Wispelturige Reich mover

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Marijn
Berichten: 3
Lid geworden op: do 31 jan 2019 06:59

Wispelturige Reich mover

Bericht door Marijn » do 1 aug 2019 00:01

Beste forumleden,

Help

Ik heb een hobby 495 uit 1992.
De vorige eigenaar heeft daar ooit een mover onder laten zetten :
Mover: Reich Move Control 527-0521 en dan met de 2de software versie (grotere, witte e-box en de witte AB met blauwe knoppen)
Omvormer/lader: Zig X90
Accu 1,5 jaar oud: Zap 960 07, 110Ah, semi tractie

2 problemen:
1.
Regelmatig als ik de hoofd schakelaar omzet en de AB aan, werkt de mover niet. Relais klikken dan ook niet bij aanzetten AB. Het lijkt aardig random te gebeuren. Ik kan er geen logica in ontdekken. Volle accu, nieuwe batterijen in de AB. Het stomme is als ik de AB met de bijgeleverde kabel verbind met de e-box. De relais wel een keer klikken, maar hij doet het dan niet.
Wel heb ik ontdekt dat als ik de AB opnieuw koppel met de e-box, hij wel werkt. Het probleem lijkt dus te zijn dat hij niet altijd koppelt. Echter doet hij het soms ook spontaan weer, zonder eerst opnieuw te koppelen.
Iemand enig idee? Een nieuwe AB kost vanaf 135€ een nieuwe e-box ca 350,-. Niet iets wat je even koopt om uit te proberen dus...

2.
Bij een volle accu kan ik maar een meter of 15 op vlak verhard rijden. Dan stopt hij.
Wat nog meer voor schut is, is dat je op de camping een keg op wilt rijden en hij dat zelfs af en toe niet trekt. Daar sta je dan met je mover.
De accu geeft groen aan op de indicator.
Multimeter erop: 12, 8volt onbelast. Tijdens het moveren zakt hij naar 12.1 en daarna herstelt hij naar ca 12.8 volt.
Dit laatste gebeurde toen ik hem om wilde draaien op de oprit. Ding 2 dagen aan de 220 gehangen, 2 meter naar achteren, 180 graden draaien en na 1 meter terug de oprit op (hele licht gaat de oprit omhoog) begon hij te haperen, stotteren en kwam bijna niet meer van de plek terwijl ik de knop op de AB ingedrukt hield. Op dat moment hoorde ik de relais ook continu schakelen. De LED tbv overbelasting op de e-box bleef uit.
De AB hield ik op gegeven moment 10cm van de e-box, dus zou geen last van slechte ontvangst moeten hebben.
De meetgegevens voor, tijdens en na het laden:
Voor 12.8V
Tijdens (Ctek lader) 14,4V
Na 13,4V
Daarna de Ctek losgekoppeld en de Zip X90 er weer op aangesloten. Deze aangezet, spanning gaat naar 13,8V (wat ik kan vinden is dat inderdaad de oplaad spanning van deze omvormer/lader) en als ik hem uitschakel, zakt hij weer naar de 13,4V. Oftewel, de X90 lijkt ook te laden.
Ik snap het niet meer, iemand een idee?
Lijkt op te lage accuspanning, maar 12,1V tijdens belasten vind ik niet echt laag. In de handleiding van de mover staat overigens dat de accu minimaal 75Ah zou moeten zijn. Hij is 100Ah.
Alvast bedankt voor het meedenken

Groetjes
Marijn

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wispelturige Reich mover

Bericht door Chris » do 1 aug 2019 09:26

Mijn eerste gevoel zegt: Accu...
Misschien dat de ZIG een te lage spanning afgeeft voor deze accu en dat hij daardoor lange tijd niet voldoende geladen is.
Dan krijg je een luie accu..
En dat zie je ook aan de spanningen... denk ik.
Truuk om zoiets te testen.... effe een andere accu plaatsen... uit een auto desnoods..
Kijken wat er gebeurt...dan weet je in welk deel je moet zoeken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Wispelturige Reich mover

Bericht door Ralf » do 1 aug 2019 12:38

ik zou eens gaan kijken naar alle bekabeling . is deze dik genoeg ? is afstand hoofdschakelaar accu relais kast niet te groot of te dunnen kabel
zijn alle verbindingen 100 % . uiteraard nadat de accu is uitgesloten van te lage spanning zapp is niet echt een hoogvlieger namelijk
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wispelturige Reich mover

Bericht door iemand » do 1 aug 2019 16:14

kun je in je omgeving een accu lenen van een mede caravanner ?

Bij een "Truma Mover" moeten de relais 5x klapperen anders is de accu niet goed.
Tijdens dat traject wordt de accu spanning gemeten. Te laag dan stopt ie ermee.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Olst
Berichten: 33
Lid geworden op: di 8 jan 2019 19:16
Locatie: Heerde

Re: Wispelturige Reich mover

Bericht door Olst » vr 2 aug 2019 16:55

Marijn,
Dit heeft temaken met een slechte kabelverbinding tussen accu klemmen en hoofdschakelaar en de bestuurrinngskast kan bij zowel min als plus
Ook de kabels controleren tussen bestuuringskast en de motoren bij de wielen het is mogelijk dat de aansluiting in de bestuurrings kast los zitten is hier niets verkleurd door de warmte ontwikkeling.

Marijn
Berichten: 3
Lid geworden op: do 31 jan 2019 06:59

Re: Wispelturige Reich mover

Bericht door Marijn » ma 5 aug 2019 11:46

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga eens beginnen bij de accu inderdaad.

2 weken in Kroatië deed hij het bij vertrek redelijk goed. Thuis weer niet.
Dit weekend ook weer op pad geweest. Op de plek moveren ging relatief goed (volledig opgeladen met de Ctek)
Zaterdag wederom de Ctek erop, en zondag kreeg het hem op een vlak gras veldje, net 90 graden gedraaid (dit ging al met enige moeite) en toen vooruit richting auto begon het haperen weer. Uiteindelijk maar de auto naar achteren gereden en aangekoppeld. Op dat moment echter niet meer de spanning gemeten, de kinderen waren moe en chagerijnig, vrouw was er ook even klaar mee, dus maar meteen aangekacheld.

Thuis heb ik het niet eens meer geprobeerd. Ik heb hem vooruit de oprit opgereden (makkelijkst ivm uitladen en zo) en de auto via de oprit van de buren eraf gereden.
Nu maar eens op mijn gemak gaan kijken voor een (leen) accu. en vanavond even kijken wat er in mijn auto ligt, misschien is die wel zwaar genoeg (dieseltje).

Wat me in Kroatië opviel: als ik de caravan aan 220 heb liggen, lijkt hij net wat sterker te zijn, dat kan wel kloppen, want de X90 omvormer kan tot 20Ah leveren, dus misschien dat die op dat moment net dat beetje extra gaf.

@ Ralf : als ik naar de prijs van een nieuwe Zap kijk , kan je best eens gelijk hebben inderdaad. € 140,- voor een nieuwe, daar waar de "concurrentie" al snel het dubbele vraag, of meer. Wat zou een fatsoenlijke accu zijn icm met mijn mover? De meeste moderne movers lijken een veel lager amperage te vragen?

De bekabeling heb ik ook volledig nagekegen. Het ziet er allemaal nog keurig en schoon uit. Geen (sporen van) oxidatie, de schakelaar zit met ca 40 cm kabel vanaf de accu. De e-box hangt 10cm boven de accu, daarnaast hangt de omvormer/lader. De lengte van de kabels van de e-box naar de motoren lijkt nagenoeg hetzelfde, de kabel van de rechter motor maakt een extra krul tov de linker; de accu staat aan de rechterkant net half achter de wielkast.

Zijn de motoren eventueel nog op een makkelijke manier te controleren? Dit soort amperages kan je volgens mij niet goed meten zonder speciaal gereedschap.

alvast bedankt alweer

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”