12V verbinding moveraccu/omvormer

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
hansdebas
Berichten: 20
Lid geworden op: za 13 jul 2013 19:53

12V verbinding moveraccu/omvormer

Bericht door hansdebas » vr 19 jul 2019 16:48

Ik wil een noodstroomvoorziening in mijn Knaus 460QD maken. ik wil simpel een verbinding maken tussen moveraccu en omvormer. Voor de duidelijkheid: wanneer ik aan de paal sta en de 230V uitvalt. Kan ik dat ongestraft doen door een verbinding te maken (met uiteraard een aan/uit schakelaar)tussen de moveraccu en de omvormer en welke ingang op de omvormer gebruik ik daarvoor (+ batt.?). Een foto van de omvormer heb ik bijgevoegd
Bij voorbaat mijn dank
Hans
gelijkrichter knaus.jpg
gelijkrichter knaus.jpg (73.7 KiB) 2178 keer bekeken

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12V verbinding moveraccu/omvormer

Bericht door Chris » vr 19 jul 2019 19:18

Hans.... hallo...

Wil je het heel makkelijk, maar wel heel safe maken??
Eerst deze variant, die ik overigens zelf ook heb gemaakt.
Maak een kabel met zweefzekering die van de moveraccu naar de 13 polige Jaeger stekker loopt.
Dus in de disselbak op een rolletje ligt.... met aan het eind van die kabel een CONTRA Jaeger 13 polig.
Noodstroom nodig... twee stekkers in elkaar en klaar...
Je kan het zelfs constant aangesloten laten liggen.

Wil je het mooi inbouwen en geen risico met accu's lopen... dan moet je een relais gaan gebruiken.
Op jou omvormer komt die kabel van de Jaeger stekker binnen, de ACCU + is dat volgens mij.
Die moet los en via een relais geschakeld gaan worden, met aan de andere kant van het wisselkontakt van dat relais de plus van de mover accu.
De spoel van dat relais moet door de omvormer gevoed worden.
Valt de spanning dan uit, valt het relais af en schakelt om naar de accu...

Nooit de accu zo aan de omvormer hangen.
Dan loop je risico's m.b.t. de caravan bedrading... je kan dan problemen krijgen als de auto per ongeluk WEL is aangesloten op de caravan d.m.v. de 13 polige Jaeger.

De eerste oplossing is dus volledig risico loos en super simpel... kabeltje met zweefzekering en een contra jaeger...
Dan kan je n.l. nooit en te never de auto tegelijk met de mover accu aansluiten.
Als je dit wilt maken zal ik je nog wel even de punten in de 13 polige contra doorgeven....

Chris

p.s.
Die gedachte met een aan en uit schakelaar heeft ook het risico van 2 accu's samen aangesloten...
Of je moet weer met een dikke diode gaan werken... is ook weer lastig.

ppss...
Kan je nog een foto maken van alleen de aansluitingen van jou omvormer?
Ik lijk daar op de batterij + wel heel veel draden te zien... dat verwacht ik eigenlijk niet.
Moet alleen de draad van de Jaeger 13 polig zitten volgens mij..

Zo'n steker dus....stukje 2 aderige kabel en een zweefekering... that's all..
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png (235.86 KiB) 2151 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 12V verbinding moveraccu/omvormer

Bericht door WillyL » za 20 jul 2019 03:40

De oplossing met de stekker is inderdaad het simpelte.

Dat met het relais heb ik ook zo geïnstalleerd. Let er wel op dat de koelkast niet op dezelfde aansluiting zit dan die welke je gebruikt voor de moverbatterij. Die wil je immers niet leegtrekken wanneer de koelkast even op de 12v-stand staat.

Batt+ is trouwens de leiding die je kunt gebruiken. Hij wordt gebruikt wanneer er geen 230v is. Je hoort trouwens een relais klikken in die kast wanneer je de walstroom aanschakeld of loskoppeld.
Ev. Kan je die draad lostrekken (dat is de 12v die van de autostekker komt) en op de vrijgekomen pin de moverbatterij 12v aansluiten, dan heb je nooit de kans dat je mover- en autobatterij samen doorverbonden wordt, maar zal je ook nooit dee 12v van de auto gebruiken, tenzij voor de koelkast dus.

Ik vind het wel bizar dat daar 3 leingen op aangekoppeld zijn. Best eens even uittesten waar die allemaal voor dienen. Ik zou verwachten dat er slechts 1 draad toekomt, die van de auto dus. Misschien is er een doorkoppeling voor de koelkast, maar dan is die leiding wel erg dunnetjes. En dan een derde draad? Waarvoor zou die dan dienen?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

hansdebas
Berichten: 20
Lid geworden op: za 13 jul 2013 19:53

Re: 12V verbinding moveraccu/omvormer

Bericht door hansdebas » za 20 jul 2019 08:18

Dank je voor de reactie,
De oplossing met het relais spreekt mij wel aan.
Ik heb zelfs niet het geringste vermoeden waar al die draden op de batt+ voor dienen.
Ik kan die draden losmaken en met de aangesloten auto testen welke de constante stroom geeft.
Maar waar die andere draden voor dienen?? Zeker niet voor de aansluiting van de koelkast, want die staat altijd op 230V. Ik verander die stand niet want ik zie geen dikke draad lopen en neem ik het zekere voor het onzekere.
Ik stuur nog een foto mee.
omvormer.jpg

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 12V verbinding moveraccu/omvormer

Bericht door WillyL » za 20 jul 2019 09:43

Wanneer ik de foto zo bekijk komen de aansluitingen op batt+ en P1 ook danig dicht bij elkaar dat ze misschien wel contact met mekaar maken.
Ik zou daar toch een stukje isolatie tussensteken en zoeken waar ze voor dienen...

Is het een occasie dan heeft de vorige eigenaar er wat bij aangesloten maar wel op een slordige manier. Indien nieuw, dan is dat niet gieg gedaan door de fabrikant of dealer'''
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: 12V verbinding moveraccu/omvormer

Bericht door eurotrotter » za 20 jul 2019 09:54

Hier ook,na een tip op dit forum, thumbup.gif
Een Multicon WeSt doos op de dissel geplaatst en een gezekerde draad( 10 amp) van de moveraccu naar pin 9 getrokken,evenals een massadraad vanaf de moveraccu naar de massa op pin 13.

Bij afkoppelen de stekker van de caravan in de extra bij geplaatste doos .
Werkt altijd,storingvrij.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: 12V verbinding moveraccu/omvormer

Bericht door sindaco » za 20 jul 2019 10:26

ik heb via een zekeringhouder en aparte schakelaar de plus en min van de moveraccu op de plus en min van de omvormer aangesloten en de plus en min van de auto die dus bij die Batt+ aankomen losgehaald.

eigenlijk vervang je alleen de auto aansluiting bij de omvormer voor de aansluiting vanaf de moveraccu.
wel de losgekomen constante stroom kabels vanaf de auto even goed isoleren....
wel opletten dat de voeding voor de 12 volt koelkast niet ook bij die batt+ gekoppeld zit, die moet eigenlijk een aparte stroomdraad hebben en hoort eigenlijk niet op de constante stroom vanaf de auto te zitten.


zo kan er nooit iets gebeuren als je de auto weer aansluit en het enige nadeel is dat je onderweg bij een stop geen stroom vanaf de auto meer hebt naar het 12 volt gedeelte en je dus de schakelaar die je voor nood hebt vanaf de moveraccu even moet omzetten om binnen in de caravan alles op 12 volt te laten werken.


al die P1 en P2 en p3 aansluitingen gaan naar meestal verschillende dozen in de caravan van waaruit verschillende verbruikers worden aangestuurd.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: 12V verbinding moveraccu/omvormer

Bericht door eurotrotter » za 20 jul 2019 12:36

RE.gif

Het uiteindelijke resultaat is t zelfde als de door mijn aangelegde oplossing.
Met dit verschil dat alle 12 volt lampjes en pompjes gewoon wel werken als de stekker in de auto zit.
Als ik afgekoppeld heb moet ik de caravan stekker ergens laten,of ik die in een loze houder steek of in de ,door mij op de dissel gemonteerde, Multicon doos maakt niks uit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: 12V verbinding moveraccu/omvormer

Bericht door Daphne » za 20 jul 2019 13:07

RE.gif

Inderdaad, meest simpele oplossing die wij al vanaf 2008 gebruiken. Stekker uit de auto, steek ‘m in de contactdoos op de dissel. Of je steekt ‘m er pas in als het echt nodig is. Foolproof!
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: 12V verbinding moveraccu/omvormer

Bericht door sindaco » za 20 jul 2019 13:12

RE.gif RE.gif

het is ook een optie geen must en ik gebruik het zo al vele jaren.

de optie met een contactdoos is zeker ook goed.
ik had geen zin om een kabel met doos naar voren te leggen.

RE.gif

idem mrgreen.gif
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12V verbinding moveraccu/omvormer

Bericht door Chris » za 20 jul 2019 16:45

hansdebas schreef:
za 20 jul 2019 08:18
Dank je voor de reactie,
De oplossing met het relais spreekt mij wel aan.
Ik heb zelfs niet het geringste vermoeden waar al die draden op de batt+ voor dienen.
Ik kan die draden losmaken en met de aangesloten auto testen welke de constante stroom geeft.
Maar waar die andere draden voor dienen?? Zeker niet voor de aansluiting van de koelkast, want die staat altijd op 230V. Ik verander die stand niet want ik zie geen dikke draad lopen en neem ik het zekere voor het onzekere.
Ik stuur nog een foto mee.omvormer.jpg
Hier is "gefrobold" en behoorlijk ook.
Idd, bijna kontakt tussen div. pennen.
Je ziet dat de goudkleurige "af fabriek" zijn maar de metaal kleurige niet...
Ik zou per se willen weten wat en hoe er bijgeknutselt is....

Maar goed... die Batterij + is wel de aansluiting die van de auto afkomt...

Stekkerdoos op de dissel, of losse contra Jaeger is en blijft de meest slimme.... kan totaal niets mee fout gaan..
Wat Daphne zegt.. Foolproof.... thumbup.gif

enne ... oja...
De Koelkast bedrading zal je hier vermoedelijk niet vinden, als de KK een 12 volt stand heeft komt die 12 volt rechtstreeks van de Jaeger stekker op de dissel, niet via de omvormer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

hansdebas
Berichten: 20
Lid geworden op: za 13 jul 2013 19:53

Re: 12V verbinding moveraccu/omvormer

Bericht door hansdebas » za 20 jul 2019 17:24

allen hartelijk bedankt voor de tips
Ik kan er prima mee uit de voeten

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”