220 V kabel over plafond boven kasten naar andere zijde

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Trapp
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 15 jul 2019 21:09

220 V kabel over plafond boven kasten naar andere zijde

Bericht door Trapp » ma 22 jul 2019 15:51

Is er enig beletsel om 3 aderig 220 V kabel over het plafond boven kastjes naar de andere zijde van mijn Eriba Troll 542 te leiden, om via die weg op een plek 220 V te krijgen ? Is er reden deze kabel nog extra te omwinden met van dat stoftape ? Kan het de werking van de zgn ‘kooi van Faraday’ in de weg zitten .... ?

Wie weet me te adviseren ? Ik weet dit nl. voor elkaar te boksen, maar maak liever geen domme fouten.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 220 V kabel over plafond boven kasten naar andere zijde

Bericht door Chris » ma 22 jul 2019 16:00

Kan...no problemo..
Heeft ook geen effect op de kooi van Faraday.....
Echter, ik vind het wel "apart/bijzonder" dat je deze verbinding met Farady legt.
Elke auto, elke metalen caravan is een prachtige kooi van Farady n.l. welke kabels er ook inzitten, maakt niets uit.
Mijn vermoeden dat dit bij aankoop van jou caravan als "koopargument" is aangeprezen???
Misschien wel netjes om de kabel in een net kabelkokertje weg te werken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3989
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: 220 V kabel over plafond boven kasten naar andere zijde

Bericht door Gemineye » ma 22 jul 2019 16:05

in principe kan dat volgens mij wel. Wat zou de toegevoegde waarde zijn van het tape? Ligt de kabel dan los over het plafond? Ik ken de constructie van die eriba niet zo goed, maar 220V kabels die niet gefixeerd zijn zou niet mijn voorkeur hebben geloof ik. Dat is dan vooral gestoeld op dat kabels dan zouden kunnen gaan slijten met allerlei narigheden tot gevolg.

Kooi van faraday heeft in principe niet zoveel met een extra kabeltje te maken.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Trapp
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 15 jul 2019 21:09

Re: 220 V kabel over plafond boven kasten naar andere zijde

Bericht door Trapp » ma 22 jul 2019 16:25

Dank voor deze reacties. Ik verbeeld me veel te weten maar ook beslist niet alles, ook wat betreft die kooi van F. Wat betreft het ommantelen van het snoer en wel of niet in een aparte koker of buis .... er is door de fabrikant tussen plafond, met hier en daar schuim ertussen, 12 V snoer, (deels?) gewikkeld met van dat stoftape getrokken, het lijkt los over dit plafond. Zo kwam ik op het idee om met dat mooie koper 220V installatiedraad van ruimte naar ruimte boven kastjes door te steken tot in de kleerkast waarin de hoofdvoorziening voor 12 en 220 V. Dan kan ik voorzichtig met dat installatiedraad het gewenste 220 V snoer van deel naar deel trekken lijkt me. Maar misschien loop ik een risico dat ik ergens wat schuim of wat anders meetrek .... (en dat doet me weer twijfelen of ik er goed aan doe) . En wat een koker betreft, dat gaat me niet lukken, en in dit geval waarom ook. De gewenste verbinding voor 220 is eenmalig te leggen. Wat betreft nog weer stoftape erom, dat is denkbaar helemaal niet nodig, het zal waarschijnlijk van deel tot deel vanzelf wel gefixeerd komen te liggen.... denk ik.....

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”