caravanverlichting

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

caravanverlichting

Bericht door wimke » do 25 jul 2019 15:07

Mijn buurman heeft een probleem met zijn caravanverlichting. Hij heeft pas een andere auto (Opel Astra) aangeschaft met trekhaak en een Jaeger aansluiting.
Hij heeft vanmorgen de caravan uit de stalling gehaald zonder dat de verlichting, remlichten en richtingaanwijzers het doen!
Thuis gekomen alles nog eens nagekeken maar niks werkt! Het vreemde is dat wanneer hij met een verloop de fietsendrager aansluit dat de verlichting op de fietsendrager wel werkt. Ik heb de aarde van de caravan doorgepiept met een multimeter zonder dat de caravan aan de auto gekoppeld is en met de stekker in de auto. Ik heb gemeten op de dissel en een aardpunt in de auto. Dit zegt natuurlijk niks of de aarde in de jaegercontactdoos goed aangesloten is. Maar met de fietsendrager werkt wel alles goed zonder dat deze op de trekhaak zit.


Ik heb onze auto voor de caravan van mijn buurman gezet en alle verlichting werkt gewoon. Zou het iets te maken kunnen hebben met de instelling van de CAN bus? Ik heb ooit ergens iets gelezen dat de stroom naar de trekhaakaansluiting te begrenzen is.

Willy

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: caravanverlichting

Bericht door Jeffr » do 25 jul 2019 17:49

Ik heb zelf een Astra k .
Heb ook een jeager aansluiting. Mijn caravan heeft een. Multicon west stekker . Ik heb er een verloop tussen maar alle verlichting werkt gewoon.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: caravanverlichting

Bericht door Chris » do 25 jul 2019 19:24

Terug naar de garage.
Heb jij wel 2x die massa gemeten??
Op 3 zit de massa van de rijverlichting, en op 13 de massa van de binnenverlichting en KK etc.
Als er een verloopje is gebruikt kan dit wel eens voor bijzondere ervaringen zorgen, nu de verlichting die wel werkt.
Misschien dus geen massa op 3..

Garage.... !!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: caravanverlichting

Bericht door iemand » do 25 jul 2019 21:01

aansluitschema_7_en_13_polig (2).jpg
ff plaatje bij de uitleg van Chris.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: caravanverlichting

Bericht door wimke » vr 26 jul 2019 08:43

De massa is op pen 3 aangesloten. Gemeten vanaf pen 3 naar chassis auto.
Hij gaat vanmorgen naar de garage. Wordt vervolg.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: caravanverlichting

Bericht door dieseltijger » vr 26 jul 2019 10:36

Zou het iets te maken kunnen hebben met de instelling van de CAN bus? Ik heb ooit ergens iets gelezen dat de stroom naar de trekhaakaansluiting te begrenzen is.
Dat zou heel goed kunnen. Met de CAN (bekabeling en fysieke data-uitwisseling) bus is doorgaans niets mis, maar mijn indruk is dat er vaak wel wat onverwachte gekkigheid kan optreden doordat er ook een ECU wat doet met de aansturing van de trekhaakaansluiting. Vorig weekend meegemaakt dat de achterlichten van een trailer heel even aanfloepten en na 1 seconde weer uitging. Oorzaak: het linkerachterlicht van de mercedes deed het niet, daardoor werd er een steunlichtje in de achterlichtunit aangeschakeld door de ECU en....werd de verlichting van de trailer uitgeschakeld.

Dus meten aan de jeager aansluitdoos heeft beperkt nut. Naar de garage (liefst merkdealer) gaan wel: zij weten de blackmagic van de ECU logica, en kunnen de ECU en de terkhaakcontroller configureren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: caravanverlichting

Bericht door wimke » vr 26 jul 2019 15:27

Mijn buurman is naar de garage geweest waar hij de auto gekocht heeft (geen merkendealer). Hier hebben ze in de Jaegercontactdoos een adapter gestopt met daarin weer een 7 polige adapter met verlichting. Alles werkte. Maar ja, dat hadden we zelf ook al met de fietsendrager getest. Dus hier schoot hij niks mee op.

Toen is hij naar een caravanzaakje gegaan en daar het probleem voorgelegd. Deze heeft een caravan met een Jaegerstekker aan de auto gekoppeld. Tot zijn verbazing werkte alles. De eigenaar vroeg wat voor een stekker aan de caravan zat. Dit is een Jaeger zonder vergrendeling. Op advies van de caravanzaak heeft mijn buurman een nieuwe Jaegerstekker gekocht. Ik heb deze voor hem gemonteerd en alles werkte, nou ja alles. De binnenverlichting en de kpoelkast doet het niet op 12V. Na onderzoek blijkt dat de kabelboom in de auto volledig uitbedraad is. Echter 2 draden zijn niet op de CANbox aangesloten. Dit zullen de vaste 12V en de geschakelde 12V zijn. Hier maakt hij op dit moment geen probleem van. Dit pakt hij na de vakantie op.

Het vreemde is dat de verlichting van de caravan op onze auto wel werkte. De stekker zat in de Opel niet zo vast als in onze auto. Ik vond wel dat de pennen van de stekker lichte oxidatie vertoonde.

Ik heb wel twijfels over de kwaliteit van de Jaegerstekker. Wat is kwalitatief een goed merk?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: caravanverlichting

Bericht door Chris » vr 26 jul 2019 15:44

RE.gif

Ik lees " Een Jaegerstekker zonder vergrendeling"
Was die eraf gebroken ofzo...of weet ik iets niet... kan ook.

Duidelijk dat dit even een zoekplaatje is... helaas niet onbekend bij sommigen.
Je kan gekke dingen meemaken...
Toch een Canbus fout misschien, is een gevoel wat ik hierbij heb hoor, geen direct aanwijzing...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: caravanverlichting

Bericht door wimke » vr 26 jul 2019 16:15

Goed gelezen, zonder vergrendeling. En niet afgebroken.
Zelfs een 7 polige stekker wordt door de deksel van de contactdoos vergrendeld.

Deze Jaeger dus niet. Ik heb het vermoeden dat dit de eerste generatie Jaeger is geweest. Ik heb deze dan ook nog nooit gezien. Hij zat op een Caravalair caravan. Zo te zien origineel. De stekker was volledig uitbedraad.
Maar goed probleem opgelost en de buurman is blij.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: caravanverlichting

Bericht door iemand » vr 26 jul 2019 16:24

RE.gif schuifhoes kwart slag omhoog draaien, zodat rondje vergrendelt onder deksel van stopcontact.
dat is toch altijd al de standaard geweest bij Jaeger scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: caravanverlichting

Bericht door wimke » vr 26 jul 2019 16:35

misschien een beetje verkeerd verwoordt. Maar de Jaeger wordt wel vastgehouden door het klepje. Maar je steekt de stekker recht in de contactdoos ZONDER deze daarna een kwartslag te draaien.

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: caravanverlichting

Bericht door wimke » vr 26 jul 2019 16:39

Ik probeer foto's toe te voegen.
Bijlagen
foto2.jpg
foto1.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: caravanverlichting

Bericht door Chris » vr 26 jul 2019 21:12

Idd... ken ik ook niet.
Maar nu zit er wel een "normale" op dus..
Alleen nog geen permanente en geschakelde 12 volt dus...
Iets klopt er nog niet...

Wellicht nog een idee.
Mijn caravan dealer heeft een soort eigengemaakte testkast die hij op auto's en caravans kan aansluiten.
en ik begreep dat veel dealers zo'n soort kast hebben.
Kunnen zij in 1 keer vertellen waar het probleem zit....auto of caravan.
Maar hier lijkt het toch de auto te zijn.
Een caravandealer had er een andere caravan aan gehangen en alles werkte.... scratch.gif ook de 2 verschillende 12 volt punten??? of is dat niet gecontroleerd...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: caravanverlichting

Bericht door iemand » vr 26 jul 2019 21:59

Ik heb dit testkastje via Ali gekocht
"12 v Diagnostic Tool 7/13 Pin Tow Bar Licht Bedrading Circuit Tester Stopcontact"

is er in 7 en 13 pin uitvoering.
kun je de auto mee testen en de caravan (met beperkte stroom om de diagnose led op te lichten)
handig voor een 1e indicatie.
Screenshot_20190726-215132_AliExpress.jpg
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: caravanverlichting

Bericht door Paul » vr 26 jul 2019 22:19

RE.gif

Die heb ik ook, werkt prima.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”