Ledlampjes gaan stuk.
- dieseltijger
- Berichten: 11208
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Nou, de ultieme test bij nacht: Het ding staat toch op de oprit:
Blik naar achteren: Links een uitlichting met een spotje van 1W, de achterste bank uitlichting met staafarmatuur 2W, en rechts wordt de tafel verlicht door middel van hetzelfde staafarmatuur maar dan 2x2W COB Led. Dat telt op tot 5W. In totaal dus alles uitgelicht met 11W, waarbij ik geen led strips gebruik, maar de originele armaturen. Functionele verbetering is de fellere uitlichting van de tafel.
Ik heb de accu connector ook maar veranderd naar een C13/C14 configuratie: robuuster, en uit nood geboren: bij de autoonderdelenboer was de male uitvoering van de fast-on T connector alleen per 10 te verkrijgen voor 10,-. Nu ben ik voor 6,- klaar. Ik heb niet gekozen voor het aansluiten van de accu via de Multicon West stekker bij de dissel. Argument: dan moet de accu ook de CERS voeden, en daar zit een DC/DC converter in die 12V opliert naar 14,1 V om.....de caravan accu te laden. Geen flauw idee of het een LC oscillator is icm een trafo - maar het kost energie dacht ik zo,
Anyway: met de gefotografeerde feestverlichting trek ik zo'n 5 Ah per etmaal (met wc- en waterpompjes meegerekend) en de oude 72 Ah Calcium accu kan ons dus een kleine week bedienen als ik de loden dame voor 50% ontlaad. Mooi. Nu nog een slaafje voor een trapdynamo vinden.
Het voorste deel van de Shuttle: links achter het toilet (niet zichtbaar) staafarmatuur met 2W, rechts idem, en boven het kookgedeelte: idem. 6W in totaal.
Blik naar achteren: Links een uitlichting met een spotje van 1W, de achterste bank uitlichting met staafarmatuur 2W, en rechts wordt de tafel verlicht door middel van hetzelfde staafarmatuur maar dan 2x2W COB Led. Dat telt op tot 5W. In totaal dus alles uitgelicht met 11W, waarbij ik geen led strips gebruik, maar de originele armaturen. Functionele verbetering is de fellere uitlichting van de tafel.
Ik heb de accu connector ook maar veranderd naar een C13/C14 configuratie: robuuster, en uit nood geboren: bij de autoonderdelenboer was de male uitvoering van de fast-on T connector alleen per 10 te verkrijgen voor 10,-. Nu ben ik voor 6,- klaar. Ik heb niet gekozen voor het aansluiten van de accu via de Multicon West stekker bij de dissel. Argument: dan moet de accu ook de CERS voeden, en daar zit een DC/DC converter in die 12V opliert naar 14,1 V om.....de caravan accu te laden. Geen flauw idee of het een LC oscillator is icm een trafo - maar het kost energie dacht ik zo,
Anyway: met de gefotografeerde feestverlichting trek ik zo'n 5 Ah per etmaal (met wc- en waterpompjes meegerekend) en de oude 72 Ah Calcium accu kan ons dus een kleine week bedienen als ik de loden dame voor 50% ontlaad. Mooi. Nu nog een slaafje voor een trapdynamo vinden.
Het voorste deel van de Shuttle: links achter het toilet (niet zichtbaar) staafarmatuur met 2W, rechts idem, en boven het kookgedeelte: idem. 6W in totaal.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Zijn die staaf armaturen makkelijk open te krijgen?
- dieseltijger
- Berichten: 11208
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Ja. Er zit een mat venster van glas in, welke aan twee kanten door 2 cm brede, U-vormige RVS klemmen in het armatuur geklemd worden. Kan je zonder gereedschap naar je toe trekken, en dan komt het venster los.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Super. Lampjes liggen al klaar. Klusje voor de herfstvakantie...
- dieseltijger
- Berichten: 11208
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Heb je ook een kip? Dan maak ik even een foto van het openen van een staafarmatuur. En ik geef je de overweging mee om bij devplekken waar je leest of hobby't het vermogen te verdubbelen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Ledlampjes gaan stuk.
In onze Kip heb ik in de spotjes 0,5w COB ledjes. in de plafonnières + keuken staaflicht en buitenlamp, 1W COB ledjes.
Deze worden gevoed d.m.v. CERS 30D. de CERS beschikt over 3 gestabiliseerde uitgangen. Ik ben dan ook niet zo bang dat de ledjes snel stuk gaan.
Deze worden gevoed d.m.v. CERS 30D. de CERS beschikt over 3 gestabiliseerde uitgangen. Ik ben dan ook niet zo bang dat de ledjes snel stuk gaan.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
- dieseltijger
- Berichten: 11208
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ledlampjes gaan stuk.
De COB filamenten die ik heb, hebben een operationele range van 12..24V. Er zit dus een spanningsstabilisator ingebouwd. Ik heb de klemspanning van de accu gemeten met de CERS aan de 220V en deze blijkt 14,2V te zijn. Ik heb verzuimd te meten bij de lampen - maar ik neem aan dat het 12V circuit ook op 14,2 V staat.
De LED strips die ik heb, daar zit een weerstand in serie met de LED geschakeld. Dat betekent dus platweg: 15% hogere ingangsspanning = 15% meer spanning over de LED's. (er zijn ook uitvoeringen waarbij er parallel aan de LED een zenerdiode is geschakeld die overspanning affakkelt - maar ik kon niet achterhalen of dat bij mij eveneens het geval was). Ik had hier op het forum gelezen dat in incidentele gevallen LED strips de geest geven vanwege de verhoogde ingangsspanning - en ik merkte aan mijn testopstelling dat bij 12,8V de LED strips meer dan handwarm werden. Dus: oeps.
De LED strips die ik heb, daar zit een weerstand in serie met de LED geschakeld. Dat betekent dus platweg: 15% hogere ingangsspanning = 15% meer spanning over de LED's. (er zijn ook uitvoeringen waarbij er parallel aan de LED een zenerdiode is geschakeld die overspanning affakkelt - maar ik kon niet achterhalen of dat bij mij eveneens het geval was). Ik had hier op het forum gelezen dat in incidentele gevallen LED strips de geest geven vanwege de verhoogde ingangsspanning - en ik merkte aan mijn testopstelling dat bij 12,8V de LED strips meer dan handwarm werden. Dus: oeps.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Ledlampjes gaan stuk.
De CERS 20 heeft dan waarschijnlijk geen gestabiliseerde uitgangen. De CERS 30D heeft dat wel, De 3x12V uitgangsspanningen zijn gestabiliseerd zodat je zonder meer gevoelige 12V apparatuur kunt aansluiten.
Overig gebruik ik (nog niet) led strips. Alle lampen hebben G4 fittingen.
Overig gebruik ik (nog niet) led strips. Alle lampen hebben G4 fittingen.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: Ledlampjes gaan stuk.
@dieseltijger: yes, ook een Shuttle (44TDB).
Ik heb ook 12-24 COB lampjes dus volgens mij moet de CERS 20 geen probleem zijn. Ik heb hem trouwens toch nooit aan en gebruik permanent de accu.
Ik heb ook 12-24 COB lampjes dus volgens mij moet de CERS 20 geen probleem zijn. Ik heb hem trouwens toch nooit aan en gebruik permanent de accu.
Re: Ledlampjes gaan stuk.
dieseltijger schreef:Dan maak ik even een foto van het openen van een staafarmatuur. En ik geef je de overweging mee om bij devplekken waar je leest of hobby't het vermogen te verdubbelen.
Foto’s graag trouwens. Voor het vermogen heb ik nu 1 of 1.2 watt. Als het te weinig is dan koop ik nog wel wat erbij met hoger vermogen.
De spotjes heb ik al een keer open gehad, en die gebruiken we meestal voor het lezen...
Hoop dat de leds ook daar inpassen (vanwege de ruimte...). We shall see!
- dieseltijger
- Berichten: 11208
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Hoi Roland,Roland54 schreef: ↑vr 30 aug 2019 11:11De CERS 20 heeft dan waarschijnlijk geen gestabiliseerde uitgangen. De CERS 30D heeft dat wel, De 3x12V uitgangsspanningen zijn gestabiliseerd zodat je zonder meer gevoelige 12V apparatuur kunt aansluiten.
Overig gebruik ik (nog niet) led strips. Alle lampen hebben G4 fittingen.
Ik heb een Avento 445 TF made by KIP te Hoogeveen en heeft ook een CERS 20. Het laadgedeelte voor de accu werkt met 3 stappen tot max. 14,7 volt en de 3 x 12 volt uitgangen zijn gestabiliseerd op 12,45 volt (van de week nog gemeten).
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Ledlampjes gaan stuk.
@dieseltijger dank voor de foto’s!
- dieseltijger
- Berichten: 11208
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Het genoegen was geheel aan mijn kant.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 30 jul 2019 14:42
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Begrijpt deze leek het goed dat ik zonder problemen de 12v halogeenlampjes met 'G4 pootjes' kan vervangen door de lampjes uit de eerdere link van Theo?
Dat zou geweldig zijn!
Dat zou geweldig zijn!
Re: Ledlampjes gaan stuk.
RE.gif
Ja.... kort en bondig.
Alleen....
Als je een caravan hebt met dimbare halogeen verlichting zal dat minder mooi werken... het dimmen bedoel ik.
LED moet je n.l. dimmen met een PWM systeem, Halogeen kan veel eenvoudiger gedimd worden door spanning te verminderen.
Het dimmen werkt dan maar een beetje..niet zo vloeiend en niet zo donker...
Ja.... kort en bondig.
Alleen....
Als je een caravan hebt met dimbare halogeen verlichting zal dat minder mooi werken... het dimmen bedoel ik.
LED moet je n.l. dimmen met een PWM systeem, Halogeen kan veel eenvoudiger gedimd worden door spanning te verminderen.
Het dimmen werkt dan maar een beetje..niet zo vloeiend en niet zo donker...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11208
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Plus daar komt nog bij dat er -in het lampje- volgens mij ook een soort PWM schakeling zit die de 12,x volt omlaag brengt. Dus als de ingangsspanning omlaag gaat, gaat deze schakeling dat waarschijnlijk nog eens compenseren. Maar gelukkig was mijn caravan nog van de tijd dat de energievoorziening "kolengestookt" was, en dimmers werden nog niet toegepast.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Ledlampjes gaan stuk.
Voor de bovenstaande COB led lampjes 12-24 volt AC/DC zijn deze met onderstaande dimmers heel goed te gebruiken.
Zelf heb ik het binnenwerk van 1 van die dimmers gebruikt om de mijn voortent verlichting (met bewegingssensor) te dimmen en dat werkt super !!
Wat ik al eerder op dit forum gemeld had: "van bouwlamp naar een kaarslichtje boven de deur" !!
Link: Diverse led dimmers 12- 24 volt
Theo
Zelf heb ik het binnenwerk van 1 van die dimmers gebruikt om de mijn voortent verlichting (met bewegingssensor) te dimmen en dat werkt super !!
Wat ik al eerder op dit forum gemeld had: "van bouwlamp naar een kaarslichtje boven de deur" !!
Link: Diverse led dimmers 12- 24 volt
Theo
- Bijlagen
-
- Led dimmer 12 volt 8 A.JPG (22.46 KiB) 1768 keer bekeken
-
- Draadloze dimmer 12 volt 10 A met afstandbediening.JPG (24.96 KiB) 1768 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Ik heb de Shuttle ge-ShuttLED!
Ging prima en met een half uurtje alle lampjes vervangen (mwoah.. eentje heb ik er gelaten).
Thnx @dieseltijger voor de foto’s.
Ging prima en met een half uurtje alle lampjes vervangen (mwoah.. eentje heb ik er gelaten).
Thnx @dieseltijger voor de foto’s.
- dieseltijger
- Berichten: 11208
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Graag gedaan. Het stelt niets voor, inderdaad. Pas een beetje op met wegbuigen (nodig om de lampjes op afstand van de matte plastic afdekkappen te houden): de doorzichtige omhulling is flexibel - de lichtbron daarbinnen niet
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Ja klopt. Overigens zitten ze er niet allemaal even strak. Maar eens kijken of ze het volhouden.
Licht is voldoende. Ietsje feller dan de halo’s.
Licht is voldoende. Ietsje feller dan de halo’s.
- dieseltijger
- Berichten: 11208
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Maar veel koeler...veel koeler. Dus daar waar gelezen wordt (hoofdeind bed) en bij de treinzit hebben we 2W lampjes geplaatst ipv 1W. Godzijdank is de kleurtemperatuur prima.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Nou, dat het licht koeler zou zijn dat heb ik niet gemerkt. Weet ook niet meer welke lampjes ik precies besteld heb. Setje van 20 was goedkoper dan 17...
Ach, ik ben tevreden en dat telt...
( of eigenlijk, de vrouw is tevreden...)
Ach, ik ben tevreden en dat telt...
( of eigenlijk, de vrouw is tevreden...)
- dieseltijger
- Berichten: 11208
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Ik bedoel de temperatuur. De buivormige armaturen werden loeiheet met de krypton lampjes.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Ledlampjes gaan stuk.
Ah ja, correct. Vooral die bij het hoofdeinde inderdaad. Volgens mij was hier het plastic (reflector) al enigszins vervormd.
Ook de buislampen bij de zithoek werden loeiheet als je ze een tijdje aan hebt, en je moet daar opletten je vingers niet te branden als je ze uit zet.
Dat gaat nu stukken beter, hoewel ze volgens mij alsnog wel warm worden (maar niet heet).
Ook de buislampen bij de zithoek werden loeiheet als je ze een tijdje aan hebt, en je moet daar opletten je vingers niet te branden als je ze uit zet.
Dat gaat nu stukken beter, hoewel ze volgens mij alsnog wel warm worden (maar niet heet).