Ledlampjes gaan stuk.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door Taan » zo 11 aug 2019 12:00

Ik heb een tijdje geleden dit soort lampjes in mijn caravan gedaan, maar ze zijn geloof ik allemaal al een keer stuk gegaan
https://www.lightinthebox.com/nl/p/_p14 ... 1.18.104.0
Hoe kan dit? Ligt het aan de kwaliteit lampjes? Of is er iets anders waardoor ze niet geschikt zijn?
Ik had er gelukkig veel te veel besteld, dus ik heb nog reserves, maar daar ga ik wel hard doorheen.

Als het waterpompje gebruikt wordt en vooral als die weer uitgeschakeld wordt zie je de ledjes vaak een beetje oplichten. Dat vind ik geen probleem, maar kan het een symptoom ergens van zijn?

Er stond toen bij dat ze voor AC en DC geschikt zijn. Daar heb ik nog op geled ;)
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Megano81
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 31 mei 2017 15:32

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door Megano81 » zo 11 aug 2019 12:03

Komt waarschijnlijk door je omvormer die is eigenlijk niet geschikt voor led verlichting die hebben gelijk stroom nodig, je oude verlichting was halogeen en die werken op je huidige omvormer op wisselstroom.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door iemand » zo 11 aug 2019 12:06

Tja dat zou je dan niet verwachten.
Misschien slechte kwaliteit, of wordt toch te warm.

Je zou over de pomp nog een blusdiode kunnen zetten.
zie bv viewtopic.php?t=23500&start=25
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Corvanwaesberge
Berichten: 163
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door Corvanwaesberge » zo 11 aug 2019 12:33

De ledlampjes die je gekocht hebt zijn 12 Volt types.
Deze doen het niet op wisselspanning, zoals al terecht opgemerkt maar gaan ook vaak na verloop van tijd kapot als je ze rechtstreeks op je accu aansluit.
Een accu die onder druppellading staat levert namelijk niet 12 maar zo rond de 13,8 V. Dit kan zelfs oplopen tot meer dan 14 volt tijdens laden.
Als je een voltmeter hebt meet dan even je boordspanning, dat weet je meer.
Als de spanning inderdaad meer dan 12 volt is dan kun je dit oplossen door een 12 V booster te installeren, deze stabiliseert de spanning op exact 12 V.
Subaru Forester met Solifer Artic 520

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door thmeyer » zo 11 aug 2019 13:10

Ervaring deskundig:

4 jaar geleden had ik alle halogeen lampjes in caravan, vervangen door ledlampjes van 12-24 volt AC/DC toen was de verhouding 10 watt halogeen, 2 watt led. Vorig jaar heb ik al deze ledlampjes vervangen door een nieuwere generatie COB ledlamp, nu ligt de verhouding 10 watt halogeen, 1 watt COB led.
Zoals je zie, werken deze (COB) ledlampje op een spanning van 12 t/m 24 volt op zowel wissel- (AC) als gelijkspanning (DC) en voor een paar centen meer, zijn ze ook in een dimbare versie te koop.

voorbeeld link: Diverse COB ledlampjes 12-24 volt AC/DC

Opmerking: Vaak zijn ze zelfs dimbaar (met "Ali" dimmers eerder genoemd op dit Forum) terwijl het er niet bij staat, een kwestie van uitproberen !!!

Groeten Theo
Bijlagen
Diverse COB ledlampjes 12-24 volt AC---DC.JPG
Laatst gewijzigd door thmeyer op zo 11 aug 2019 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11150
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door dieseltijger » zo 11 aug 2019 13:22

Een accu die onder druppellading staat levert namelijk niet 12 maar zo rond de 13,8 V
Verhip! Je hebt gelijk: de "absolute maximum ratings" zijn 12V qua spanning van een led strip. Oeps. Even snel rekenend: we gaan uit van 13V ingangsspanning (want: een volle accu geeft een spanning van 12,55V) en (in mijn geval) gebruik ik 4 segmenten met 3 led's elk. Dat resulteert in een stroom van 0,26 A. De benodigde spanningsval is 1 V, dus de voorschakelweerstand moet zijn: 1/0,26 = 4 Ohm. Het gedissipeerde vermogen is 0,26^2 * 4 = 0,3W. Een mickey mouse weerstand van 4 Ohm volstaat dus.

variant 2: Ik kan voor de zekerheid ook 5 segmenten monteren. Altijd genoeg licht, ook bij teruglopende accuspanning. Dan is de stroom 0,32A. Dus nodig een weerstand van 1V/0,32A = 3 Ohm.

Dit is nou leuk!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11150
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door dieseltijger » zo 11 aug 2019 13:33

Update: accuspanning nadat de lader 12 uur geleden ontkoppeld is: 12,88V. Dus better safe than sorry: een 4 ohms voorschakelweerstand icm 5 segmenten van 3 leds elk wordt de configuratie. Dinsdag bij de electronica zaak even weerstandjes en krimpkous halen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11150
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door dieseltijger » zo 11 aug 2019 13:37

@thmeijer: en hoe zit het met de kleur - benadert het warm-wit, of wordt het zo gezellig als een fabriekshal?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 284
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door sander_knaus » zo 11 aug 2019 13:45

RE.gif

Gewoon gezellig geel licht,geen Chinees tl licht wit
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door Chris » zo 11 aug 2019 13:46

Mag ik ook eens effe...
De verschrikkelijk slecht gestabiliseerde spanning die er uit oude omvormers kan komen is de oorzaak van de defecte Leds.
Ik heb wel eens onbelast 22 volt wisselspanning gemeten waar de omvormer 12 volt gelijk aangaf.
De droevige gelijkrichting is de boosdoener..vaak maar 1, soms 2 diodes..da's alles.
Daar kan een oudere generatie leds niet tegen.
De huidige Cob Leds, die Theo al aangaf zullen het veel beter uithouden.

Trouwens, die oude omvormers zakken bij belasting wel snel door hun knieën..zit je zomaar op 12 volt..
Lees belasten veel minder...vandaar..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door Chris » zo 11 aug 2019 13:47

RE.gif
Welke warmte LED je ook neemt, je mist de kleur rood in het kleurspectrum van Led..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11150
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door dieseltijger » zo 11 aug 2019 13:53

Wacht even Chris: je zet me aan het denken:

99% van de tijd zit ik op de CERS - ik moet ook die spanning natuurlijk meten, - en dan nog: je weet niet wat de piekspanningen zijn. Die lampjes hebben (zo te zien) een stabilisator IC, dus hufter proof.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door thmeyer » zo 11 aug 2019 14:26

RE.gif
Een prima accu na 12 uur van de lader en nog 12,88 volt !!

Ter Info,

Minstens 8 jaar geleden heb ik voor verlichting in disselbak een niet buigzame 12 volt ledstrip gemonteerd.
Omdat het mijn bekent was dat spanning in de caravan flink kan variëren heb ik hier voor een spanningsregelaar IC (7812) voor gemonteerd.
Deze spanningsregelaars worden al jaren in de dashboardverlichting van auto’s gebruikt, dit om juist de lampjes in het dashboard te beschermen tegen te hoge spanningen, alleen onder de 12 volt kunnen ze wat zwakker gaan branden (wordt niet meer gestabiliseerd)
De genoemde spanningsregelaar 7812 is geschikt tot 1 A, dus 12 watt.

Info link: 7812 spanningsregelaar

Theo
Bijlagen
Diverse 78XX IC's in TO220-Behuizing.JPG
Diverse 78XX IC's in TO220-Behuizing.JPG (50.31 KiB) 3920 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door iemand » zo 11 aug 2019 15:53

dieseltijger schreef:
zo 11 aug 2019 13:37
en hoe zit het met de kleur - benadert het warm-wit, of wordt het zo gezellig als een fabriekshal?
COB led lampjes geven inderdaad wat mooier licht, iets meer naar warm geel
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door thmeyer » zo 11 aug 2019 16:22

Reactie betreffende kleur van een COB led lamp !!

Ik heb al eerder op dit forum over de COB led geschreven, dat deze identiek van kleur is als een halogeen lampje. Alleen dat is op de foto (door de sensor fototoestel) niet te zien, maar met het menselijk oog wel.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door Roland54 » zo 11 aug 2019 16:59

ik heb al m'n halogeen lampjes vervangen voor COB ledjes.
Worden gevoed door de "gestabiliseerde" CERS systeem. Afkloppen hoe lang dit heel blijft C forum7.gif
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11150
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door dieseltijger » zo 11 aug 2019 18:23

Grappig topic geworden! Wat ik bij de SMD 5050 Datasheet zie, is dat er parallel aan de LED diode in sperrichting (uiteraard) een zenerdiode is ingebouwd. Deze dient dus om te hoge spanningspieken "af te fakkelen". Nu viel mij al op dat de strip na 5 seconden redelijk warm werd.

Ik denk dat de LM7812 "the way to go is" Ik ga dan tegelijk mijn plafonieres aanpakken. Hier zitten 2*10W krypton lampjes in. Lekker pielen en klooien als ik op de camping sta.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11150
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door dieseltijger » zo 11 aug 2019 19:02

@thmeier:

Ik kan redelijk rekenen - maar de praktijk - waar het uiteindelijk om gaat - is lastiger. Hoe heb je het IC uiteindelijk verwerkt? Ik moet alles in een staafarmatuur monteren - en ben benieuwd hoe de uiteindelijke uitvoering heeft plaatsgevonden!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door thmeyer » zo 11 aug 2019 19:48

RE.gif

Hoi Dieseltijger,

Zelf heb ik nog zo’n spanningsregelaar 7812 in een 12-stekkeraansluiting voor een koppelbare ledtrip ingebouwd voor in de voortent, dus zo groot is die 7812 niet.

Aansluiting zie de bijlage:

1 = ingang spanning 12 tot 35 volt (+)
2 = de bevestiging met gat boven in en de middelste aansluiting van de 7812 is de massa (-)
3 = uitgang spanning 12 volt (+)

Is de ingang spanning een normale gelijkspanning spanning, dan zijn er geen elco's nodig, dus alleen de 7812 is dan voldoende.
Het is een kwestie van een paar draadjes aan zolderen en het IC 7812 een plekje geven, zodat er dat er geen kortsluiting mogelijk is !!

Theo
Bijlagen
aansluiting L7812 spanningsregelaar 1.JPG
aansluiting L7812 spanningsregelaar 1.JPG (21.36 KiB) 3818 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11150
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door dieseltijger » zo 11 aug 2019 20:49

Hm. Even nadenken hoe ik dit in een armatuurtje integreer zonder dat er sluiting ontstaat. Nog een vraag: de minimale ingangsspanning moet 14V zijn. Je voelt m al....zakt de spanning ver beneden de 12V bij een ingangsspanning van - zeg- 12,5 V?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door thmeyer » zo 11 aug 2019 21:25

RE.gif
Ik heb even met die 12 volt stekker (7812) aansluiting en een regelbare voeding van 5 A even een test-opstelling gemaakt.

12,5 volt in 11,54 volt uit, belast. Ledstrip blijft branden een fractie minder licht, te verwaarlozen.
13,5 volt in 11,8 volt uit, belast. Ledstrip blijft branden zoals het was. veranderd dus niet.
14,0 volt in 11,8 volt uit, belast. hetzelfde
14,0 volt in, onbelast 12,01 volt uit.
30,0 volt in, onbelast 12,01 volt uit.

In de led strip zit blijkbaar ook marche !!

En de LM7812 is zelfs 1,5 A, dus 18 watt. Maar dan zou ik die spanningsregelaar op een metaal iets monteren, voor extra koeling

Opmerking: In die 12 volt stekker aansluiting zitten ook weinig draden gesoldeerd, alle pootje zitten bijna geklemd in bestaande aansluitingen.

Groetjes Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op zo 11 aug 2019 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11150
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door dieseltijger » zo 11 aug 2019 21:51

Geweldig! dank je. De led strip kan ik mooi tegen de metalen reflector plakken van het armatuur - zodat er ook nog koeling plaats kan vinden. Wellicht kan ik de + en de massa poot van de 7812 meteen in de insteek connector tbv de krypton lamp steken. Hogere piel- en klooi kunde. Even langs Radio Twenthe in Den Haag om de juiste krimpkous te halen en ook de LM7812 ic's
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11150
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door dieseltijger » ma 12 aug 2019 11:33

@thmeijer: Bedankt voor het meedenken: ik ben niet vies van enig reken-en soldeerwerk - maar ik bespaar mezelf een hele hoop gemier als ik de COB lampjes compleet koop. Nou, dat hebben we dan maar via jouw link gedaan he...een van de weinige sites die ook een CRI index afgeven voor hun producten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11150
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door dieseltijger » do 29 aug 2019 08:25

Gisteren naar Autoelektro Salland in Lettele geweest om de Kip CERS op te halen: De aluminium kapjes van de nieuwe ELCO's stralen je tegemoet door de koelspleten van de unit. Mooi, die kan - hopelijk - nog eens 16 jaar mee, zodat je niet in the middle of nowhere na het horen van een plofgeluid met een doorgefikte 12V voeding in het donker zit.

Tegelijkertijd had ik - op suggestie van @thmeijer - de krypton lampjes met een G4 voet vervangen. Het alternatief: Ledstrip - overgenomen van @Chris - in combinatie met enig soldeerwerk om met een stabilisatie IC een stabiele 12V te garanderen was bewerkelijker geweest. Het doel: het energieverbruik reduceren zodat ik langer autonoom op met een accu kan staan. Op de foto's het resultaat. De zithoek werd aangelicht door twee staafvormige armaturen met daarin elk 2 x 10W krypton. Die heb ik standaard vervangen door 2 x 1W Cob LED lampjes. Aan de rechterzijde heb ik in plaats van de 1W uitvoering de 2W uitvoering gebruikt, want op vakantie gebruikt mijn zeergewaardeerde wederhelft de tafel om te lezen of ingewikkelde crea-bea dingen te doen: extra licht is welkom. Met een dissipatie van 4W blijf je ruim onder de norm van 20W die geldt voor de armaturen.
lamp1.jpg
De toiletruimte heeft nu een uitlichting van 2W in plaats van 20W.
lamp2.jpg
Wat je wel ziet is dat de - van zacht siliconen materiaal vervaardigde - COB lampjes groter zijn en kwetsbaarder. Met betrekking tot het eerste aspect: Het kan dus in bepaalde armaturen er toe leiden dat de lampjes zowat tegen het diffuse venster aankomen - en dat het licht wat minder egaal wordt verdeeld. Ten tweede, je gaat dan het lampje enigszins naar binnen in de reflector buigen om....een knakje te horen - waardoor de LED in het lampje in feite scheurt (en is gaan hemelen). Dus deze sukkel moet nog een lampje bestellen.
lamp3.jpg
Dan de kleurstelling:die is iets minder geel dan halogeen, zonder koud te worden qua sfeer. Ik heb de witbalans van de foto's gebaseerd op witte vlakken die door daglicht worden aangestraald - dus de foto's zijn qua kleurtoon redelijk representatief. Met drie of vier armaturen aan is het energieverbruik voor verlichting gedaald van zo'n 60..80W naar 6..8W. Kan ik een maand weken in the bush staan in plaats van 3 dagen. Over over-engineering gesproken...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ledlampjes gaan stuk.

Bericht door Chris » do 29 aug 2019 21:31

Jij bent goed bezig man.....
Nu nog een windmolen op het dak en je kan eeeeeeuwig wegblijven.... mrgreen.gif

Maar niet alleen dat LED veel power scheelt, ook warmte is een leuk item hoor.
Vrienden hebben wat halogeen armatuurtjes in de hut die volledig verkoold zijn door de hitte.
Zit nu ook LED in....en nieuwe armatuurtjes...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”