Aardlekschakelaar
Aardlekschakelaar
Beste allen,
ik heb een splinternieuwe caravan. Te weten een Sprite Cruzer 460 SR, bouwjaar 2019. We zijn 10 weken op vakantie geweest waarbij Valencia het keerpunt was. Een probleem dat ik had (in totaal 7 maal) was dat de aardlek eruit vloog. Dit gebeurde steeds als ik op een volgende camping kwam. Ik stond bijvoorbeeld een week op en een camping en geen probleem. Bij het afkoppelen van de elektriciteit van de paal altijd als eerste stroom van de paal en vervolgens stekker uit de caravan. Als ik vervolgens op een volgende camping aan kwam lag de aardlek eruit. Op de caravan is door de dealer een zonnepaneel van 100 watt geplaatst. De caravan gaat over twee weken naar de dealer voor onderzoek en eventuele reparatie. Heeft iemand een idee?
Groet Sjaak
ik heb een splinternieuwe caravan. Te weten een Sprite Cruzer 460 SR, bouwjaar 2019. We zijn 10 weken op vakantie geweest waarbij Valencia het keerpunt was. Een probleem dat ik had (in totaal 7 maal) was dat de aardlek eruit vloog. Dit gebeurde steeds als ik op een volgende camping kwam. Ik stond bijvoorbeeld een week op en een camping en geen probleem. Bij het afkoppelen van de elektriciteit van de paal altijd als eerste stroom van de paal en vervolgens stekker uit de caravan. Als ik vervolgens op een volgende camping aan kwam lag de aardlek eruit. Op de caravan is door de dealer een zonnepaneel van 100 watt geplaatst. De caravan gaat over twee weken naar de dealer voor onderzoek en eventuele reparatie. Heeft iemand een idee?
Groet Sjaak
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Aardlekschakelaar
Op het eind van de dag is de situatie dat er minder stroom door de nul-draad terugvloeit dan dat er door de fase draad is aangeleverd. En dan is het mooi dat de aardlek schakelaar hierop aanslaat: het is minder leuk als die verschilstroom door het poezelige lijf gaat.
Dus de verschillende laadpalen en welke zijde van het snoer je er eerst uittrekt heeft er niets mee te maken. Niet aan jumping to conclusions doen: Het hoeven niet de zonnepanelen te zijn. Zie je andere verbanden tussen gebruik van 220V verbruikers, regen (=minder isolatie), zon (=stroomgeneratie) en het doorknallen van jouw aardlek?
Dus de verschillende laadpalen en welke zijde van het snoer je er eerst uittrekt heeft er niets mee te maken. Niet aan jumping to conclusions doen: Het hoeven niet de zonnepanelen te zijn. Zie je andere verbanden tussen gebruik van 220V verbruikers, regen (=minder isolatie), zon (=stroomgeneratie) en het doorknallen van jouw aardlek?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Aardlekschakelaar
Ik weet dat Sprite's een vrij uitgebreide technische installatie hebben.
De techniek van Engels caravans is duidelijk anders dan de caravans van het "vaste land" zeg maar.
Daarom lijkt het mij idd de beste oplossing om de dealer dit uit te laten zoeken, hij weet hoe die installatie in elkaar zit... denk ik.
Echter, ik vermoed dat er toch iets is met het omkeren van een gewone 230 volt RA steker...
Dat is bij Sprite fraai geregeld, zou nooit de fase op de verkeerde draad kunnen hebben, maar het levert bij wat mindere camping installatie's soms wel een probleempje op.. ik denk dit soort problemen..
Maar... ik denk alleen.... de dealer zal het weten, die kent deze caravans het beste..
De techniek van Engels caravans is duidelijk anders dan de caravans van het "vaste land" zeg maar.
Daarom lijkt het mij idd de beste oplossing om de dealer dit uit te laten zoeken, hij weet hoe die installatie in elkaar zit... denk ik.
Echter, ik vermoed dat er toch iets is met het omkeren van een gewone 230 volt RA steker...
Dat is bij Sprite fraai geregeld, zou nooit de fase op de verkeerde draad kunnen hebben, maar het levert bij wat mindere camping installatie's soms wel een probleempje op.. ik denk dit soort problemen..
Maar... ik denk alleen.... de dealer zal het weten, die kent deze caravans het beste..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Aardlekschakelaar
De momenten dat de aardlek eruit gaat gebeurd niet op de camping want hier heb ik geen probleem. Als ik naar een volgende camping ga en de caravan heeft achter de auto gehangen ligt op de volgende camping de aardlek eruit.
Groet Sjaak
Groet Sjaak
Re: Aardlekschakelaar
RE.gif
Ligt de aardlek er dan uit VOORDAT je op de nieuwe camping de 230 volt aansluit???
Dus onderweg eruit geklapt???
De aardlek signaleert een verschilspanning in de aardedraad ( massa)
Dat kan normaliter alleen als er 230 volt aanwezig is, dat is n.l. het "meetpunt".
Geen 230 volt, geen functionerende aardlek schakelaar...
Normaal dan he...
Sprite zou dit zomaar anders geregeld kunnen hebben, ik heb bij een vriend met een Cruizer 460 uit 2013 ( meen ik) in een behoorlijk uitgebreide stroomvoorziening wat aangepast.
Was van dit apparaat verbaast om het in een caravan te vinden.... zo uitgebreid.
Als daar ook de aardlekschakelaar inzit zou ik zeker naar de dealer gaan...dan zou er wel eens een massa probleem kunnen zijn hier of daar...
Ligt de aardlek er dan uit VOORDAT je op de nieuwe camping de 230 volt aansluit???
Dus onderweg eruit geklapt???
De aardlek signaleert een verschilspanning in de aardedraad ( massa)
Dat kan normaliter alleen als er 230 volt aanwezig is, dat is n.l. het "meetpunt".
Geen 230 volt, geen functionerende aardlek schakelaar...
Normaal dan he...
Sprite zou dit zomaar anders geregeld kunnen hebben, ik heb bij een vriend met een Cruizer 460 uit 2013 ( meen ik) in een behoorlijk uitgebreide stroomvoorziening wat aangepast.
Was van dit apparaat verbaast om het in een caravan te vinden.... zo uitgebreid.
Als daar ook de aardlekschakelaar inzit zou ik zeker naar de dealer gaan...dan zou er wel eens een massa probleem kunnen zijn hier of daar...
Laatst gewijzigd door Chris op zo 14 jul 2019 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Aardlekschakelaar
Ok, dus niet als je aan de 220V hangt. Voor het goede begrip: Wanneer klapt de aardlek precies er uit?
a) Bij het afkoppelen van de spanning als je weggaat
b) Tijdens de rit
c) Tijdens het aankoppelen als je gearriveerd bent?
d) Weet niet
a) Bij het afkoppelen van de spanning als je weggaat
b) Tijdens de rit
c) Tijdens het aankoppelen als je gearriveerd bent?
d) Weet niet
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Aardlekschakelaar
Ik kom haast in de verleiding....om de aardlek schakelaar uit het kastje te halen, in te schakelen, en bloot te stellen aan trillingen en kijken of deze dan afschakelt. Wellicht (net zoals ik) een zeer gevoelig tiepje voor mechanische trillingen.
Dus: meer info...
Dus: meer info...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Aardlekschakelaar
Bij aankomst op een volgende camping ligt de aardlek eruit. Ik vertrek met alles goed functionerend van een camping. Koppel de caravan aan de auto. Bij aankomst op de volgende camping ligt de aardlek eruit. Na het weer activeren van de aardlek week geen probleem op de camping. Echter naar volgende camping herhaald het probleem zich. Kan de auto veroorzaken dat de aardlek er uit gaat?
Groet Sjaak
Groet Sjaak
Re: Aardlekschakelaar
Ik denk in twee richtingen:
Mechanisch
Een aardlekschakelaar bevat een schakelaar die door een veer opengerukt wordt. Die veer wordt echter tegengehouden door een palletje. Zodra een aardlek gedetecteerd wordt trekt een spoeltje het palletje terug en spring de schakelaar door de veer open. Door trillingen kan dat palletje losschieten. Dat kun je testen door met de schakelaar te schudden. Het probleem is mechanisch dus hoeft de schakelaar voor het testen niet aangesloten te zijn.
Electrisch
Vooral geschakelde voedingen kunnen soms een restspanning veroorzaken. Als je dan de 220 uitschakelt lekt deze restspanning weg en er zijn aardlek schakelaars die daarop reageren. Dat valt de aardlek dus vrij snel af nadat de caravan van de paal losgekoppeld is.
Mechanisch
Een aardlekschakelaar bevat een schakelaar die door een veer opengerukt wordt. Die veer wordt echter tegengehouden door een palletje. Zodra een aardlek gedetecteerd wordt trekt een spoeltje het palletje terug en spring de schakelaar door de veer open. Door trillingen kan dat palletje losschieten. Dat kun je testen door met de schakelaar te schudden. Het probleem is mechanisch dus hoeft de schakelaar voor het testen niet aangesloten te zijn.
Electrisch
Vooral geschakelde voedingen kunnen soms een restspanning veroorzaken. Als je dan de 220 uitschakelt lekt deze restspanning weg en er zijn aardlek schakelaars die daarop reageren. Dat valt de aardlek dus vrij snel af nadat de caravan van de paal losgekoppeld is.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Aardlekschakelaar
Nee. Het lijkt dus dat onder het rijden de aardlek er uit springt. Dus even thuis de aardlekschakelaar aan mechanische schokken blootstellen om eea te testen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Aardlekschakelaar
RE.gif
Het hoeft niet thuis uitgeprobeerd te worden. Sjaak moet na een stevige rit "eerst zijn aardlekschakelaar controleren voor dat hij weer spanning op de caravan zet. Zo weet hij of dat uitschakelen van de aardlekschakelaar door trillingen is ontstaan.
Theo
Het hoeft niet thuis uitgeprobeerd te worden. Sjaak moet na een stevige rit "eerst zijn aardlekschakelaar controleren voor dat hij weer spanning op de caravan zet. Zo weet hij of dat uitschakelen van de aardlekschakelaar door trillingen is ontstaan.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Aardlekschakelaar
Je hebt helemaal gelijk!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Aardlekschakelaar
Chris
De aardlek signaleert een verschilspanning in de aardedraad ( massa)
Deze uitspraak had ik niet van jou verwacht.
De aardlek signaleert een verschilspanning in de aardedraad ( massa)
Deze uitspraak had ik niet van jou verwacht.
Hobby 400SF / Powrmover , Hyundai IX35 2.0
Re: Aardlekschakelaar
RE.gif
Ik wilde het simpel houden.....te simpel gehouden dus..
Differtiaal verschillen is niet voor iedereen weggelegd ...zodoende..
Ik wilde het simpel houden.....te simpel gehouden dus..
Differtiaal verschillen is niet voor iedereen weggelegd ...zodoende..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Aardlekschakelaar
Heren: Het stroomverschil tussen de fase en de nul toch? want stroomverschil = lekstroom.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Aardlekschakelaar
Helemaal juist.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Aardlekschakelaar
Dank voor jullie reacties. Ik had dit probleem ook op de Engelse site van Swift gezet. Daar gaven ze onder andere aan dat je de stroomvoorziening in de caravan uit schakel. Daarna de stroomvoorziening van de camping los koppel. Op de volgende camping sluit je eerst de elektrische kabel aan en vervolgens zet je de interne stroomvoorziening in de caravan weer aan. Al dertig jaar controleer ik of er geen elektrische apparaten aanstaan en koppel de caravan los van de paal. Ik maak geen gebruik van het totaal uitschakelen van het interne stroomsysteem. Zijn er andere ervaringen.
Dank Sjaak
Dank Sjaak
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Aardlekschakelaar
Eigenlijk hoort dat altijd zo te zijn. Stroomloos schakelen. Is beter en veiliger voor de aansluitingen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
-
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Aardlekschakelaar
@psjaak,
Dit euvel zal je houden zolang je de caravan in bezit hebt TENZIJ:
1--Met het aan de paal zetten, zorgen dat de accu lader / omvormer / boiler en verbruikers uitstaan.
2--Gezorgd dat fase en nul (bruin en blauw) juist aangesloten waren - kan je op mijn unit zien met groene lampje
3--Proef ondervindelijk in mijn garage getest met zo een zelfde unit EC450 dacht ik van Seargent, steeds een voor een een gebruiker bij schakelen, en 20 minuten er tussen dus spul was "afgekoeld". (Caravan was Swift Challenger).
4--Bleef de lader / omvormer het probleem. sindsdien zette ik die uit bij verlaten van de paal en weer opnieuw aansluiten aan de caravan eerst, dan de paal, fase controle en dan lader / omvormer bijzetten. Perfecte oplossing.
Ik hoop dan mijn bevindingen voor jouw ook gelden dan kan je probleem voorkomen
groeten Jaap van Duijn.
Dit euvel zal je houden zolang je de caravan in bezit hebt TENZIJ:
1--Met het aan de paal zetten, zorgen dat de accu lader / omvormer / boiler en verbruikers uitstaan.
2--Gezorgd dat fase en nul (bruin en blauw) juist aangesloten waren - kan je op mijn unit zien met groene lampje
3--Proef ondervindelijk in mijn garage getest met zo een zelfde unit EC450 dacht ik van Seargent, steeds een voor een een gebruiker bij schakelen, en 20 minuten er tussen dus spul was "afgekoeld". (Caravan was Swift Challenger).
4--Bleef de lader / omvormer het probleem. sindsdien zette ik die uit bij verlaten van de paal en weer opnieuw aansluiten aan de caravan eerst, dan de paal, fase controle en dan lader / omvormer bijzetten. Perfecte oplossing.
Ik hoop dan mijn bevindingen voor jouw ook gelden dan kan je probleem voorkomen
groeten Jaap van Duijn.
Re: Aardlekschakelaar
Hallo Jaap,
Ik Heb de EC800 een nieuwer model?
Groet Sjaak
Ik Heb de EC800 een nieuwer model?
Groet Sjaak
-
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Aardlekschakelaar
@psjaak,
Daar kan ik niet tegen op, ook ik heb de caravan ingeruild eind mei kan dus ook niet meer kijken.
Die Seargent in Engeland als je met elektro vragen komen bij hun geven goed, duidelijk en meestal zelfde dag antwoord.
Ook onderdelen nodig geen probleem, alleen hun versturen met "dure" verzender als Brittisch Post.
Dat het maar goed komt - groeten Jaap van Duijn.
Daar kan ik niet tegen op, ook ik heb de caravan ingeruild eind mei kan dus ook niet meer kijken.
Die Seargent in Engeland als je met elektro vragen komen bij hun geven goed, duidelijk en meestal zelfde dag antwoord.
Ook onderdelen nodig geen probleem, alleen hun versturen met "dure" verzender als Brittisch Post.
Dat het maar goed komt - groeten Jaap van Duijn.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: za 28 jul 2018 15:59
Re: Aardlekschakelaar
Dat de fase en nul correct aangesloten moeten zijn bij Engelse caravans is puur en alleen omdat ze enkelpolige automaten gebruiken.Jaap van Duijn schreef: ↑di 16 jul 2019 14:40
2--Gezorgd dat fase en nul (bruin en blauw) juist aangesloten waren - kan je op mijn unit zien met groene lampje
Dus als je de fase en nul verkeerd om hebt zitten, kan je automaat er uit klappen maar staat er nog steeds spanning op je apparatuur.