Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Chris » ma 30 sep 2019 11:22

Om 12 volt stabiel er uit te halen kan je een Step-down converter gebruiken.
Zoiets b.v: https://nl.aliexpress.com/item/32663350 ... b201603_52
Ingangsspanning mag tussen 5 en 40 volt zijn en de output is instelbaar... b.v. 12 volt.
Let alleen even op het vermogen wat je zoekt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » ma 30 sep 2019 11:39

@Chris: Maar als ik het goed begrijp is de buck converter een geschakelde voeding die de ingangsspanning stabiliseert naar een lagere uitgangsspanning (toch?). Ik moet een geval hebben dat als ingangsspanning 9,5...13V accepteert, en dit omzet naar 13V gestabiliseerd. De outputstroom kan beperkt worden tot 5A max.

Bestaat er zoiets? even googelen...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » ma 30 sep 2019 11:47

En ja hoor: een step up converter (natuurlijk):

https://nl.aliexpress.com/item/32851164 ... b201603_53

Nu maar hopen dat er goede filters op zitten, zodat er geen vliegtuigen neerstorten als ik het ding in gebruik neem...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door sailor wim » ma 30 sep 2019 11:53

Kijk eens bij www.autarker.de naar een koffer accu.
Zou tingtong een imitatie hiervan zijn?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Chris » ma 30 sep 2019 12:00

Kijk nou toch eens wat ik in mijn knutselspullen vind..
Een echte: https://nl.aliexpress.com/item/32845724 ... 4c4dZADqMJ

Bedoeld om een stabiele output ergens voor te regelen, eentje al omgebouwd, eentje nieuw.
Ik kan even meten voor je als je wilt..
Dingen zijn trouwens 9 ampere..

.
20190930_115529_resized.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » ma 30 sep 2019 12:23

Nou...interessant Chris. Als je het meten niet kan laten...zou je dan ook de ruststroom willen meten bij -zeg- 12V? Dan kon dit wel eens een hele leuke worden: ik heb niet zozeer behoefte aan enorme stromen, maar wel een stabiele spanning.

Voor mijn hobby moet ik iets hebben op 13,8V:
a) 0,5A continu (motortje op telescoopstatief, aanloopstroom is 2A max)
b) 0,4A continu (fototoestel)
b) 4A intermitterend (dauwlint verwarming die de telescopen beschermen tegen condens als het lekker dauwt)

Heb je ook een scope? Kan je rimpel zien op de uitgang (hihihi....plaats eens een foto van het scope beeld - wellicht leuk voor anderen)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Chris » ma 30 sep 2019 12:27

Scope heb ik niet thuis.
Maar de rimpel is op zo'n hoge frequentie dat alle gelijkspannings spul daar gewoon op werkt.

Ik ben nu thuis, laat ik eens beginnen met een varierende input en dan de output wat belast bekijken.
Even een belasting zoeken..
En je wilt de ruststroom van de input neem ik aan, dus zonder belasting.

Je moet effe wachten alleen.... ander klussie onder handen... de kwast..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » ma 30 sep 2019 15:42

Relax, relax Chris. Ik ben allang blij dat zo'n ding voorhanden is. 5 november gaat de caravan naar Triorep voor de preventieve vervanging van wat elastiekjes in de as, en op z'n vroegst in maart 2020 oid ga ik 'm weer in gebruik nemen. En lukt het niet: voor een ongelooflijk laag bedrag (hoe doen die Chinezen dat?) heb ik eventueel een nieuwe bij Aliexpress...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Chris » ma 30 sep 2019 16:17

Je wist het al...
Step down werkt dus niet, je moet denk ik naar Step Up...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door scooterandre » ma 30 sep 2019 18:20

Beste Dieseltijger,

Bedankt, dat je je ervaringen met ons deelt.
Mijn bedenken over de werkelijke capaciteit was dus gelukkig niet waar gebleken.
In het accupakket zal waarschijnlijk ook de beschermelektronika geintegreerd zijn.
Aangezien er maar twee draden (rood en zwart) uit dit pakket komen, kan de BMS geen lader en een belasting tegelijk in de gaten houden. Als de accu gestopt is vanwege een te lage spanning, gaat deze weer aan als een lader aangesloten. Als de lader dan minder levert, dan de belasting neemt, gaat de accu alsnog kapot door diepontlading.
Aangezien de accu van het li-ion type is, zou ik de koffer op een brandvrije plek laden.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » ma 30 sep 2019 19:25

Scooterandre: Ik denk dat de cellen überhaupt niet beschermd zijn tegen diepontlading. De blauwe package bestaat gewoon uit de kale cellen. Het BMS (een ieniemienie print - zoals gefotografeerd kan alleen het laadproces reguleren - en dan nog: het BMS heeft maar drie uitgangen. In de blauwe package zit een veelvoud van 3 cellen. Hoe wordt dan de spanning (=de meest simpele manier) van elke cel afzonderlijk gemonitord? Het zou zo maar kunnen zijn dat (afhankelijk van de groepering) 1 cel overladen wordt, en dus in de fik vliegt - of dat de resterende cellen (in hetzelfde cluster) te vroeg worden afgeknepen.

Dus inderdaad: risicovol product. Hoe en waar ik m oplaad weet ik nog niet - maar semi-permanente inbouw: no way. Er is nog een tweede reden waarom ik dit niet wil/toelaat: Stel de accu is met de polen aangesloten op het boordnet als ik stand-alone sta. Prima. Ik ga naar de volgende stek, en daar is 230V. Ik sluit de hut er op aan en vervolgens wordt de accu via de polen onbedoeld opgeladen met 14,x volt dankzij de booster in de CERS . Het risico is duidelijk: het onbedoelde laadproces verloopt zonder balancering van de cellen, en na enige tijd zo het zo maar kunnen zijn dat er ergens 1 cel oververhit raakt.

De maatregel is dat ik de accu dus los onder de tafel van de treinzit plaats en niet in de accubak in de bank: bij het wegrijden wordt deze opgemerkt en afgekoppeld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » ma 30 sep 2019 19:52

edit: @scooterandre: twee draden die uit het pack komen: volgens mij is het Battery Management System dus voor spek en bonen gemonteerd. Of trek ik te harde conclusies?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door scooterandre » ma 30 sep 2019 21:52

RE.gif
Ik denk/hoop dat er in de blauwe package ook een printje zit. Dit printje is de laatste redding bij diep- en overlading.
Tevens zal dit printje de cellen balanceren aan het einde van het laadproces.
Zo‘n 3S bms heeft 6 aansluitingen, B+, B-, P+, P-, B1 en B2. De eerste 4 draden zijn de dikkere.
Ik heb de laatste paar maanden diverse defekte chinese accupacks voor hooverboards uit elkaar gehaald en daar zaten allemaal een printje in. Er was altijd één batterijpaartje met nul Volt, die er voor zorgde, dat de bms ingreep.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » ma 30 sep 2019 21:59

Dank! (Ik mag hopen dat er een print is geintegreerd). Ik heb de accu nu tot zo'n 40% geladen, en die gaat in de koude schuur wachten op betere tijden...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » do 3 okt 2019 22:37

Uodate:

Wij gaan een step-up converter met gestabiliseerde uitgangsspanning frotten in een kastje. De uitgangsspanning stel ik met een potmeter op 13,5 Volt in (iets onder de maximum spanning van een loodaccu). Dat is alleen voor mijn apparatuur. Voor de sleurhut ga ik rechtstreeks aan de klem hangen. Mocht dat niet bevallen dan kan ik altijd nog de caravan aan de converter hangen. Met maximaal 7A uitgangsbelasting heb je een vermogen van 80W. Meer dan zat.
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (35.4 KiB) 1235 keer bekeken
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Chris » vr 4 okt 2019 10:38

Da's een betere als mijn stepdown converters..
Deze houd de uitgang idd stabiel... t'was maar effe op het idee komen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » vr 4 okt 2019 16:41

Nou ja...het zijn Chinese specificaties. De rimpelspanning zal wel enorm afhangen van de belasting, en het rendement is natuurlijk gemeten bij 30V in en 30,5V uit. Maar ongelooflijk als je die lage prijzen ziet. Ongelooflijk...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Chris » zo 6 okt 2019 21:51

Nou Diesel...
Die dingen lopen op een heel hoge frequentie.
Daardoor maken ze nauwelijks nog een rimpel.
Simpel, hoe hoger de frequentie, hoe meer stapjes dat zijn om die mooie gelijkspanning te maken.. ( wat kort door de bocht gesteld.)
En, hoe kleiner de trafo kan worden ( voeding)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » vr 15 nov 2019 21:03

Proof of concept tijd!

Caravan staat op de oprit met verse Triorep rubbertjes in de as. De bankzit geopend en de kleine ruimte achter de grote bank-schuiflade wordt zichtbaar. Hierin zit de LiFePO4 accu, lader en de besturingsunit voor de Enduro mover. Het was vermepte koud, en het begon al donker te worden. Accu verbindingskabel gepakt en de klemmen op de 4 kg lichte Tingtong Li-ion accu gezet. Verbindingskabel gekoppeld aan de connector in de caravan, en de Li-ion accu provisorisch op de kabelzooi geplaatst. Dat ging makkelijk.

Lichten aan: de LED's stralen me tegemoet. De armaturen aan het hoofdeind voorzien van een 1Watt en een 2 Watt Led lamp. Test: lekker fel licht -ideaal voor lekker lezen.

De plafonnieres hebben elk twee lampjes en een twee standen schakelaar. Ook hier de lamp configuratie aangepast: stand 1: alleen 1 Watt. stand 2: zowel de 1 Watt als de 2 Watt Led brand (zee van licht).

terwijl alle lampen branden (23 Watt in plaats van ruim 200 Watt met de standaard Krypton lampjes) even de de waterkraan opengezet: pompjes zijn berucht vanwege de hoge aanloopstroom. Het licht gaat niet even zwakker branden. Mooi. Proef geslaagd zowel qua techniek en bruikbaarheid (kinderlijk eenvoudig aan te sluiten en de accu past overal - maar nu nog een netter plekje maken). Nu nog nettere accuklemmen en afzekeren met 5 Ampere zodat er geen klein Fukoshima kan ontstaan bij stommiteiten.
IMG_20191115_165322.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Chris » vr 15 nov 2019 22:25

Dus...

Je hebt goeie hoop !!
Gelukkig wel veel minder verbruik met de nieuwe lampjes... het scheelt nogal iets.. thumbup.gif
Nu nog: Hoe lang ??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Mister Q
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 8 aug 2014 21:50
Locatie: Schagen

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Mister Q » za 16 nov 2019 09:17

Ziet er top en veelbelovend uit.

Even een paar vraagjes:
01. Zou je de meegeleverde lader kunnen vervangen door een CTEC Lithium XS?
https://www.ctek.com/nl/products/vehicle/lithium-xs
02. Maakt de bijgeleverde lader lawaai (ventilator)?

Greetz, Q
Subaru Outback 2.5 CVT G3 2010 AWD(was Legacy Station 2.0R G3 2007)
Of VW EOS 1.4TSI 2010 (160pk)
Fendt 510TG Diamant 2002 (1500kg); Reich mover; Isabella Ambassador voortent; Omnistor 6200 4m50

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » za 16 nov 2019 10:07

01: Ik zou het niet weten: De accu is een goedkoop concept, dus het battery management system is via een apart laadkanaal op de cellen aangesloten. Wellicht zal je dus op de CTEK een stekkertje moeten aanpassen, want je mag niet laden via de hoofdpolen. Je bypasst dan het battery management systeem en je wil niet weten wat er gebeurt als één cel overladen wordt, explodeert en gaat branden.

02: Je, het is een pokkelader met ventilator - en stopt braaf met laden zodra 12,6 V bereikt is (dus per cel 4,2V is bereikt).

In het algemeen: besef wel dat een lithium accu nogal grote spanningsvariaties kent naarmate de ontladingsgraad toeneemt. Zie opmerking van scooterandre en het begin van dit draadje: Bij een stroomafname van iets meer dan 4 Ampere verloopt de spanning van 12,6V naar 10,7V. Dat is een nadeel. Het voordeel is dat je een erg compacte, handzame en lichte energiebron hebt die ik in de test tot 40 Ah heb leeg laten slobberen, oftewel een ontladingsgraad van 66%. Wil je een lood-zuur accu hebben waar je 40 Ah uit wil trekken zonder dat je het ding beschadigt, dan zit je wel aan een kilo of 20.

Zowel qua kosten als gewicht: het moet leuk blijven. Met dit ding kunnen we makkelijk een paar dagen vrij ergens staan. Mooi toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door scooterandre » zo 17 nov 2019 14:33

@Mister Q:
De genoemde lader is geschikt voor 4 cellige LiFePO4 accu‘s met een eindspanning van 14,4V.
Daar Dieseltijger in het bezit is van een 3 cellige Li-ion pakket die geladen moet worden tot 12,6V, is de lithium-variant van Ctek hiervoor NIET geschikt.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Mister Q
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 8 aug 2014 21:50
Locatie: Schagen

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Mister Q » zo 17 nov 2019 16:20

Thanx voor alle info. thumbup.gif

Greetz, Q
Subaru Outback 2.5 CVT G3 2010 AWD(was Legacy Station 2.0R G3 2007)
Of VW EOS 1.4TSI 2010 (160pk)
Fendt 510TG Diamant 2002 (1500kg); Reich mover; Isabella Ambassador voortent; Omnistor 6200 4m50

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Gerardo » vr 29 mei 2020 18:12

Mooi project hoor. Veel plezier ervan toegewenst. Maar....die merknamen daar moeten die Sjienesen toch es wat aan doen hoor. TING TONG 🤣
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”