Koeling koelkast
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Koeling koelkast
De koelkast (Dometic) koelt sinds het begin vd vakantie tot ca 8-9 C. Tot op heden was dat altijd koeler, tot rond het vriespunt (of zelfs iets lager). Ook aan de koelribben zag je wel eens ijs zitten. Nu niet meer dus.
Ik heb de thermostaat op verschillende standen gezet, 1/3, 2/3 en max. Deze test was gedurende 2 dagen om de koelkast tijd te geven om evt. veranderingen waar te nemen. Geen verschil in temperatuur te ontdekken, zowel bij de condensor als in de koelkast.
De condensor wordt op 240V niet warmer dan ca 45-55 C, zonder dat de ventilatoren draaien. Deze had ik uitgezet. In de voortent was het rond de 31C dinsdagavond.
Als test de koelkast een dag op gas (mooi blauw vlammetje) laten draaien en de temp vd condensor ging gelijk omhoog tot ca 63C. Vervolgens de ventilatoren aangezet. De ventilatoren schakelen in bij 55 C en uit bij 50C (W1209 en 2 ventilatoren). Gedurende de dag werd de temperatuur in de voortent max. 46,5C. De temp. van de condensor bleef rond 60C met de ventilatoren aan. De temp. sensor van de W1209 is in het midden van de condensor geplaatst. De koelkast temperatuur werd max. 6,9C gedurende de dag met de sensor op ca. een derde van onderen in de koelkast. Gezien de hoge temp in de voortent (koelkast zijde) werkt de koelkast (op gas) goed.
Zou het 240V verwarmingselement niet goed meer verhitten?
Wat is het werkelijk gasverbruik? Volgens de handleiding 270 g/dag. Klopt dit?
Ik heb de thermostaat op verschillende standen gezet, 1/3, 2/3 en max. Deze test was gedurende 2 dagen om de koelkast tijd te geven om evt. veranderingen waar te nemen. Geen verschil in temperatuur te ontdekken, zowel bij de condensor als in de koelkast.
De condensor wordt op 240V niet warmer dan ca 45-55 C, zonder dat de ventilatoren draaien. Deze had ik uitgezet. In de voortent was het rond de 31C dinsdagavond.
Als test de koelkast een dag op gas (mooi blauw vlammetje) laten draaien en de temp vd condensor ging gelijk omhoog tot ca 63C. Vervolgens de ventilatoren aangezet. De ventilatoren schakelen in bij 55 C en uit bij 50C (W1209 en 2 ventilatoren). Gedurende de dag werd de temperatuur in de voortent max. 46,5C. De temp. van de condensor bleef rond 60C met de ventilatoren aan. De temp. sensor van de W1209 is in het midden van de condensor geplaatst. De koelkast temperatuur werd max. 6,9C gedurende de dag met de sensor op ca. een derde van onderen in de koelkast. Gezien de hoge temp in de voortent (koelkast zijde) werkt de koelkast (op gas) goed.
Zou het 240V verwarmingselement niet goed meer verhitten?
Wat is het werkelijk gasverbruik? Volgens de handleiding 270 g/dag. Klopt dit?
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Koeling koelkast
Heb je een multimeter bij je??
Ik ga zoeken wat de juiste weerstand van een Elektrolux KK is.... weet ik niet.
Maar, dan zou je eerst de 230 volt aansluiting van de kk moeten losnemen en dan het element de ohmse waarde meten.
Maar... de Thermostaat kan ook dwars liggen...
Ik ga op "jacht"....
Gasverbruik weet ik echt niet...
BTW..
Welk type KK heb je..
Ik ga zoeken wat de juiste weerstand van een Elektrolux KK is.... weet ik niet.
Maar, dan zou je eerst de 230 volt aansluiting van de kk moeten losnemen en dan het element de ohmse waarde meten.
Maar... de Thermostaat kan ook dwars liggen...
Ik ga op "jacht"....
Gasverbruik weet ik echt niet...
BTW..
Welk type KK heb je..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Koeling koelkast
RE.gif
Thnx Chris
Ja, ik heb een multimeter bij me.
Het is een Dometic RMS 8550
Thnx Chris
Ja, ik heb een multimeter bij me.
Het is een Dometic RMS 8550
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Koeling koelkast
het verwarmingselement kun je qua waarde testen met je ohm-meter.
dat heb ik hier uitgelegd.
https://avento.weebly.com/koelkast.html
maak eens een foto van de sticker in de koelkast.
daar staan de nodige technische gegevens.
dat heb ik hier uitgelegd.
https://avento.weebly.com/koelkast.html
maak eens een foto van de sticker in de koelkast.
daar staan de nodige technische gegevens.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Koeling koelkast
Ik kom tegen... zonder exact een type te vinden:
vanaf 105 Watt tot zo'n 135 Watt.
Dus het ding zal rond 0.5 ampere moeten trekken..
Pak hem beet... ergens 300-400 ohm...precies is lastig omdat het wisselspanning is en een verwarmingselement is.
Meet eerst eens de klemspanning van de 230 volt achterop de kk... als de thermostaat "Vragend" staat.
Wie weet is het de thrmostaat regeling die dwars ligt.
Hier spare parts van Dometic: https://www.partsnl.nl/koelkast-onderde ... lektronica
vanaf 105 Watt tot zo'n 135 Watt.
Dus het ding zal rond 0.5 ampere moeten trekken..
Pak hem beet... ergens 300-400 ohm...precies is lastig omdat het wisselspanning is en een verwarmingselement is.
Meet eerst eens de klemspanning van de 230 volt achterop de kk... als de thermostaat "Vragend" staat.
Wie weet is het de thrmostaat regeling die dwars ligt.
Hier spare parts van Dometic: https://www.partsnl.nl/koelkast-onderde ... lektronica
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Koeling koelkast
binnenin koelgedeelte zit ook een sticker....
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Koeling koelkast
Misschien makkelijker om straks met de ohmmeter gewoon de uitgenomen netstekker te meten.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Koeling koelkast
Ik denk dat de KK met een kroonsteentje aan de 230 volt hangt..
Da's effe lastiger, moet je loshalen..... denk eraan om eerst de spanning eraf te nemen... in dit geval de zekering automaat of de CEE er even uit.
ALS..... als je alle andere verbruikers van de 230 volt af hebt zou je in principe wel de weerstand op de Fase en Nul pennen van de CEE in de caravanwand kunnen meten...
Weer de KK thermostaat vragend natuurlijk.
Maar... ook de omvormer moet dan...sjit.. nee
Nee... vergeet het zo... kan niet... blijft altijd de omvormer tussen zitten... sorry... helaas...
Kroonsteenaansluiting los dus...
Of de 2 schuifstekkertjes van het koelelement.
Da's effe lastiger, moet je loshalen..... denk eraan om eerst de spanning eraf te nemen... in dit geval de zekering automaat of de CEE er even uit.
ALS..... als je alle andere verbruikers van de 230 volt af hebt zou je in principe wel de weerstand op de Fase en Nul pennen van de CEE in de caravanwand kunnen meten...
Weer de KK thermostaat vragend natuurlijk.
Maar... ook de omvormer moet dan...sjit.. nee
Nee... vergeet het zo... kan niet... blijft altijd de omvormer tussen zitten... sorry... helaas...
Kroonsteenaansluiting los dus...
Of de 2 schuifstekkertjes van het koelelement.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Koeling koelkast
Die zitten zo te zien tussen de koelkast en aanrechtblad. Vanuit de roosters gezien lopen de twee grijze draden daarheen
V60, Fendt Saphir 510 TFK
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Koeling koelkast
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Koeling koelkast
Kijk aan, zelfde element als mijn koelkast. Zelfs gasverbruik is gelijk.
Het element is 423 Ohm (+/- 10%).
Het element is 423 Ohm (+/- 10%).
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Koeling koelkast
RE.gif
Om het verwarmingselement te meten, moet het frontpaneel eraf gehaald worden. Hoe krijg je deze eraf? Ik heb geprobeerd de knoppen eraf te trekken maar lukte niet direct.
Om het verwarmingselement te meten, moet het frontpaneel eraf gehaald worden. Hoe krijg je deze eraf? Ik heb geprobeerd de knoppen eraf te trekken maar lukte niet direct.
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Koeling koelkast
Als het goed is zitten er nog 2 schroeven onder het paneeltje, die kan je bereiken als je de deur opendoet.
2 torx schroefjes.
2 torx schroefjes.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Koeling koelkast
maar... maar.....
Een verwarmingselement is nou niet een ding wat zomaar minder gaat werken.
Zo'n ding is meestal heel... of stuk...
Ergens tussenin gebeurt bijna niet denk ik..
Dus minder werken is niet zo logisch... beetje van: hij doet het wel of hij doet het helemaal niet
Wat anders...
Nergens een stekker te zien achter de KK ???
De draden van het element lopen denk ik naar de thermostaatknop die op het voorpaneel zit.
Lekker onhandig dus... kan je zeker niet makkelijk bij.
Maar als je los gaat halen, meet dan ook of de thermostaat wel goed schakelt, dus als hij vragend staat er ook werkelijk een goed gesloten kontakt is.
Overgangsweerstand in zo'n kontakt is event. ook nog een kans...( kan toch iets vonkvorming zijn als het ding schakelt, dan brand het in de loop der tijd misschien wat in.)
Een verwarmingselement is nou niet een ding wat zomaar minder gaat werken.
Zo'n ding is meestal heel... of stuk...
Ergens tussenin gebeurt bijna niet denk ik..
Dus minder werken is niet zo logisch... beetje van: hij doet het wel of hij doet het helemaal niet
Wat anders...
Nergens een stekker te zien achter de KK ???
De draden van het element lopen denk ik naar de thermostaatknop die op het voorpaneel zit.
Lekker onhandig dus... kan je zeker niet makkelijk bij.
Maar als je los gaat halen, meet dan ook of de thermostaat wel goed schakelt, dus als hij vragend staat er ook werkelijk een goed gesloten kontakt is.
Overgangsweerstand in zo'n kontakt is event. ook nog een kans...( kan toch iets vonkvorming zijn als het ding schakelt, dan brand het in de loop der tijd misschien wat in.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Koeling koelkast
Koelkasten
De koelkast staat nu sinds gisterenavond op 240 V (222V gemeten) thermostaat weer op half gezet en de temp in de koelkast blijft nu 5,5 C (voortent 44C, condensor 54C). Koelt nu weer als een jekko.
Ik heb het voorpaneel eraf gehaald maar om het verwarmingselement door te meten (of te vervangen) moet ik de koelkast eruit halen. Dat ga ik nu niet doen.
Voor de vakantie laat ik het maar zo. Als de temp in de koelkast te hoog wordt, zet ik de koelkast weer op gas.
In de binnenkant vh voorpaneel zit iets van een sensor (2 zwarte draadjes). Enig idee waarvoor deze dient?
De koelkast staat nu sinds gisterenavond op 240 V (222V gemeten) thermostaat weer op half gezet en de temp in de koelkast blijft nu 5,5 C (voortent 44C, condensor 54C). Koelt nu weer als een jekko.
Ik heb het voorpaneel eraf gehaald maar om het verwarmingselement door te meten (of te vervangen) moet ik de koelkast eruit halen. Dat ga ik nu niet doen.
Voor de vakantie laat ik het maar zo. Als de temp in de koelkast te hoog wordt, zet ik de koelkast weer op gas.
In de binnenkant vh voorpaneel zit iets van een sensor (2 zwarte draadjes). Enig idee waarvoor deze dient?
V60, Fendt Saphir 510 TFK
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Koeling koelkast
Voor welk lampje? In de koelkast? Dat is het enige lampje lampje. In het voorpaneel zit niets thv ‘de sensor/schakeling’
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Koeling koelkast
Ik denk dat het een Reed schakelaar of reedrelais is.
Dat is een soort magnetische schakelaar... de deur zelf, het metaal dus zal de Reedswitch bekrachtigen.
Dat is een soort magnetische schakelaar... de deur zelf, het metaal dus zal de Reedswitch bekrachtigen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Koeling koelkast
RE.gif
Ik las het bericht anders zoals Martijn v o het bedoelde.
Ik las het bericht anders zoals Martijn v o het bedoelde.
V60, Fendt Saphir 510 TFK