Laden voor de deur

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Laden voor de deur

Bericht door Jepen » do 2 jan 2020 10:08

Hello, al aardig wat zoekopdrachten en soortgelijke topics gelezen (en ondertussen gestart), maar voor mijn idee kan dit beter in een nieuw topic:
Nu wil ik niet weer een discussie opriepen over het wel/net laten zitten van de accu tijdens de stalling, daarover heb ik mn keuze al gemaakt.
(Heb zelf een "Yellow Top YT S 2.7 AGM accu" icm "CTEK Xms 5.0" overigens).

Ter zake : )

Zelf heb ik helaas niet de mogelijkheid om de accu op te laden in de dagen voordat hij naar de stalling gaat (max een weekend).
Omdat ik de oude booster etc verwijder heb ik geen mogelijkheid te laden tijdens het rijden.

Als de accu 2 weken aan de walspanning staat zal hij 100% volgeladen zijn, dan even 'moveren' en richting huis.
Uiteraard is het afhankelijk van hoelang je 'movert', maar stel een minuut of 5 a 10 dan is de accu thuis dus nog X% ipv 100%.
Als de accu in de stalling zou blijven dan is het advies afkoppelen en 100% geladen.

Wat zijn jullie oplossingen voor het 'op-toppen' naar 100% voor de deur?
Toch even eruit en laden, of wellicht zelfs een mobiele lader (zo.n startaccu ofzo), of gewoon op maar 70% de stalling in?!

En ja, gewoon even eruit, laden en weer terug is prima. Het gemak van 'laten zitten' vervalt dan wel deels, want je gaat toch 'sjouwen'.

Vroeg me af hoe jullie dat praktisch oplossen.

Spanning van een lantaarnpaal mss [kerstwhoehoehaha.gif]

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Laden voor de deur

Bericht door DanielW » do 2 jan 2020 10:17

Stalling vereist accu er niet uit? Bij ons wel namelijk.

Accu staat nu thuis, af en toe even inprikken, als ik de caravan haal gaat de accu erin. In mijn geval moveren bij de stalling, niet eens echt nodig, veel ruimte om achteruit te steken en aankoppelen. Bij mij kan de caravan voor de deur op een parkeerplaats, 2 x voor de deur (parkeren en moveren voor aankoppelen) zal hem echt niet leeg trekken als hij goed vol is. Als ik alsnog de accu wil optoppen gaat hij gewoon aan de walstroom thuis.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Laden voor de deur

Bericht door iemand » do 2 jan 2020 10:18

Vanwaar deze vraag. Waar zie je een probleem ?

Gewoon op de camping 100 %.
Die paar procenten die er daarna met moveren afgaan is echt geen probleem.
Ook niet met overwinteren. Als je accu daartegen kan.

Lijkt me pas problematisch als een accu onder de 50% de stalling in gaat en je volgende keer een Top- prestatie verwacht.

P.s. Kijk eens goed naar je acculader tijdens het op-laden. Daar doet ie echt geen 2 weken over.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Laden voor de deur

Bericht door Jepen » do 2 jan 2020 11:01

Thanks. Voorzie geen probleem hoor, maar ben eens wat aan het kijken naar hoe men het doet en wat de opties zijn.
De stalling heeft in de voorwaarden alleen de gasfles genoemd.
Omdat de accu maar 38 ampere is (11kg) is sjouwen geen punt hoor, maar doordat ie zo klein is vroeg ik me af hoe 'vol' hij is als hij weer voor de deur staat.
Kan natuurlijk een keer een accumetertje aanschaffen, meten is weten. Weet ik meteen de 'schade' voor EN na de stalling qua spanningsverschil.

Heb overigens ook een booster hoor, maar die ga ik er zoals gezegd uithalen waarschijnlijk, kan maar 'boosten' tot 14,4 volt en da.s vaak onvoldoende voor AGM, maar dat is een zijstapje

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Laden voor de deur

Bericht door MarcoC » do 2 jan 2020 11:22

Van 5 of 10 minuten moveren geraakt een accu niet leeg hoor. Het beste koop je een goedkope multimeter om je accu te meten. Een accu die een spanning aangeeft van 12,53 volt of meer is gewoon vol! Zo doe ik dat tenminste.... Moveren bij vertrek van de camping en voor de deur bij thuiskomst is geen probleem voor een YT accu. Bij ons gaat hij daarna vaak ook niet aan de lader.... Bij thuiskomst meet ik hem door en als er genoeg prik inzit koppel ik hem af en gaat hij de stalling in.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Laden voor de deur

Bericht door Jepen » do 2 jan 2020 11:32

Ok, heb een goede multimeter dus dat komt goed dan!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Laden voor de deur

Bericht door Chris » do 2 jan 2020 12:06

@ Marco..

Die 12,53 volt....
Ik heb ooit een lijst gezien van Optima, en dan voor de YT serie met klemspanning in relatie met ontladingsniveau van deze accu's.
Had jij die lijst soms Marco??
Ik kan hem nergens meer vinden, ook niet op de Optima / Johnsons site..
Zou hem wel graag weer willen hebben/vinden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Laden voor de deur

Bericht door MarcoC » do 2 jan 2020 13:14

@Chris

Die 12,53 volt heb jij mij verteld dat dat de klemspanning zou moeten zijn bij een volle accu! Zo'n lijst waar jij het over hebt, heb ik nog nooit gehad of gezien dus kan je daarin niet helpen.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Laden voor de deur

Bericht door Chris » do 2 jan 2020 16:12

RE.gif
Waar is nou toch die vermaledijde lijst gebleven.
Ik zal het daar wel vanaf gevonden hebben, want 12,53 volt is nou niet echt een logische en onthoudbare spanning... toch?? [kerstduim.gif]
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Laden voor de deur

Bericht door sailor wim » do 2 jan 2020 16:19

Afbeelding
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”