Zonnepaneel aangesloten, en het werkt, maar toch nog wat vragen
Zonnepaneel aangesloten, en het werkt, maar toch nog wat vragen
Beste mede Forummers,
Ik heb de afgelopen paar weken een zonnepaneel (Kyocera, type KD135GH-2PU, 135 Wp) op onze Kip Kompakt 300 gemaakt. Alles werkt prima, de verlichting en de waterpomp werken via de laadregelaar op de accu, en ook de omvormer (Victron Phoenix 12 volt, 350 VA) die rechtstreeks is aangesloten op de accu (gelaccu, Victron 12v, 130Ah, deepcycle) doet het.
Waar ik mij echter over verbaasde, is dat de accu kennelijk niet verder wordt opgeladen dan 82% volgens de laadregelaar (Steca PR 3030). Wat andere waarden: de spanning gemeten over de twee accupolen is 14,1 volt, als er geen verbruikers aan staan. Het paneel laadt de accu bij met 0,1 A. Het paneel levert op dat moment 4A (beetje bewolkt). Als ik een lampje aan zet verbruikt dat 0,8 A, dan wordt de accu opgeladen met 0,3 A. Probleem is dat ik geen referentiekader heb, zijn dit goede waarden? Of is die accu misschien deels stuk is (alles tweedehands overgenomen).
De kabels van het paneel naar de laadregelaar zijn 4mm2, daar staat 20 volt op als ik over die kabels meet (maximaal volgens de specs van het paneel is 22,1 V, maar het was een beetje bewolkt). Ook de kabels van de laadregelaar naar de accu zijn 4mm2, en 0,5 meter lang. Qua dikte en lengte heb ik me netjes gehouden aan wat moet (wat aan de dikke kant soms, maar dat kan geen kwaad).
Ik heb voor de verbinding van de kabels van het paneel met de laadregelaar en naar de accu gele stiftkabelschoenen gebruikt (dat zat voor een deel al zo bij de vorige eigenaar), en ik vraag me nu af, omdat die stift een kleinere diameter heeft dan de kabel, of ik niet onnodig overgangsweerstanden aan het maken ben. Is het misschien beter om adereindhulzen voor 4mm2 kabel te gebruiken of de kabels opnieuw te strippen en gewoon zo vast te schroeven in de laadregelaar?
Ik heb de afgelopen paar weken een zonnepaneel (Kyocera, type KD135GH-2PU, 135 Wp) op onze Kip Kompakt 300 gemaakt. Alles werkt prima, de verlichting en de waterpomp werken via de laadregelaar op de accu, en ook de omvormer (Victron Phoenix 12 volt, 350 VA) die rechtstreeks is aangesloten op de accu (gelaccu, Victron 12v, 130Ah, deepcycle) doet het.
Waar ik mij echter over verbaasde, is dat de accu kennelijk niet verder wordt opgeladen dan 82% volgens de laadregelaar (Steca PR 3030). Wat andere waarden: de spanning gemeten over de twee accupolen is 14,1 volt, als er geen verbruikers aan staan. Het paneel laadt de accu bij met 0,1 A. Het paneel levert op dat moment 4A (beetje bewolkt). Als ik een lampje aan zet verbruikt dat 0,8 A, dan wordt de accu opgeladen met 0,3 A. Probleem is dat ik geen referentiekader heb, zijn dit goede waarden? Of is die accu misschien deels stuk is (alles tweedehands overgenomen).
De kabels van het paneel naar de laadregelaar zijn 4mm2, daar staat 20 volt op als ik over die kabels meet (maximaal volgens de specs van het paneel is 22,1 V, maar het was een beetje bewolkt). Ook de kabels van de laadregelaar naar de accu zijn 4mm2, en 0,5 meter lang. Qua dikte en lengte heb ik me netjes gehouden aan wat moet (wat aan de dikke kant soms, maar dat kan geen kwaad).
Ik heb voor de verbinding van de kabels van het paneel met de laadregelaar en naar de accu gele stiftkabelschoenen gebruikt (dat zat voor een deel al zo bij de vorige eigenaar), en ik vraag me nu af, omdat die stift een kleinere diameter heeft dan de kabel, of ik niet onnodig overgangsweerstanden aan het maken ben. Is het misschien beter om adereindhulzen voor 4mm2 kabel te gebruiken of de kabels opnieuw te strippen en gewoon zo vast te schroeven in de laadregelaar?
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300
aangesloten, en het werkt, maar toch nog wat vragen
RE.gif
Theoretisch is een gele stiftkabelschoen geschikt voor 4 t/m 6 mm2, dan is dat omgerekend in de diameter 2,26 mm en 2,76 mm. De stift moet dus minimaal 2,26/2,76 mm zijn. Mocht de stift van de gele stiftkabelschoen dunner zijn, dan kan je overwegen om de kabels rechtstreeks aan te sluiten.
Opmerking: 82% is naar mijn mening de accu niet vol, maar 14,1 volt en 0,1 A lijkt het of hij aan het drubbel laden is.
Mijn advies is ontlaad je accu enige tijd en kijk dan bij opnieuw met laden, wat er met de spanningen en stromen gebeurd.
Theo
Theoretisch is een gele stiftkabelschoen geschikt voor 4 t/m 6 mm2, dan is dat omgerekend in de diameter 2,26 mm en 2,76 mm. De stift moet dus minimaal 2,26/2,76 mm zijn. Mocht de stift van de gele stiftkabelschoen dunner zijn, dan kan je overwegen om de kabels rechtstreeks aan te sluiten.
Opmerking: 82% is naar mijn mening de accu niet vol, maar 14,1 volt en 0,1 A lijkt het of hij aan het drubbel laden is.
Mijn advies is ontlaad je accu enige tijd en kijk dan bij opnieuw met laden, wat er met de spanningen en stromen gebeurd.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Zonnepaneel aangesloten, en het werkt, maar toch nog wat vragen
RE.gif
Dat was ik sowieso van plan, ik zal morgen de koelkast eens een uurtje op de accu laten werken, dan gaat hij wel leeg denk ik . Dan zal ik de waarden nog eens meten.
Dat was ik sowieso van plan, ik zal morgen de koelkast eens een uurtje op de accu laten werken, dan gaat hij wel leeg denk ik . Dan zal ik de waarden nog eens meten.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300
Re: Zonnepaneel aangesloten, en het werkt, maar toch nog wat vragen
Laadspanning van 14.1 lijkt me aan de lage kant. Om goed te kunnen laden dit soort accu's eerder 14.8 lijkt me. Wat voor ingangsspanning moet de lader hebben en wordt deze wel gehaald?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Zonnepaneel aangesloten, en het werkt, maar toch nog wat vragen
RE.gif
Volgens de opgave van Victron kan de accu geladen worden met voltages tussen de 14,1 en 14,3 volt. De laadregelaar van Steca levert tijdens float laden 14,1 volt. Dat klopt dus aardig.
De ingangsspanning van de lader mag van alles zijn tussen 6,9 en 17,2 volt. De 20 volt die ik gemeten heb is van het zonnepaneel zonder de laadregelaar eraan, dus open circuit. Paneel levert maximaal 17,7 volt in een circuit, maar dat is bij een zonsterkte van 1000 W/m2, en dat haal je in Nederland niet.
Ik zal morgen de accu eens een stuk ontladen en kijken wat er dan gebeurt.
Volgens de opgave van Victron kan de accu geladen worden met voltages tussen de 14,1 en 14,3 volt. De laadregelaar van Steca levert tijdens float laden 14,1 volt. Dat klopt dus aardig.
De ingangsspanning van de lader mag van alles zijn tussen 6,9 en 17,2 volt. De 20 volt die ik gemeten heb is van het zonnepaneel zonder de laadregelaar eraan, dus open circuit. Paneel levert maximaal 17,7 volt in een circuit, maar dat is bij een zonsterkte van 1000 W/m2, en dat haal je in Nederland niet.
Ik zal morgen de accu eens een stuk ontladen en kijken wat er dan gebeurt.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300
Re: Zonnepaneel aangesloten, en het werkt, maar toch nog wat vragen
volgende week ideaal om je paneel te testen....zon zat.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Zonnepaneel aangesloten, en het werkt, maar toch nog wat vragen
RE.gif beetje warm, panelen werken het beste als ze niet al te heet zijn. Althans hier thuis.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Zonnepaneel aangesloten, en het werkt, maar toch nog wat vragen
Heb je de handleiding van de regelaar? 14,1 is float gerelateerd aan o.a. het percentage dat accu geladen is.
Als de 'laadbalk' van de solarregelaar niet hoger dan 82% komt is dat idd vreemd.
Je zou een andere lader op de accu kunnen zetten en kijken of de 'laadbalk' daarna een hoger percentage laat zien
Ik heb hier een Chinese regelaar die 14.4 geeft.
Voor het optimale onderhoud gebruik ik een Ctek.
Als de 'laadbalk' van de solarregelaar niet hoger dan 82% komt is dat idd vreemd.
Je zou een andere lader op de accu kunnen zetten en kijken of de 'laadbalk' daarna een hoger percentage laat zien
Ik heb hier een Chinese regelaar die 14.4 geeft.
Voor het optimale onderhoud gebruik ik een Ctek.
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Zonnepaneel aangesloten, en het werkt, maar toch nog wat vragen
Hallo, Calhummel,
Jouw laadregelaar kan worden ingesteld op natte accu of Gel. Zeer belangrijk dus, dat de laadregelaar op Gel staat.
Wat betreft de aangegeven laadtoestand:
Deze wordt berekend aan de hand van de lading die via de regelaar in of uit de accu stroomt en ook de spanning die op de accu staat.
Indien er dus verbruikers of laders rechtstreeks op de accu worden aangesloten, geeft dit een foute weergave van de SOC.
Mvg,
André
Ps
Let op indien je de accu na evt afkoppelen weer heraansluit: de zonnepanelen mogen op dat moment geen spanning afgeven aan de regelaar. Gebeurt dat wel, dan kan het zijn, dat de regelaar denkt een lege 24V accu te moeten laden, waardoor je jouw 12V accu gaat vernietigen door overladen.
Jouw laadregelaar kan worden ingesteld op natte accu of Gel. Zeer belangrijk dus, dat de laadregelaar op Gel staat.
Wat betreft de aangegeven laadtoestand:
Deze wordt berekend aan de hand van de lading die via de regelaar in of uit de accu stroomt en ook de spanning die op de accu staat.
Indien er dus verbruikers of laders rechtstreeks op de accu worden aangesloten, geeft dit een foute weergave van de SOC.
Mvg,
André
Ps
Let op indien je de accu na evt afkoppelen weer heraansluit: de zonnepanelen mogen op dat moment geen spanning afgeven aan de regelaar. Gebeurt dat wel, dan kan het zijn, dat de regelaar denkt een lege 24V accu te moeten laden, waardoor je jouw 12V accu gaat vernietigen door overladen.
Buien vallen niet.