Elektrische auto gebruiken als (grote) accu

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
rutgerv
Berichten: 2
Lid geworden op: do 2 jan 2020 14:19

Elektrische auto gebruiken als (grote) accu

Bericht door rutgerv » vr 3 jan 2020 16:44

Beste Forumleden,

Ik ben nieuw hier op het forum. Al wel regelmatig aan het lezen, maar nog niet zelf actief geweest.
Dat werd toch maar eens tijd.

Voor mijn vraag heb ik al redelijk het internet rond geklikt maar nog niet helemaal mijn antwoord gevonden.
Komt misschien ook omdat het toch wellicht meerdere vragen in 1 zijn............ maar hier komt ie dan......

Situatie
Ik heb een VW Passat GTE (PHEV) met een Burstner Flippet 500 TK en gaan aankomende zomervakantie naar een paar campings met staanplaatsen niet altijd voorzien van stroom. Koelkast gaat dan gewoon op gas, maar wil eigenlijk de electriciteit uit mijn auto halen.

Vraag
Wanneer ik de stroomkabel van de caravan aansluit op mijn "trekhaak" aansluiting weet ik niet of er dan stroom wordt gehaald uit mijn "standaard 12 volt auto accu" of dat er gebruik wordt gemaakt van stroom uit mijn "grote" accu waar ik ook elektrisch op rij?

Ik zou graag willen dat er dan gebruik wordt gemaakt van de "grote" accu.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn dank is groot.

mvg
Rutger

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Elektrische auto gebruiken als (grote) accu

Bericht door Chris » vr 3 jan 2020 16:51

Hoi Rutgerv.

Da's wel een heel bijzondere vraag, die ik me overigens wel in kan denken.
Echter, ik denk dat er geen forumlid is die hier een antwoord op weet.
Gevoelsmatig denk ik dat de 12 volt gewoon uit de "normale" accu zal komen.
Simpel omdat de "grote" accu een veel hogere spanning afgeeft.
En of er iets aan mogelijkheden is om dat aan te passen.... dat zal je bij VW zelf moeten gaan informeren vermoed ik.
Of is er soms een forum voor deze elektrisch VW's, die zou je nog eens kunnen zoeken.
Vooralsnog denk ik dat je daar meer zal vinden voor dit specifieke idee..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Elektrische auto gebruiken als (grote) accu

Bericht door janoniem » vr 3 jan 2020 17:13

De tractie accu van een elektrische auto levert een paar honderd volt door aaneenschakeling van cellen, dat is dus niet bruikbaar. De continue stroom van de trekhaak contactdoos is voor waterpompje en af en toe een lampje te gebruiken maar let op dat de accu niet leeggetrokken wordt doordat een verbruiker per abuis "aan" blijft staan.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Elektrische auto gebruiken als (grote) accu

Bericht door de reiziger » vr 3 jan 2020 18:47

Wat er mogelijk is, moeten ze je in de garage kunnen vertellen. En als zij het niet weten, dan moeten ze het maar vragen aan de nationale invoerder. En als die het niet weet, dan aan VW-Duitsland.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Elektrische auto gebruiken als (grote) accu

Bericht door myalexx » vr 3 jan 2020 19:02

Waarom geen boord accu bouwen in de caravan die door de auto of indien aanwezig door 220v word opgeladen.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Elektrische auto gebruiken als (grote) accu

Bericht door Conradi » vr 3 jan 2020 19:19

Om bij het begin te beginnen, alle PHEV's en zelfs EV's als Tesla hebben een 'gewone' 12 Volt accu naast natuurlijk de hoge spanningsaccu voor de aandrijving. Daarvoor zijn een paar redenen, maar belangrijk is dat bij het afschakelen van de auto de hoge spanningsaccu (400 V) losgekoppeld wordt en dus alle elektrische systemen zouden uitvallen.
Alle gewone zaken in een PHEV of EV worden uit die 12 Volt gevoed, dus ook de trekhaak. Enkel wat specifieke elektrische zaken, zoals de AC-compressor en de elektrische kachel, worden direct uit de hoge spanningsaccu gevoed. Niet alle PHEV's kunnen de 12 Volt accu vanuit de grote accu laden, alle EV's logischerwijs wel. Mijn auto laadt de 12 Volt wel bij. In alle gevallen gebeurd dat enkel tijdens gebruik.

Wat je bij een PHEV/EV in ieder geval niet moet doen is zelf een kabel vanaf de accu gaan trekken. Deze auto's hebben geavanceerde electronica ('battery management') dat je daarmee aardig om zeep helpt. Om die reden kennen PHEV/EV's geen echte constante plus meer, er komt een moment dat ze afschakelen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Elektrische auto gebruiken als (grote) accu

Bericht door Chris » vr 3 jan 2020 19:31

RE.gif
Exact... zelf afblijven dus en dit aan VW voorleggen in dit geval.
Of bedenken wat Myalexx voorstelt..parodie op jou thema.
De caravan een eigen accu geven, maar dan wel alle verlichting vervangen voor LED.
Want ik denk niet dat in deze type's al LED zit...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

rutgerv
Berichten: 2
Lid geworden op: do 2 jan 2020 14:19

Re: Elektrische auto gebruiken als (grote) accu

Bericht door rutgerv » wo 22 jan 2020 14:50

Beste Mensen,

Allemaal erg bedankt voor jullie reacties. Heb inderdaad ook even met VW contact gehad. Duurde even voordat ik iemand had die snapte wat ik voor ogen had :-). Een eigen accu inbouwen is denk ik inderdaad de beste oplossing.

Nogmaals, allen dank voor het meedenken.

mvg
Rutger

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische auto gebruiken als (grote) accu

Bericht door Ab » wo 22 jan 2020 16:31

Wil je altijd stroom van de accu, en niet teveel geld uitgeven, dan kan je de caravanaccu of autoaccu laden met een los opvouwbaar zonnepaneel.
Toevallig heb ik er zelf net eentje binnen.
Zit in een mooie beschermde draagtas, die je kunt uitvouwen tot 3 of 4 keer de grootte.
Compleet met laadregelaar en (te korte uiteraard :( ) laadkabels.
200 wp. Weegt maar een paar kilo.
Is gedurende de dag ook altijd optimaal op de zon te richten.
Ik heb 'm gekocht om ook de accu's te kunnen bijladen als ik in de schaduw wil staan.
Dan doen de panelen op het dak niet zoveel.
Morgen komt er een rol van 25 meter roodzwarte laadkabel, 2x 4mm2 binnen.
Die panelen zijn te koop bij Wish of Ali, of in Duitsland bij een firma waar ik effe de naam van ben vergeten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Elektrische auto gebruiken als (grote) accu

Bericht door Morgoth » wo 22 jan 2020 16:32

RE.gif RE.gif
Dat denk ik ook. Aan die 400V of 500V gelijkspanning heb je niet heel veel. Als je het al zou kunnen aftappen, dan moet je daar eerst nog eens bruikbare 220V wisselstroom van maken. Dat zal niet goedkoop zijn. Daarbij is jouw "grote" accu ook maar 9,9kWh waarvan slechts 70% gebruikt wordt. Daar heb je dus ook niet heel lang wat aan, vergeleken met alle kosten die je moet maken. Dan is een losse boordaccu die tijdens het rijden wordt opgeladen voor efficiënter en goedkoper.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische auto gebruiken als (grote) accu

Bericht door Ab » wo 22 jan 2020 16:43

Screenshot_20200122-164206_Chrome.jpg
Zoiets bedoel ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Elektrische auto gebruiken als (grote) accu

Bericht door Conradi » wo 22 jan 2020 20:02

Ab, hoe snel laad je daar mee een accu op?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische auto gebruiken als (grote) accu

Bericht door Ab » wo 22 jan 2020 22:35

Daar kan je zo niks van zeggen.
De zon gaat ook wel eens achter een wolk..in deze periode is de opbrengst veel minder dan hartje zomer.
Maar vlgs de bijgevoegde documentatie levert ie bij optimale omstandigheden 11.11 A bij 18 volt.
Door middel van de laadregelaar is dat instelbaar op de gewenste laadspanning. In mijn geval 14.7 volt.
Als ik uitga van de helft van de max opbrengst zou dat toch 5 of 6 A laadstroom gemiddeld over (laag aangehoude) 6 uur per dag zon moeten kunnen zijn.
Dat zou dan bijvoorbeeld een accu van 75 Ah, ervan uitgaande dat je die niet verder dan 50 % leegtrekt, bijna of helemaal weer vol kunnen laden.
In mijn geval heel zeker, zoveel stroom gebruik ik niet.
Maar..allemaal theorie.
Over een jaar weet ik het wel zo ongeveer.
Wat wel handig kan zijn, op de laadregelaar zitten ook 2 USB stopcontacten om telefoon of tablet te kunnen laden.
Btw..Ik betaalde € 171 voor de complete set.
Paneel, kabeltjes, stekkers, laadregelaar en krokodillenklemmen voor op de accu. Plug en play dus.
Ik ga het nog wel wat aanpassen met een langere kabel naar het paneel. Die is nu maar iets van een meter of anderhalf.
Ik denk dat iets vergelijkbaars een goede oplossing kan zijn voor TS of anderen die vaak ergens kamperen waar geen stroom is.
Je kunt de panelen ook koppelen.
Dan heb je helemaal stroom zat.
Goedkoper dan een aggregaat..en geen benzinestank of herrie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Elektrische auto gebruiken als (grote) accu

Bericht door scooterandre » do 23 jan 2020 12:35

RE.gif
Zo ben ik vroeger ook begonnen, toen ik nog met de tent onderweg was.
Is je laadregelaar MPPT? Daarmee kun je de accu-stroom nog wat opkrikken.
Ik heb 2 paneeltjes van 50Wp, die ik in serie aangesloten heb. Daarmee halveer ik de paneelstroom. De verliezen in de paneelkabels zijn op deze manier zelfs een kwart, vergeleken met twee paneeltjes 50W parallel.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”