Problemen met verlichting
Problemen met verlichting
Hallo Forum vrienden
Ik heb een vraag ik heb een Adria Adora 542 TU toen ik mijn caravan kocht werkte de koelkast en de verlichting nog op 12v.
Na er mee te zijn geweest werkte dit niet meer en ik heb de zekeringen na gekeken deze waren nog goed.
De 2x dat ik weg ging met de caravan kreeg ik het probleem dat als ik weg ging was er niets aan de hand maar aan de einde van de dag had ik alleen links verlichting maar geen knipperlicht en links geen verlichting maar wel knipperlicht.
Kan dit aan de omvormer liggen? Deze klachten heb ik niet met de aanhanger achter de zelfde auto
Met vriendelijke groet
Martin Duitscher
Ik heb een vraag ik heb een Adria Adora 542 TU toen ik mijn caravan kocht werkte de koelkast en de verlichting nog op 12v.
Na er mee te zijn geweest werkte dit niet meer en ik heb de zekeringen na gekeken deze waren nog goed.
De 2x dat ik weg ging met de caravan kreeg ik het probleem dat als ik weg ging was er niets aan de hand maar aan de einde van de dag had ik alleen links verlichting maar geen knipperlicht en links geen verlichting maar wel knipperlicht.
Kan dit aan de omvormer liggen? Deze klachten heb ik niet met de aanhanger achter de zelfde auto
Met vriendelijke groet
Martin Duitscher
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Problemen met verlichting
Ik zou beginnen met de stekker open te maken en te kijken of alle draden vrij zijn van oxidatie, en de draden met vaseline in te smeren en opnieuw vast te schroeven. Vervolgens hetzelfde te doen bij de verdeeldozen waar de aftakkingen van de bekabeling plaatsvindt, en uiteindelijk bij de armaturen zelf.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Problemen met verlichting
Dit riekt naar de stekker van de caravan....geen lekker contact met de trekhaak aansluiting
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140
Re: Problemen met verlichting
Hoi Martin.
Dit ligt zeker niet aan de omvormer, die is alleen voor de verlichting, pompjes en event. kachelventilator binnen... ook niet voor de koelkast dus.
De "binnen" en "buiten" verlichting van elke caravan is volledig gescheiden.
Je klachten lijken op de buitenverlichting betrekking te hebben, de rijverlichting is dat.
Lijkt idd een Jaeger stekker probleem, of in de bekabeling die daar aan/achter zit.
Massa fout misschien??
Nu heb ik de indruk dat dit nog een vrij nieuwe caravan is..... geen garantiegevalletje ???
Dit ligt zeker niet aan de omvormer, die is alleen voor de verlichting, pompjes en event. kachelventilator binnen... ook niet voor de koelkast dus.
De "binnen" en "buiten" verlichting van elke caravan is volledig gescheiden.
Je klachten lijken op de buitenverlichting betrekking te hebben, de rijverlichting is dat.
Lijkt idd een Jaeger stekker probleem, of in de bekabeling die daar aan/achter zit.
Massa fout misschien??
Nu heb ik de indruk dat dit nog een vrij nieuwe caravan is..... geen garantiegevalletje ???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Problemen met verlichting
Massa probleempje gok ik vanaf afstand
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Problemen met verlichting
RE.gif
Lijkt het idd veel op 2CV
Heb je een digitale multimeter Martin??
Zo ja... meet eens even van pen 3/31 ( uit de binnencirkel de pen het dichts bij de nok in de Jaeger stekker) naar massa.... het ijzer van de dissel b.v.
Dat moet 0 ohm zijn...
Wiebel dan ook eens met de kabel.... beetje trekken en duwen... ook aan de stekker... mag niet veranderen... moet 0 ohm blijven.
Zo niet... dan heb je de dader te pakken...
Lijkt het idd veel op 2CV
Heb je een digitale multimeter Martin??
Zo ja... meet eens even van pen 3/31 ( uit de binnencirkel de pen het dichts bij de nok in de Jaeger stekker) naar massa.... het ijzer van de dissel b.v.
Dat moet 0 ohm zijn...
Wiebel dan ook eens met de kabel.... beetje trekken en duwen... ook aan de stekker... mag niet veranderen... moet 0 ohm blijven.
Zo niet... dan heb je de dader te pakken...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Problemen met verlichting
Dit heeft te met de massa aansluiting in het achterlicht dat niet werk
Dit controleren met draadje tussen massa auto en massa achterlicht
Dit controleren met draadje tussen massa auto en massa achterlicht
Re: Problemen met verlichting
We hebben alle draden al door gepiept er is ook al een nieuwe stekker aan de kabel gemonteerd
Als ik de caravan uit de stalling ophaal is er niets aan de hand maar onderweg als de hele dag verlichting brand dan dan begint het probleem laat ik het licht uit dan heb ik wel aan beide kanten knipper lichten ook hebben we een massa van de auto naar de caravan geprobeerd dat had ook geen resultaat
De caravan is van 2004
Als ik de caravan uit de stalling ophaal is er niets aan de hand maar onderweg als de hele dag verlichting brand dan dan begint het probleem laat ik het licht uit dan heb ik wel aan beide kanten knipper lichten ook hebben we een massa van de auto naar de caravan geprobeerd dat had ook geen resultaat
De caravan is van 2004
Re: Problemen met verlichting
RE.gif
Met draden "doorpiepen" is er ook moeilijk wat te meten.
Doorpiepen werkt ook met een iets verhoogde kabel of connector weerstand.
En juist daarin, die connector of overgangs weerstand zal je het moeten zoeken vermoed ik.
De dikke kabel aan de dissel zal ergens voorin of onder aan de voorkant van de caravan vertakt worden naar de 4 hoeken van de caravan.
Daar kan ook een probleem ontstaan zijn. ( vocht ofzo)
Doormeten met een digitale meter is nog steeds de beste manier, doorpiepen is niet veel zeggend.
De 13 polige al vervangen is een mooie, die kan je dan uitsluiten.
Ik blijf erbij, vooral omdat het "fenomeen" pas na verloop van tijd zich voordoet... een massa fout/probleem hier of daar..
Nog een andere gedachte..
Welke auto heb je ervoor staan??
Zit er in de auto geen Canbus fout??
Ideaal om er achter te komen of de fout in de auto of de caravan zit is de wisseltruuk.
Andere auto voor jou caravan of andere caravan achter jou auto..
En dan even rijden.... dan heb je de veroorzaker.
Met draden "doorpiepen" is er ook moeilijk wat te meten.
Doorpiepen werkt ook met een iets verhoogde kabel of connector weerstand.
En juist daarin, die connector of overgangs weerstand zal je het moeten zoeken vermoed ik.
De dikke kabel aan de dissel zal ergens voorin of onder aan de voorkant van de caravan vertakt worden naar de 4 hoeken van de caravan.
Daar kan ook een probleem ontstaan zijn. ( vocht ofzo)
Doormeten met een digitale meter is nog steeds de beste manier, doorpiepen is niet veel zeggend.
De 13 polige al vervangen is een mooie, die kan je dan uitsluiten.
Ik blijf erbij, vooral omdat het "fenomeen" pas na verloop van tijd zich voordoet... een massa fout/probleem hier of daar..
Nog een andere gedachte..
Welke auto heb je ervoor staan??
Zit er in de auto geen Canbus fout??
Ideaal om er achter te komen of de fout in de auto of de caravan zit is de wisseltruuk.
Andere auto voor jou caravan of andere caravan achter jou auto..
En dan even rijden.... dan heb je de veroorzaker.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Problemen met verlichting
Ik ga zoeken in de auto zit het probleem niet dan zou ik ook problemen moeten hebben met de aanhanger en de aanhanger geeft geen problemen
Re: Problemen met verlichting
Hallo forum vrienden
Na wat zoek werk heb ik het probleem gevonden
Ik ben uit eindelijk bij de kachel uitgekomen.
Als er iemand voor de kachel ging staan dan branden de lampen allemaal en als je een stap op zij deedt gingen ze weer uit.
Dus ben ik het gaan zoeken in de kachel ik heb de kachel geaard en het probleem was opgelost.
Ik wil jullie graag bedanken voor al jullie informatie en jullie hulp
Met vriendelijke groet
Martin
Na wat zoek werk heb ik het probleem gevonden
Ik ben uit eindelijk bij de kachel uitgekomen.
Als er iemand voor de kachel ging staan dan branden de lampen allemaal en als je een stap op zij deedt gingen ze weer uit.
Dus ben ik het gaan zoeken in de kachel ik heb de kachel geaard en het probleem was opgelost.
Ik wil jullie graag bedanken voor al jullie informatie en jullie hulp
Met vriendelijke groet
Martin
Re: Problemen met verlichting
Dat is wel een beetje onverklaarbare oplossing zeg....
Kachel aan massa... en klaar...
Ik hoop dat je er hiermee bent, maar iets zegt me dat er nog een massa fout is ergens... en dat je nu door de kachel aan massa te leggen die fout overbrugt hebt.
Kachel aan massa... en klaar...
Ik hoop dat je er hiermee bent, maar iets zegt me dat er nog een massa fout is ergens... en dat je nu door de kachel aan massa te leggen die fout overbrugt hebt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Problemen met verlichting
negeren
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Problemen met verlichting
RE.gif
?? U bedoelt... ??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
?? U bedoelt... ??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Problemen met verlichting
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Problemen met verlichting
Oeps lijkt zo nergens op had een bericht getypt en geplaatst kon het niet weghalen en leeg bericht werdt ook niet geacepteerd
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007