Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
Hoi allemaal, zoals te lezen in het draadje mbt mijn mover, heb ik geconstateerd dat mijn accu aan vervanging toe is.
Wat heb ik nu:
Kip met CERS12 installatie incl. zonnepanelen
Accu (inmiddels 11 jaar oud) Centurion Extender 125 (Duur ding zie ik nu op internet 900 euro of de website is fout) die wordt gebruikt als mover accu en boordnet accu.
specs die ik heb van de CERS mbt het laden zie foto
wie o wie kan mij advies geven wat voor mij een goede opvolger is? Mijn eerste wens is gewoon te laden met de CERS, een andere optie is laden met een andere lader, maar kan ik dan wel mijn CERS blijven gebruiken, dus door er bijv. een lader bij te steken op de polen, of blaas ik daar dan weer de CERS mee op. Reden dat is de CERS wil blijven gebruiken is omdat de complete bediening 12v groepen enz. allemaal via dit apparaat loopt en ik wil de caravan zo origineel mogelijk houden.
Wat heb ik nu:
Kip met CERS12 installatie incl. zonnepanelen
Accu (inmiddels 11 jaar oud) Centurion Extender 125 (Duur ding zie ik nu op internet 900 euro of de website is fout) die wordt gebruikt als mover accu en boordnet accu.
specs die ik heb van de CERS mbt het laden zie foto
wie o wie kan mij advies geven wat voor mij een goede opvolger is? Mijn eerste wens is gewoon te laden met de CERS, een andere optie is laden met een andere lader, maar kan ik dan wel mijn CERS blijven gebruiken, dus door er bijv. een lader bij te steken op de polen, of blaas ik daar dan weer de CERS mee op. Reden dat is de CERS wil blijven gebruiken is omdat de complete bediening 12v groepen enz. allemaal via dit apparaat loopt en ik wil de caravan zo origineel mogelijk houden.
Laatst gewijzigd door Micky op za 10 aug 2019 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
LiPo is het mooist, maar dan heb je een andere lader nodig en het cerssysteem mag natuurlijk niet meer laden, want dat gaat fout.
Er zullen best oplossingen zijn om dit toch te kunnen combineren maar de vraag is of je het zo complex moet maken. Ik zou dan de Centurion vervangen voor een nieuwe, als gewicht, ruimte en de capaciteit nooit een probleem is geweest.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Er zullen best oplossingen zijn om dit toch te kunnen combineren maar de vraag is of je het zo complex moet maken. Ik zou dan de Centurion vervangen voor een nieuwe, als gewicht, ruimte en de capaciteit nooit een probleem is geweest.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
RE.gif
gewicht is geen probleem, echter zitten we wel altijd aan de max, ruimte hetzelfde de ruimte die over is wordt gevuld met opblaas dieren en ander weinig wegend speelgoed voor in het water.
de rest van het jaar is het al helemaal geen probleem.
gewicht is geen probleem, echter zitten we wel altijd aan de max, ruimte hetzelfde de ruimte die over is wordt gevuld met opblaas dieren en ander weinig wegend speelgoed voor in het water.
de rest van het jaar is het al helemaal geen probleem.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
Ceturion X-tender 125 is €199,- zag ik, foutje €269,-
https://www.dbcom.nl/zonn-acc.htm
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
https://www.dbcom.nl/zonn-acc.htm
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Super op za 10 aug 2019 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
RE.gif
Aha, 269 staat hij daar, ik had deze gevonden, maar dat klopt blijkbaar niet, ok vond ik in andere draadjes op andere fora 900, leek me al sterk voor zo'n accu
http://www.energievooraltijd.nl/pages/accus.htm
Aha, 269 staat hij daar, ik had deze gevonden, maar dat klopt blijkbaar niet, ok vond ik in andere draadjes op andere fora 900, leek me al sterk voor zo'n accu
http://www.energievooraltijd.nl/pages/accus.htm
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
Inderdaad aardig aan de prijs, maar 10 jaar is een mooie leeftijd
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- dieseltijger
- Berichten: 11203
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
En als je toch een Lithium accu overweegt:
Bij mij is vlak achter de linker wielkast - onder de bank van de treinzit - waar normaal de gewone accu zou komen te staan, en waar vanuit de CERS een accu aansluiting is voorbereid - de movercontroller ingebouwd (bovenaan op de foto) en de Li-ion accu. De lader is met de accu verbonden via een haakse connector - die laat ik ook in de accu zitten als de caravan in de winterstalling staat. De lader is vervolgens aangesloten op een extra aangelegd stopcontact (rechts buiten beeld). Aan de onderzijde van de foto zie je (van rechts naar links) de Enduro hoofdschakelaar, de 220V CEE aansluiting, en een centraal- of verdeeldoos.. De lader is los tussen de accu en de achterzijde van de 220V CEE aansluiting geklemd.
Voordeel: licht (3,9 kg), en je kan m tijdens het stallen laten zitten (want: nauwelijks zelfontlading) . Voor 342,- inclusief lader (dus 74,- extra tov reguliere lood-accu) te koop bij een Duitse winkel (te vinden via idealo.de). Moet je wel een extra 220V stopcontact aanleggen.
Bij mij is vlak achter de linker wielkast - onder de bank van de treinzit - waar normaal de gewone accu zou komen te staan, en waar vanuit de CERS een accu aansluiting is voorbereid - de movercontroller ingebouwd (bovenaan op de foto) en de Li-ion accu. De lader is met de accu verbonden via een haakse connector - die laat ik ook in de accu zitten als de caravan in de winterstalling staat. De lader is vervolgens aangesloten op een extra aangelegd stopcontact (rechts buiten beeld). Aan de onderzijde van de foto zie je (van rechts naar links) de Enduro hoofdschakelaar, de 220V CEE aansluiting, en een centraal- of verdeeldoos.. De lader is los tussen de accu en de achterzijde van de 220V CEE aansluiting geklemd.
Voordeel: licht (3,9 kg), en je kan m tijdens het stallen laten zitten (want: nauwelijks zelfontlading) . Voor 342,- inclusief lader (dus 74,- extra tov reguliere lood-accu) te koop bij een Duitse winkel (te vinden via idealo.de). Moet je wel een extra 220V stopcontact aanleggen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
RE.gif
prijs is van ondergeschikt belang, ik wil gewoon knap spul
hoe heb je dat met de CERS gedaan dan, want daar zit mijn probleem met een losse lader, of heb ik geen probleem
prijs is van ondergeschikt belang, ik wil gewoon knap spul
hoe heb je dat met de CERS gedaan dan, want daar zit mijn probleem met een losse lader, of heb ik geen probleem
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
Hoi Micky, Ik kan aan de specificaties van de CERS 12 niet opmaken, of deze na het opladen van een volle accu over gaat naar druppellading. Dus van 14,4v naar 13,8v.
In principe zou je kunnen overgaan naar een AGM accu.
Ik gebruik zelf ook een AGM accu op een CERS 30D omvormer en dat gaat prima. Maar deze gaat wel naar volle accu over op druppellading. Als de caravan op stalling gaat haal ik de polen van de accu los. Een AGM accu heeft een heel lage zelfontlading.
In de winter haal ik de accu uit de caravan en laad de accu dan op met een Ctec lader in AGM stand (14,6v) Na de wintermaanden is de accu dan nog vol.
In principe zou je kunnen overgaan naar een AGM accu.
Ik gebruik zelf ook een AGM accu op een CERS 30D omvormer en dat gaat prima. Maar deze gaat wel naar volle accu over op druppellading. Als de caravan op stalling gaat haal ik de polen van de accu los. Een AGM accu heeft een heel lage zelfontlading.
In de winter haal ik de accu uit de caravan en laad de accu dan op met een Ctec lader in AGM stand (14,6v) Na de wintermaanden is de accu dan nog vol.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
RE.gif
volgens mij levert hij alleen maar de laadstroom (edit: vergeet de rode zin, die is verwarrend) het is een CERS uit 1989, dus niet geavanceerd lijkt me.
stalling is geen probleem hij staat in mijn loods het hele jaar aan de stroom sinds kort
hoogste wat ik heb afgelezen op de meter was 14,9 volt dus aan de CERS en ook met zonnepaneel.
de meter zit aangesloten op de + en de - van de accu, dus bedraad.
volgens mij levert hij alleen maar de laadstroom (edit: vergeet de rode zin, die is verwarrend) het is een CERS uit 1989, dus niet geavanceerd lijkt me.
stalling is geen probleem hij staat in mijn loods het hele jaar aan de stroom sinds kort
hoogste wat ik heb afgelezen op de meter was 14,9 volt dus aan de CERS en ook met zonnepaneel.
de meter zit aangesloten op de + en de - van de accu, dus bedraad.
Laatst gewijzigd door Micky op za 10 aug 2019 18:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11203
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
De CERS speelt geen rol in dit verhaal, omdat de lader op 220V zit. De CERS is sec een 12V en 14,xV (voor het laden van de accu) regelnicht. En je moet wel een lader hebben die via de aparte aansluiting laadt: achter de aparte aansluiting zit een Battery Management System die in de smiezen houdt dat de afzonderlijke cellen in de accu niet overladen worden. Bij overladen dreigt fik - aandachtspuntje bij lithium accu's.
Dus: tijdens het rijden laadt de accu itt jouw huidige situatie niet op. In de praktijk heb ik met 20Ah de afgelopen 6 jaar nooit zonder stroom gezeten.
Edit: tijdens de stallingsperiode hoef je niet te laden. De zelfontlading van de accu is miniem. Sterker: Een Lithium accu kan itt een loodaccu zelfs beter gedeeltelijk geladen zijn - zeg maar alles tussen de 40-70%. In de praktijk gebruik ik heel even de mover als ik de caravan van de oprit af moet manoeuvreren. Ik gok dat ik dan max 5% heb opgesoupeerd.
Dus: tijdens het rijden laadt de accu itt jouw huidige situatie niet op. In de praktijk heb ik met 20Ah de afgelopen 6 jaar nooit zonder stroom gezeten.
Edit: tijdens de stallingsperiode hoef je niet te laden. De zelfontlading van de accu is miniem. Sterker: Een Lithium accu kan itt een loodaccu zelfs beter gedeeltelijk geladen zijn - zeg maar alles tussen de 40-70%. In de praktijk gebruik ik heel even de mover als ik de caravan van de oprit af moet manoeuvreren. Ik gok dat ik dan max 5% heb opgesoupeerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
RE.gif
ik begrijp je niet helemaal.
de CERS laad op dit moment de Accu op, via de paal, de auto en/of via het zonnepaneel.
De CERS regelt toch ook op dit moment het 230volt laden en dat zie ik ook op mijn LED's dmv 2, 1 voor "mains" en 1 voor "charge" charge brandt als het zonnepaneel levert, maar ook in het donker als de paal levert.
wat bedoel je met "die via een aparte aansluiting laadt"?
tijdens het rijden hoef ik niet perse te laden, de kk die nu wel geladen wordt via de auto moet ook zo blijven.
ik wil wel de CERS kunnen gebruiken op de accu, dus niet aan de paal staan maar wel 230volt via de omvormer.
ik begrijp je niet helemaal.
de CERS laad op dit moment de Accu op, via de paal, de auto en/of via het zonnepaneel.
De CERS regelt toch ook op dit moment het 230volt laden en dat zie ik ook op mijn LED's dmv 2, 1 voor "mains" en 1 voor "charge" charge brandt als het zonnepaneel levert, maar ook in het donker als de paal levert.
wat bedoel je met "die via een aparte aansluiting laadt"?
tijdens het rijden hoef ik niet perse te laden, de kk die nu wel geladen wordt via de auto moet ook zo blijven.
ik wil wel de CERS kunnen gebruiken op de accu, dus niet aan de paal staan maar wel 230volt via de omvormer.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11203
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
Wacht even:
a) je lijkt jouw accu ook te gebruiken om 220V te genereren via een omvormer/inverter? en bovendien: je hebt de accu op de CERS aangesloten (denk ik) dus:
- De accu wordt door de CERS geladen als je aan de paal staat of aan de auto hangt
- De accu geeft 12V af voor de 12V installatie
Mijn Shuttle heeft een CERS 20 variant ? . Die heeft als mogelijke input: Accu, zonnepaneel, trekhaakplug, 220V. Output is: 12V installatie en de Accu.
Dus ik heb nu alleen maar 1 accu aan boord: de Li-ion accu, en die is geisoleerd van de 12V installatie. De accu heeft als input: de lader (via de haakse plug) en als output de Enduro controllerbox, aangsloten op de polen. De CERS accu aansluiting ligt niets te doen, want stel dat ik m zou aansluiten op de Li-ion accu dan:
a) je lijkt jouw accu ook te gebruiken om 220V te genereren via een omvormer/inverter? en bovendien: je hebt de accu op de CERS aangesloten (denk ik) dus:
- De accu wordt door de CERS geladen als je aan de paal staat of aan de auto hangt
- De accu geeft 12V af voor de 12V installatie
Mijn Shuttle heeft een CERS 20 variant ? . Die heeft als mogelijke input: Accu, zonnepaneel, trekhaakplug, 220V. Output is: 12V installatie en de Accu.
Dus ik heb nu alleen maar 1 accu aan boord: de Li-ion accu, en die is geisoleerd van de 12V installatie. De accu heeft als input: de lader (via de haakse plug) en als output de Enduro controllerbox, aangsloten op de polen. De CERS accu aansluiting ligt niets te doen, want stel dat ik m zou aansluiten op de Li-ion accu dan:
- Doen alle 12V systemen het (verlichting, pompjes) (prima)
- Dan gaat de CERS de Li-ion accu laden via de polen (niet prima, want dan kan de accu acteren als aansteekblokje voor de caravan)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
RE.gif
klopt, vandaar dat ik het nog een keer uitgelegd heb en mijn post boven (rood) aangepast heb, ik denk dat het wat verwarrend geschreven was door mij.
maar idd, vol opgenomen in het systeem van de CERS, ik denk dus ook dat ik vast zit aan een standaard accu, wat geen drama is natuurlijk, maar als ik kan upgraden doe ik dat liever.
klopt, vandaar dat ik het nog een keer uitgelegd heb en mijn post boven (rood) aangepast heb, ik denk dat het wat verwarrend geschreven was door mij.
maar idd, vol opgenomen in het systeem van de CERS, ik denk dus ook dat ik vast zit aan een standaard accu, wat geen drama is natuurlijk, maar als ik kan upgraden doe ik dat liever.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11203
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
Ik zou gewoon een standaard lood accu nemen in jouw geval: past beter bij de eisen die je stelt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
RE.gif
dat denk ik ook, maar wil graag weten kan ik met het huidige systeem wel overstappen naar een betere accu, eventueel met een nieuwe lader, maar wel op de CERS aangesloten, ik denk van niet, maar wellicht.
de laadfunctie mag wel vervallen van de CERS, als de CERS zelf maar gebruikt kan worden.
dat denk ik ook, maar wil graag weten kan ik met het huidige systeem wel overstappen naar een betere accu, eventueel met een nieuwe lader, maar wel op de CERS aangesloten, ik denk van niet, maar wellicht.
de laadfunctie mag wel vervallen van de CERS, als de CERS zelf maar gebruikt kan worden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11203
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
Het zou wel kunnen: met een schakelaar.
Je hebt (volgens mij) twee opties:
- Je sluit 'm aan op a) de accu aansluiting, of b) je sluit de accu aan op de massa en de constante stroomdraad. Maar je wil in beide gevallen niet dat de Li-ion batterij geladen wordt buiten het battery management systeem.
In beide gevallen houtjes touwtjes oplossingen die je niet moet willen - of er moet zoiets als bestaan als een "diode" die voorkomt dat er stroom vanuit de CERS naar de accu vloeit. In alle andere gevallen: geen risico nemen. De enige "upgrade" die mijn configuratie heeft ten opzichte van die van jou is: gewichtsbesparing.
De "downgrade" van mijn oplossing is: geen 12V als je autonoom staat.
Dat is de reden waarom ik - voor die paar keer als ik autonoom ga staan - kies voor een vieze, vuile loodaccu die ik buiten aan de Multicon stekker ga koppelen.
Die jongens van Kip waren niet gek.
Je hebt (volgens mij) twee opties:
- Je sluit 'm aan op a) de accu aansluiting, of b) je sluit de accu aan op de massa en de constante stroomdraad. Maar je wil in beide gevallen niet dat de Li-ion batterij geladen wordt buiten het battery management systeem.
In beide gevallen houtjes touwtjes oplossingen die je niet moet willen - of er moet zoiets als bestaan als een "diode" die voorkomt dat er stroom vanuit de CERS naar de accu vloeit. In alle andere gevallen: geen risico nemen. De enige "upgrade" die mijn configuratie heeft ten opzichte van die van jou is: gewichtsbesparing.
De "downgrade" van mijn oplossing is: geen 12V als je autonoom staat.
Dat is de reden waarom ik - voor die paar keer als ik autonoom ga staan - kies voor een vieze, vuile loodaccu die ik buiten aan de Multicon stekker ga koppelen.
Die jongens van Kip waren niet gek.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
RE.gif
thanx voor je reactie, omdat ik de hele installatie werkend wil houden, is denk ik alleen een oplossing met een diode oid mogelijk, maar ik heb de kennis niet paraat of dit mogelijk is, standaard betekent het als je de CERS wil beveiligen tegen een te hoog voltage, je automatisch ook de hele toestroom afsluit, dus dan kan de accus niet voor een 12v voeding zorgen in de caravan, dus een voltage beveiliging zou iets kunnen zijn, maar of dat bestaat weet ik niet, mijn kennis gaat niet zover, wellicht kun je zorgen dat vanaf de accu (en dus de nieuwe lader) er niet meer wordt doorgelaten naar de CERS dan wat hij aankan.
Ik hoop dat iemand dit kan adviseren.
thanx voor je reactie, omdat ik de hele installatie werkend wil houden, is denk ik alleen een oplossing met een diode oid mogelijk, maar ik heb de kennis niet paraat of dit mogelijk is, standaard betekent het als je de CERS wil beveiligen tegen een te hoog voltage, je automatisch ook de hele toestroom afsluit, dus dan kan de accus niet voor een 12v voeding zorgen in de caravan, dus een voltage beveiliging zou iets kunnen zijn, maar of dat bestaat weet ik niet, mijn kennis gaat niet zover, wellicht kun je zorgen dat vanaf de accu (en dus de nieuwe lader) er niet meer wordt doorgelaten naar de CERS dan wat hij aankan.
Ik hoop dat iemand dit kan adviseren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11203
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
.....Maar...maar...(stomme vraag wellicht) waarom een Li-ion oplossing? Massa eet geen brood. En wat altijd ook kan: Een schakelaar tussen de Li-ion accu en de Cers aansluiting. Beetje een Kiss oplossing, en je moet 'm niet vergeten om te zetten als je aan de paal of aan de auto koppelt. Om dat te tackelen:
Pas desnoods procedures toe die motorrijders toepassen bij schijfremsloten (een opvallende kabel die aan het slot en aan het stuur wordt vastgemaakt - effect: motorrijder vergeet schijfremslot niet los te halen bij het wegrijden) of bij defensie (rode linten bij borgpennen van ontstekers - effect: je gooit geen bommen op de geachte clientèle waarvan de ontsteking is geblokkeerd.)
Zodra je op accuvoeding overschakelt dan plaats je een rood lint bij jouw 220V aansluiting en ook bij jouw 12V stekker. Gaat geheid goed, zelfs als je zo verstrooid bent als ik).
Pas desnoods procedures toe die motorrijders toepassen bij schijfremsloten (een opvallende kabel die aan het slot en aan het stuur wordt vastgemaakt - effect: motorrijder vergeet schijfremslot niet los te halen bij het wegrijden) of bij defensie (rode linten bij borgpennen van ontstekers - effect: je gooit geen bommen op de geachte clientèle waarvan de ontsteking is geblokkeerd.)
Zodra je op accuvoeding overschakelt dan plaats je een rood lint bij jouw 220V aansluiting en ook bij jouw 12V stekker. Gaat geheid goed, zelfs als je zo verstrooid bent als ik).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
Hoe zit het met de capaciteit van een dergelijke lichte accu
Voor alleen moveren moet de accu korte tijd behoorlijke stroom kunnen leveren
Als de accu als leef/board accu gebruikt wordt moet die langere tijd vermogen kunnen leveren
Als dit wel kan zou je de accu met een losse lader kunnen laden, lader aangesloten aan de 220v en op de accu-polen
En de accu aangesloten op de 12v kant die van de auto komt eventueel via een losse 13 polige contactdoos op de dissel de stekker daarin als de auto eraf is en klaar je omzeild dan eenvoudig de laadfunctie van je cers want die koppel je gewoon niet aan de accu
Een eventuele 220v omvormer zou je ook rechtstreeks aan de accu kunnen koppelen al is dan de accu waarschijnlijk ook redelijk snel leeg.
Voor alleen moveren moet de accu korte tijd behoorlijke stroom kunnen leveren
Als de accu als leef/board accu gebruikt wordt moet die langere tijd vermogen kunnen leveren
Als dit wel kan zou je de accu met een losse lader kunnen laden, lader aangesloten aan de 220v en op de accu-polen
En de accu aangesloten op de 12v kant die van de auto komt eventueel via een losse 13 polige contactdoos op de dissel de stekker daarin als de auto eraf is en klaar je omzeild dan eenvoudig de laadfunctie van je cers want die koppel je gewoon niet aan de accu
Een eventuele 220v omvormer zou je ook rechtstreeks aan de accu kunnen koppelen al is dan de accu waarschijnlijk ook redelijk snel leeg.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
@Micky
Ik heb de Cers 30D in combinatie met de yellow-top 75ah. Als ik aan de paal staat koppel ik de cers af en sluit de CTek aan op de Yellow-top. Sta ik zonder paal dan gebruik ik de Yellow-top. Dit gaat al jaren prima en als het seizoen voorbij is gaat de caravan in de stalling mét de Yello-top erin, dus geen gesjouw met een loodzware (26 kg) accu.
Ik heb de Cers 30D in combinatie met de yellow-top 75ah. Als ik aan de paal staat koppel ik de cers af en sluit de CTek aan op de Yellow-top. Sta ik zonder paal dan gebruik ik de Yellow-top. Dit gaat al jaren prima en als het seizoen voorbij is gaat de caravan in de stalling mét de Yello-top erin, dus geen gesjouw met een loodzware (26 kg) accu.
Kip 49TEB 2009 met Fortex Circum voortent, getrokken door Audi A4 Allroad 2015
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
Micky.
De Cers kan geen moderne accu laden.
Dus wat je ook koopt...er moet toch een moderne lader bijkomen.
En...als je die accu op wilt nemen in het systeem...gebruik dan de alom bekende, fool prof contra Jaeger stekker....ideaal..geen gezeur systeem.
Mocht je een Yellowtop overwegen, bv de 4.2 van 55 Ah/h...neem er dan een Ctek 5.0 bij.
De thermische versie .
Aansluiten help ik je wel mee.
En..
Een accu is net een vrouw...je moet er van houden..
Ik haal mijn Yellowtop WEL uit de hut, laad hem in de winter soms bij...vind ie heel lekker als ik mijn accutester bekijk.
Overwinteren kan wel, maarrrrrrrr...warme voetjes vonden ze toch fijner...ik hou hem dus thuis.
Net als mijn meisjes...
Spreek je nog wel hierover....
Chris
De Cers kan geen moderne accu laden.
Dus wat je ook koopt...er moet toch een moderne lader bijkomen.
En...als je die accu op wilt nemen in het systeem...gebruik dan de alom bekende, fool prof contra Jaeger stekker....ideaal..geen gezeur systeem.
Mocht je een Yellowtop overwegen, bv de 4.2 van 55 Ah/h...neem er dan een Ctek 5.0 bij.
De thermische versie .
Aansluiten help ik je wel mee.
En..
Een accu is net een vrouw...je moet er van houden..
Ik haal mijn Yellowtop WEL uit de hut, laad hem in de winter soms bij...vind ie heel lekker als ik mijn accutester bekijk.
Overwinteren kan wel, maarrrrrrrr...warme voetjes vonden ze toch fijner...ik hou hem dus thuis.
Net als mijn meisjes...
Spreek je nog wel hierover....
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
Ik zet mijn CERS (20..A) van de Shuttle nooit aan. De 20A heeft al geen ingewikkelde knopjes (alleen een aan/uit knop voor de oplader als hij aan de 220 hangt) dus daar kun je verder niets aan doen.
De yellowtop zit gewoon op een CTEK aangesloten en als hij aan de paal hangt, zorgt de CTEK ervoor dat mijn accu wordt geladen en vol blijft. Voor 12 volt in de caravan werk ik dan verder gewoon vanaf de accu.
Alleen tijdens het rijden zal de CERS booster funtie werken (eigenlijk geen idee hoeveel en wat hij dan bijlaadt, maar de ctek regelt het verder wel als hij weer aan de paal staat.
Geen verdere aparte aparatuur nodig en wel zo makkelijk....
Mijn vorige Kip (45 TLB (volgens mij zo een als Micky heeft maar met wit interieur)) had een uitgebreidere CERS met meer knoppen, maar ook hier gebruikte ik nooit de 220 volt want dan hoorde ik hem brommen. Die 12 volt van de accu voor lampjes en waterpomp konden makkelijk een week vanaf de accu draaien. Tijdens het rijden laadde hij wel weer op.
Ik zou zelf gewoon een accu plaatsen met een eigen geschikte oplader (zoals een yellow-top met ctek lader) en het 220 gedeelte van de CERS uitgeschakeld laten.. nergens voor nodig...
De yellowtop zit gewoon op een CTEK aangesloten en als hij aan de paal hangt, zorgt de CTEK ervoor dat mijn accu wordt geladen en vol blijft. Voor 12 volt in de caravan werk ik dan verder gewoon vanaf de accu.
Alleen tijdens het rijden zal de CERS booster funtie werken (eigenlijk geen idee hoeveel en wat hij dan bijlaadt, maar de ctek regelt het verder wel als hij weer aan de paal staat.
Geen verdere aparte aparatuur nodig en wel zo makkelijk....
Mijn vorige Kip (45 TLB (volgens mij zo een als Micky heeft maar met wit interieur)) had een uitgebreidere CERS met meer knoppen, maar ook hier gebruikte ik nooit de 220 volt want dan hoorde ik hem brommen. Die 12 volt van de accu voor lampjes en waterpomp konden makkelijk een week vanaf de accu draaien. Tijdens het rijden laadde hij wel weer op.
Ik zou zelf gewoon een accu plaatsen met een eigen geschikte oplader (zoals een yellow-top met ctek lader) en het 220 gedeelte van de CERS uitgeschakeld laten.. nergens voor nodig...
Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
RE.gif
hoe regel jij dan dat groep 1 en 2, 12 volt krijgt als ik vragen mag, het is toch de CERS die de 230 omvormt naar 12 en ook zorg dat als er geen 230 is, de 12 volt komt van de accu en dus eventueel ook 230 v van de accu middels de omvormer
Dus zonder boordaccu heb je de CERS nodig om toilet en de kranen te kunnen bedienen, net als de 12v verlichting oa in de disselbak. verder draaien mijn koelkast ventilatoren op de 12v.
Ik begrijp het misschien verkeerd, omdat ik het niet helder zie, maar mijn CERS moet werken om de caravan te kunnen gebruiken zoals hij ontworpen is.
hoe zet je 230 uit op de CERS?
los daarvan hebben we een primus (vergelijkbaar met ALDE) verwarming die een krachtige 12V nodig heeft voor de gloeistift om te ontbranden, willen we de verwarming niet, dan ook is dit nodig om de boiler op gas te starten, stroom kan natuurlijk ook, maar is niet altijd gewenst.
ik realiseer me dat het plaatje niet heel simpel is omdat de installatie, ook al is hij 30 jaar oud, gewoon complexer is dan wat je doorgaans ziet.
het brommen wat je benoemd was waarschijnlijk door de ouderwetse omvormer naar 230 volt die je niet gebruikt doorgaans maar die wel het geluid levert
hoe regel jij dan dat groep 1 en 2, 12 volt krijgt als ik vragen mag, het is toch de CERS die de 230 omvormt naar 12 en ook zorg dat als er geen 230 is, de 12 volt komt van de accu en dus eventueel ook 230 v van de accu middels de omvormer
Dus zonder boordaccu heb je de CERS nodig om toilet en de kranen te kunnen bedienen, net als de 12v verlichting oa in de disselbak. verder draaien mijn koelkast ventilatoren op de 12v.
Ik begrijp het misschien verkeerd, omdat ik het niet helder zie, maar mijn CERS moet werken om de caravan te kunnen gebruiken zoals hij ontworpen is.
hoe zet je 230 uit op de CERS?
los daarvan hebben we een primus (vergelijkbaar met ALDE) verwarming die een krachtige 12V nodig heeft voor de gloeistift om te ontbranden, willen we de verwarming niet, dan ook is dit nodig om de boiler op gas te starten, stroom kan natuurlijk ook, maar is niet altijd gewenst.
ik realiseer me dat het plaatje niet heel simpel is omdat de installatie, ook al is hij 30 jaar oud, gewoon complexer is dan wat je doorgaans ziet.
het brommen wat je benoemd was waarschijnlijk door de ouderwetse omvormer naar 230 volt die je niet gebruikt doorgaans maar die wel het geluid levert
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12
De CERS speelt wel degelijk een rol voor het verdelen van de 12v van de accu naar kranen etc, maar zolang ik de 220 van de CERS niet aanzet, zal hij verder geen rol spelen in het opladen van de accu.
Dat laatste is voor veel mensen een punt vanwege de specifieke laadvereisten van de nieuwere typen accu’s (zoals de yellow top) tov wat de CERS ondersteunt (toen die accu’s nog niet op de markt waren).
Mijn CERS heeft verder geen knoppen of meters, alleen een aan/uit tiptoets voor de 220. Die laat ik dus gewoon uit en laadt de accu op via een ctek.
Ja, voor 12v heb ik dus wel een accu en die zit aangesloten aan de CERS via de daarvoor bestemde aansluiting...
Dat laatste is voor veel mensen een punt vanwege de specifieke laadvereisten van de nieuwere typen accu’s (zoals de yellow top) tov wat de CERS ondersteunt (toen die accu’s nog niet op de markt waren).
Mijn CERS heeft verder geen knoppen of meters, alleen een aan/uit tiptoets voor de 220. Die laat ik dus gewoon uit en laadt de accu op via een ctek.
Ja, voor 12v heb ik dus wel een accu en die zit aangesloten aan de CERS via de daarvoor bestemde aansluiting...