Met een Ledstrip aan de slag - wie heeft er al ervaring met dit idee?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
peter_s
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 jul 2019 23:12

Met een Ledstrip aan de slag - wie heeft er al ervaring met dit idee?

Bericht door peter_s » do 8 aug 2019 15:22

Hoi allemaal,

Ik speel met het volgende idee en wil eens horen/lezen of iemand al zoiets eerder heeft uitgeprobeerd en zo ja of dat bevalt/gelukt is?

Uiteraard kan je kant-en-klare LED oplossingen kopen en laten bevestigen of dit zelf doen. Ook losse LED bars zijn mogelijk. Maar ik wil het liefst een instelbare duale LED strip hebben. Dan kan ik namelijk kiezen tussen warm wit licht of koud wit licht en alle variaties die daar tussen zitten.
Doel is om te kunnen lezen (twee personen), naar keuze een warm sfeerlicht gedimd of ongedimd opzetten, maar ook eventueel een fel werklicht. Bijvoorbeeld als je veel licht wilt hebben bij een bepaalde activiteit.

De meeste oplossingen hebben of Warm of Koud Led licht (of alle regenboogkleuren, maar die wil ik niet). Dual wit LED is mijn keuze en dan moet je zelf wat fabriceren was het idee. Ik wil voor Dual Wit LED-strip type IP67 gaan omdat dit type ook goed tegen vocht/regen kan.

Situatie.
Doordat er een dakluifel is gemonteerd beschik ik over een vrije caravanrails. Nu denk ik aan het volgende:
  • Als ik een 7mm kederband van 4 meter lang aanschaf met een enkele vlag, die aan 1 zijde glad is en daarop de beoogde LED strip plak, dan kan ik die verlichting snel in/uit de vrije rails schuiven. Met de juiste verlengsnoer(en) kan ik de LED strip op de buitenwandcontactdoos aansluiten. Over de hele luifelbreedte heb ik dan licht.
Vragen die ik heb:
  • Heeft iemand zoiets al eens geprobeerd?
  • Houdt die LED strip het (bij vaker opbergen/oprollen/opvouwen)?
  • Kan de LED-strip voldoende naar voren/beneden buigen of schijnt ie voornamelijk tegen het luifeldak aan?
  • Zijn er andere zaken waar moet ik op letten?

Alle ervaringen en suggesties zijn van harte welkom. Groet
Hobby 540 UFf, Mover Enduro 450 smart, Thule Omnistor 9200 en Thule Superb short SV16 e-bike fietsenrek op dissel getrokken door Mazda CX-5 GTM-line.

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: Met een Ledstrip aan de slag - wie heeft er al ervaring met dit idee?

Bericht door CNB » do 8 aug 2019 16:06

Dan zul je een tunable White LED strip moeten kopen. Bijvoorbeeld deze:
https://www.conrad.nl/p/paulmann-maxled ... it-1437634

peter_s
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 jul 2019 23:12

Re: Met een Ledstrip aan de slag - wie heeft er al ervaring met dit idee?

Bericht door peter_s » do 8 aug 2019 17:20

RE.gif
Dank je wel voor deze tip. Deze had ik nog niet gezien. Helaas is die strip alleen voor binnen gebruik. Minimaal types IP65 of IP67 zijn nodig voor buitengebruik i.v.m. vocht.

Ik heb deze op het oog maar andere suggesties zijn welkom.
https://www.ledstripkoning.nl/dual-white-led-strips/

De "grootste" vraag en wellicht zorg die ik heb is of het spul er wel tegen kan als je vaak moet in- en schuiven en opbergen. Misschien is dat te kwetsbaar en breken de inwendige draden en contacten. Ik geen idee of ervaring hiermee. Hopelijk zijn er mensen die hun ervaringen willen delen.
Hobby 540 UFf, Mover Enduro 450 smart, Thule Omnistor 9200 en Thule Superb short SV16 e-bike fietsenrek op dissel getrokken door Mazda CX-5 GTM-line.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Met een Ledstrip aan de slag - wie heeft er al ervaring met dit idee?

Bericht door iemand » do 8 aug 2019 18:45

Gewoon een PMW dimmer bij de 12 volt er tussen.

Om te experimenteren met LED kun je ook bij de Action een led-strip halen. Ongeveer 15 euro.

Sfeerlicht met LED scratch.gif Dim dan je gloelampjes, dat geeft pas sfeeer blij.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

peter_s
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 jul 2019 23:12

Re: Met een Ledstrip aan de slag - wie heeft er al ervaring met dit idee?

Bericht door peter_s » do 8 aug 2019 19:48

Dag Erik,
Aan die Action strip heb ik uiteraard gedacht. Maar als je even zoekt dan vind je snel commentaar van mensen die zoiets kochten en het al na 1 of 2 keer gebruiken weg konden gooien want kapot...

Geld uitgeven is geen kunst...geld slim besteden wel. Daarom kan dit forum helpen. Bedankt voor de tip van de gloeilampjes. Haha.
Hobby 540 UFf, Mover Enduro 450 smart, Thule Omnistor 9200 en Thule Superb short SV16 e-bike fietsenrek op dissel getrokken door Mazda CX-5 GTM-line.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Met een Ledstrip aan de slag - wie heeft er al ervaring met dit idee?

Bericht door Gerardo » zo 11 aug 2019 05:47

Ik heb de dimbare ledstrip van de action, van fel wit dimbaar naar zwak warm wit, al een tijd in gebruik zonder problemen. De strip is best wel kwetsbaar en scherpe knikken moet je vermijden of bochten in de breedte richting moeten ruim aangelegd worden. daarin zul je denk ik ook de oorzaak moeten zoeken van de negatieve berichten.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3700
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Met een Ledstrip aan de slag - wie heeft er al ervaring met dit idee?

Bericht door Niels83 » zo 11 aug 2019 07:33

peter_s schreef:
do 8 aug 2019 19:48
Dag Erik,
Aan die Action strip heb ik uiteraard gedacht. Maar als je even zoekt dan vind je snel commentaar van mensen die zoiets kochten en het al na 1 of 2 keer gebruiken weg konden gooien want kapot...

Geld uitgeven is geen kunst...geld slim besteden wel. Daarom kan dit forum helpen. Bedankt voor de tip van de gloeilampjes. Haha.
hier al 2 jaar veel vuldig in gebruik. en hier moet hij het blijven doen wabt zit ingebouwd in een houten wand.

Bij alles wat veel verkocht is zul je zulke verhalen tegen komen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Met een Ledstrip aan de slag - wie heeft er al ervaring met dit idee?

Bericht door Chris » zo 11 aug 2019 10:00

Ik heb waterdichte RGBWW strip in 4 delen in 4 profieltje geknutseld.
Met de dimmer kan je 16 miljoen kleuren maken, echter, ik blijf het koud licht vinden..ondanks de WW variant.
Was bedacht om bij te kunnen lezen..nou scratch.gif
Leuke winterklus maar ligt nog ingepakt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Met een Ledstrip aan de slag - wie heeft er al ervaring met dit idee?

Bericht door Conradi » zo 11 aug 2019 10:27

Ook bij LED-strips is alle waar voor z’n geld :wink:

Koud en warm licht wordt in Kelvin uitgedrukt: 2800 K is warm, 4000 K koud. Dat staat ook vaak bij de strip vermeld.
Vooral warme LED’s zijn duurder. Daarom is er veel chinees spul dat aangeeft Warm Wit te zijn, maar niet in de buurt van die 2800 K komt. Duurdere LED-strips doen dat wel.

Kortom, bij goedkopere strips is het gewoon uitproberen en geluk hebben :wink:

Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Met een Ledstrip aan de slag - wie heeft er al ervaring met dit idee?

Bericht door Peerke » zo 11 aug 2019 12:30

Zelf heb ik recent 50cm LED bar licht strips (aluminium strips met warm-wit (ca. 2800K) licht LED strip erin en 'milky cover', voor ca. € 2,10 p.st.) in gebruik genomen die een erg mooi licht geven en probleemloos dimbaar zijn, zie ook mijn beschrijving hier: viewtopic.php?f=76&t=38850

MVG,
Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”