constante stroom
constante stroom
Op mijn Mazda CX5 heb ik een 13 polige stekker bij de trekhaak laten zetten. Mét constante stroom! Daarvoor moet ik bij de garage wél iets extra's betalen.
Hoe kan ik met een eenvoudige multimeter controleren of ze dat ook goed hebben uitgevoerd? Welke gaatjes. Of één gaatje en massa? En dan moet ik gewoon 12 Volt meten neem ik aan.
VAM
Hoe kan ik met een eenvoudige multimeter controleren of ze dat ook goed hebben uitgevoerd? Welke gaatjes. Of één gaatje en massa? En dan moet ik gewoon 12 Volt meten neem ik aan.
VAM
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Constante stroom
RE.gif
Hier staat alles over aansluitingen.
link : Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen
Gr. Theo
Hier staat alles over aansluitingen.
link : Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: constante stroom
Pin 9 voor constante stroom en pin 10 voor de over het contact geschakelde constante stroom voor de koelkast.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: constante stroom
RE.gif
Yep..klopt, maar ze kunnen wel verschillende massa's hebben...
Ff uit het hoofd...11 en/of 13
Yep..klopt, maar ze kunnen wel verschillende massa's hebben...
Ff uit het hoofd...11 en/of 13
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: constante stroom
Zou eerder kijken of de beide draden dik genoeg zijn, dus minstens 2,5mm².
Heb voor de massadraden dezelfde dikte gebruikt.
12V meet je altijd, ook met dunne draden.
Eric
Heb voor de massadraden dezelfde dikte gebruikt.
12V meet je altijd, ook met dunne draden.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: constante stroom
Tussen 9 en 13 meet ik, met contact uit, ik 0,22V.
Tussen 10 en 11 meet ik, met draaiende motor, 0,0 V
Afspraak met de garage inmiddels gemaakt.
Tussen 10 en 11 meet ik, met draaiende motor, 0,0 V
Afspraak met de garage inmiddels gemaakt.
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Re: constante stroom
Ik had precies het zelfde, weliswaar met een Volvo, maar toch..
Blijkt dat de auto zo slim is te zien dat er niets aan hangt en de stroom er dus niet op zet... Zodra er aan de andere contacten lampjes oid hangen doet hij het prima. Heeft me toch wat uurtjes zoeken gekost.
Is dus niet (altijd) zomaar met een multimeter te meten, garage heeft er een dummy aansluiting voor.
Succes,
Gertjan.
Blijkt dat de auto zo slim is te zien dat er niets aan hangt en de stroom er dus niet op zet... Zodra er aan de andere contacten lampjes oid hangen doet hij het prima. Heeft me toch wat uurtjes zoeken gekost.
Is dus niet (altijd) zomaar met een multimeter te meten, garage heeft er een dummy aansluiting voor.
Succes,
Gertjan.
Volvo V90 D4 - Dethleffs 530FSK 2018
Re: constante stroom
en tov pen 3 of even echt aan massa ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: constante stroom
Dus met een 12V lampje met twee draadjes er aan zou het kunnen dat er wél spanning op staat?
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Re: constante stroom
Waarom achteraf zelf controleren? Je kunt de monteur toch ook even vragen? Je bent er immers bij. Is een kleine moeite lijkt mij.
Re: constante stroom
Bij onze cx5 zijn de massa's gezamenlijk. Soms gebruiken ze (zoals bij ons) een relais voor de geschakelde 12volt die bij laadspanning van de dynamo pas inschakelt. Dit kan even duren na het starten van de motor omdat de dynamo pas de laadspanning afgeeft na en tiental seconden. De constante spanning kan je natuurlijk altijd meten.
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
Re: constante stroom
Het is (bij mij) iets ingewikkelder, en niet een kwestie van een lampje eraan hangen. De auto controleert of er iets aan hangt, en schakelt dan de boel pas in, maar ook b.v. de parkeerhulp en het start-stop systeem uit.
Wat exact de ‘trigger’ is om te constateren dat er een aanhanger is aangekoppeld weet ik niet precies.
Wat exact de ‘trigger’ is om te constateren dat er een aanhanger is aangekoppeld weet ik niet precies.
Volvo V90 D4 - Dethleffs 530FSK 2018
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: constante stroom
De verschillende massa draden in de contactdoos in puur om te zorgen dat niet alle stroom over 1 pen terug hoeft nu zijn er meerdere pennen in gebruik en zo dat een paar grootverbruikers (koelkast, e.d.) hun eigen pen hebben na de doos komen alle massapunten weer bij elkaar ergens op de carrosserie (van d e auto) geschroeft.carrosserie is 1 grote massablok waar ook de accu en motor aan gekoppeld zijn met dikke massakabels.
In principe had jeager(of ander merk) ook kunnen kiezen voor 1 grote massapen in de contactdoos misschien was er dan ook wel wat meer ruimte over gebleven voor een grotere pen voor de constante spanning.
Mm zou het lukken om een nieuwe standaard te lanceren 1 stekkerdoos met een grote constante doorgang en massa en daar omheen de kleinere pennen voor verlichting e.d.
In feite zouden de pennen voor verlichting best kleiner kunnen en dan een schakelunit die de verlichting verzorgd
In principe had jeager(of ander merk) ook kunnen kiezen voor 1 grote massapen in de contactdoos misschien was er dan ook wel wat meer ruimte over gebleven voor een grotere pen voor de constante spanning.
Mm zou het lukken om een nieuwe standaard te lanceren 1 stekkerdoos met een grote constante doorgang en massa en daar omheen de kleinere pennen voor verlichting e.d.
In feite zouden de pennen voor verlichting best kleiner kunnen en dan een schakelunit die de verlichting verzorgd
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
constante stroom
Mijn auto gaat nog verder en schakelt een compleet aanhangerprogramma in. De bak schakelt anders en de verkeersbordenwaasrschuwing toont borden speciaal voor aanhangers, zoals bij afdalingen.Graantje schreef:De auto controleert of er iets aan hangt, en schakelt dan de boel pas in, maar ook b.v. de parkeerhulp en het start-stop systeem uit.
Overigens is constante spanning bij mij niet constant meer, want de BMS van de auto schakelt dat naar enige tijd uit.
De trigger zijn de extra lampenbelasting.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: constante stroom
RE.gif Overigens is constante spanning bij mij niet constant meer, want de BMS van de auto schakelt dat naar enige tijd uit
wat bedoel je hier mee?
wat bedoel je hier mee?
Volvo XC60 T5 180kW automaat( 2017). Fendt 515 SG ( 2018)met Enduro mover, Truma Aventa Compact plus airco, Thule Omnistor 6300 luifel. Reservewiel in Alko houder onder de caravan.
Re: constante stroom
Ongeveer 10 min nadat ik het contact af zet, schakelt de constante voeding uit.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: constante stroom
RE.gif
Mijn caravan wordt dus ook door zo'n Zweedse bolide getrokken. In mijn geval echter een XC60 type ( 2017).
In mei/ juni lekker met deze combinatie richting Spanje geweest. De koelkast ( zo'n grote Dometic) in mijn Fendt 515 SG ( 2018) kan ik onderweg, achter de auto niet koud houden.
Ik hoopte dat jij de oplossing voor dit probleem had
Mijn caravan wordt dus ook door zo'n Zweedse bolide getrokken. In mijn geval echter een XC60 type ( 2017).
In mei/ juni lekker met deze combinatie richting Spanje geweest. De koelkast ( zo'n grote Dometic) in mijn Fendt 515 SG ( 2018) kan ik onderweg, achter de auto niet koud houden.
Ik hoopte dat jij de oplossing voor dit probleem had
Volvo XC60 T5 180kW automaat( 2017). Fendt 515 SG ( 2018)met Enduro mover, Truma Aventa Compact plus airco, Thule Omnistor 6300 luifel. Reservewiel in Alko houder onder de caravan.
Re: constante stroom
Nou, dat heeft wat voeten in de aarde gehad
We hebben een Thetford N3142 en die had er achter de auto geen zin in. De koelkast sprong in error en bleef dat tot de 230V er weer op kwam. Vanaf de auto wordt deze gevoed via polen 10 & 11. Uiteindelijk heeft de service afdeling van Thetford een nieuw type printplaat gemonteerd en heeft de caravandealer de kabels dikker uitgevoerd. Nu werkt alles als een zonnetje. Prima service van beiden!
We hebben een Thetford N3142 en die had er achter de auto geen zin in. De koelkast sprong in error en bleef dat tot de 230V er weer op kwam. Vanaf de auto wordt deze gevoed via polen 10 & 11. Uiteindelijk heeft de service afdeling van Thetford een nieuw type printplaat gemonteerd en heeft de caravandealer de kabels dikker uitgevoerd. Nu werkt alles als een zonnetje. Prima service van beiden!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: constante stroom
Volgens het electra schema van de Fendt, is de bedrading voor de constante stroom af fabriek, van stekker tot koelkast reeds uitgevoerd in 2,5 mm2. Dit heb ik gecontroleerd via het onderste ventilatieluik. Er gaat inderdaad een 2,5 mm draad de koelkast in. Met draaiende motor en koelkast aan, meet ik hier 12,6 volt.
Volvo XC60 T5 180kW automaat( 2017). Fendt 515 SG ( 2018)met Enduro mover, Truma Aventa Compact plus airco, Thule Omnistor 6300 luifel. Reservewiel in Alko houder onder de caravan.
Re: constante stroom
Meet je dat achter de koelkast of op de stekker van de auto? Welk type koelkast heb je?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: constante stroom
Deze meting heb ik vorige keer( in april) niet goed uitgevoerd ( koelkast was al voorgekoeld met 220V ). Vandaag echter gemeten in het onderste ventilatieluik met draaiende motor en koelkast aan : 11,6 V ! Met draaiende motor en koelkast uit 13,6 V. De (overgangs)weerstand(en) zorgt(en) dus voor een verlies van 2V! Overigens is de koelkast een Dometic RML 8230. 170W- en trekt bij 12 V dus ruim 14 A.
Volgens onderstaande tabel is het niet waarschijnlijk dat de draadlengte voor de extra weerstand zorgt. 145 m draad van 2,54 mm2 geeft een weerstand van 1 Ohm.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/27/2
Ik zal dus op zoek moeten naar overgangsweerstanden.
Solderen ipv van deze lasklem?
https://www.allekabels.nl/schakelmateri ... gJ6-PD_BwE
Volvo XC60 T5 180kW automaat( 2017). Fendt 515 SG ( 2018)met Enduro mover, Truma Aventa Compact plus airco, Thule Omnistor 6300 luifel. Reservewiel in Alko houder onder de caravan.
Re: constante stroom
Controleer ook op schuifstekkers. Schoonmaken en extra aanknijpen kan, maar doorsolderen is beter.
Bij deze hoge stroom is 0,5 ohm al een enorm spanningsverlies.
Moeilijk te meten met een ohm-meter, maar onder belasting icm voltmeter
Bij deze hoge stroom is 0,5 ohm al een enorm spanningsverlies.
Moeilijk te meten met een ohm-meter, maar onder belasting icm voltmeter
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: constante stroom
Yep, meten is weten
Als je 2 Volt verliest, bij 14A ben je dus op zoek naar 0,15Ω. Onderschat de kabelweerstand niet, want ook de massakabel telt mee.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: constante stroom
Ik zal bij de auto beginnen met alles nalopen. De caravan staat inmiddels in de stalling. Wordt dus volgend voorjaar vervolgd.
Volvo XC60 T5 180kW automaat( 2017). Fendt 515 SG ( 2018)met Enduro mover, Truma Aventa Compact plus airco, Thule Omnistor 6300 luifel. Reservewiel in Alko houder onder de caravan.