Achteruitrijcamera binnen monteren

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Gerardo » do 18 jun 2020 21:34

Doe ik Chris. Ik weet niet hoe dat nou kan met die link. Ik heb gewoon copy paste gedaanπŸ€” En staar je niet blind op die spanning, op het print wordt die naar een Volt of vijf a zes gestabiliseerd. Voor mijn andere hobbie heb ik al wat meer van die dingen de revue zien passeren. Bijna allemaal opgebouwd rond het zelfde ontwerp. Sommige met versterker trapje andere barefoot.
Laatst gewijzigd door Gerardo op do 18 jun 2020 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Chris » do 18 jun 2020 21:41

Zo misschien..
https://nl.aliexpress.com/item/32787337 ... hweb201603_

en
https://nl.aliexpress.com/item/40006989 ... hweb201603_

Alleen is de cameraprijs bij jou anders. effe verder zoeken..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Gerardo » do 18 jun 2020 21:51

Leipe Chinezen met hun prik prak prijzen. Het lijkt wel of ze maar lukraak wat vragen voor die zooi knipoog.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Gerardo » wo 24 jun 2020 16:34

Goeies!

Het video zendertje/ontvangertje is vandaag bezorgd.

Specs: 2.4 GHz, 200mW.
Transmissie type: analoog, FM.
Voordeel tegenover digitaal: realtime weergave.
Nadeel tegenover digitaal: vindt ik niet.πŸ€“
20200624_121900_compress42.jpg
Ik heb het RF vermogen gemeten en dat was 210mW, heel netjes.
Daarna heb ik de ontvanger aan de autoradio geknoopt. De zender met camera had ik op een plank in de keuken gelegd. Die is aan de achterzijde van het huis. De auto stond daar hemelsbreed een meter of vijftien vandaan, ruisvrij beeldπŸ‘Œ netjes als je bedenkt dat het signaal al behoorlijk wat obstakels moet passeren. Nu was ik extra nieuwsgierig natuurlijk, hoever kon ik het oprekken. Het resultaat was verassend. Ik parkeerde de auto een meter of vijftig verderop en had nog steeds een heel acceptabel beeld. Heel netjes in ogenschouw genomen dat het signaal nu toch behoorlijk wat moest overwinnen.
Ik heb er een filmpje van gemaakt en het op YouTube gezet: https://youtu.be/1oT8fptAaCA

Het resultaat is voor mij overtuigend genoeg om de moeite te nemen het spul ordentelijk in te bouwen. thumbup.gif
Laatst gewijzigd door Gerardo op wo 24 jun 2020 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38638
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Micky » wo 24 jun 2020 16:41

RE.gif

dat is zeker een mooi resultaat, wel kan het beeld anders uitvallen doordat de caravan een aluminium doos is, zou dat ook nog even proberen voor het vastschroeven thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Gerardo » wo 24 jun 2020 16:51

Ja en nee. Het is geen gesloten kooi van faraday. Dit gaat werken. Er is reserve genoeg.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

rvdlinden
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 5 aug 2016 21:57

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door rvdlinden » wo 24 jun 2020 16:55

Je hebt een complete set incl display denk ik? Ik heb een WiFi set die je met een app kan ontvangen. Nog steeds problemen met de voeding in de caravan. Dan wel een link maar geen beeld



RE.gif
Gerardo schreef: ↑
wo 24 jun 2020 16:34
Goeies!

Het video zendertje/ontvangertje is vandaag bezorgd.

Specs: 2.4 GHz, 200mW.
Transmissie type: analoog, FM.
Voordeel tegenover digitaal: realtime weergave.
Nadeel tegenover digitaal: vindt ik niet.πŸ€“

20200624_121900_compress42.jpg

Ik heb het RF vermogen gemeten en dat was 210mW, heel netjes.
Daarna heb ik de ontvanger aan de autoradio geknoopt. De zender met camera had ik op een plank in de keuken gelegd. Die is aan de achterzijde van het huis. De auto stond daar hemelsbreed een meter of vijftien vandaan, ruisvrij beeldπŸ‘Œ netjes als je bedenkt dat het signaal al behoorlijk wat obstakels moet passeren. Nu was ik extra nieuwsgierig natuurlijk, hoever kon ik het oprekken. Het resultaat was verassend. Ik parkeerde de auto een meter of vijftig verderop en had nog steeds een heel acceptabel beeld. Heel netjes in ogenschouw genomen dat het signaal nu toch behoorlijk wat moest overwinnen.
Ik heb er een filmpje van gemaakt en het op YouTube gezet: https://youtu.be/1oT8fptAaCA

Het resultaat is voor mij overtuigend genoeg om de moeite te nemen het spul ordentelijk in te bouwen. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38638
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Micky » wo 24 jun 2020 16:57

Gerardo schreef: ↑
wo 24 jun 2020 16:51
Ja en nee. Het is geen gesloten kooi van faraday. Dit gaat werken. Er is reserve genoeg.
klopt en toch valt wifi ook behoorlijk weg, gewoon een tipje, er zijn er genoeg (waaronder ikzelf) die de draadloze boel in de kliko gegooid hebben, bij mij werkt het in de straat perfect en na inbouw dramatisch.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Gerardo » wo 24 jun 2020 16:59

Ik heb wat spul bij elkaar geshopt, 25 euro in totaal in twee zendingen. Het scherm is onderdeel van de radio in de auto.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Gerardo » wo 24 jun 2020 17:12

knipoog.gif
Micky schreef: ↑
wo 24 jun 2020 16:57
Gerardo schreef: ↑
wo 24 jun 2020 16:51
Ja en nee. Het is geen gesloten kooi van faraday. Dit gaat werken. Er is reserve genoeg.
klopt en toch valt wifi ook behoorlijk weg, gewoon een tipje, er zijn er genoeg (waaronder ikzelf) die de draadloze boel in de kliko gegooid hebben, bij mij werkt het in de straat perfect en na inbouw dramatisch.
Deze materie is mij niet helemaal vreemd. Ik ben radio zend amateur. Ook op de 23, 13, 6 en 3 cm band tot 10 GHz.
IMG-20200204-WA0000.jpg
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Chris » wo 24 jun 2020 17:22

rvdlinden schreef: ↑
wo 24 jun 2020 16:55
Je hebt een complete set incl display denk ik? Ik heb een WiFi set die je met een app kan ontvangen. Nog steeds problemen met de voeding in de caravan. Dan wel een link maar geen beeld



RE.gif
Gerardo schreef: ↑
wo 24 jun 2020 16:34
Goeies!

Het video zendertje/ontvangertje is vandaag bezorgd.

Specs: 2.4 GHz, 200mW.
Transmissie type: analoog, FM.
Voordeel tegenover digitaal: realtime weergave.
Nadeel tegenover digitaal: vindt ik niet.πŸ€“

20200624_121900_compress42.jpg

Ik heb het RF vermogen gemeten en dat was 210mW, heel netjes.
Daarna heb ik de ontvanger aan de autoradio geknoopt. De zender met camera had ik op een plank in de keuken gelegd. Die is aan de achterzijde van het huis. De auto stond daar hemelsbreed een meter of vijftien vandaan, ruisvrij beeldπŸ‘Œ netjes als je bedenkt dat het signaal al behoorlijk wat obstakels moet passeren. Nu was ik extra nieuwsgierig natuurlijk, hoever kon ik het oprekken. Het resultaat was verassend. Ik parkeerde de auto een meter of vijftig verderop en had nog steeds een heel acceptabel beeld. Heel netjes in ogenschouw genomen dat het signaal nu toch behoorlijk wat moest overwinnen.
Ik heb er een filmpje van gemaakt en het op YouTube gezet: https://youtu.be/1oT8fptAaCA

Het resultaat is voor mij overtuigend genoeg om de moeite te nemen het spul ordentelijk in te bouwen. thumbup.gif
Dit schijnt een fout in de App zelf te zijn hè..
3 of 4G moet uit in je debieltje
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Gerardo » wo 24 jun 2020 17:24

Ik las dat het mogelijk de oorzaak kan zijn idd. Jammer dat TS niet reageert.

Oh wacht even! Jij reageert naar TS.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Chris » wo 24 jun 2020 20:01

RE.gif

Krijg je he als je reageert per mobiel...
Is de tekst minder overzichtelijk... sorry...

Maar...
Ik ben wel benieuwd naar jou eindresultaat.
Of je een beetje knap beeld overhoud...
210 mW is niet slecht voor zo'n klein kassie..helemaal als het nog FM analoog is... dat is ondertussen een bijna verlaten draaggolf..
Allemaal DECT vuiligheid nu....spetteren bij het leven.

Je wandelafstand naar huis was zeker ruim genoeg om goede verwachtingen te kweken...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Gerardo » wo 24 jun 2020 20:28

Volgende week haal ik de caravan op en voor die tijd bouw ik het ontvangst gedeelte in de auto. Betreffende digitaal vs analoog, voor dit soort toepassingen zie ik geen voordeel in digitale overdracht. Het enige voordeel in digitale video overdracht via WiFi dat ik als handig beschouw, is dat je je tablet of telefoon als scherm kunt gebruiken. Blijft overeind dat je met een weergave vertraging te maken hebt door de digitale beeldverwerking.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Gerardo » di 30 jun 2020 16:39

Het sprotje is ingebouwd.

Het werkt naar behoren met flink wat reserve in signaalsterkte. Ik kan de auto een meter of dertig voor de caravan zetten en heb dan nog steeds ruisvrij beeld. Op een meter of zestig lukt het ook nog maar dan is er wel wat ruis zichtbaar. Ik heb een filmpje op Youtube gezet waarin ik de hut vanaf ongeveer 100 meter nader met de auto. Oordeel zelf. https://youtu.be/75Poe3hGwNQ
Bijlagen
20200630_140935_compress5.jpg
20200630_141029_compress13.jpg
20200630_140927_compress21.jpg
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38638
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Micky » di 30 jun 2020 16:42

RE.gif

netjes thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Chris » di 30 jun 2020 16:54

mmmmmm.....
Eerlijk????

Ik had iets meer verwacht.
Nu op een meter of 10 achter je caravan zal het toch beter beeld zijn als 10 voor je camera...

Kan je eens een rijdend beeld met de aangehaakte hut maken....
Da's de werkelijke situatie.

Ik denk dat ik toch maar weer eens een good old FM zender moet gaan bouwen van een paar watt....
Alleen is 2.4 Ghz effe een dingetje dan.. whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Gerardo » di 30 jun 2020 17:11

Hahaha awhoea.gif , jij bent me er eentje Heer Chris! "Iets meer verwacht" Ik kan de auto dertig meter VOOR de caravan zetten zonder ruis op het signaal. Koop ook zo een setje dan kun je lekker zelf rondjes rijden en genieten van een prachtig video signaaltje mrgreen.gif De zender zit in een bovenkastje achter in de hut. De ontvanger in de kofferbak van de auto. 60 meter voor en achter de auto heb ik nog steeds beeld. Mocht de caravan zichzelf ooit van de trekhaak af werken dan kan ik live mee kijken hoe hij een andere route neemt.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18979
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Hobby Linka » di 30 jun 2020 17:19

Chris schreef: ↑
di 30 jun 2020 16:54

Ik denk dat ik toch maar weer eens een good old FM zender moet gaan bouwen van een paar watt....
Alleen is 2.4 Ghz effe een dingetje dan.. whistle.gif
Ik heb de camera met een kabel naar de auto. Nog nooit een probleem gehad. De 13-polige kabel moet erin. Dus kan het kabeltje voor de camera ook wel in de zelfde tijd.

Weet even niet hoe ik het beeld kan opnemen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Chris » di 30 jun 2020 19:15

RE.gif en RE.gif

Weet je... ik heb ondertussen al 4 versie's met camera achterop de hut de mist in zien gaan.
Allemaal van die draadloze dingen.... zendertje bij de camera en ontvangertje bij het monitortje...
De werking op die manier weten jullie ook... knudde met een grote K.
Daarna allerlei variatie's bedacht, waaronder ook eentje met onverwachte rooksignalen... ( achteraf oorzaak spanningsverlies)
En de laatste was volledig bekabeld van achterop de hut tot op het dashboard van de auto.
Dat werkte wel volledig ruisvrij, maar altijd "ON" onderweg.
En daar kreeg ik de wabber van...elke achteropkomende auto leek de caravan aan te willen randen.
Ze stopten zo dicht bij dat ik aan de dooie muggen op die achteropkomende auto's kon zien of het een mannetje of een vrouwtje was geweest voor hun moord.
Gek...stapeldol werd ik ervan..
En waarom..
Simpel... de camera is op een caravan met een dichte achterwand nergens te plaatsen zonder dat je drastisch moet boren in de achtergevel, of hij moet in de bumper.
En dat is duidelijk te laag...
De huidige eigenaar van mijn vorige caravan heeft nog steeds die camera achter in de bumper zitten.

Maar goed... de huidige caravan heeft wel een achterraam, en met een event. hernieuwde poging zou de camera WEL hoog kunnen zitten.
Dat scheelt echt voor de gemoedsrust... ik kan het verzekeren..
Maar... om nou weer 7 verschillende versie's te bedenken.... dank u... als ik het doe moet het nu in een keer perfect zijn..
Net als met mijn koelkast ventilatoren... versie zoveel betekend eerdere mindere ervaringen gewoon...
Dus die camera achterop... welke lenshoek.... welke vorm van beeld overdracht... zender/ontvanger?? of bekabeld..
En dan... de monitor... waar... ook op het dashboard, of voor de pook in de auto.. kan ook... navi ??
Teveel keuzes dus....
Draadloos heeft mijn voorkeur, maar dan wel ruisvrij met een 4K beeld als het effe kan..
De monitor die ik hier nog heb heeft een veel te lage resolutie... dat moet veel beter.
En de camera.... Cmos, TTL of CCD???.... beeldhoek ??? zeg het maar... 170 graden??? 120 graden....
Allemaal onbekende items....
En daarom.....
Daarom mogen jullie alles testen en filter ik er wel uit wat wel en wat niet bevalt..

Zo.........
Da's logisch he... awhoea.gif


p.s.
O ja... vroeger nogal eens een zender "opgevoerd" whistle.gif
Was niet iedereen blij mee,,, ach..
Dat is nooit vergeten.... wellicht een optie nog voor draadloos..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1020
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door GSAndre » di 30 jun 2020 19:48

Chris schreef: ↑
di 30 jun 2020 19:15
..............Teveel keuzes dus............
Bijna medelijden met je β€œeeuwige” zoektocht naar een LIVE beeld hoe je achterligger eruit ziet knipoog.gif
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

BMW X2 X-Drive met een Dethleffs 450 Avantgarde aan het haakje

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Gerardo » di 30 jun 2020 19:48

Tja, je hoeft geen 2.4 GHz zendertjes op te voeren, liever niet zelfs er is al genoeg storing. En anders eerst even het juiste papiertje halenπŸ˜‰
Jouw voorgaande setjes waren duidelijk niet in staat de belofte waar te maken. Helaas heeft dat je vertrouwen in die apparaatjes een beetje geschaad. Het setje dat ik nu in gebruik heb doet het keurig en ik kan het lederen aanbevelen. Mits je de ambitie hebt om een camera in de caravan te plaatsen. Geen 4K overigens. Nou ja zeg!
Laatst gewijzigd door Gerardo op di 30 jun 2020 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Chris » di 30 jun 2020 19:50

RE.gif
Nee hoor...
Die tijd heb ik gehad.... jullie mogen nu uitvissen wat goed is.
Ik vis er wel uit wat ik lekker vind..
En... dit jaar toch geen St Pere Pescador... project is "even geparkeerd"...... awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38638
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Micky » di 30 jun 2020 19:51

RE.gif

Ik zou graag beelden zien als de caravan erachter hangt thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Achteruitrijcamera binnen monteren

Bericht door Chris » di 30 jun 2020 19:53

Gerardo schreef: ↑
di 30 jun 2020 19:48
Tja, je hoeft geen 2.4 GHz zendertjes op te voeren...En anders eerst even het juiste papiertje halenπŸ˜‰
Geen 4K overigens. Nou ja zeg!
Papiertje heb ik nog wel ergens.. PA**** niet meer actief al heel veel jaren.
Icom set ligt er nog wel.

Ok... 4K... 1080 pix kan ook best..
Ik had toen 360 meen ik, da's te weinig.
Wat is jou monitor trouwens??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar β€œElektra”