunten op die schakelaar... zullen er 3 zijn.
En NEN1010... heb ik 40 jaar geleden voor het laatst ingekeken denk ik.
Is wat "in de vergetelheid" geraakt..
Volgens mij staat het nog wel in mijn boekenkast op zolder.... zo'n blauw ringbandje.. A5 formaat geloof ik..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Schakelmateriaal
Dit is maar een voorbeeld maar zo staan er meerdere op het net.
Natuurlijk heeft een serieschakelaar in principe 2 P (of L) contacten.
Vroeger moest je die dan zelf doorverbinden met een groene (tegenwoordig bruine) draad.
Tegenwoordig zit die doorverbinding in de schakelaar zelf en hoef je maar 1 x de bruine draad aan te sluiten; net zo makkelijk.
Ze zijn wel nog te krijgen maar bij de courante merken zit over het algemeen maar 1 P (of L) aansluiting.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Schakelmateriaal
Zo! Dat zijn een boel reacties! Bedankt voor de discussie! Dit is voor mij heel verhelderend.
Wat betreft de scheiding van 12 volt en 220 volt, bij ons Kipje is daar geen sprake van, beide liggen vrolijk samen in dezelfde kabelgoot (is van 1989), sterker nog, zijn gelegd met hetzelfde type kabel. Dit heeft ook niet mijn voorkeur, maar is teveel werk om te veranderen.
Wat ik inderdaad bedoel is twee losse schakelaars in 1 inbouwraam, maar dan de smalle versie, want zo een brede vind ik geen porum.
Ik ga sowieso niet de 220 en 12 volt door elkaar gebruiken, dat klinkt als het vakkundig om zeep helpen van mijn omvormer, en die is duur genoeg, dat was ik niet van plan.
Ik besef me dat ik misschien mijn vraag wat vreemd gesteld heb in eerste instantie. Wat ik me afvroeg was of er een reden is om 220 volt schakelmateriaal niet te gebruiken voor 12 volt aansluitingen, wellicht iets met weerstand oid?
Ik ga nu zoeken naar een smal inbouwraam met twee wipschakelaars met elk een eigen P, zodat de stroomkringen gescheiden blijven.
Wat betreft de scheiding van 12 volt en 220 volt, bij ons Kipje is daar geen sprake van, beide liggen vrolijk samen in dezelfde kabelgoot (is van 1989), sterker nog, zijn gelegd met hetzelfde type kabel. Dit heeft ook niet mijn voorkeur, maar is teveel werk om te veranderen.
Wat ik inderdaad bedoel is twee losse schakelaars in 1 inbouwraam, maar dan de smalle versie, want zo een brede vind ik geen porum.
Ik ga sowieso niet de 220 en 12 volt door elkaar gebruiken, dat klinkt als het vakkundig om zeep helpen van mijn omvormer, en die is duur genoeg, dat was ik niet van plan.
Ik besef me dat ik misschien mijn vraag wat vreemd gesteld heb in eerste instantie. Wat ik me afvroeg was of er een reden is om 220 volt schakelmateriaal niet te gebruiken voor 12 volt aansluitingen, wellicht iets met weerstand oid?
Ik ga nu zoeken naar een smal inbouwraam met twee wipschakelaars met elk een eigen P, zodat de stroomkringen gescheiden blijven.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300
Re: Schakelmateriaal
Al eens gedacht om de 12v te schakelen met een relais, die gestuurd wordt door de 230v
Verstuurd vanaf mijn LM-G810 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn LM-G810 met Tapatalk
Re: Schakelmateriaal
Als de 230 het doet, gaat meteen de 12v uit.
Verstuurd vanaf mijn LM-G810 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn LM-G810 met Tapatalk
Re: Schakelmateriaal
Daar ga ik mij zeker eens in verdiepen, dat zou inderdaad de oplossing kunnen zijn!
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300