Split Airco inbouw in kledingkast Knaus

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Split Airco inbouw in kledingkast Knaus

Bericht door Sander_knaus550tkm » di 16 jul 2019 15:09

Hallo allemaal,

Een poosje geleden alweer dat ik actief was op t forum maar ik wil jullie mijn nieuwste creatie aan onze Knaus niet onthouden. Door het topic van 'Turbodesk' over de Zibro P122 airco kwam ik op t idee om van de mobiele airco een echte split airco te maken. Waarom? Nou eigenlijk gewoon omdat het leuk is om te knutselen aan de caravan en omdat ik denk dat een split airco de caravan beter kan afkoelen dan dat een monoblock airco dat kan. In tegenstelling tot een bankairco heb ik nu de volgende voor- en nadelen:

+ condensor en compressor warmte toe- en afvoer wordt onder de caravan vandaan gehaald
+ verdamper (dus de kou) bevindt zich nu al bovenin de caravan
+ ventilator voor de verdamper bevindt zich bovenin de caravan en dus geen verlies om de lucht eerst naar boven te transporteren
- extra gewicht bovenin kledingkast
- condensbak en leiding voor afvoer condenswater moet speciaal gemaakt worden

Bijkomend voordeel is dat ik nu een vulnippel heb om indien nodig te airco opnieuw te vacumeren en te vullen haphop.gif

Nadat ik de Zibro gedemonteerd had en alle onderdelen los had liggen heb ik de mobiele airco uit de caravan verwijderd en eerst goed gekeken hoe ik e.e.a. wilde plaatsen. Daarna heb ik de ' warme' onderdelen in een MDF kist gebouwd met een gat door bodem voor de aan te zuigen lucht en eentje voor de af te blazen lucht.
Hierbij wilde ik voorkomen dat ik teveel van de Knaus bodem weg moest zagen en dus heb ik het bestaande gat van de verwijderde Truma kachel (ik heb nl. een Alde/Primus creatie ingebouwd) gebruikt. Ik moest slechts een klein stukje extra decouperen.
IMG_6274.jpeg
Omdat ik las dat ' Turbodesk' problemen kreeg met maar 3 uitstroomopeningen heb ik 4 stuks Truma ' moeren' achterop het ventilator huis gekit. Hierin komen de speciale Truma koelleidingen.
IMG_6275.jpeg

In de deur van de kledingkast heb ik een rooster van Truma gemaakt. Niet super mooi, maar wel effectief. Uiteraard zit er achter het rooster een filter om ervoor te zorgen dat er geen stof richting verdamper gezogen wordt.
IMG_6433.jpeg
Vanwege de geringe tijd die ik aan deze ombouw kon besteden is mijn creatie eerst een soort 'proof of concept'. Zodra de werking is zoals ik voor ogen heb ga ik er nog iets meer aandacht besteden om de split airco nog meer op een OEM look en feel te laten lijken.

Het originele topic van Turbodesk kun je hier terugvinden (Turbodesk bedankt voor je super fijne topic!!)

viewtopic.php?f=76&t=33167&p=561711&hilit=p122#p561711

Op een of andere manier krijg ik niet meer dan 3 foto's geupload. Ik zal nog wat extra fotootjes plaatsen als een reactie in een post. Mochten jullie vragen hebben dan stel ze gerust. Intussen heb ik het [coldwithsnow.gif]
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Split Airco inbouw in kledingkast Knaus

Bericht door dieseltijger » di 16 jul 2019 17:16

Mooi onderwerp! Dank!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Split Airco inbouw in kledingkast Knaus

Bericht door iemand » di 16 jul 2019 17:48

kben zeker benieuwd naar meer foto's en het vervolg zwaaien.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Split Airco inbouw in kledingkast Knaus

Bericht door Chris » di 16 jul 2019 20:24

@ Sander...
Ik krijg ook maar 3 foto's ge-uploaded per bericht..
Hoe sommigen dat anders doen ... weenie.gif

Maar... dit is weer een project wat echt een topklus is...
Geweldig om te lezen...
En straks nog geweldiger om te "voelen".... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Split Airco inbouw in kledingkast Knaus

Bericht door Micky » di 16 jul 2019 20:34

RE.gif

klikken op "in de tekst plaatsen"
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Split Airco inbouw in kledingkast Knaus

Bericht door Sander_knaus550tkm » di 16 jul 2019 21:55

Ik zal de bevindingen zeker delen! Ben er ook achter dat sommige foto’s een beetje te groot zijn. De uitblaas openingen gaven lucht af die minus 9,5 graden was. Ben benieuwd hoe straks de temperatuur in la France in de caravan is.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Split Airco inbouw in kledingkast Knaus

Bericht door Micky » wo 17 jul 2019 08:26

RE.gif

minus 9,5? daarmee bedoel je 9,5 graden kouder dan de omgevingstemperatuur? of bedoel je ongeveer 9,5 graden?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Split Airco inbouw in kledingkast Knaus

Bericht door Sander_knaus550tkm » wo 17 jul 2019 08:35

Hey Micky,

Ik bedoel echt min 9,5 graden [coldwithsnow.gif] De lucht die er uitkomt is dus lager dan het nulpunt. Nu was de temperatuur buiten en binnen in de caravan rond de 20 graden dus ik ben reuze benieuwd hoe de split het zometeen in Frankrijk gaat doen.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Split Airco inbouw in kledingkast Knaus

Bericht door Sander_knaus550tkm » wo 17 jul 2019 08:46

De leidingen van de airco heb ik verlengd en weer vast gemaakt met snelkoppelingen zodat de airco later ook weer te demonteren is. Daarnaast schijnen hardgesoldeerde leidingen sneller breukjes te kunnen vertonen (don't shoot the messenger, I just asked Google) Daarna het systeem geruime tijd aan de vacuümpomp laten zitten zodat het systeem echt vacuum gezogen is waarna ik een poos het systeem in rust heb gelaten om inderdaad te checken of het systeem ook dicht blijft. Toen afgevuld met de juiste hoeveelheid R407C.


De uitstroom lucht was deze week behoorlijk koeltjes maar wel met de vermelding dat de buitentemperatuur (en in de caravan) niet hoger dan 20 graden was.
IMG_6295.jpeg
IMG_6274.jpeg
Bijlagen
IMG_6442.jpeg
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Split Airco inbouw in kledingkast Knaus

Bericht door Micky » wo 17 jul 2019 09:21

Wow, dat is wel heel koud [coldwithsnow.gif] mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Caught
Berichten: 45
Lid geworden op: di 5 mar 2019 22:41

Re: Split Airco inbouw in kledingkast Knaus

Bericht door Caught » wo 17 jul 2019 22:18

Maar je zegt "afgevuld met de juiste hoeveelheid R407C" kan je daar zomaar aankomen?
is het duur of hoe gaat dat in z'n werk?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Split Airco inbouw in kledingkast Knaus

Bericht door Micky » wo 17 jul 2019 22:31

RE.gif

voor een paar tientjes vult een koelmonteur het voor je, eventueel bij hun langs rijden thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Split Airco inbouw in kledingkast Knaus

Bericht door Sander_knaus550tkm » wo 17 jul 2019 22:53

RE.gif

Dat is zeker een optie. Op Ebay kun je dit koudemiddel zonder problemen bestellen. Natuurlijk heb je apparatuur nodig en als je dat niet hebt is aanschaf voor zo’n projectje te prijzig.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Split Airco inbouw in kledingkast Knaus

Bericht door Sander_knaus550tkm » wo 24 jul 2019 18:39

Nu een paar daagjes in Zuid Frankrijk en de zelf gebouwde split airco doet t perfect! De temperatuur die gehaald wordt kan ik niet zeggen aangezien ik geen goede temp.meter heb. Wel is het verschil met de buiten temperatuur enorm en wordt de hut relatief snel en egaal koel.

Wel ga ik thuis nog wat knutselen aan de aan- en afvoer van de lucht onder de caravan; heb er nu een soort van afscheiding tussen geplaatst aangezien de warme afgeblazen lucht toch weer aangezogen werd. Verder nog een aantal kleine dingetjes afwerken en dan ben ik tevreden.

Lawaai? buiten niet, binnen niet echt stil maar wil nog iets met demping gaan doen.

Voor mij is mijn projectje gelukt!
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”