Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » vr 30 aug 2019 11:32

Tadaaah!!! Naar aanleiding van de vervanging van de Krypton lampjes door Led lampjes (zie: viewtopic.php?f=76&t=39206, gisteren de ultieme test uitgevoerd: Accu aansluiten, CERS uit en gáááán. Nou ja, gaan.....de lampjes gaven miezerig licht. Hm.

Multimeteren wijst het volgende uit: de calcium accu levert slechts 8,2V spanning. Vreemd. Een dikke twee weken geleden ging het anders prima: na een veronachtzaming van dik anderhalf...twee jaar (!!!SUKKEL!!!!) bracht de CTEK hijgend redding na een etmaal laden: het groene lampje brandde op de lader. Dagje laten rusten, spanning gemeten: 12,88 Volt. Check. Inverter erop aangesloten en een paar uur de accu belast met rond de 4 ampere, ging prima. Check.

Daar was ik dus mooi mee weggekomen: Ik had de accu nog slechter behandeld dan een ..... in de Geleenstraat (Haagse uitdrukking) en toch had zij het overleefd. Tot gisteren anders bleek: de accu kon geen lading voor langere tijd vasthouden. Geen flauw idee wat de interne mechanismen hiervan zijn (interne sluiting) - maar einde oefening.

Ik heb me maar bezondigd aan een lekker hapje:
Knipsel.PNG
Knipsel2.PNG
1. Het betreft dual use: Enerzijds voor die paar keer dat we met de caravan in the middle of nowhere staan, of op een dagcamping verblijven - anderzijds voor mijn hobby - astrofotografie - dan staat het ding letterlijk in het natte veld - vandaar dat ik de aanstellerige handgreep wel handig vindt. Hieruit volgt dat de accu dus niet permanent in de caravan verblijft, en ik dus ook niet de oplaadfunctie van de CERS hoef/wil gebruiken.

2: Ok, ik ga m ook mobiel gebruiken, dan kan ik kiezen tussen 15..20 kg lood of 4..5 kg Lithium-nog-wat. Stap 3: De prijs: Een yellowtop van 55Ah kost ongeveer 190,- bij een DOD van 50% heb ik dus ongeveer 30Ah ter beschikking. Onze Aziatische vrienden bieden een 60AH LiFePO4 accu aan voor 176,- inclusief importrechten, BTW, inklaringskosten dus 236,- en ik kan makkelijk een DOD van 80% toepassen, dus ik kan ongeveer 40..50 Ah verstoken (want die 60Ah zullen wel erg optimistisch zijn).

3: Ik mag hopen dat Lithium-en-nog-wat accu's mijn onattendheid in de praktijk beter doorstaan dan de loden dame: Anderhalf..twee jaar niet opladen is slecht voor de gezondheid van zo'n ding.

4: Ja als ik van "loden dames" over stap op "Lithium dames" dan weer een keuze moment: Li-ion of LiFePO4? Li-ion heeft een hogere energiedichtheid (dus lichter), maar gaat korter mee, maar wat mij vooral opviel bij de specs was de grote spanningsvariatie als functie van de lading. De fabrikant gaf aan: 9..12V, en de LiFePO4 had een wat stabielere spanningscurve. Of dat klopt, dat weet ik niet. Voor mijn sterrenkunde stuff is een stabiele spanning wel belangrijk, dus ik speel op safe.

Minder handig vindt ik de display en de schakelaar. Volgens goed Chinees Tingtong gebruik is de toelichting minimaal: onderbreekt de schakelaar ook de 12V spanning, of is het alleen maar om het display aan en uit te schakelen? En verder: ik zit niet te wachten op een permanent brandend display. Behalve dat het energie vreet, wordt een kerstboom in het veld minder op prijs gesteld door mede-amateurs die door de kijker heen turen om zwakke sterrenstelsels te begluren. Mocht het display permanent aanstaan, dan gaat er eerst wat tape overheen, en na de garantieperiode gaat de behuizing open en gaat een draadtang zijn verwoestende werk doen en het display tot zwijgen brengen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door JPGeetje » vr 30 aug 2019 11:50

Gaat deze TingTong-dame ook aangewend worden om een mover van "sap" te voorzien?
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » vr 30 aug 2019 12:03

Nee, daar had ik al een Lithium accu voor laten inbouwen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Chris » vr 30 aug 2019 12:56

Zo....da's woeste taal zeg...
Benieuwd naar je ervaringen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » vr 30 aug 2019 13:34

Ik ben ook razend nieuwsgierig. Ik snap er trouwens geen barst van: Mijn Enduro 20 Ah accu weegt ongeveer 3,5 kg. De flipperkast die ik nu besteld heb slechts 5 kg. Nu ja, niet het probleem van de dag.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door scooterandre » za 31 aug 2019 11:38

Gezien het gewicht en de gebruikelijke verwarringen in de aanbiedingen, twijfel ik aan de capaciteit.
Ik vermoed, dat dit 3 groepen Li-ion cellen in serie zijn en dat genoemde capaciteit van alle cellen tezamen is.
Maw, 3,7V, 60Ah = 11,1V, 20Ah.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » za 31 aug 2019 12:48

Ha! Dat is een goede! Ik vertrouw Chinese specificaties meestal nog minder dan de beloften van een corrupte Italiaanse politicus in campagnetijd - maar deze variant had ik nog niet verzonnen. Wellicht kan je over mijn schouder mee kijken?

https://nl.aliexpress.com/item/40001060 ... 4c4d2M4l2m
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Gerardo » za 31 aug 2019 15:23

En je hebt je eeh..Ting Dong al besteld begrijp ik?
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » za 31 aug 2019 15:27

Yep!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door scooterandre » za 31 aug 2019 15:37

RE.gif
Jammer dat er geen foto is van een geopende koffer.
Het meest ben ik benieuwd naar de configuratie van het pakket, 3 of 4 cellen in serie. Voor LiFePO4 is het gebruikelijk om 4 cellen in serie te zetten. Zo‘n accu heeft een spannings bereik van 12,6V tot 14,4V (5%-100%). In het midden bereik is deze wat stabieler, 12,8V tot 13,2V (20%-80%)

Verontachtzaming is ook voor deze accu niet goed. Diepontlading, hoge temperaturen en volgeladen opslaan gaat ten koste van de levensduur.
Regelmatig vol laden is belangrijk voor het balanceren van de afzonderlijke cellen, bij de meeste accupakketten gebeurt dit aan het einde van het laadproces. Na het laden direkt gebruiken of even 5% ontladen.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Gerardo » za 31 aug 2019 15:48

Oh God O God....

Als onderstaande beschrijving tekenend is voor de kwaliteit van het product, dan houdt ik mijn hart voor jou vast.

Onze producten zijn verkocht van de professionele lithium-batterij fabriek direct zodat we kunnen garanderen de kwaliteit van onze producten. Wij worden gewaardeerd dat je naar onze online winkel om het product wilt. als u een speciale eisen over de producten, contact met ons opneemt. de capaciteit en interface van het product kan worden aangepast. Wat meer, de meer producten je koopt, hoe goedkoper de prijs zal worden.

Briljant!! mrgreen.gif

Google translate heeft nog wat werk aan de winkel
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » za 31 aug 2019 16:03

Vandaar ook - als onderdeel van de onderwerpbeschrijving - "Gokken".

Draagbaarheid, lage zelfontlading en diepe ontlaadbaarheid zijn belangrijke eigenschappen, en ik ga er nou niet bepaald "mission critical" systemen mee voeden. De enige twee deuken die ik kan oplopen zijn een gat in de portemonnee en gekrenkte trots.

De wijze van (nonchalante) inzet "vreet" daadwerkelijk accu's, met als triest record een Centurion Robustak 100 Ah accu die het maar enkele weken uitgehouden heeft. Ik ontlaad accu's te diep, soms vergeet ik de loden vriendinnen periodiek te laden, enz enz.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » za 31 aug 2019 16:12

en als uitsmijter:
Naamloos.png
Nou, gezien de naderende recessie is zo'n accu nooit weg nietwaar?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Gerardo » za 31 aug 2019 16:32

Ha ha awhoea.gif

Ze vrezen voor het lot van hun product onder jouw hoede mrgreen.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » za 31 aug 2019 17:48

Gewicht mysterie opgelost (denk ik): wedden dat het Li-ion cellen zijn in plaats van LiFePO4 cellen? Het eerstgenoemde type heeft een hogere energie dichtheid per kg dan LiFePO4. Da's afwijking nummer 1 van de specs. Nu nog kijken of het mij beschermt tegen ontslag.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Tafkah » za 31 aug 2019 22:23

Ik zal eens bij mijn werkgever kijken waar ik hem dan op kan aansluiten. Die ontslagbescherming lijkt me wel wat!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Chris » zo 1 sep 2019 11:48

Een ding is zeker...

Je hebt een GEWELDIG, multifunctioneel product met ongekende capaciteiten gekocht...
Beschermt je tegen werkelijk elk onheil... whistle.gif whistle.gif


Benieuwd..... heel benieuw Diesel.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » zo 29 sep 2019 12:23

Tingtong vandaag even gefileerd. Resultaat: "as expected". Chinese hokelie-dokelie hobbykwaliteit: knip-plak-frot en veel siliconenkit. Wat je ziet is, dat het battery management systeem alleen de ingaande kant cheft (dus: sec laadbegrenzing). Er is geen bescherming tegen te verre ontlading.

Verder: zoals ik al vermoedde, heeft de aan/uit schakelaar alleen betrekking op het display en de USB laad-uitgangen. Dus de volle 12V blijft permanent op de klemmen staan - ongeacht de schakelaar stand.

De omhuizing en de afwerking lijken redelijk (druip) waterdicht: er is een rubberen ring in de rand van de deksel en de bodem verwerkt (prima), en de doorvoeren zijn goed volgestopt met siliconenkit (ook prima).

Nu is de grote vraag: wordt de 60 Ah benaderd? Het zou kunnen: met een energiedichtheid van 100-250 Wh per kilo zou een Li-ion accu met 720 Wh ergens tussen de 3..en 7 kg moeten wegen, en de hele enchillada weegt rond de 5 kg. We gaan er eens een belasting op zetten, en kijken of ik er -zeg- 480 Wh (=40 Ah) uit weet te persen. Zo ja: prima. Je kan met enig dedain op-en-aanmerkingen hebben over de afwerking, maar alle waar naar zijn geld. Als ik super-duper spul had willen hebben dan had ik maar meer moeten betalen voor een ?westerse? uitvoering die state-of-the-art was geassembleerd, en dat wou ik niet.

We gaan het zien.
bat2.jpg
bat1.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Chris » zo 29 sep 2019 15:15

Beetje tegenvaller dus...
Grote bak maar weinig spul erin... het accupack had wel wat groter gemogen toch..
Kan je trouwens ergens zien welke cellen ze gebruikt hebben?
Op de foto lukt het mij niet..

Ik heb net mijn accutester eens even opgezocht en gekeken of ik ook LiFePO4 kan testen...
Dat zou leuk geweest zijn, heb je toch een meetbeeld.
Maar... helaas pindakaas... dat kan mijn meter niet...

Maar wat doe je nu??? ombouwen ??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » zo 29 sep 2019 15:53

Tegenvaller? Ik zou het nog niet weten: ik hoefde geen BTW of invoerrechten te betalen, dus de kosten zijn rond de 175,- beperkt gebleven en het concept is wat mij betreft prima: Licht qua massa, waterdicht, hoge ontladingsgraad toegestaan, en ik kan het makkelijk meenemen naar het veld voor mijn hobby - maar het eveneens inzetten als recreatie accu.

Op basis van de energiedichtheid die van toepassing is op Li-ion is 60 Ah een plausibele capaciteit. We moeten niet vergeten dat we gewend zijn aan 25 kg lood en zwavelzuur voor dit soort benutbare capaciteit, en dan is een vederlicht en compact Li-ion geval in krimpfolie even een mentale omschakeling.

Ik heb er nu een load aan hangen van 4,15 Ampere. (Victron inverter die een paar 220V lampen laat branden). Als de accu dit 10 uur volhoudt ben ik een happy bunny, want dan is er in ieder geval een bruikbare capaciteit aangetoond van 41 Ah. Bovendien is de accu dan tot 30% ontladen - ideale ladingsgraad voor opslag. De accu wordt nu ruim drie uur belast, en de spanning is gezakt tot 11,8 V. Mijn verwachting is dat de accu een vlakke spanningscurve bereikt bij ongeveer 10,8V, en bij 9,5V stop ik het experiment omdat de minimum spanning per cel rond de 3 V moet zijn.

Keep you updated...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door Chris » zo 29 sep 2019 16:00

Yep... da's toch niet heel gek dan.
Maar in die grote bak hadden ze wel wat meer kunnen stoppen.... zal de prijs ook bepaald hebben.

Zijn het nou platte dunne cellen of zijn het potten... kan je dat zien??
Er was er ooit eens eentje op het forum die ook zelf accupack maakte, met ronde cellen.
Scooterandre heeft volgens mij ook de nodige ervaring.
Toch interessant, als mijn Yellowtop ooit eens de geest geeft...
Gewicht in de hut is niet belangrijk, maar het tillen is minder leuk idd....
En dan is zo'n bakkie wel lekker...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » zo 29 sep 2019 16:26

Ik ga de folie niet open snijden, want dan gaat het verband verloren. Het voelt door de folie aan als ronde, cylindervormige cellen.

The proof is in the eating of the pudding, toch? Als de accu de capaciteitstest doorstaat, dan hebben we te maken met een lekker hapje: licht, compact, hanteerbaar en betaalbaar. Zoals de titel het al aangeeft: het is een gok. En voor dat geld moet ik niet lopen mauwen over afwerking en gebruikte materialen. Had ik maar een gerenommeerd merk moeten kopen.
Lion.jpg
Knipsel.jpg
Knipsel.jpg (64.22 KiB) 2334 keer bekeken
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » ma 30 sep 2019 00:24

Nou, de Aziatische Tingtong is - wat mij betreft - geslaagd voor het toelatingsexamen. Gezien het lage gewicht en de kleine afmetingen van de accupack in de behuizing waren er gerede twijfels of er echt sprake was van een capaciteit van 60 Ah, maar dat er flauwiteiten zoals: "Drie in serie geplaatste Li-ion cellen van 20 Ah elk geven opgeteld ook 60 Ah" mogelijk een rol speelden.

De gemeten capaciteit
Omdat ik de specificaties op Aliexpress net zo onvoorwaardelijk geloof als de beloften van een Italiaanse politicus in verkiezingstijd, zijn we aan het meten geslagen. Zie grafiek onder: Er is gedurende 10 uur een stroom van 4,1 Ah afgenomen. Gelet op de dalende spanning betekent het, dat de accu gedurende 10 uur een vermogen van rond de 40...50W heeft geleverd, en dat voor een klein koffertje dat lichter is dan 5 kg. Vermoedelijk is de accu voor meer dan 66% ontladen geweest. Meer ontlading was nutteloos: het is duidelijk dat de bruikbare capaciteit geen 20 Ah is maar ergens boven de 41 Ah is.
Knipsel.JPG
Bruikbaarheid
De accu lijkt dus een lekker hapje te zijn qua capaciteit - en de bruikbaarheid is groot: naast het lage gewicht, het handvat en de waterdichtheid is het kunnen inschatten van de ladingstoestand via het geintegreerde, inschakelbare display lekker makkelijk. En daarnaast kan ik een deel van mijn equipment rechtstreeks aansluiten op de twee USB poorten - met een dergelijke capaciteit is mobiele power geen enkele issue meer.

Wat er te wensen over blijft....
Wat ik nog zou willen maken is een DC-DC converter die -zeg- een stabiele 12,8V spanning levert omdat mijn equipment soms hikken kan krijgen bij spanningen lager dan 12V.

Last but not least: nog een truc 7b zien te verzinnen voor passende, isolerende dopjes die ik over de accupolen kan schuiven zodat de kans op sluiting wordt verminderd: sluiting wil je niet meemaken met dit soort heetgebakerde energiebommetjes.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dennisb » ma 30 sep 2019 08:28

Ik heb ook zo'n zelfbouw accu met blauwe ronde cellen uit China. Misschien zijn dit ook ronde cellen maar met minder ontlaad cap. Ik heb de 10C variant. Betaalde toen 120 euro voor 4 cellen. Ik heb de bms wel goed aangesloten voor balanseren en ontladen. Heb wel een relais aan de lader die er voor zorgt dat er een circuit is wanneer ik 230V op de lader zet, anders bleef bij mij een lampje op de lader branden en zou in de winter mogelijk kunnen drainen wat ik niet wil.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gokken: Tingtong LiFePO4 accu vervangt zwavelzure loden dame

Bericht door dieseltijger » ma 30 sep 2019 09:36

ja, je hebt hele stoere Li-ion cellen met (female) schroefaansluitingen aan beide zijden. Dit stelt je in staat om de cellen bijvoorbeeld tussen twee plaatvormige koppelstukken op te sluiten en aldus celclusters parallel en in serie te koppelen. Mechanisch zeer stabiel, en dit laat enorme stromen toe.

Inderdaad: het BMS laat stroomlekkage toe. Daarnaast is het BMS van deze accu ienie-mini: geschikt om een beperkte laadstroom te reguleren - maar bij een serieuze (piek)stroom zou de schakeling geroosterd worden. Daarom is er een aparte laadaansluiting.

Ik ga nu de accu laden totdat de spanning per cel iets van 3,7..3,8 V per cel bedraagt. Dan is het laadniveau ongeveer 40..55%, en dat is ideaal voor langdurige opslag: nauwelijks chemische veroudering, en evenmin zelfontlading. En dan gaat het hele setje hup! de koele schuur in. Dat gaat jaren mee.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”