Verlichting vraag (ivm camera)

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Jepen » za 21 dec 2019 10:51

Hallo, vraagje;

Ondanks dat er al veel geschreven is over (wifi) achteruitrijdcamera's heb ik ook een vraag , maar dan wel net iets anders : ).
Ik weet hoe ik de camera ga aansluiten:

1. camera onder kentekenplaat (kabel vanaf daar ca 7 meter oplengen)
2. Wifi zender aan einde (verlengde) kabel in de dissel. (Daar komt de wifi zender er weer tussen, dus kort bij de auto)
3. een plus gebruiken om de camera te voeden

Over punt 3 mijn vraag;
Omdat ik de camerakabel zoals omschreven zal verlengen zal ik deze onder de caravan door (als het gaat in de carrosseriebalk) naar voren brengen.
Nu hoop ik eenvoudig van onderuit in de dissel te kunnen komen. Dan de electra...

Ik vroeg me af of het wit-kleurige lampje aan de voorzijde (contour-/breedte-verlichting?) bekabeld wordt vanuit de disselbak.
Dus kortgezegd: lopen er draadjes vanuit de dissel naar dit lampje? Als dat zo is dan zou dat ideaal zijn.
Ik ben dan van plan de camerakabel daarbij aan te sluiten zodat de camera alleen gevoed wordt als de verlichting aanstaat.

Nu moet ik dus wel weten OF die draden makkelijk benaderbaar zijn EN WANNEER deze lampen branden.

Jullie als caravan kenners kunnen mij dat vast vertellen : )

Betreft een Hobby 460 UFE uit 2005, helaas pas over een paar weken voor de deur dus kan zelf eea niet onderzoeken.

Alle advies is welkom, thanks alvast!


EDIT:

Ook een optie:
De bruin/rode draad vanuit de stekker bv de koelkast (pen 10) gebruiken. Dit ALS de verlichting niet makkelijk te bereiken is zoals ik in bovenstaande omschrijf

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Musso53 » za 21 dec 2019 11:21

Ik heb op een vergelijkbare manier een camera gemonteerd in mijn Premium. Er zitten voldoende kiertjes om de kabel door te voeren. Ik verwacht dat dat bij jou Hobby ook het geval zal zijn. Om de kabel goed langs de chassisbalk te kunnen leggen heb ik bij een aanhangwagenshop een stuk of 10 chassisklemmen gekocht. Een verlengkabel met din-pluggen heb ik bij Conrad vandaan. De voeding heb ik afgetakt uit de contourverlichting door de relatief dunne draadjes in de stekkertjes bij te voegen.
Bijlagen
20191221_110937.jpg
20191221_110946.jpg
20191221_111031.jpg
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Corvanwaesberge
Berichten: 160
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Corvanwaesberge » za 21 dec 2019 12:14

Waarom niet gewoon aftakken bij een achterlicht? Dan hoef je ook geen capriolen uit te halen met draden langs kokerbalken enzo.
Mocht je toch hiertoe besluiten besteed dan wel wat aandacht aan doorvoeren die de draad niet kunnen beschadigen.
Een draad die langs een stuk plaatwerk loopt zoals op de laatste foto van Musso53 (Sorry) kan na verloop van tijd doorslijten en kortsluiting veroorzaken.
Nog beter is natuurlijk om de draad in een mantel te leggen.
Subaru Forester met Solifer Artic 520

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Jepen » za 21 dec 2019 12:33

Dank vd reacties! Kan ik wat mee!
Ik heb deze set gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/32946985 ... 4c4dIemMEZ
Zo te zien heeft deze niet genoemde stekkerverbindingen, ik zal dus zelf de zender ertussenuit halen, verlengen en verder op weer solderen.
Verwacht dat het gewoon drie standaard draadjes zijn, dus zou moeten werken.

Als ik kies voor een voeding vanaf de verlichting dan kan dat ook, maar ik wil toch helemaal naar voren zodat de wifi ontvanger thv de voorzijde van de caravan komt.
Die wifi zenders hebben vaak net niet genoeg bereik namelijk.
Dus voor mijn gevoel zal of linksom of rechtsom toch naar voren moeten.

Ook een optie:

Camera IN de caravan achter het raam. De (verlengde) kabel proberen weg te werken achter kastjes / plint / ?? tot de voorzijde van de caravan.
Kijken of er onder het vaste bed aan de voorzijde een verdeeldoos zit..
ALS dat het geval is kan ik daar eenvoudig een geschakelde plus tappen lijk me.
In dit scenario komt de camera dus niet eens buiten en ligt de wifi ontvanger onder het vaste bed, tegen de voorzijde aan.

Dan dus wel goed om te weten OF er een verdeeldoos zit binnen EN of het beeld wel ok is met glas ertussen.

Thanks

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door PD » za 21 dec 2019 12:48

RE.gif
Er zit vast een aansluitdoos onder je bed waar de elektrakabel binnenkomt. Van hieruit kun je heel eenvoudig via de ventilatiepijpjes in de hoeken onder de bodem van de caravan komen (zit horrengaas in) en in de disselbak weer omhoog.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Musso53 » za 21 dec 2019 12:56

Corvanwaesberge schreef:
za 21 dec 2019 12:14
Een draad die langs een stuk plaatwerk loopt zoals op de laatste foto van Musso53 (Sorry) kan na verloop van tijd doorslijten en kortsluiting veroorzaken.
Wat denk je, ik gebruik mijn verstand. De bedrading gaat vrij zonder beknelling bij de kunststof zijpanelen omhoog en kan niet in de buurt komen van de vloerplaat.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Chris » za 21 dec 2019 13:37

Wat er destijds bij mij fout ging met een achteruitrij camera..

Versie 1.0 : Ik had de zender en de camera beide achterin.... fout, geen ontvangst in de auto.
Versie 1.1 : Camera voeding aangesloten op de nummerbord verlichting en de ontvanger aangesloten in die eerder beschreven witte doos onder het bed.
Alleen de signaaldraad dus in een pijp langs het chassis naar voren. ( Chassis is een U profiel, dus niet erin maar in een pijp) Signaaldraad aangesloten op de zender in de disselbak.
ROOK UIT DE CAMERA EN DE ZENDER.... oorzaak hiervan bleek een massaverschil te zijn. Tussen de massaklem in de witte doos en de massa op de nummerbordverlichting bleek ruim 2 volt spanningsverlies te zijn... de dunne kabel naar de nummerbordverlichting was de oorzaak.
Versie 1.2 : Nieuwe camera en nieuwe zender, alle bekabeling van de camera naar de dissel, daar de zender... Resultaat nog steeds veel storing.
Nu had ik toen wel een camera in de 2.4 Ghz versie, geen Wifi versie.
Versie 1.3 : Zender weg en de kabel van de camera m.b.v. een verbindingskabel naar de auto en naar de monitor. ( tijdelijke aansluiting gemaakt.)
Dan staat de camera altijd aan !! tenzij je de monitor zelf uitzet.
Ik werd er gek van, elk stoplicht leek de auto achter mijn caravan de combi te willen rammen...
Met het zweet in de bilnaad terug uit Spanje gereden.... erg onplezant...
Het vertekend enorm mede door de plek van camera montage. ( Geen achterraam toen, dus camera ingebouwd in de bumper... TE LAAG !!)
Door deze 2 laatste factoren was ik genezen.

Ik hoef geen camera meer.... lekker rustig voorin..en wat ik op de camera/monitor zie ben ik juist net voorbij gekomen, geen extra waarde.
En als ik achteruit ergens in moet draaien heb ik 2 paar extra ogen die meekijken achter de combi.
Niet dat die nou altijd de beste communicatievorm hanteren... maar stop gebrul snap ik best.
Op de camping gebruik ik toch de mover voor de finishing touch..

knipoog.gif knipoog.gif Succes.....

( leuk he zo'n dooddoener... ik heb de monitor en bekabeling nog liggen... gratis op te halen event. De camera is bij inruil in de caravanbumper gebleven)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Jepen » za 21 dec 2019 14:55

Dank vd reacties! En dat 'zweet in de bilnaad' klinkt inderdaad wel spannend : ) Ik ga het (hopelijk) ervaren en dan kijken of het wat is.

Afgaande op de ervaringen van wifi ga ik dus zeker zo ver als mogelijk naar voren.
Ik denk dat ik eerst het volgende doe:

De camera thv het achterraam, dan een kabel (verlengd) naar het bed. In eerste instantie loos door het gangpad om te testen.
Met een multimeter zal ik bij de (hopelijk aanwezige) verdeeldoos eea doormeten.
In eerste instantie dus de wifi ontvanger onder /thv het bed (verdeeldoos).

Als blijkt dat het signaal wegvalt (gaat dan nog maar om ca 3 meter van de gsm in de auto) pas ik de boel aan.
Dan zal ik waarschijnlijk de camera aan de buitenzijde monteren en zoals door jullie voorgesteld met carrosserieklemmen / mantel onderlangs brengen.
Goed om te weten dat ik waarschijnlijk een ventilatiegaatje kan gebruiken bij het doorvoeren.

Hoop alleen dat de kabel thv de wifi zender bestaat uit drie-aderige (degelijke) kernen, dan kan ik eea prima solderen.
Mijn idee is om de twee kabels waarop spanning moet (1 tbv permanente, 2e die normaal geschakeld wordt door achteruitrijlicht) samen te voegen en dus in 1 keer te voorzien van spanning. Dan gaat hopelijk de camera aan EN zal direct beeld geven.

@Chris: Mocht ik er achter komen dat het echt troep is..wat voor monitor heb jij daar over dan?
En bij versie 1.2 van jou : ) :
Begrijp ik goed dat je hetzelfde deed als ik wil?
Dus de camera kabel doorknippen, alle kabels oplengen en naar voren brengen, daar de wifi ontvanger er weer tussen?
Hopelijk is het wifi signaal dan beter inderdaad.

Greetz

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Chris » za 21 dec 2019 15:42

RE.gif
Ik denk idd dat mijn 1.2 variant op hetzelfde neerkomt, met dien verstande dat ik nog in de 2.4 Ghz variant zat te knoeien.
Jij gaat met Wifi aan de gang.
Inderdaad heb ik de kabel aan de camera doorgeknipt en verlengt.
Op mijn werk zijn dan veel interessante materialen te vinden, kabelsoorten in vele versie's etc, maar ook mooie kous en krimpkous. dus dat was netjes.
Belangrijk is dus wel om 1 voedingsspanning te gebruiken voor het hele spul in de caravan, die witte doos onder het bed, daar komt de dikke kabel van de dissel binnen.. ( je hebt toch een Hobby??)

Enne dat monitortje... zo'n 7" ding met 800x1200 pixels en een zuignap.... niks bijzonders dus, je mag hem zo hebben.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Jepen » za 21 dec 2019 16:13

Thanks!

Enige waar ik me zorgen over maak is dat doorknippen en oplengen van de kabel.
Zoals je op onderstaande foto kunt zien is het laatste stukje tot aan de camera voorzien van die wifi zender.
Was dat bij jou ook destijds? Dus gewoon die draden verlengen?

kan wel even en PB sturen, mocht ik ooit op bedraad over gaan heb ik alvast de monitor, thanks vh aanbod!

Foto: > https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1V0SKXsfr ... HRFXaA.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Chris » za 21 dec 2019 16:37

Bij mij was het anders, losse tulpstekkertjes en aparte voeding.
De tulp stekkertjes erafgeknipt toen.
Tja, verlengen van een kabel, hoe handig ben je en welke materialen heb je beschikbaar.
In mijn geval was beide geen probleem.
Wees alert op de afscherming van het video signaal kabeltje.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Jepen » za 21 dec 2019 16:46

Dacht ik al, vaak idd gele tulp tbv beeldsignaal.
Ga het wel even bekijken.
Beetje solderen en krimpkous klusjes gaan prima :-)
Is alleen vaak erg afhankelijk vd kwaliteit vd kern, soms heb je van die mega dunne haartjes, da.s vaak een ramp.

Heb idd een Hobby, een 460 Ufe uit 2005.
Als daar dus die doos zit dan ga ik lekker op gemakkie die kabel verlengen naar een meter of 7 en eea binnenin testen.

Thanks!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Chris » za 21 dec 2019 16:51

Event. heb ik wel krimptube met een lijmlaag aan de binnenkant voor je.
Dan isoleer je niet alleen maar je maakt de isolatie ook lekker aan elkaar vast met die lijmlaag.

Voorin elke Hobby zit die doos.
Daarin zitten een flink stel schuifstekkertjes, dat AMP materiaal.
En in het handboek van je caravan staat een tekening met aansluitingen in die witte broodtrommel... daar lijkt het wat op.
Of..hier
https://www.hobby-caravan.de/fileadmin/ ... _06_nl.pdf

Blz. 05-10
Laatst gewijzigd door Chris op za 21 dec 2019 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Jepen » za 21 dec 2019 16:53

Mega bedankt!!!! Link werkt.

Kom een heel eind zo, ga je tzt op de hoogte houden.

Erg tof.

Als de tang nodig is kom ik bij je op de lijn!

Fijn weekend

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Jepen » za 21 dec 2019 18:08

Zie net de bijlage, erg fijn om te hebben!!

Als ik het goed zie op pag. 05-10....
In die verdeeldoos kan ik de zwarte en de witte (7 en 3 van de pool) gebruiken als voeding/massa.

En: zit net mega in te zoomen op een foto van de bezichtiging :-) Zie daar een grijze verdeeldoos zitten naast de boiler..herken hem als een Attema buitendoosje. Die zal het zijn ?! [kersthaphop.gif]

Toppie

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Chris » za 21 dec 2019 20:53

O... heb jij een grijze brooddtrommel voorin...? ik dacht dat ze altijd wit waren.... so be it..
Is wel groter dan een Attema doos hoor... of bij jou toevallig nou weer niet??
Tja... Hobby's van 2006 heb ik niet klip en klaar in mijn geheugen zitten..... sorry.. [kerstknipoog.gif]

En 3 en 7... da's de rijverlichting....
Als je altijd met verlichting aan rijd kan dat prima. ( Mijn Volvo heeft dat idd.)
Je zou ook over 9+ en 13- kunnen denken.
of 10+ en 11-, maar dat is lastiger denk ik, daar zitten dikke kabels aan nl... ( koelkast)
Je ziet... Jaeger 13 polig geeft mogelijkheden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door VIP » za 21 dec 2019 21:33

Jepen schreef:
za 21 dec 2019 18:08
Zie net de bijlage, erg fijn om te hebben!!

Als ik het goed zie op pag. 05-10....
In die verdeeldoos kan ik de zwarte en de witte (7 en 3 van de pool) gebruiken als voeding/massa.

En: zit net mega in te zoomen op een foto van de bezichtiging :-) Zie daar een grijze verdeeldoos zitten naast de boiler..herken hem als een Attema buitendoosje. Die zal het zijn ?! [kersthaphop.gif]

Toppie


In die Attema doos zit normaal de verbinding voor de boiler.

Het gaat om een bruin/zwarte doos links voorin, qua formaat 1,5x de maat van Attema doos.

Het is eigenlijk alleen een deksel op de vloer geschroefd.
Porsche + Tabbert

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Jepen » za 21 dec 2019 22:15

Mmm oke, thanks. Zal eerdaags dan even die kabel volgen. Fijn dat het daar kan en niet perse buitenom moet. [kerstduim.gif]

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Ab » zo 22 dec 2019 00:27

Ik lees telkens iets over wifi ..
Ik mag hopen dat dat een vergissing is ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door PD » zo 22 dec 2019 00:46

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je de camera voor gaat gebruiken ?

Voor manoeuvreren op de camping zou ik er alvast niet op vertrouwen. Daarvoor heb ik uitstekende ervaringen met mijn vrouw die achter de caravan loopt met gsm contact via de carkit van de auto.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Jepen » zo 22 dec 2019 07:39

: - ) Wifi klopt hoor..
Tegenwoordig zet zo.n camera een lokale hotspot op, staat 100% los van internet. Ideale manier voor beeldoverdracht.

Wil het overigens alleen gebruiken bij achteruitrijden en als het goed bevalt altijd aan.
Bij moveren wil ik echt alleen vertrouwen op eigen ogen of die van m'n meissie idd.

En waarom? Gewoon omdat het kan : - )! (Heb nog wel meer gadgets in huis [kerstrolleyes.gif] )

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door r.obbink » zo 22 dec 2019 09:31

leuk zo'n WiFi cam

alleen met manoeuvreren op de camping idd niet....daarvoor vertrouw ik ook op mijn meissie en de mover is wat dat betreft een nog betere uitvinding [kerstduim.gif]
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door PD » zo 22 dec 2019 09:39

RE.gif
Precies daarom begrijp ik niet waarvoor je zo'n camera dan wel gebruikt.... ik laat me graag overtuigen van het nut ervan thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Jepen » zo 22 dec 2019 09:56

RE.gif
Haha nou daar ga ik niet aan beginnen :-)
Heb wel meer gadgets waarbij dat niet begrepen wordt, zal wel aan mij liggen [kerstduim.gif]

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Verlichting vraag (ivm camera)

Bericht door Philmar » zo 22 dec 2019 10:13

Wij communiceren ook, zoals PD aangeeft, via de carkit. Loud en clear, geen afleiding van het scherm.

Philmar

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”