Powerpack in Kip

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Lampie20
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 2 okt 2019 10:54

Powerpack in Kip

Bericht door Lampie20 » wo 2 okt 2019 12:40

Tijdens de vakantie nu heeft de accu het begeven. Stinkt bij het opladen, dus doe dat nu niet meer.
Overweeg om dan straks een Lithium onderhoudsvrije en licht powerpack er in te zetten. Heb wel een gehoord dat dat problemen zou kunnen opleveren met de aansluiting op het elektronische 12 V systeem van de caravan is een Kip Shuttle 410.
Wie heeft hier ervaring mee en welke accu zouden jullie mij aanraden?

Bedankt bij voorbaat voor de antwoorden.

Gert

Kasper

Re: Powerpack in Kip

Bericht door Kasper » wo 2 okt 2019 14:36

Bedoel je zoiets als dit?
Bijlagen
2018-09-15 11.05.22 aangepast.jpg

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Powerpack in Kip

Bericht door dieseltijger » wo 2 okt 2019 14:48

Het aandachtspunt is dat het opladen altijd via een battery management systeem (BMS) moet plaatsvinden, die voorkomt dat cellen in de accu "overladen" worden. Een Li-ion cel die maar door- en door geladen wordt, wordt warm en gaat CO2 gas genereren - en zwelt hierdoor op om uiteindelijk open te barsten met de kans op brand.

Lithium accu''s hebben vaak een aparte laadaansluiting (met BMS) en daarnaast de polen voor stroomafname (volgens mij zonder BMS). Zet je de caravan op 230V, dan wordt de accu onbedoeld - en onbewaakt - opgeladen via de polen, met als risico hetgeen in de eerste alinea is beschreven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Lampie20
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 2 okt 2019 10:54

Re: Powerpack in Kip

Bericht door Lampie20 » wo 2 okt 2019 18:32

Dank je wel voor je reactie. Wanneer ik je goed begrijp kan ik dus wel de lithium accu via de boordvoorziening op het aparte oplaadpunt (met bms) aansluiten. De Li accu is dan los van de 12 v voorziening naar de caravan via de polen. Klopt mijn redenering?.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Powerpack in Kip

Bericht door dieseltijger » wo 2 okt 2019 20:13

Euhhh... weet ik niet:

1: Ofwel je hebt een lithium accu gekoppeld aan het 12V net met slechts twee polen waar een BMS tussen de polen en de afzonderlijke cellen zit, dat zowel functioneert bij het laden als het ontladen. Als je niet aan de 220V zit gaat alles goed, als je aan de 220V zit, dan gaat de Cers zorgen voor een laadspanning van rond de 14,4 volt op de accupolen, en het BMS zorgt ervoor dat de spanning van de afzonderlijke cellen binnen de accu niet hoger dan 4,2V wordt - zodat er geen cellen oververhit raken.

Ik heb er geen verstand van, maar dit soort accu's zijn duur, want het BMS moet zodanig gedimensioneerd zijn dat het ook hoge ontlaadstromen faciliteert.

2: Ofwel je hebt een lithium accu gekoppeld aan het 12V net met twee polen, en via een aparte laadingang met BMS en een lader aan 220V. Als je niet aan de 220V zit, gaat alles goed. Als je aan de 220V zit, dan gaat de Cers zorgen voor een laadspanning van rond de 14,4 volt op de accupolen, en dit gaat rechtstreeks 3 groepen Li-ion cellen di in serie zijn geschakeld opladen zonder BMS, naast de lader die wel via een BMS oplaadt. Als het BMS van het laadcircuit een cel afknijpt, zal het laadproces via de polen gewoon doorgaan ongeacht de laadtoestand van de afzonderlijke celclusters - met alle risico's van dien.

Bij dit scenario moet je er dus gewoon voor zorgen dat bij het aankoppelen van de caravan aan de 220V het 12V boordnet niet gekoppeld is aan de accu.

3: De accu met twee polen en een aparte laadingang is altijd losgekoppeld van het 12V boordnet - zoals bij een mover. Niets aan de hand, want oncontroleerbaar laden is niet aan de orde.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Powerpack in Kip

Bericht door scooterandre » wo 2 okt 2019 20:59

In een lithium accu met CE keurmerk zit altijd beschermelektronica.
Sommige lithium accu‘s worden geleverd met een eigen lader en extra laadingang, anderen kunnen geladen/ontladen worden op de accupolen.
Li-ion accu‘s zijn niet geschikt als vervanger van loodaccu‘s. De spanningen komen gewoonweg niet overeen, met 3S te laag, 4S te hoog.
LiFePO4 worden hier normaal gesproken voor gebruikt, 4 cellen, in totaal 12,8V nominaal.

Bij het besluit om voor lithium te kiezen, moet er op de volgende punten worden gelet.

- de laadspanning van de lader moet juist zijn (14,4V voor LiFePO4, geen egalisatie-programma, geen temperatuurscompensatie)
- de laadstroom mag niet meer zijn dan gespecificeerd op de accu.
- de gebruikers moeten bij een te lage spanning uitschakelen of uitgeschakeld worden. De beschermelektronika is hier NIET voor bedoeld.
Buien vallen niet.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Powerpack in Kip

Bericht door Ab » wo 2 okt 2019 21:00

Normaal gesproken heb je voor een lithium accu ook een lader voor lithium nodig.
De ingebouwde lader in een Kip is niet geschikt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

nerood

Re: Powerpack in Kip

Bericht door nerood » do 3 okt 2019 11:58

Is een lithium accu wel geschikt om als boord accu te gebruiken?
Bij KIP zit bijna alles op 12 volt systeem via het CERS systeem.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Powerpack in Kip

Bericht door scooterandre » do 3 okt 2019 12:18

Alleen een LiFePO4 accu kan een loodaccu vervangen.(dus geen Li-ion of Li-Po)
Als je de CERS kunt instellen op GEL of nog beter LiFePO4, dan voorzie ik geen problemen.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Powerpack in Kip

Bericht door dieseltijger » do 3 okt 2019 13:17

Nee, die instellingsmogelijkheid ontbreekt op de CERS. En scooterandre heeft gelijk wat de LiFePO4 accu's betreft - of liever gezegd: de Li-Ion tegenhanger.

De spanning zakt (bij drie in serie geschakelde cellen) bij het ontladen naar een (te) lage waarde. Kijk maar: viewtopic.php?f=76&t=39403&hilit=lifepo4#p713585.

Dan het volgende: kijk uit met de aanschaf van LiFePO4 accu's bij Aliexpress: ondanks het feit dat ik de specs goed bekijk en beklop heb ik een....Li-ion accu ontvangen in plaats van een LiFePO4 accu. (zelfde topic)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Lampie20
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 2 okt 2019 10:54

Re: Powerpack in Kip

Bericht door Lampie20 » ma 7 okt 2019 20:56

Dank allemaal voor de racties,zoveel deskundigheid. Top.
Als ik het allemaal goed begrijp is een losgekoppelde powerpack van het boordnet de eenvoudigste oplossing. Zelf den ik dan aan de Endura LI 1220, met eigen 239v oplader. Vraag is dan wel: kan ik deze oplader aangesloten laten als ik op de camping aan de paal sta? De lafer zou dan overbelading moeten voorkomen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Powerpack in Kip

Bericht door dieseltijger » ma 7 okt 2019 21:02

Ja. Je moet jaarlijks twee handelingen doen: Voor de winterstalling: laadstekker uit de accu trekken. Na de winterstalling: laadstekker er in steken. Gaat al 6 jaar goed.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”