12 volt werkt niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
harmvdw
Berichten: 11
Lid geworden op: za 2 apr 2016 21:29

12 volt werkt niet

Bericht door harmvdw » wo 10 jul 2019 22:53

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn stroom van mijn eifelland 560.
Mijn verlichting doet het als ik met de auto rij. Echter doet de overige 12 volt het niet, en ik weet niet waar ik het moet zoeken.
Heeft iemand een schema of een idee waar de zekeringen zitten?
Op de 220 volt doet alles het wel, ik heb alleen het idee dat er ergens een zekering oid uit ligt, ik heb namelijk de boekjes door gelezen daar wordt gesproken over een zekeringen kastje. Het is overigens wel een erg algemeen boekje en weet niet 100% zeker of hij compleet op mijne van toepassing is.

Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken? Want nu doet de koelkast het niet als ik ga rijden en dat is wel vervelend.
Alvast bedankt voor de tips,

Groet Harm

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: 12 volt werkt niet

Bericht door Stigter » wo 10 jul 2019 23:06

Volg de kabel vanaf de auto meestal zit het kastje (afgedekt waarschijnlijk) waar de kabel de caravan binnen komt.
Bij ons is dat tegen de wand achter de disselbak.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4307
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 12 volt werkt niet

Bericht door WillyL » wo 10 jul 2019 23:43

Wat voor een stekker heb je op de auto?
De oude met enkel dikke contacten, of de nieuwere met fijne contacten.
In het laatste geval zit je koelkast waarschijnlijk op een andere stroomvoorziening dan de verlichting ( geschakeld/permanent).
Indien de verlichting het wel doet en de pompjes niet dat kan het iets met zekeringen te maken hebben of ergens een verbinding binne het 12 v circuit.
Indien het enkel de koelkast is die het niet doet dan staat die waarschijnlijk enkel onder spanning wanneer de motor draait.
Hoe kan je trouwens zien of de koelkast het doet?
Van welk jaar is je caravan of koelkast? Op oudere modellen staat er een schakelaar voor 12v met een (rood) lampje. Bij mijn koelkast niet en kan je niet zien of die koelt. Enkel de stand van de schalelaar vertelt je dat hij op 12v of 230v of gas staat. Er brandt wel een lichtje binnen, maar dat staat op de permanente stroom. De koeling van de koelkast staat op een apart circuit dat dus enkel werkt bij draaiende motor, gas of 230v. De binenverlichting brandt bij mij steeds wanneer de koelkastdeur open is en de koelkast op gas, 230v of 12 v staat en er op de een of andere manier 12v is (van het stroomnet, auto of moverbatterij).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: 12 volt werkt niet

Bericht door HenkR » do 11 jul 2019 00:58

Als alles het doet op de 220V dan lijkt het erop dat in de caravan alles goed zit en je het in de auto of de stekker/contactdoos moet gaan zoeken.
Wat doet het in de caravan wel als de auto ervoor staat zonder dat de motor loopt (zou verlichting in de caravan en waterpomp moeten zijn) en wat als de motor wel loopt (eigenlijk wordt dan alleen de koelkast bij geschakeld)?
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: 12 volt werkt niet

Bericht door p_vingerhoets » do 11 jul 2019 07:45

Heeft het wel gewerkt andere jaren of is dit toevallig een nieuwe combinatie

Nieuwe (andere) auto of caravan ?

Mogelijk is de stekker dan anders of niet aangesloten
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

harmvdw
Berichten: 11
Lid geworden op: za 2 apr 2016 21:29

Re: 12 volt werkt niet

Bericht door harmvdw » do 11 jul 2019 07:58

Sorry,
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest.
Zodra de auto ervoor hangt doet niks het van de caravan qua stroom binnenin de caravan.
Ik heb een oude 7polige aansluiting die met een verlloop op mijn auto zit, de auto is 13 polig.
Zover ik weet heeft hij het wel gedaan alhoewel ik nu begin te twijfelen, aangezien we het vorig jaar ontdekte en ik het later weer "gemaakt"had echter was dat wel met een andere auto ervoor met een oude 7 polige stekker. En nu met de 13 polige stekker auto ervoor doet hij het niet, echter doet de rij (buiten) verlichting het wel, dus neem ik aan dat de stroom er wel is.
Dus als de auto aangesloten zit maar niet loopt dan doen de waterpomp en de binnen verlichting het niet, als de motor wel loopt ook niet.
Ik heb geprobeerd de stroomkabels te volgen maar kom er niet echt uit hoe het loopt, onder de caravan zit wel een verdeelpunt, deze heb ik nog niet open geschroefd.
Het is trouwens een eifelland 395 holiday en niet een 560 zoals ik eerder melde, het jaar weet ik niet uit mijn hoofd. Geloof begin 2000.
Bedankt voor de tips alvast.

Update,
Oke ik heb even zitten denken:
Bij een 7 polige stekker, wordt de 2/54g gebruikt voor constante stroomdaad bij de 13 polige niet meer dus het zou zo kunnen zijn dat het daar aan ligt.
Ik ga vanavond even op onderzoek uit, even aansluiten en dan de mist verlichting aan om te kijken of de stroom het wel doet binnen.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: 12 volt werkt niet

Bericht door p_vingerhoets » do 11 jul 2019 11:53

Ik vermoed dat je probleem opgelost is als je een 13 polige stekker aan je caravan monteerd.

Een verloopstekker van 13 naar 7 is alleen voor de normale rijverlichting voorzien. Dus zul je nu geen geschakelde en constante stroom krijgen bij de carvan

Enige puntje is nog of de bedrading van stekker naar binnen volledig is voorzien voor constante en geschakelde voeding zo niet dan zul je draden bij moeten leggen voor de 2 incl 2 massadraden
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: 12 volt werkt niet

Bericht door HenkR » do 11 jul 2019 12:34

In Nederland is mistachterlicht verplicht (één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen).
Je mag dus niet zomaar je de draad van het mistachterlicht gebruiken om de 12V van de caravan op aan te sluiten. Al vraag ik mij af of dit wordt gecontroleerd.
Nu begrijp ik uit je bericht dat het wel heeft gewerkt en je blijkbaar de draad in de caravan al gewijzigd hebt van mistlicht naar 12V constante stroom. Dan zou alleen de auto nog moeten worden veranderd en inderdaad op dit moment bij echt aanzetten mistlicht auto de binnenverlichting caravan stroom moeten krijgen.Met echt bedoel ik motor lopen, verlichting aan en mistlicht aan. Als de 13 polige goed is aangesloten zullen de mistlichten van de auto niet branden met de stekker ingeplugd.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

harmvdw
Berichten: 11
Lid geworden op: za 2 apr 2016 21:29

Re: 12 volt werkt niet

Bericht door harmvdw » do 11 jul 2019 13:08

Ik heb zelf nooit wat gewijzigd aan mijn bedrading, dus waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar het aangepast.
Maar als er mist is rij ik sowieso niet.
HenkR schreef:
do 11 jul 2019 12:34
In Nederland is mistachterlicht verplicht (één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen).
Je mag dus niet zomaar je de draad van het mistachterlicht gebruiken om de 12V van de caravan op aan te sluiten. Al vraag ik mij af of dit wordt gecontroleerd.
Nu begrijp ik uit je bericht dat het wel heeft gewerkt en je blijkbaar de draad in de caravan al gewijzigd hebt van mistlicht naar 12V constante stroom. Dan zou alleen de auto nog moeten worden veranderd en inderdaad op dit moment bij echt aanzetten mistlicht auto de binnenverlichting caravan stroom moeten krijgen.Met echt bedoel ik motor lopen, verlichting aan en mistlicht aan. Als de 13 polige goed is aangesloten zullen de mistlichten van de auto niet branden met de stekker ingeplugd.
Dit was ook mijn gedachte en dat ga ik vanavond even testen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: 12 volt werkt niet

Bericht door Daphne » do 11 jul 2019 13:17

harmvdw schreef:
do 11 jul 2019 13:08

Maar als er mist is rij ik sowieso niet.
Dat dachten wij ook, tot we een keer overdag bij Viaduc du Millau werden overvallen met zware regenval en zag je geen hand voor ogen. Even stoppen gaat niet dus moet je voor zichtbaarheid gaan en mistlicht gebruiken. Dat was de enige keer dat we ooit het mistlicht van de caravan aan hebben gehad.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

harmvdw
Berichten: 11
Lid geworden op: za 2 apr 2016 21:29

Re: 12 volt werkt niet

Bericht door harmvdw » do 11 jul 2019 13:29

Goed punt, maar dat ga ik voor de vakantie niet meer redden, dan maar hopen dat de heen weg goed gaat en dan pas ik het op vakantie mooi aan.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: 12 volt werkt niet

Bericht door p_vingerhoets » do 11 jul 2019 14:49

Een 13 polige stekker op de caravan zetten is, een doe eens gek,uurtje werk en dan is alles aangesloten zoals het hoort. Zeker omdat je zegt dat de auto al voorzien is van een 13 polige doos.
Dan heb je en een werkend
mistachterlicht
Achteruitrij verlichting
En de 12 volt geschakeld en contineu
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: 12 volt werkt niet

Bericht door HenkR » do 11 jul 2019 16:12

RE.gif
Of je in een uurtje klaar bent is maar afhankelijk hoe de bedrading in de caravan ligt/aanwezig is. Je kunt er niet zomaar een paar draden bij "jongen" al houd je het zelfs bij alleen de eerste van onderstaande punten. scratch.gif
- mistlicht blijft op 2 en binnen verlichting op 9 (extra draad voor nodig en eigenlijk ook een 2e voor extra massa op 13)
- achteruitrijlicht op 8
- geschakelde draad voor koelkast op 10 met extra massa op 11
- extra aarde aansluiting (11 en 13)
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: 12 volt werkt niet

Bericht door p_vingerhoets » do 11 jul 2019 18:12

Daar heb je gelijk in

Maar ik ga er vanuit dat als er een koelkast in zit en verlichting die draden al aanwezig zijn in de kabel dat geld ook voor een mistlamp

Als deze niet gescheiden zijn dan zul je 1 of 2 draden bij moeten leggen voor nu zou je die eenvoudig langs de bestaande kabel kunnen routen of je gaat de hele kabel vervangen.
Acheruitrij verlichting misschien niet das dan jammer.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

harmvdw
Berichten: 11
Lid geworden op: za 2 apr 2016 21:29

Re: 12 volt werkt niet

Bericht door harmvdw » di 6 aug 2019 11:01

Nou ik heb het opgelost, het was een gecombineerd probleem.
Het blijkt dat mijn caravan een multicon west 13polige stekker heeft.
Ik (en iedereen in mijn omgeving) had daar nog nooit van gehoord en het was me ook niet op gevallen.
De juiste verloopstekker gehaald op de dag voor vertrek, en toe werkte het gedeeltelijk.
De soldeerbout en multimeter meegenomen op vakantie, had ik mooi wat te doen.
En na wat zoek werk kwam ik er achter dat er iets met de zekering was, echter de zekering was goed.
Nu bleek dus de zekeringhouder op de printplaat afgebroken, deze gemaakt en toen deed alles het.

Nog bedankt voor alle tips.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: 12 volt werkt niet

Bericht door iemand » di 6 aug 2019 15:22

mooi dat je het hebt gevonden en hebt kunnen oplossen.

tip... maak foto's en deel ze. Altijd leerzaam voor anderen
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”