Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
Hoi allemaal,
Wij hebben een auto met 7-polige stekker, dus automatisch zonder constante stroom en zonder contactgeschakelde stroom. Ik gebruik nu een tussenstukje 7->13-polig.
Het ombouwen van de auto naar 13-polig jaeger is op zich geen probleem, ware het niet dat we twijfelen of we deze auto willen houden. Dat betekent dat ik met deze investering (€300-400 (ja echt, nieuwe kabelboom, draden trekken en boordcomputer inregelen)) nog even wil wachten.
Kan ik "vals spelen" door een draadje te leggen in de 12-verdeelkast van mijn Hobby?
Bijvoorbeeld van de mistachterlamp of de achterlichten naar de constante stroom? Zodat ik in de caravan verlichting, water en koeling heb zodra ik de achterlampen/mistachterlampen inschakel?
Dat zou eenvoudig kunnen door een verbinding te leggen in de 12-verdeelkast, in mijn geval contact 9 (12-v-constant) en 5 (achterlicht).
Of is dit te makkelijk gedacht en zie ik iets over het hoofd?
Wij hebben een auto met 7-polige stekker, dus automatisch zonder constante stroom en zonder contactgeschakelde stroom. Ik gebruik nu een tussenstukje 7->13-polig.
Het ombouwen van de auto naar 13-polig jaeger is op zich geen probleem, ware het niet dat we twijfelen of we deze auto willen houden. Dat betekent dat ik met deze investering (€300-400 (ja echt, nieuwe kabelboom, draden trekken en boordcomputer inregelen)) nog even wil wachten.
Kan ik "vals spelen" door een draadje te leggen in de 12-verdeelkast van mijn Hobby?
Bijvoorbeeld van de mistachterlamp of de achterlichten naar de constante stroom? Zodat ik in de caravan verlichting, water en koeling heb zodra ik de achterlampen/mistachterlampen inschakel?
Dat zou eenvoudig kunnen door een verbinding te leggen in de 12-verdeelkast, in mijn geval contact 9 (12-v-constant) en 5 (achterlicht).
Of is dit te makkelijk gedacht en zie ik iets over het hoofd?
308SW met H400KB
Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
Sorry PoJa84,
Ik begrijp die gedachte gang wel, maar is praktisch, maar ook wettelijk niet uitvoerbaar.
In de eerste instantie is je bedrading van je achterlichten en mistachterlicht te dun voor de veel grotere stroom voor de caravan binnenverlichting,water en koeling (minimaal 12 A extra) boven het gebruik van de achterlichten zelf.
Voor de de mistachterlichten komt nog bij, als je auto en caravan al vanaf een bepaalt bouwjaar mistachterlichten heeft ten aller tijden moeten branden en vanuit de auto bedient kan worden. En dit mistachterlicht mag pas gebruikt worden als het zicht “minder is dan 50 meter”.
Info link: wet & regelgeving mistachterlicht aanhangers en caravans ANWB.
Theo
Ik begrijp die gedachte gang wel, maar is praktisch, maar ook wettelijk niet uitvoerbaar.
In de eerste instantie is je bedrading van je achterlichten en mistachterlicht te dun voor de veel grotere stroom voor de caravan binnenverlichting,water en koeling (minimaal 12 A extra) boven het gebruik van de achterlichten zelf.
Voor de de mistachterlichten komt nog bij, als je auto en caravan al vanaf een bepaalt bouwjaar mistachterlichten heeft ten aller tijden moeten branden en vanuit de auto bedient kan worden. En dit mistachterlicht mag pas gebruikt worden als het zicht “minder is dan 50 meter”.
Info link: wet & regelgeving mistachterlicht aanhangers en caravans ANWB.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
Oke, dank voor je reactie.
Bedoel je de stroom in de kabelboom van de auto of in de caravan?
Dat is natuurlijk eenvoudig te ondervangen met een schakelaar. Wanneer gebruik je nou je mistachterlicht. En mocht het zicht (toch) slecht worden is het een kwestie van even stoppen, schakelaartje omzetten en dan heb je weer mistlicht...thmeyer schreef: ↑vr 28 feb 2020 14:39...Voor de de mistachterlichten komt nog bij, als je auto en caravan al vanaf een bepaalt bouwjaar mistachterlichten heeft ten aller tijden moeten branden en vanuit de auto bedient kan worden. En dit mistachterlicht mag pas gebruikt worden als het zicht “minder is dan 50 meter”...
308SW met H400KB
Re: Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
Op pen 2 van de 7 polige hoor je constant 12 volt te hebben hoor...
Edit... dat was vroeger zo... nu mistlicht......o jee..
Edit... dat was vroeger zo... nu mistlicht......o jee..
Laatst gewijzigd door Chris op vr 28 feb 2020 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
RE.gif
Nieuwe standaard is toch mistachterlicht op pen 2 van de 7-polige?
Vroeger zat daarop inderdaad de constante stroomdraad.
Met zo'n configuratie en een verloop naar Jaeger ben ik jaren op pad geweest.
Nadeel was dat bij gebruik van een aanhanger daarvan het mistachterlicht constant brandde.
Sommige hadden een ingebouwde schakelaar en als die er niet was draaide ik het lampje er even uit.
Kan TS pen 2 van de contactdoos van de auto niet voorzien van een constante stroomdraad?
Meestal is die wel ergens aan de achterkant aanwezig of trek een draad vanaf de accu met zweefzekering.
Lijkt me goedkoper dan de hele kabelboom vervangen.
Nieuwe standaard is toch mistachterlicht op pen 2 van de 7-polige?
Vroeger zat daarop inderdaad de constante stroomdraad.
Met zo'n configuratie en een verloop naar Jaeger ben ik jaren op pad geweest.
Nadeel was dat bij gebruik van een aanhanger daarvan het mistachterlicht constant brandde.
Sommige hadden een ingebouwde schakelaar en als die er niet was draaide ik het lampje er even uit.
Kan TS pen 2 van de contactdoos van de auto niet voorzien van een constante stroomdraad?
Meestal is die wel ergens aan de achterkant aanwezig of trek een draad vanaf de accu met zweefzekering.
Lijkt me goedkoper dan de hele kabelboom vervangen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
RE.gif
O ja, natuurlijk... dat was vroeger zo..
Nu idd mistlicht..
Ik had mijn laatste 7 polige nog op mijn eerste Knaus.... dus effe terug...
Tja, en dan is een denkfoutje vlot gemaakt..
Kan je niet alleen de 7 polige doos voor een 13 polige vervangen, de oude kabelboom weer aansluiten op de 13 polige en een extra constante plus aanleggen.
Die is in veel auto's achterin wel te vinden, en anders, wat Janoniem ook zegt, met een zweefzekering van voor laten komen.
Neem wel 4mm2 voor zo'n eind... en ook een dikke massa...
Kosten voor een 13 polige doos is misschien een tientje..zeker geen 300-400 euri
Ben je ook van die verloop af...
O ja, natuurlijk... dat was vroeger zo..
Nu idd mistlicht..
Ik had mijn laatste 7 polige nog op mijn eerste Knaus.... dus effe terug...
Tja, en dan is een denkfoutje vlot gemaakt..
Kan je niet alleen de 7 polige doos voor een 13 polige vervangen, de oude kabelboom weer aansluiten op de 13 polige en een extra constante plus aanleggen.
Die is in veel auto's achterin wel te vinden, en anders, wat Janoniem ook zegt, met een zweefzekering van voor laten komen.
Neem wel 4mm2 voor zo'n eind... en ook een dikke massa...
Kosten voor een 13 polige doos is misschien een tientje..zeker geen 300-400 euri
Ben je ook van die verloop af...
Laatst gewijzigd door Chris op vr 28 feb 2020 15:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
Als je achterlichten of de mistachterlicht in de caravan voor bv de koeling doorverbindt, heeft dat ook gevolgen voor de bedrading in je auto. De bedrading van de auto is tegenwoordig geheel aangepast (dunner) op de stroom die er normaal voor nodig is. Voor een kabel van de auto naar de caravan moet minimaal 2x 2,5 mm in zitten voor alleen maar een koelkast (min. 125 watt) en dan komt bij jouw nog de caravan verlichting en de waterpomp bij. Bijna iedereen met caravan koelkast heeft al problemen met het spanningsverlies vanaf de auto tot aan de koelkast aansluiting (waardoor de koelkast minder of helemaal niet meer koelt).
En wat de mistachterlicht betreft:
Deze moet vanaf de bestuurdersstoel bedient kunnen worden en bij het insteken van de stekker van de caravan moet het mistachterlicht van de auto automatisch uitgeschakeld worden.
Daar zijn wel draadloze oplossingen voor.
Maar ook daar moet de bedrading vanaf de auto accu tot de caravan koelkast dik genoeg zijn.
De meest goedkope oplossing is:
De oplossing van Chris
Theo
En wat de mistachterlicht betreft:
Deze moet vanaf de bestuurdersstoel bedient kunnen worden en bij het insteken van de stekker van de caravan moet het mistachterlicht van de auto automatisch uitgeschakeld worden.
Daar zijn wel draadloze oplossingen voor.
Maar ook daar moet de bedrading vanaf de auto accu tot de caravan koelkast dik genoeg zijn.
De meest goedkope oplossing is:
De oplossing van Chris
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
Je denkwijze snap ik ook niet; hoezo wordt het nu te duur omdat er mogelijk een andere auto komt
Die heeft dan hopelijk wel een 13 polige stekker anders heb je het nog niet voor elkaar.
De caravan moet je zowiezo aanpassen, nu of later. Je wilt toch continue -stroom
Dus de enige extra kosten is nu een 13 polig stopcontact en een dikke draad naar voorin de auto met een snoerzekering
En wil je het echt goed dan strek je 2 draden; continue- en geschakelde-continue-stroom.
Eea kost hooguit 30 euro 'extra'.
Die heeft dan hopelijk wel een 13 polige stekker anders heb je het nog niet voor elkaar.
De caravan moet je zowiezo aanpassen, nu of later. Je wilt toch continue -stroom
Dus de enige extra kosten is nu een 13 polig stopcontact en een dikke draad naar voorin de auto met een snoerzekering
En wil je het echt goed dan strek je 2 draden; continue- en geschakelde-continue-stroom.
Eea kost hooguit 30 euro 'extra'.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
Aan allen...
Wat zijn wij toch een "uitvinders" he...
Geen 300 maar 30 euro... max !!
Wat zijn wij toch een "uitvinders" he...
Geen 300 maar 30 euro... max !!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
Ik weet niet om wat voor een auto het gaat maar zit er geen zekering kast achterin, of een ongebruikte 12v/sigaretten aansteker dan zou je vanaf daar verder kunnen gaan.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
Ik zou die paarhonderd euro mooi in de zak houden en de koelkast (ik ga er vanuit dat je daarvoor een constante plus wilt?) onderweg op gas zetten. Koelt ook nog eens veel beter.
Is t voor kraantje en verlichting bedoeld? Dan kun je evt ook je constante plus op de pool van het mistachterlicht zetten en je mistachterlicht op afstand bedienen met een afstandsbediening (hoewel het niet mag denk ik, weet ik dat er op die manier ook veel mensen rond rijden die het mistachterlicht helemaal weg hebben gelaten)
Is t voor kraantje en verlichting bedoeld? Dan kun je evt ook je constante plus op de pool van het mistachterlicht zetten en je mistachterlicht op afstand bedienen met een afstandsbediening (hoewel het niet mag denk ik, weet ik dat er op die manier ook veel mensen rond rijden die het mistachterlicht helemaal weg hebben gelaten)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
Ik ben zeker geen elektra techneut maar vroeguh in mijn jonge jaren had ik zelf de oplossing van Chris ingebouwd. Gewoon dikke draad vanaf accu met schakelaar in handbereik van bestuurder en volgens mij niet te vergeten een relais er tussen.
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020
Re: Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
Waarom moeite doen..
Een tafellampje op batterijen volstaat ook voor licht.
Een paar flessen water lossen het kraanprobleempje op.
Het is alleen voor onderweg immers, en dan moet je ook nog in het donker willen rijden, en niet op een camping willen overnachten.
Een tafellampje op batterijen volstaat ook voor licht.
Een paar flessen water lossen het kraanprobleempje op.
Het is alleen voor onderweg immers, en dan moet je ook nog in het donker willen rijden, en niet op een camping willen overnachten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
het is mogelijk om de 7 polige door een 13 polige te vervangen al zal een dealer dat niet zo vlug doen de huidige kabelbomen zitten gegoten aan de doos en dan wordt het knippen en schroeven dan nog een extra kabel van de accu naar de doos en al die tijd moet ook betaald worden dat een monteur bezig is en is de kans groot dat het net zo duur wordt dan een plug en play nieuwe doos met kabelboom , interen en monteren.
je bent goedkoper uit als je alles zelf kunt doen
je kunt ook een een constante + en massa aanleggen tot aan de contactdoos en naar een losse 2 polige stekker plaatsen parallel aan de bestaande kabel en de tussenkabel die je nu gebruikt aanpassen met een extra kabeltje en stekker zodat de constante + en massa uit komen in de 13 polige en dan de caravanstekker in.
de bedrading voor de mistlamp is beperkt voor het doel een eenvoudig pompje en een led lampje zou het moeten kunnen waarbij je rekening moet houden dat een mistachterlicht meestal 21 Watt is en de bedrading daarop is berekend.
je bent goedkoper uit als je alles zelf kunt doen
je kunt ook een een constante + en massa aanleggen tot aan de contactdoos en naar een losse 2 polige stekker plaatsen parallel aan de bestaande kabel en de tussenkabel die je nu gebruikt aanpassen met een extra kabeltje en stekker zodat de constante + en massa uit komen in de 13 polige en dan de caravanstekker in.
de bedrading voor de mistlamp is beperkt voor het doel een eenvoudig pompje en een led lampje zou het moeten kunnen waarbij je rekening moet houden dat een mistachterlicht meestal 21 Watt is en de bedrading daarop is berekend.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
Het is zelfs heel eenvoudig.... pen 1 t/m 7 zitten in beide dozen hetzelfde.Paul Vingerhoets schreef: ↑za 29 feb 2020 12:02het is mogelijk om de 7 polige door een 13 polige te vervangen al zal een dealer dat niet zo vlug doen.
Die kan je dus 1 op 1 overzetten.
8, 9 ,10 en 13 heb je om de aansluiting op de auto compleet te maken.
8 = achteruitrij verlichting
9 = constante 12 volt ( binnenverlichting en pompjes)
10 = geschakelde 12 volt ( koelkast)
11-12 vrij
13 massa voor 9 en 10
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
ter info
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Auto zonder constante stroom - toch gebruiken
Beste allen,
Dank voor jullie reacties, hartelijk (ongevraagd) advies etc. Ik zal niet overal op reageren, want dan wordt het helemaal off-topic.
Ik laat het idee van de koude koelkast maar even varen, dan koop ik wel een 12v>230v omvormer zodat we de losse campingkoelkast in auto aan kunnen doen.
Wat betreft de 12v in de caravan voor een lichtje, ik ga denk ik de gewone verlichting aftappen. Dan heb ik gewoon nog gebruik van de mistlamp op de caravan en kan ik een potje koffie maken op het gasstel zonder dat ik m'n hoofd stoot :)
Dank voor jullie reacties, hartelijk (ongevraagd) advies etc. Ik zal niet overal op reageren, want dan wordt het helemaal off-topic.
Ik laat het idee van de koude koelkast maar even varen, dan koop ik wel een 12v>230v omvormer zodat we de losse campingkoelkast in auto aan kunnen doen.
Wat betreft de 12v in de caravan voor een lichtje, ik ga denk ik de gewone verlichting aftappen. Dan heb ik gewoon nog gebruik van de mistlamp op de caravan en kan ik een potje koffie maken op het gasstel zonder dat ik m'n hoofd stoot :)
308SW met H400KB