Breedteverlichting Caravelair werkt niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tango81
Berichten: 22
Lid geworden op: za 22 jun 2019 14:14

Breedteverlichting Caravelair werkt niet

Bericht door Tango81 » vr 28 jun 2019 01:40

Beste forumvrienden,

Vorige week een Caravelair Bamba 395 TD (1997) gekocht. De breedteverlichting werkt niet en ik kom er niet achter waar het probleem zit.

Lampjes al vervangen, werkt niet. Achterlichten al open gehad, daar zit de boel keurig op aangesloten. Geen corrosie. De bedrading van de breedteverlichting komt overeen met de bedrading van de achterlichten. De bedrading “verdwijnt” in de isolatielaag van de caravan waar ik niet bij kan, maar lijkt me in orde want dat is fabriek-af zo geïnstalleerd.

In de kast boven de kachel komt een hoop bedrading in een kastje bij elkaar (niet de zekeringenkast!) en daar lijken ook de verlichtingsdraden samen te komen. Maar dat is fabriek-af en lijkt ook allemaal in orde, al weet ik dat niet 100% zeker want voor hetzelfde geld is het helemaal geen verlichtingsdraad.

Heeft iemand een tip voordat ik hiermee naar de garage ga? Breedteverlichting is verplicht en ik ga over een maand op vakantie, dus wil graag de boel in orde hebben.

Alvast bedankt! thumbup.gif
caravan.gif
Seat Ibiza ST 1.2 TDI 105 pk 2011
Caravelair Bamba Plus 395 TD 1997

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Breedteverlichting Caravelair werkt niet

Bericht door r.obbink » vr 28 jun 2019 05:25

Heb zelf een caravelair Bamba gehad, alleen iets kleiner en daar zaten standaard geen breedteverlichting op. Is ook niet nodig omdat de Bamba niet zo breed is dat het verplicht was.

Ik zou even de breedte maat opnemen en kijken of dat zo is.

Succes!
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Breedteverlichting Caravelair werkt niet

Bericht door eurotrotter » vr 28 jun 2019 11:06

Tango81 schreef:
vr 28 jun 2019 01:40

Breedteverlichting is verplicht en ik ga over een maand op vakantie, dus wil graag de boel in orde hebben.

Alvast bedankt! thumbup.gif
Ik wil niemand verleiden om wetten te overtreden hoor,maar als je breedteverlichting niet werkt valt dat alleen op als je in het donker met licht aan rijdt.
Overdag merkt niemand het,en dit is wel het laatste waar men op controleert.

Breedte verlichting is altijd"afgetakt"van de achterlichten,zoek eerst uit welke draad de achterlichten voedt en ga dan na welke kleur draden de breedte verlichting is.
.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Tango81
Berichten: 22
Lid geworden op: za 22 jun 2019 14:14

Re: Breedteverlichting Caravelair werkt niet

Bericht door Tango81 » vr 28 jun 2019 12:26

Dat heb ik al gedaan. Maar er komt dus geen spanning op dezelfde draad aan de voorzijde, die aan de achterzijde wél spanning heeft. Daar tussenin gaat er dus ergens iets fout maar ook meteen aan 2 kanten tegelijk terwijl ze afzonderlijk van elkaar zijn aangesloten op beide achterlichten...

Ik werk zelf als wetshandhaver dus het moet gewoon werken. De caravan is 2.13 m. breed en vanaf 2.10 m. is het verplicht om breedteverlichting te voeren
caravan.gif
Seat Ibiza ST 1.2 TDI 105 pk 2011
Caravelair Bamba Plus 395 TD 1997

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Breedteverlichting Caravelair werkt niet

Bericht door Hobby Linka » vr 28 jun 2019 12:45

RE.gif

Ik ben geen wetshandhaver maar bij mij moet het gewoon ook allemaal werken hoor. knipoog.gif

Zijn de draden niet te volgen? Anders zou je met de oude draden nieuwe draden kunnen trekken. Zo moeilijk is het toch niet om de lampjes aan het branden te kunne krijgen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Tango81
Berichten: 22
Lid geworden op: za 22 jun 2019 14:14

Re: Breedteverlichting Caravelair werkt niet

Bericht door Tango81 » vr 28 jun 2019 12:52

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht. Maar de bedrading “verdwijnt” bij de achterlichten achter de isolatie en daar zit geen beweging in. Nieuwe draden trekken met de oude lijkt mij daardoor onmogelijk. Ik heb er ook aan gedacht om nieuwe draden onder de caravan door te trekken. Dat kan vanaf de breedteverlichting heel eenvoudig want die komen uit in de disselbak en vanuit daar kan ik heel makkelijk onder de caravan komen. Echter, waar sluit ik dan op aan? Achterlichten zijn door het vele kunststof en isolatie van binnenaf niet te bereiken zonder schade te veroorzaken.
caravan.gif
Seat Ibiza ST 1.2 TDI 105 pk 2011
Caravelair Bamba Plus 395 TD 1997

Olst
Berichten: 33
Lid geworden op: di 8 jan 2019 19:16
Locatie: Heerde

Re: Breedteverlichting Caravelair werkt niet

Bericht door Olst » vr 28 jun 2019 13:09

Ik denk dat het een massa probleem is even een tijdelijke massa aan sluiten
Om het te controleren

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Breedteverlichting Caravelair werkt niet

Bericht door r.obbink » vr 28 jun 2019 13:18

Tango81 schreef:
vr 28 jun 2019 12:52
Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht. Maar de bedrading “verdwijnt” bij de achterlichten achter de isolatie en daar zit geen beweging in. Nieuwe draden trekken met de oude lijkt mij daardoor onmogelijk. Ik heb er ook aan gedacht om nieuwe draden onder de caravan door te trekken. Dat kan vanaf de breedteverlichting heel eenvoudig want die komen uit in de disselbak en vanuit daar kan ik heel makkelijk onder de caravan komen. Echter, waar sluit ik dan op aan? Achterlichten zijn door het vele kunststof en isolatie van binnenaf niet te bereiken zonder schade te veroorzaken.
Aha, je hebt het over de breedte lichten vóór.... ik dacht achter aan de zijkant boven...

Loopt er geen draad of draden door de voorste banken heen? Daar moeten dan de draden voor de achterlichten ook bij zijn. Als dat een kabelboom is dan wordt het een lastig verhaal.
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Tango81
Berichten: 22
Lid geworden op: za 22 jun 2019 14:14

Re: Breedteverlichting Caravelair werkt niet

Bericht door Tango81 » vr 28 jun 2019 15:33

Olst schreef:
vr 28 jun 2019 13:09
Ik denk dat het een massa probleem is even een tijdelijke massa aan sluiten
Om het te controleren
Dit was inderdaad het probleem! Tijdelijke massadraad was de oplossing. Nu een nieuwe permanente massadraad aansluiten en we kunnen op vakantie. Bedankt allen voor het meedenken! blij.gif haphop.gif
caravan.gif
Seat Ibiza ST 1.2 TDI 105 pk 2011
Caravelair Bamba Plus 395 TD 1997

TonR
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 24 okt 2016 13:20

Re: Breedteverlichting Caravelair werkt niet

Bericht door TonR » do 18 jul 2019 09:03

Ik heb hetzelfde met mijn GRUAU (breedte 2.30m) bij de contour verliching op de zijkant achter, zowel links al rechts. Daar maakt het lampje massa via de beplating. Er is vanuit de achterlichtunit slechts 1 draad voor de voeding gelegd. Opnieuw draad trekken is inderdaad onbegonnen werk. Ik probeer nu een nieuwe massadraad op de beplating naar de 12V lasdoos van de kabelboom en kijken of het dan is opgelost. En ja, mogelijk is het is niet verplicht, of alleen in het donker. ect. Maar ik ben er zo een die gewoon wil dat wat erop zit ook werkt. Buiten dat als je in een tunnel rijdt (ook in Nederland) moet je verlichting gewoon in orde zijn toch

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”