Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12

Bericht door Micky » zo 11 aug 2019 00:55

RE.gif

ok, helder, maar die 230 kan ik dus niet uitzetten, althans niet dat ik weet, of gaat dat met de "mains" schakelaar op de unit zelf?

Dit is mijn beeld:

Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12

Bericht door dieseltijger » zo 11 aug 2019 01:22

Opmerking: Maar als je de caravan met de stekker met de auto verbindt, dan gaat de CERS booster werken. dat gaat prima met lood accu's. !!Mocht er nog een Li-ion accu in beeld zijn - dan wordt deze accu via de CERS boost functie via de polen opgeladen - daarbij het battery management system omzeilend.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12

Bericht door Tafkah » zo 11 aug 2019 08:07

@micky: mijn TLB had een nieuwere CERS, maar wel de groep verdeling. Ik had de ‘charge’ altijd uit staan. Op 12v werkt de rest van het systeem gewoon door.

@dieseltijger: correct en dat neem ik maar voor lief. De yellow tops willen volgens mij het liefst geladen worden met een hogere spanning dan de booster functie van de CERS levert dus ik ga er stiekem vanuit dat de CERS hem niet (over) vollaadt..

Edit: als ik onderstaand artikel lees, maakt het voor de yellowtops ook niet echt uit:

https://www.optimabatteries.com/en-us/ ... al-charger

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12

Bericht door dieseltijger » zo 11 aug 2019 09:09

Dan het antwoord op een andere hier gestelde vraag: Is een Li-ion batterij geschikt als algemene boord accu.

Nou ja...voor 342,- krijg je maar 20 Ah. Ik heb 6 jaar geleden de accu voor de lol aan een inverter aangesloten en een tv mee gevoed. Dat ging goed, maar de levensduur was dat van een fruitvliegje. Ook een Lithium accu mag niet volledig ontladen worden, er moet nog een bepaalde minimumspanning per cel aanwezig blijven. Maar ik meen dat de toegelaten ontlading best wel ver mag gaan voordat dit het geval is. Iets van zo'n 90% gok ik. (met nadruk op gok).

Bij een lood accu geldt: hoe verder je ontlaadt, hoe korter de levensduur. Daar zijn grafieken voor. Als je de yellow top voor zo'n 70% ontlaadt iedere keer, dan gaat deze maar zo'n 250 laadcycli mee (iets in die orde van grootte). De praktijk: je ontlaadt hem dan eens 20%, dan eens 80%, enzovoorts. Voor je het weet ben je tien..vijftien jaar verder voordat de *theoretische* levensduur bereikt is. Nou prima toch? 80% van 55 Ah is leuker dan 90% van 20 Ah van mijn Li-ion accu. LANGER leuker vooral bij stationaire toepassing.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12

Bericht door p_vingerhoets » zo 11 aug 2019 09:37

Dus een dergelijke kleine lichte(kg) accu is geschikt als moveraccu en zeer beperkt als leefaccu voor een paar lampjes en een pompje. Niet direct om er langer op te leven als je een keer een paar dagen niet aan de paal kunt.

Voor die toepassing kan beter een accu aangeschaft worden voor dat doel en die heeft dan ook de mogelijkheid om de mover te voorzien van stroom.
Nu heb ik beide niet, ben alleen wel geinterreseerd in de mogelijkheden. We lopen met het idee om met een jaar of wat de huidige hut eruit te doen en een ietsjr grotere te nemen en dan opteer ik stiekum wel voor een mover al zal stroomloos camperen niet voorkomen hooguit tijdens een koffiestop op een parking.

Momenteel heeft de vrouw haar gedachten bij een fendt bianco active met L zithoek, maar die zijn er nog niet 2e hands
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12

Bericht door dieseltijger » zo 11 aug 2019 10:01

Als jouw behoeften onveranderd blijven - en dat is maar de vraag - dan heb je weinig accu capaciteit nodig: je voorziet de caravan via de autostekker van stroom.

De discussie met Mickey leidt bij mij tot het inzicht dat ik -achteraf gezien- beter een lood accu had kunnen monteren gezien mijn huidige, geleidelijk veranderende behoeften:

Ik wil itt vroeger wat vaker en langer stroomloos staan, en in dat geval is een Li-ion gewoon te duur afgezet tegen de capaciteit, en bovendien onhandig omdat deze niet via de polen opgeladen mag worden.

En ik begrijp dat een yellow top best kan overwinteren. (Noot: ik heb thuis een calcium-lood accu staan die ik meer dan een jaar lang niet geladen had. Zie recente posting in "waar ben ik mee bezig". Wat blijkt? De accu doet het nog en was naar schatting voor zo'n 70..80% ontladen. Dus een winterstop zou ongeveer 30...40% ontlading inhouden - dat is binnen de veilige range).

Dus ja....daar ga je...en massa eet geen brood: ik hoef het niet te sjouwen en de caravan had dan maar geen caravan moeten worden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12

Bericht door Micky » zo 11 aug 2019 10:48

RE.gif

de huidige X-Tender is nu dus 11 jaar oud en wordt al een jaar of 5 nooit los gekoppeld en uit de caravan gehaald, de caravan stond staads 5 maanden in de stalling zonder stroom, doos ook die discussie is voor mij al lang voorbij, het heeft geen nut om je accu telkens uit de caravan te halen en thuis te druppelen, gewoon de caravan met volle accu wegzetten en na de winter weer aan de lader mrgreen.gif

ik denk idd dat ik het best dezelfde accu weer kan kopen (of iets vergelijkbaars) als ik alles zo lees.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12

Bericht door dieseltijger » zo 11 aug 2019 11:10

Zolang het maar een AGM of Lood calcium accu is, dan moet het goed gaan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Welke nieuwe boord/mover accu icm CERS 12

Bericht door Roland54 » zo 11 aug 2019 11:16

Micky, als je toch de CERS12 wilt blijven gebruiken i.c.m. een moderne accu, dan zou je dus met een daarbij passende lader moeten gebruiken.
Dus heb je in feite twee aparte systemen.
1. De CERS12 werkt alleen dan nog als 230v naar 12v omvormer en laad de nieuwe accu dus niet meer bij.
2. Een nieuwe accu met eigen lader.
Ik vraag me alleen af of je de zonnepaneel dan nog kan benutten en hoe de 12v systemen via de accu gevoed kan worden. Want deze lopen via aparte groepen vanuit de CERS.
Dus als je zonder paal staat, moet om 12v te krijgen, de accu toch aan de CERS (via Jaegerstekker) gekoppeld worden.
Maar ik zie dat Chris daar al een oplossing voor heeft.

Bij onze Kip is de stroom voorziening zo geregeld:
In onze Kip zit een CERS 30D en beschouw ik als de centrale regelneef. Hij is overig muisstil.
Ik gebruik een Beaut AGM accu. De accu wordt door de CERS geladen. De CERS 30D gaat bij volle accu automatisch over op druppellading.
De CERS krijg via 3 verschillende wegen stroom toegeleverd.
1. tijdens het rijden via een boost schakeling, zodat de laadspanning hoog genoeg is
2. via zonnepaneel
3. via 230v aan de paal
Tijdens kamperen staat de CERS dus altijd aan.
Om de AGM accu in optimale conditie te houden, laad ik voordat de caravan naar de stalling gaat, hem vol met een CTEC lader in AGM stand.
En koppel ik de accu los, zodat de accu niet ontladen wordt.
Alleen tijdens de wintermaanden haal ik de accu uit de caravan, en zet ik hem volgeladen weg.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”