accupoolklemmen

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: accupoolklemmen

Bericht door Jepen » wo 1 jan 2020 21:47

Ps Kan iemand toevallig bevestigen of die zwarte deksel op de foto de afdekplaat is van de verdeeldoos?

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: accupoolklemmen

Bericht door CoralOne77 » do 2 jan 2020 09:09

janoniem schreef:
wo 1 jan 2020 13:50
CoralOne77 schreef:
wo 1 jan 2020 11:31
.....PS: verbindingen niet enkel klemmen, maar ook solderen.....
Daarmee verdwijnt de elasticiteit en komt een draad eerder los, dus juist niet solderen.
Chris schreef:
wo 1 jan 2020 13:44
Nog een..
Als je een klemverbinding maakt, zoals met de Ojop klemmen... NOOIT de draad solderen.
Een gesoldeerde draad heeft geen veerkracht meer en zal zeer snel loskomen.
Gewoon klemmen dus.
Weer wat bijgeleerd. [kerstduim.gif]
Context: toen ik voor een soortgelijk project (12V deep cycle in mijn pick-up kofferbak, DC/DC charger, zonnepaneeltje, BMS, en wat toeters en bellen voor mijn greenlane tripjes: air compressor, koelbox, camera oplaadpunten, etc.) naar 12V componenten ging informeren bij een installatiebedrijf, adviseerden die me, net omwille van de hoge 12V stromen, om bovenop het klemmen ook nog es te gaan solderen, met zacht soldeertin of zo... Ik ben me er idd van bewust dat je, net omwille van die veerkracht, beter zgn. multi-strand kabel gebruikt, ipv harde mono, ivm het los bibberen onderweg, maar dat solderen nadelig kon zijn, had ik niet direct in de gaten... Maar goed, ik neem het mee in mijn verdere plannetjes. Thx.
Laatst gewijzigd door CoralOne77 op do 2 jan 2020 09:45, 6 keer totaal gewijzigd.
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: accupoolklemmen

Bericht door Jepen » do 2 jan 2020 09:22

@andrehj

Heb je een PB gestuurd, ga dan toch liever voor de echt goed klemmen [kerstduim.gif]

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 143
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: accupoolklemmen

Bericht door bertgolf116 » za 4 jan 2020 13:37

Allereerst beste wensen allemaal,

Toen ik mijn mover pakket kreeg zaten daar accupool klemmen bij die ik gewoon gebruikt heb met YT 4,2.
Tot nu toe nooit problemen daarmee gehad ondanks diverse keren op en afklemmen.
De accu poll klemmen waren naamloos en zaten in pakket Enduro 305 mover. thumbup.gif

gr. Bert
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: accupoolklemmen

Bericht door Jepen » zo 12 jan 2020 11:51

Heb de Ojop's gekocht bij een onlinewinkel, dat komt goed. Degelijke dingen zeg!
Wel een aanvullende vraag:

Zie op de foto's dat op de accu drie kabels op de + en - aangesloten zijn; mijn idee:

1- tbv de (nog) aanwezige booster
2- tbv de (nog) aanwezige LBC acculader
3- tbv het 'verdeelpunt' aanwezig in de caravan; voor de voeding van lampjes? (voor onderweg?!)

Mbt 3: Op de foto zie ik boven de accu twee wandaansluitingen; een + en een -:

Afbeeldingthumbnail_Screenshot_20191228-152143_WhatsApp by Jepe X, on Flickr

Is dat de permanente voeding tbv de caravan voor enkele 12 volt gebruikers onderweg? Zoals de lampjes boven de keuken?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: accupoolklemmen

Bericht door Chris » zo 12 jan 2020 12:07

Sorry Jepen...

Ik moet verstek laten gaan want ik ben geen helderziende... mrgreen.gif
Meten is weten in deze..
Maar let op, met testen kan je het verpesten...
( En ik heb een collega die zegt... Waar het rookt was de stroom te hoog en daar is het nu stuk...... probeer dat maar niet awhoea.gif )

Misschien een mogelijkheid...
Koppel een voor een los en kijk wat er dan niet meer werkt...

Aan mijn accu zitten ook meerdere draden..
De dikke voor de mover, en 2 dunnere voor de lader en mijn 12 volt verdeel/zekeringblokje.

Doorgaans is de "onderweg " verlichting gewoon afkomstig van de 13 polige Jaeger, en dus van de autoaccu..
Ik denk trouwens dat misschien wel alle verlichting in jou Hobby op 12 volt werkt... afkomstig uit de omvormer..
Eigenlijk weet ik niet exact wanneer Hobby volledig van de 230 volt verlichting is afgestapt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: accupoolklemmen

Bericht door Jepen » zo 12 jan 2020 12:16

awhoea.gif

Dan maar even meten en afkoppelen/testen.

Vergat de bekabeling vd mover trouwens, dus dat zal er sowieso een van zijn.

Maar die rode en blauwe 'knoppen' die aangesloten zijn zullen vast iets binnen de camera voedden..of de mover moet daarop aangesloten zijn.

Thx

Edit: staat me bij dat bij de bezichtiging een deel van de verlichting aan kon, die 'verdeler' zal daar wel voor zijn lijkt me

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: accupoolklemmen

Bericht door Jepen » za 1 feb 2020 22:22

Nou hij staat voor de deur hoor :) haphop.gif Mocht even duren.

Vandaag de hele dag aan het rommelen geweest;

- Booster eruit (zat aangesloten op de verdeeldoos, waar o.a de spanning vanuit de auto binnenkomt)
(verdeeldoos is erg rommelig en ouderwets, maar eens vervangen tzt....maar dat terzijde).
- LBC lader eruit
- Oude loodaccu eruit

Heb zelf de AGM accu geplaatst en een WCD (3 voudige) die de CTEK aanstuurt als er geladen gaat worden op 230V.

Kwam wel wat raars tegen, zal proberen het te omschrijven:

Zoals op een van mn foto's getoond zat er tegen de wand een zogenaamde 'hoofdschakelaar' met (dacht ik) een - en een +. Dit dacht ik mede door de blauwe afdekdop met een -logo en de rode dop met een + logo. Na veel draadjes volgen en meten bleek op beide polen 12 volt te staan als ik deze aan de accu koppelde.
Er zit een rode schakelaar aan, als ik die omdraai is alles spanningsloos (dus geen 12 volt verlichting mogelijk en mover ook geen spanning).
Kennelijk is het dus een 'verdeler' van 12 volt EN hoofdschakelaar in een.

Maar wat ik zo vaag vindt:
Vanuit deze hoofdschakelaar/verdeler loopt een + naar mijn mover, maar ook een + naar de verdeeldoos aan de voorzijde van de caravan.
Als ik die ontkoppel dan gaat de binnenverlichting uit.
Deze + voelt een beetje dubbel voor mij als leek...er gaat een 12 volt spanning naar een verdeeldoos waar ook al 12 volt binnenkomt van de auto.

In de handleiding zie ik wel dat er een + vanuit deze verdeeldoos naar de meterkast/omvormer loopt.
Zorgt deze + (die dus gevoedt is vanuit mijn accu) er mogelijk voor dat uiteindelijk de meterkast/omvormer 'weet' dat er 12volt aanwezig is zodat de meterkast/omvormer uit blijft?

Met andere woorden:
Kan ik deze schakelaar aanzetten (dus spanning op mover EN 12 volt binnenverlichting) EN TEGELIJK ook 230Volt aansluiten op de caravan?
(Voelt voor mij alsof de binnenverlichting dan dubbel gevoed worden, tenzij mijn aanname hierboven klopt)

Hopelijk een beetje te volgen zo : )

Afbeelding

Ps op de foto is de schakelaar te zien. Dopjes puur om te voorkomen dat er contact met iets gemaakt kan worden, zoals gezegd dus twee keer een +.
Achter het houten schotje staat de Yellowtop netjes met lader. Vanuit deze 'verdeler'/'schakelaar' gaat dus een + naar de mover, maar ook een + naar voren (verdeler)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: accupoolklemmen

Bericht door Chris » za 1 feb 2020 22:54

Ik snap denk ik wat je bedoelt..
Maar..
Die schakelaar is een z.g. Hoofdschakelaar
Dus aan ... zijn de 2 kontakten met elkaar verbonden... uit..niet verbonden.
Niks rood-plus en blauw-min dus.. verwarrend die 2 kleuren.

De "normale" schakeling van de omvormer werkt als volgt.
Er is een 12 volt aansluiting op de omvormer welke vanaf de auto (via die verdeeldoos) komt.
Die 12 volt wordt in de caravan gebruikt voor verlichting en pompjes.
TENZIJ..
Tenzij er 230 Volt aangesloten wordt op de blauwe CEE doos welke aan de zijkant van de caravan zit.
Dan is de omvormer zo slim om de 12 volt uit te schakelen.
Je kan dus nooit op 2 spanningen tegelijk draaien... de 230 Volt heeft voorkeur.

Waar ik bang voor ben is dat er bij jou een draadje gelegd is van de moveraccu naar die verdeeldoos.
Daarmee maak je een soort noodstroom voorziening n.l.
Valt de 230 Volt weg, en de auto staat verderop, dan kan je op de moveraccu ook de verlichting en de pompjes laten werken.
Maar....
Da's een beetje een redelijk risico...
Er is dan een mogelijkheid dat de moveraccu en de autoaccu parallel staan, dus 2 accu's tegelijk ingeschakeld..
Dat moet je ten alle tijde voorkomen, nooit 2 accu's samen aansluiten.
Er zullen dan ongecontroleerde vereffenings stromen gaan lopen, en dat wil je echt niet.
Nog erger zou het worden als de auto accu per ongeluk leeg is en de mover accu niet..
Die zal ik niet uitleggen maar dat wil je echt niet.
( Dat kan wanneer je de moveraccu gebruikt hebt als noodstroom voorziening en niet uitgeschakeld hebt wanneer je de auto aankoppelt... dan is het echt foute boel)

M.a.w.
Die dikke Plus draad welke van de accu komt en nu via een zekering en die hoofdschakelaar naar de mover electronica gaat... dat klopt..
Maar die draad die naar de verdeeldoos gaat...
Mijn advies.. haal die eruit..en maak een andere noodstroom voorziening zonder risico en fool proof.
Hoe... niet moeilijk en volledig veilig, en dat is het nu niet.

P.S.
Ik heb de foto even flink uitvergroot en zie nu dat die dopjes eigenlijk de doppen van de accupolen zijn.
Die hebben een andere functie gevonden dus.. whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: accupoolklemmen

Bericht door Jepen » zo 2 feb 2020 07:51

Mega bedankt Chris voor je reactie! Ben blij dat ik het eerst vraag voordat ik er op de verkeerde manier achter kom.

De twee ideeën die ik nu zijn ontstaan:

1. Die kabel loskoppelen OF de zekering eruit die erin zit thv de schakelaar, dan die dus alleen plaatsen als ik gebruik wil maken van de noodstroom voorziening
Of gewoon NOG een schakelaar maken, deze dus voor als we noodstroom gebruiken. Wat ik dan doe:
Een opbouw 12 volt schakelaar met lampje, ALS de noodstroom dan spanning geeft aan de verlichting is dat duidelijk.

Voor de duidelijkheid: de + is dan dus onderbroken, de - zit wel nog op de accu. (De accu heeft dus dan een kabel van de - naar die verdeeldoos lopen, maar dat kan geen kwaad toch?)

2. De mover voeding DIRECT op de accu, dus zonder deze schakelaar ertussen. Dan heb ik echt de schakelaar als noodstroomvoorziening ALLEEN en heeft de mover altijd gewoon 12 volt beschikbaar. (koppel hem toch af in de stalling).

EDIT: Zie net dat de mover 200mah trekt in rust, dat gaat zeker problemen opleveren als ik hem direct aansluit

Maar wel een vraagje om eea te testen en zeker te zijn...

Kan ik niet die (dubbele) kabel die loopt naar de verdeeldoos even meten. Met andere woorden: de 2 amp stekkers die gevoedt worden als de schakelaar aan staat?
Dan meet ik die onder 3 voorwaarden:

1. Als de auto afgekoppeld is, met schakelaar uit (geen spanning verwacht ik)
2. Als de auto aan is, met schakelaar uit (spanning van de auto)
3. Als de auto afgekoppeld, met 230 spanning aangesloten (wel /geen spanning...bij WEL dan weet ik het deze polen dubbel gevoed zullen worden)

Op deze manier kom ik er dan toch achter of de lampen 'dubbel' gevoed zouden worden? Of denk ik te simpel en adviseer je de eerste opties?

Was voor mij nieuw dat het zo in elkaar steekt, zou de vorige eigenaar ook even vragen of hij die schakelaar gebruikte EN waarvoor.
Snapte het nut al niet van die 12 volt naar voren brengen, maar ALS dat een noodstroomvoorziening is moet de mover er mijn inziens tussenuit.
Verwachte dat het een massaschakelaar zou zijn, maar goed...die zou dan in de massa hebben gezeten whistle.gif

Thanks, dit helpt me echt enorm! Staat aleen vandaag nog voor de deur namelijk.

Greetz

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: accupoolklemmen

Bericht door Chris » zo 2 feb 2020 11:54

Brrrrrr......

Effe nadenken wat je nu schrijft.....
Als dit en dan dat.... t'is nog redelijk vroeg hoor.. mrgreen.gif

Ik ga het nog een paar keer lezen... moment...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: accupoolklemmen

Bericht door Chris » zo 2 feb 2020 12:21

Ga op safe en logisch en voor origineel.

De accu.. +
Een dikke rode naar de grote zware 80 Ampere ?? zekering.... uit de zekering ook dik en rood naar de hoofdschakelaar die er zit.
Uit de hoofdschakelaar naar de + aansluiting van de mover electronica.
Dus maar 2 dikke rode draden aan de hoofdswitch.

De accu.. -
Dikke blauwe of zwarte in een keer naar de mover electronica box.

Op de + en - klemmen van de accu kan je direct de Ctek vastmaken, gaat prima met het bijgeleverde kabeltje met oogjes onder de Ojop klemmen.
( kan je de Ctek ook nog loskoppelen en met de klemmen op de polen van een accu gebruiken.

Op deze manier is de mover en accu veilig en correct aangesloten, de hoofdschakelaar werkt ook als hoofdschakelaar.
Aan voor mover gebruik en uit als je klaar bent met moveren.. en de lader blijft aangekoppeld. ( tot je de Ojops losneemt)
Punt... da's alles... mover klaar.

=======================================================================================================

Noodstroom, foolproof en volledig veilig... 100% safe.

Neem een kabeltje van 2x2.5 mm2 ( die bestaan niet ruim, 3x 2,5 mm3 mag ook)
Maak aan de Ojop + klem een zweefzekering vast... 5 of 10 Ampere is prima. ( doe dit aan de rode of bruine draad van de lange kabel..
De tweede draad, zwart of blauw van die lange kabel maak je aan de - van de Ojop vast.

Aan het einde van die lange kabel komt een contra Jaeger 13 polige, zoals de foto hieronder.
De + ( rood of bruine draad) komt op pen 9 van de Jaeger.
De - ( zwart of blauw) komt op pen 13 van de Jaeger.

Heb je nu noodstroom nodig dan koppel je de contra Jeager aan de Jaeger stekker voorop de dissel..
Op deze manier is het volledig veilig, want je kan nooit EN de noodstroom van de caravan EN de auto tegelijk aansluiten.
EN... je vergeet het zeker niet als je vertrekt.
Enige wat je nodig hebt is een flunk stukkie kabel ( ik heb 3x 2.5 mm2 VMVL hiervoor gebruikt) een zweefzekering en een contra Jaeger zoals op de foto hieronder.
Zelf heb ik het ook zo gemaakt, iets luxer omdat ik in de disselbak een soort koppelboxje hiervoor gemaakt heb.
Als ik noodstroom wil prop ik daar gewoon mijn kabeltje naar de Jaeger in en klaar...

========================================================================================================

Dubbele spanning..

De omvormer in alle "moderne" caravans is zo gemaakt dat er 12 volt ( uit de auto of noodstroom) gebruikt kan worden..
Maar..
Zodra er 230 volt op de caravan CEE doos aangesloten wordt, dan is de omvormer zo slim om de 12 volt af te koppelen.
Er zit een relais in wat die verbinding onderbreekt.
Je kan dus gerust en 12 volt van e.o.a. aangesloten hebben en ook 230 volt aangesloten hebben.
Dan kiest de omvormer zelf voor de 230 volt input spanning... volledig automatisch.
Geen risico op dubbele spanningen zoals jij vreest.
..

Even 2 foto's, de contra Jaeger 13 polig en mijn aansluitkastje in de disselbak waar ik die kabel voor noodstroom aan kan sluiten.
( zit nog een grapje bij, ik kan op die manier ook de rijverlichting aanzetten... autonoom van de auto dus.)
.
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png (235.86 KiB) 802 keer bekeken
Aansluitkastje en WCD.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: accupoolklemmen

Bericht door Jepen » zo 2 feb 2020 12:31

Dank vd reactie!!

Wat ik nu zie is dus geen dikke zekering.
Ik heb:

1. Direct een dikke kabel van accu naar die verdeler/schakelaar

2. Vanaf de verdeler/schakelaar een dikke kabel (ongezekerd) naar de moverunit. Die unit heeft een ingebouwde 20amp zekering.

Verder dus nog een (dikke met 20amp) kabel naar de verdeeldoos, die zou dus wegkunnen of vervangen voor een dunnere. Mijn inziens koppelt die alleen 12v aan de pennen waarop ook de jaeger van de auto koppelt, binnen verlichting.

Misschien verwijder ik anders die kabel wel OF laat de zekering eruit, dan KAN het niet misgaan.

Is een rare situatie, maar toch wel veilig?
De moveraccu krijgt ALLEEN stroom met die verdeler/schakelaar aan , dus hoeft niet ook nog een eigen zekering toch?

Thanks

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: accupoolklemmen

Bericht door Chris » zo 2 feb 2020 13:02

Sloop nou die kabel van de accu naar de verdeeldoos eruit..
Dat is de risico kabel....
Maak daar wat anders voor..AUB ...!!

Enne..\
Is jou mover met 20 Ampere gezekerd??
Dat is niet veel...
Welke mover heb je ook al weer?

Mijn mover is uit het hoofd met 80 of 120 Ampere gezekerd, een vlakzekering rose.. 80 geloof ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: accupoolklemmen

Bericht door Jepen » zo 2 feb 2020 13:15

Exact Chris, dat is de enige met risico! Of een tweede schakelaar, alleen even om als je savonds vd deur met inpakken wat licht wil hebben.

Maar inderdaad, de Truma SE heeft volgens de handleiding een eigen 20amp zekering aan boord.

Maar verder dus prima opstelling verder toch?
Accu 《》 mover
Na extra schakelaar accu 《》 boordspanning.

Thanks

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: accupoolklemmen

Bericht door Ab » zo 2 feb 2020 14:56

Waarom haal je de LBC lader weg ?
Die is toch ook geschikt voor een Yellowtop?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: accupoolklemmen

Bericht door Chris » zo 2 feb 2020 15:03

RE.gif
Is een oude LBC, Jepen heeft gekozen voor een nieuwe Ctek.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: accupoolklemmen

Bericht door Ab » zo 2 feb 2020 15:06

thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: accupoolklemmen

Bericht door Chris » zo 2 feb 2020 15:11

@ Jepen.

AUB... sloop nou die vaste kabel tussen de accu en de verdeelkast weg.
Zowel de plus als de min kabel.
Als je niet met een losse kabel op de Jaegerstekker wilt werken, en dus een vast bekabelde variant wilt maken...
Dan MOET je met een relais gaan werken.
Alle andere truken of schakelaars is een risico.
Een keer vergeten en je bent in de aap gelogeerd...!!!

De man die dit zo in jou caravan heeft aangelegd wist niet wat hij deed.
Een keer vergeten en de hele bekabeling smelt weg, of nog erger... vliegt in de fik...
En dat hoeft niet beperkt te blijven tot de caravan, juist de mogelijkheid tot koppelen met de auto is het risico.
Dan fikt niet alleen de caravanbedrading weg, maar ook in de auto ....

Sloop die 2 draden tussen de accu en het verdeelblok er nou AUB uit.....
Niks geen schakelaars of weet ik veel dus....
Hooguit een relais als je het permanent aan wilt leggen...
Hoe dat moet.. da's weer een later verhaal... kan ik je ook uitleggen maar is denk ik beter om te laten doen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: accupoolklemmen

Bericht door Chris » zo 2 feb 2020 15:23

En.. die ingebouwde zekering van 20 ampere weet ik nu ook..
Dat is de zekering van de z.g. Aanzwenk of opzet motoren.
De motoren die voor het opzetten van de mover op de wielen zorgen.
Dat staat in deze handleiding op pag. 53 onderaan..
het max opgenomen vermogen van een Se is 120 Ampere, staat er ook bij.
https://www.truma.com/web/downloadcente ... ing-nl.pdf

Het verbaast mij wel dat Truma geen zware zekering monteert in de dikke plus draad..., en ik snap nu ook die hoofdschakelaar... die er niet is voor de mover..
Dat is de extra stekkerdoos op de dissel...
Typisch voor Truma... daar had ik effe niet aan gedacht..
Op het verkeerde been gezet door die hoofdschakelaar en zekering op de foto.
Maar blijft..
Wat die man gemaakt heeft daar is link... erg link...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: accupoolklemmen

Bericht door Jepen » zo 2 feb 2020 17:10

Heb alles aangepast, snap niet helemaal hoe dat zit met die dikke kabel, waarvan jij nu vermoedt dat het met de dissel te maken heeft.

Zal vanavond foto.s plaatsen, maar wat ik heb gedaan:

Alle kabels los en opnieuw opgebouwd.
1. Vanaf de Yellowtop 1 dikke plus naar die schakelaar
2. Vanaf de schakelaar 1 dikke plus door naar de moverunit
3. Vanaf de Yellowtop 1 dikke min direct naar de moverunit.

Resultaat:
Schakelaar aan: voeding op mover.
Mover werkt prima.

Schakelaar uit: mover spanningsloos.

De Yellowtop voedt dus alleen nog maar de mover.

Mover: die werkt alleen als de disselstekker wordt gevoedt door de stekker die normaal in de auto gaat. Als ik die afkoppel werkt de mover niet.
Volgens mij dus 100% zoals het hoort nu.

En..
Net de 230 even op de walspanning gezet:
Resultaat: alles werkt netjes.
12 volt lampjes, waterpompje, koelkast.
Ook zie ik dat de WCD netjes spanning geeft aan de CTEK en drle gasmeter-adapter.

Dit is toch prima dan zo?!

Tip van mn zoon (van 8 :(...waarom hangen we geen twee led-lampjes op, voor nood...
Die hangen er dus ook, lekker op batterijen :)

Resume: LBC, booster en oude loodaccu allemaal eruit.

Hoor graag of het zo is zoals het moet :)

Thanks Chris en anderen die wellicht tips hebben :)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: accupoolklemmen

Bericht door Chris » zo 2 feb 2020 19:42

Chris schreef:
zo 2 feb 2020 15:23
en ik snap nu ook die hoofdschakelaar... die er niet is voor de mover..
De hoofdschakelaar van de mover is de extra stekkerdoos op de dissel...
Typisch voor Truma... daar had ik effe niet aan gedacht.. stom.gif stom.gif stom.gif
Tja.... wat zal ik zeggen..
Alleen Truma heeft de constructie met de aansluitdoos op de dissel.
Dat is hun hoofdschakelaar ...en hun beveiliging.
Die stekker er uit en de mover gaat ook uit en in ruste...

Ik ben op een verkeerd been gezet door die hoofdschakelaar en zekering op jou foto..
Dat is n.l. bij alle andere movers de methode om te schakelen.
Pas toen jij Truma schreef ging er een grote bel rinkelen.... en begreep ik dat er iets meer was... op de dissel.
M.a.w.
Je hebt nu 2 hoofdschakelaars verzorgd... kan nooit meer mis dus...

De 230 volt walspanning is perfect zo... da's origineel en klaar nu, niets meer aan doen.

En noodstroom...
Wil je nog?? zal ik het effe proberen te tekenen en met een PB bij je posten??
Het is 1 kabeltje van de accu naar de dissel met een 13 polige contra Jaeger zoals op de foto hierboven ergens.
Oja... zekering natuurlijk er bij.
( tekenen heb ik nooit een goed cijfer voor gekregen, dus weest op je hoede..)

Je hebt nu dus de verbinding tussen de accu en de verdeeldoos weggehaald.
Da's het beste, geen risico meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: accupoolklemmen

Bericht door Jepen » zo 2 feb 2020 19:49

Zoals beloofd; ook wat foto's.

Allereerst: Die verdeeldoos is echt bagger, ga er netjes een mooi doosje plaatsen en koop even een 7 /7 voudige verdeelblokje voor.
Zal alles netjes 1 op 1 omzetten, kleur op kleur zoals nu. Omdat de booster een blauwe, blauw-witte en wit-blauwe gebruikte zitten die nu los.
Zal tzt even meten, maar daar zal spanning op komen / contstant op staan.
Als ik die netjes aan de juiste kleur hang van de caravan dan gaat de koelkast en verlichting netjes werken als de auto is aangekoppeld.

Afbeeldingdoos1 by

De andere foto is hoe het nu is, veel minder draden en bijna 15 kg aan ballast weg :)

Afbeeldingnieuwe2 by

Afbeeldingnieuwe1 by

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: accupoolklemmen

Bericht door Chris » zo 2 feb 2020 19:56

Oei die doos zeg.. scratch.gif
Dat was in mijn Hobby ( 2012) toch wel een beetje anders...
Helaas geen foto van.


Let nog wel even op de bedrading van de koelkast hoor...
Die hoort aan pen 10 van de Jaeger te komen.
Dat is de geschakelde + 12 volt draad.
Die moet spanningloos zijn als de motor uit is, 12 volt krijgen als de motor draait.

Daarmee voorkom je dat de koelkast, de stroomzuiper, de autoaccu leeg kan trekken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: accupoolklemmen

Bericht door Jepen » zo 2 feb 2020 20:17

Ja idd, zal even doormeten. Maar goed, als dat noodstroom idee toch wat wordt...
Dan maak ik dus een contrastekker in de disselbak die direct op accu is zoals door jou omschreven (gezekerd).
Mooie is...dat moet dan een (contra) Multicon west 13 polig zijn ...
Stond op het punt mn Multicon eraf te knippen en te vervangen voor een Jager, tot ik bedacht dat die ook dient voor de mover (op dissel zit ook een Multicon) stom.gif ....
Heb dus een verloopje moeten bestellen, want ook daar is meneer Hobby weer afwijkend geweest : )

Maar dat komt goed.
Als het ware dus gewoon een stekker in de dissel die direct op de accu zit.
Als ik dan de stekker daarin doe heb ik in principe hetzelfde als dat hij aan de auto zit, prima plan van je!

Ga een boodschappenlijstje maken voor de zekerheid:

- ca 6 meter (3)2x 2,5 mm2 kabel
- Multicon West 13 polig (vrouwtjes zijde)
- Zwevende zekeringhouder

Wel een nette oplossing, dat is dat Autark waar hier steeds over geschreven wordt dus knipoog.gif

Dat Autark wordt een projectje voor als hij er weer staat in de meivakantie.
Volgens mij loopt de huidige doorvoer ook gewoon door de bodem thv de verdeeldoos, dat zal hetzelfde gat gaan worden voor deze kabel denk.

Thanks, kan hem met een gerust hart stallen morgen thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”