Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11212
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door dieseltijger » di 30 jul 2019 08:59

Naar aanleiding van dit draadje: viewtopic.php?f=85&t=37049 begint het te kriebelen:

Je hebt juweeltjes van campings qua sfeer, lokatie, kampeermiddel en publiek doordat er geen stroomvoorziening is. Dat lijkt mij best aantrekkelijk, minder aantrekkelijk lijkt het mij als ik voor de waterpomp en wellicht de spoelpomp voor het toilet (alleen als ik in het grote niemandsland sta - anders loop ik gewoon naar het aanwezige sanitairgebouw) tig kilo lood-zwavelzuur accu moet meezeulen.

Nu heb ik bij mijn mover een Li-ion accu, met 4 kilo een juweeltje in vergelijking met gewone recreatie accu's. Ik wil de energievoorziening van de mover gescheiden houden van de normale gebruiksfunctie. Nu heb ik een jaar geleden voor mijn hobby een el-cheapo Li-ion accu met lader besteld, maar die was dood bij aankomst. Ik wil -behalve vanwege het lage gewicht- ook om een andere reden niet een ouderwetse lood-accu: bij (te) diepe ontlading kan een loodaccu snel gaan hemelen, sterker: ik heb helaas een keer mogen meemaken dat een accu van een gerenommeerd accu wel zeer snel de geest had gegeven.

Wie heeft ervaringen en aanbevelingen voor betaalbare Li-ion setjes (dus: accu + 220V lader)? Kijk, je hebt al 30 Ah accu's van Ting-tong kwaliteit voor rond de 70-80 Euro, je kan - zeg maar- 20 Ah eruit trekken, en dat is meer dan voldoende voor een paar daagjes:
Knipsel.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door p_vingerhoets » di 30 jul 2019 15:17

Voor die lader heb je nog steeds 220v nodig

Misschien eens rond kijken naar een zetje zonnepaneel met accu dan heb je helemaal geen 220 meer nodig en zolang het overdag een beetje licht blijft kun je ook in de nacht naar de pot.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11212
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door dieseltijger » di 30 jul 2019 18:27

Dank, maar ik vind het overdreven om al het geklooi met het vastschroeven van een zonnepaneel op mijn hals te halen - en los daarvan: de accufunctie is daarmee niet opgelost!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

BertJan
Berichten: 2699
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door BertJan » di 30 jul 2019 18:42

Al die spullen missen volgens mij een ce keur, zou ik met lithium niet doen, mij te brandgevaarlijk. Maar ik heb geen ervaring mee.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11212
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door dieseltijger » di 30 jul 2019 19:13

Het risicovolle aan het verhaal kan zijn dat bij de Kip CERS de accu ook opgeladen wordt. Dat zou kunnen betekenen dat bij Li-ion batterijen met een aparte laadconnector dat het battery management systeem omzeild wordt, waardoor individuele cellen overladen kunnen worden - met oververhitting tot gevold. Zeg maar: fik.

Ik ben er nog niet uit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4333
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door WillyL » wo 31 jul 2019 09:46

Dat laden vanuit de CERC is op te lossen door de aansluiting ofwel af te koppelen dmv schakelaar of relais, of door de aansluiting te laken op de 12 stekker van de auto. Nadeel van het laatste is dat de draad vrij lang wordt en er wat spanningsval kan zijn, maar tja, het is laar voor een pompje en enkele lampjes.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11212
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door dieseltijger » wo 31 jul 2019 09:56

Daar zat ik inderdaad ook aan te denken, of heel stupide: ik smijt de accu naar buiten, en door middel van een multicon female stekker sluit ik 'm aan op de hut. Verhip....geen gek idee. het enige nadeel zou kunnen zijn dat bij een lage buitentemperatuur de accucapaciteit minder wordt. Hoe kijk jij er tegen aan?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door Morgoth » wo 31 jul 2019 10:54

De pomp in mijn toilet gaf afgelopen vakantie de geest. Toen doorgespoeld met water uit een fles. Dat gaat prima, zeker omdat we de WC alleen 's nachts gebruiken. Onderweg gebruiken we ook water uit een fles om even de handen te wassen. De koelkast koelen we vanaf thuis al voor door er een paar bevroren waterflessen in te zetten. We hebben een LED campinglamp op batterijen. Op deze manier is het prima vol te houden zonder stroom en zonder accu. Dus waarom dat gedoe met extra accu's en alle mogelijke gevaarlijke risico's?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11212
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door dieseltijger » wo 31 jul 2019 11:25

Nou, WillyL bracht mij op een idee. We willen een paar dagen op een stroomloze locatie kunnen staan en ik ben een luie hond, en ik vind het wel zo lekker als de kraan het gewoon doet. En nou, oké dan: de plee kunnen doorspoelen is ook wel lekker 's nachts.

En nu de kracht van de eenvoud: men neme een geladen accu (lithium of niet) en verbinde deze met de massa en de permanente 12V pen van de caravan stekker. Klaar is klara. Dat ding kan ik ook voor mijn andere hobby gebruiken, en ik sjouw dan 4 kg vaste stof mee in plaats van 15 kilo lood gedrenkt in een zwavelzuur oplossing. Die Lithium accus worden geleverd met een speciale lader, en opladen kan thuis of in de auto (ik heb zo'n Victron sinus inverter liggen om 220V in het veld te hebben. Nadeel: auto accu leeg = niet starten).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36251
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door Chris » wo 31 jul 2019 11:37

Ik doe exact hetzelfde eigenlijk.
Gewoon een draadje van ( mijn mover) accu naar de 13 polige Jaeger.
Kom je op de camping aan, auto losgekoppeld, en contra Jaeger van de accu in de caravansteker.
Als dan toevallig de spanning op de camping eens uitvalt is de "noodstroom" direct voorhanden.
En het systeem is Fool Proof...
Je kan geen fouten maken.
Nu wil jij het niet als noodstroom, maar als overbrugging van een stroomloze camping.... kan toch net zo goed?
Dus helemaal niet aan de CERS knopen...
De Cers werkt als er 230 Volt is, koppelt ie automatisch de Jaeger 13 polige los.... en dat wil jij nou precies hebben.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11212
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door dieseltijger » wo 31 jul 2019 11:43

Geweldig!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36251
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door Chris » wo 31 jul 2019 13:48

Stekkertje voor een paar euro wat je aan een los kabeltje kan maken.
Pen 9 moet de plus worden en 13 de min.
Maak er wel een zweefzekering ergens tussen... 10 ampere ofzo..zat.
.
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png (235.86 KiB) 1345 keer bekeken
Maar je kan nog verder gaan en vast een contra opbouw Jaeger op de dissel bevestigen die aangesloten is op jou mooie losse accu..... NIET BOREN natuurlijk..
.
stekkerdoos_jaeger_1_5.1520429415.jpg
stekkerdoos_jaeger_1_5.1520429415.jpg (15.76 KiB) 1345 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11212
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door dieseltijger » wo 31 jul 2019 14:11

Kijk...KISS (Keep It Simple Stupid) oplossingen. Verrukkelijk. Ik neig naar een oplossing met een kabel en female plug, en een li-ion accu die ik inbouw in een plastic curver/hema/tupperware doos. Kan ik de lader eveneens in bewaren, een ander 12V kabeltje (voor mijn andere hobby) en via een doorvoer met tule een kabel naar de female multicon plug.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36251
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door Chris » wo 31 jul 2019 14:19

RE.gif
Zekering !!

Hoeveel ampere denk je aan??

Ik had dit ooit effe snel geregeld toen wij op een camping in Frankrijk stonden waar om de klapscheet de spanning uitviel en er dan ook geen gebruik gemaakt kon worden van het camping toilet.
Bij mij aan boord toen dus wel.... only family... sorry.

Ik was daarna direct van plan om dat permanent te maken, en in de nieuwe hut ook gedaan,,,, kon niet direct stoppen en ging verder.
Kassie met een paar knoppies geknutseld, mooi 3 polig Canon chassisdeeltje erin en een mooie stevige cannon haaks aan de 3 aderige kabel naar die contra Jaeger.
Tja, ik had alleen maar 3 aderig liggen, dus gebruikt en maar direct een grapje ingebouwd... ik kan door ook 12 volt op 5 en 7 van die Jaeger, alle rijverlichting laten branden zonder auto ervoor.. als grap bedoelt ooit..
Op dat zelfde kassie in de dissel ook een mogelijkheid om een 12 volt luchtbed/zwemding op te pompen en er zit ook nog de disselbakverlichting aan die via een PIR bediend wordt.
Veel vliegen in een klap dus... lekker geknutseld
.
Aansluitkastje en WCD.jpg
Laatst gewijzigd door Chris op wo 31 jul 2019 14:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door Erwin1987 » wo 31 jul 2019 14:27

Chris schreef:Ik doe exact hetzelfde eigenlijk.
Gewoon een draadje van ( mijn mover) accu naar de 13 polige Jaeger.
Kom je op de camping aan, auto losgekoppeld, en contra Jaeger van de accu in de caravansteker.
Als dan toevallig de spanning op de camping eens uitvalt is de "noodstroom" direct voorhanden.
En het systeem is Fool Proof...
Je kan geen fouten maken.
Nu wil jij het niet als noodstroom, maar als overbrugging van een stroomloze camping.... kan toch net zo goed?
Dus helemaal niet aan de CERS knopen...
De Cers werkt als er 230 Volt is, koppelt ie automatisch de Jaeger 13 polige los.... en dat wil jij nou precies hebben.
Ik wil dit topic niet stelenAfbeelding maar kan dit ook rechtstreeks vanaf een omvormer? Ik heb namelijk geen accu maar vind het idee van de caravan verlichting laten branden met een contra stekker wel wat hebben.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36251
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door Chris » wo 31 jul 2019 14:33

RE.gif
Ja hoor...kan ook
Jij bedoelt dit.

Maar stuur me effe een PB, dan vervuilen we dit draadje niet.
.
Contourverlichting.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11212
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door dieseltijger » wo 31 jul 2019 14:39

Ik denk aan zo'n 10 A. Een toiletpomp kan (zo schat ik) een behoorlijke aanloopstroom trekken. Boven de tafels en de stoelen heeft de shuttle buisvormige armaturen (5 stuks) waarin twee stuks 5W Xenon gevulde lampjes ingestoken zijn. 10W per armatuur dus. Voordeel: die Xenon lampen gaan al 16 jaar mee zonder doorgebrand te zijn. Nadeel: heet. Ik speel met de gedachte om per armatuur de twee xenon lampjes om te wisselen voor een 12V mini-led-strip-achtig geval. Even met de soldeerbout pielen en klaar is kees.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11212
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door dieseltijger » wo 31 jul 2019 14:45

Ik wil dit topic niet stelenAfbeelding maar kan dit ook rechtstreeks vanaf een omvormer?
Vervuil maar raak hoor - zolang we maar niet eindigen bij kernreactoren of kolencentrales vind ik het best. Ehhh je bedoelt een 12V ==> 230V omvormer? Het zou kunnen, maar een paar nadelen:
1) Een omvormer in rust (dus ook als je geen stroom afneemt) verbruikt ook energie in de vorm van een ruststroom - en jouw accu zal dan snel leeg zijn;
2) De efficiency van een omvormer is beperkt. Volgens mij hebben de goedkope modellen een hoge efficiency, maar de 230V die eruit komt is allesbehalve sinusvormig, eerder een vuile blokgolf. Zelf heb ik een Victron sinus omvormer om mijn apparatuur op 220V in het vrije veld te laten werken. (laptop, wat servo's voor sterrenkijkers). Een 105 Ah accu doet het maar een paar uurtjes....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36251
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door Chris » wo 31 jul 2019 14:49

Klopt... thetfort heeft een 3 ampere zekering er in zitten, 2 ampere klapt er uit zodra het pompje iets zwaarder gaat lopen blijkt.
Xenon in een Kip ??? da's gaaf.. niet verwacht, maar idd warm.
LEDstrip is natuurlijk veel kouder, maar ook kwa kleur hoor.
Hoe Warm Wit je ook neemt... altijd erg koud, LED heeft geen rood in het gamma, daarom.

Trouwens... als je wat met LEDstrip wil expirimenteren, ik heb nog wel wat verschillende soorten liggen waaronder Warm Wit, om eens mee te spelen..
Zoetermeer Hillegom... valt over na te denken.

Enne.. ik begrijp Erwin anders... hij wil de contour verlichting aansluiten op de omvormer van de caravan... daar heeft ie 12 volt...grofweg.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11212
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door dieseltijger » wo 31 jul 2019 14:56

Nee, het zijn geen Xenon gasontladingsbuizen maar gewone gloeilampen die niet met Jodium zijn gevuld zoals bij Halogeenlampen, maar met Xenon gas.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11212
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door dieseltijger » wo 31 jul 2019 15:02

Dank voor het aanbod! Ik ga eerst meten. Wat ik zou willen is een smd ledstrip met aan de achterzijde een kleeflaag (of een drupje montagekit volstaat ook) die ik om de 5 of 10 cm kan afknippen zodat het in het armatuur past, en het matglas gelijkmatig uitlicht. Even uitproberen hoe trillingsvast ik alles duurzaam kan bevestigen, hoe goed de bedrading in de fitting blijft zitten, en hoe het er uit ziet. (ik ben geen controlfreak hoor néh néh.gif ) Het moet er bovendien niet uit gaan zien als een operatiekamer of kermistent.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36251
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door Chris » wo 31 jul 2019 15:09

zoiets?
Per 5 cm afknipbaar, 3 SMD ledjes per stukkie wat op 12 DC volt brand.
Moet wel een nette 12 volt zijn, geen wisselspanning dus.... is een oplettertje..
.
Ledstrip1.jpg
Laatst gewijzigd door Chris op wo 31 jul 2019 15:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door Erwin1987 » wo 31 jul 2019 15:10

dieseltijger schreef:
Ik wil dit topic niet stelenAfbeelding maar kan dit ook rechtstreeks vanaf een omvormer?
Vervuil maar raak hoor - zolang we maar niet eindigen bij kernreactoren of kolencentrales vind ik het best. Ehhh je bedoelt een 12V ==> 230V omvormer? Het zou kunnen, maar een paar nadelen:
1) Een omvormer in rust (dus ook als je geen stroom afneemt) verbruikt ook energie in de vorm van een ruststroom - en jouw accu zal dan snel leeg zijn;
2) De efficiency van een omvormer is beperkt. Volgens mij hebben de goedkope modellen een hoge efficiency, maar de 230V die eruit komt is allesbehalve sinusvormig, eerder een vuile blokgolf. Zelf heb ik een Victron sinus omvormer om mijn apparatuur op 220V in het vrije veld te laten werken. (laptop, wat servo's voor sterrenkijkers). Een 105 Ah accu doet het maar een paar uurtjes....
Misschien niet goed gezegd, ik wil inderdaad wat Chris zegt omvormen van 230 naar 12v voor o.a. Pompje van het water ventilatoren bij koelkast en dan ook graag de rij verlichting van de caravan, aangezien ik van plan ben een andere omvormer te kopen omdat deze 22 jaar oud is, dacht ik ik gebruik Chris zijn kennis om meteen de goede hiervoor te kopen de mogelijkheden te bekijken. Afbeelding


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door Erwin1987 » wo 31 jul 2019 15:11

Chris schreef:zoiets?
.
Ledstrip1.jpg
Zoiets zit bij mij onder de kastjes van de rondzit gedimd vind ik dit erg fijn licht omdat het indirect is.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11212
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met een "Tingg-Tong 12V Li-ion accu

Bericht door dieseltijger » wo 31 jul 2019 15:19

@Chris: Ja zoiets. Op de koperen strips kan ik dan twee draadjes met massieve kern solderen, die ik vervolgens in de oorspronkelijke fitting steek. Mocht je rond de twee meter over hebben, en als het warm-wit is ( 2800-3000 graden kelvin) dan neem ik het graag tegen een bedrag waar zowel jij als ik blij van worden over.

Maar alleen als je het over hebt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”