Walstroom, transformator en zonnepaneel aansluiten

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 137
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Walstroom, transformator en zonnepaneel aansluiten

Bericht door cahummel » do 6 jun 2019 11:10

Beste Forummers,

Een tijdje geleden heb ik in het Kip deel van het forum wat vragen gepost over de CERS (caravan elektrisch regelsysteem) in mijn Kip Kompakt. Na hulp en een hoop metingen van mijn naamgenoot Chris bleek die kapot te zijn.

Die moest dus vervangen, en op aanraden van Chris heb ik een led-transformator gekocht die het werk van de CERS kan overnemen. Tot zover nog helder. Ondertussen had ik ook op mp een tweedehands zonnepaneel, omvormer, accu en laadregelaar gekocht. En toen werd het ingewikkelder.

Ik heb met twee wisselrelais een installatie gemaakt waarbij automatisch geschakeld wordt tussen 12 volt van de transformator, 12 volt van de auto en 12 volt van het zonnepaneel. Eerste prioriteit heeft trafo 12 volt (dus van de walstroom), tweede is auto, derde is zonnepaneel (via de laadregelaar van de accu). Dit werkt allemaal prima. enige vraag waarmee ik nog zit is: met hoeveel ampere zekeringen moet ik dit afzekeren? Ik heb per stroombron 1 zekering opgenomen. Daar zit nu 3 keer 30a in (dus iedere met 30 ampere afgezekerd). Is dit te veel of is dat prima (alle kabels in dit circuit zijn 2,5 mm2). Foto van deze schakeling (in nog niet ingebouwde toestand en zonder zekeringen) heb ik bijgevoegd.

Waar ik nu mee zit: op de accu zit ook een omvormer aangesloten (met zekering op de pluspool), en die levert 220 volt aan het boordnet van de caravan. Die heb ik aangesloten via een schakelautomaat (die kiest tussen walstroom en omvormerstroom met prioriteit voor walstroom) voor de aardlekschakelaar (is een ding met een test knopje dus geen zekering dacht ik, ook de KIP handleiding zegt aardlekschakelaar). Ik begreep dat een aardlekschakelaar het verschil meet tussen fase en nul, en dat dit zo dus geen kwaad kan.

Ik vraag mij af of het aan te raden is alsnog een zekering in het 220 volt circuit te plaatsen (die zat er niet af fabriek, caravan is van 1989), en zo ja, welke is dan geschikt (sterkte en type)?? (ik had al begrepen dat je het beste 1 kunt hebben die zowel fase als nul uitschakelt omdat sommige campings die twee niet correct hebben aangesloten). Zijn er ook aardlekschakelaar en zekeringautomaten in 1 die hier voor geschikt zijn (kost minder ruimte, en geld)?

Omdat de transformator in een speciaal daarvoor gemaakt stopcontact onder het bed ingeplugd zit (zat vroeger de CERS in), heb ik dat stopcontact aangesloten voor de schakelautomaat omdat er anders de mogelijkheid zou bestaan om 12 volt te betrekken uit de accu via eerst de omvormer (die 12 volt omzet in 220 volt) en dan de transformator (die de 220 volt weer omzet in 12 volt). Dit leek mij verlies van stroom op te leveren en dat is zonde. Echter, ik realiseerde me dat die nu dus niet meer bij zit op de aardlekschakelaar. Moet ik hier nu ook een aparte aardlekschakelaar (en dus ook zekering) tussen zetten? En zo ja, hoe sterk moet die zekering dan zijn? (ik snap dat de vraag misschien wat raar is, maar in de vouwwagen hadden we alleen een haspel zonder enige aardlekschakelaar of zekeringautomaat, en vertrouwden we op de installatie van de camping, het komt soms een beetje dubbel over op mij).

Wie kan mijn vragen beantwoorden, zodat mijn installatie zo veilig mogelijk is? (ik weet wel wat ik aan het doen ben, maar vind het een prettig idee als meer mensen zich hier over gebogen hebben, zodat ik zeker weet dat het goed zit, elektriciteit is niet iets om mee te spelen).
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Walstroom, transformator en zonnepaneel aansluiten

Bericht door thmeyer » do 6 jun 2019 12:49

RE.gif
Beste cahummel,

Ik zou die 3 zekeringen van 30 A zo houden, want jouw bedrading kan dat makkelijk hebben en die zekeringen zitten er alleen in voor zware overbelasting of een kortsluiting.
De aardlek is een ander verhaal. Vroeger maakte ze verschil met een droge- of natte groep.
Zins 2016 is dat verschil er niet meer. Alles is tegenwoordig met een aardlekschakelaar.
Een losse aardlekschakelaar mag maximaal 4 groepen hebben (een dubbele groep is 1 groep).
Deze zit in serie geschakeld met de automaten van meestal 16 A.
Dan heb je nog de Combi aardlekschakelaar, de naam zegt het al, dit is een gecombineerde schakelaar met een aardlek in één, kan dus niet uitgebreid worden, zoals de losse aardlekschakelaar.

230 (220) volt is en blijft gevaarlijk( ik zie een caravan als een natte groep), ook als het van een omvormer 12 volt – 230 volt afkomt. Dan is zeker een gecombineerde aardlekschakelaar aan te raden.

Nu is de vraag wat is het vermogen van deze omvormer van 12 volt naar 230 volt en welke aardlekschakelaar is dan geschikt.

Zelf heb ik een hele mooie mini gecombineerde aardlekschakelaar bij “Ali” aangeschaft van 10 A voor mijn Ultra Heat.

Link: mini (18 mm smal) aardlekschakelaar 10 A 30mA Geen KEMA-keur maar wel een CE-marking voor de techneuten van dit forum.

Die 10 A is niet zo spannend, omdat naar mijn menig de omvormer 12 volt - 230 volt beveiligd is tegen overbelasting en de aardlek functioneert bij een stroom van > 30 mA.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 137
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Walstroom, transformator en zonnepaneel aansluiten

Bericht door cahummel » do 6 jun 2019 20:24

RE.gif

Top! Dan zal ik de 30 ampère zekeringen behouden. Ik ga dan de aardlekschakelaar vervangen door een gecombineerde aardlekschakelaar en zekeringautomaat.

In principe hoeft die zekeringautomaat denk ik niet te sterk te zijn, de koelkast loopt erop (200 watt volgens de sticker erin), de trafo voor 12 volt (16 ampère), en soms een staafmixer om eten te pureren voor mijn zoontje.

De omvormer die ik heb is een victron Phoenix 13 volt 350 va. Maakt dat nog iets uit voor de sterkte van de zekeringautomaat?

Overigens ga ik de transformator anders aansluiten, ik laat die weer via de aardlekschakelaar lopen zoals hij eerst zat, met een schakelaar ertussen om hem uit te zetten als de 230 volt van de omvormer komt.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Walstroom, transformator en zonnepaneel aansluiten

Bericht door thmeyer » do 6 jun 2019 21:27

RE.gif
De combi aardlekschakelaar die ik als voorbeeld aangaf is 10 A, een lichtere (in Ampères) kan ik niet vinden, dus bij een hogere stroom dan 10 A schakelt deze het stroomcircuit uit. Ik neem aan dat jouw omvormer automatisch door een zekering of elektronisch (350 VA) > 1,5 A eerder uitschakelt, maar als de lekstroom groter is als 30 mA, dan pas wordt de combi aardlekschakelaar geactiveerd.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 137
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Walstroom, transformator en zonnepaneel aansluiten

Bericht door cahummel » vr 7 jun 2019 17:15

De omvormer schakelt inderdaad vanzelf af bij overbelasting. Ik heb wel een 70a zekering op de plus zitten tussen de accu en de omvormer (die kan kortstondig voor aanloopstroom 750 va leveren, dat is bij 12 volt dan 62,5 ampère, dichtstbij was 70).

Overigens heb ik zitten slapen bij het bekijken van de aardlekschakelaar, dat blijkt wel degelijk een aardlekautomaat te zijn, er staat namelijk c10a op (volgens mij dus klasse C en 10 ampere), en hij heeft een testknopje en er staat ook 0,03 ampere op (dat zou dan denk ik slaan op een aardlekschakelaar). Overigens gaan zowel fase als nul daarin, maar dat betekent dan toch niet automatisch dat hij beide polen afschakelt. Hoe kun je dat zien? Of moet ik het even nameten met mijn multimeter, en hoe meet ik dat dan?

Overigens, als ik klaar ben met alles maak ik een project topic met foto's, maar dan moet ik de computer aanzetten en er even voor gaan zitten.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Walstroom, transformator en zonnepaneel aansluiten

Bericht door Chris » vr 7 jun 2019 17:39

Ha Chris..

Ik lees dat je "aardig' bezig bent....
Wat mij wel een beetje bezig houd zijn de enorme waarde's die gebruikt worden om te zekeren.
Kan dat niet lager??? je hoeft geen hele camping te voorzien n.l.
De omvormer zekeren met 70 Ampere.... mootje mina... da's veel hoor, ga je zeker nooooit gebruiken.
Ik zou zelf niet verder dan 10 Ampere gaan, mocht dat te weinig blijken kan je altijd nog een stapje hoger.
Caravanbekabeling is nou eenmaal niet gelijk aan een huisinstallatie..

De aardlek/zekeringautomaat blijkt dus de juiste te zijn... nu geen aardlek-fout maken hoor. :lol:
Denk b.v. bij bedrading doorvoer van het zonnepaneel aan goede isolatie van die bedrading, en.. de warmte ontwikkeling van het zonnepaneel.
Maar daarvoor had je iets meen ik...

Spannend..... letterlijk en figuurlijk... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Walstroom, transformator en zonnepaneel aansluiten

Bericht door thmeyer » vr 7 jun 2019 17:45

@cahummel,

In een caravan moet 2 polige Aardlekschakelaar zitten, zoals ik lees heb jij die ook.
Normaal heb je een fase en een nul. Maar omdat de deze wel eens op een camping omgedraaid kunnen zijn, weet je bij een dubbelpolige schakelaar, dat de fase en de nul onderbroken kunnen worden of andersom ook.
Als jij dat wil te testen moet je op de testknop van de aardlekschakelaar drukken, alle 230 volt van caravan loskoppelen. Hierna moet je met een ohm-meter tussen de fase in en uit een oneindige weerstand meten en dat geldt ook voor de nul in en nul uit een oneindige weerstand meten.

Ik hoop, dat ik het duidelijk genoeg heb beschreven, als je het niet helemaal snap laat het mij dat weten.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 137
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Walstroom, transformator en zonnepaneel aansluiten

Bericht door cahummel » za 8 jun 2019 20:20

Zo, weer een hoop gedaan vandaag. @ Theo: de aardlekautomaat is inderdaad tweepolig, dus dat is allemaal in orde.

@ Chris: ik heb er lichtere zekering in gestoken nu, de 12 volts bronnen zijn afgezekerd met 10 ampère, de omvormer met 30 ampère (die had ik nog liggen dat zijn van die mega zekeringen).

Ik zit nog te wachten op de bevestiging van het zonnepaneel op het dak, die zorgt voor 5 cm ruimte tussen paneel en dak, en dus koeling van het paneel, en het voorkomt heet worden van het dak.

De accu staat ook, de omvormer is aangesloten, en het werkt ook allemaal. Alleen is er nog geen zonnepaneel, dus wordt de accu nog niet opgeladen. Morgen de auto ombouwen van 13 polige multicon west naar jaeger. Dan kan ik de 12 volt naar de koelkast ook testen, en of de verlichting ook werkt op de auto, en uiteindelijk kan ik morgen ook de walstroom testen.

Overigens nog een vraag over de koelkast: op de 12 volt via de accu wordt hem niet, is 200 watt dus 16 ampere ongeveer, de accu houdt dit dus nog geen 10 uur uit (150 ah). Maar op 220 volt is ook ongeveer 100 watt, dus 0,5 ampère. Betekent dat dat ik via de omvormer de koelkast veeeeeel langer kan laten draaien op de accu, of maak ik nu een denkfout?
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Walstroom, transformator en zonnepaneel aansluiten

Bericht door Chris » za 8 jun 2019 21:24

RE.gif
Denkfout... idd...

Via de omvormer vraag je omgerekend nog meer zelfs.
Elke omzetting van vermogen, op welke spanning dan ook geeft verliezen.... dit ook en dan zelfs 2x.. whistle.gif
Helaas... je hebt dus niet het perpetuum mobile uitgevonden.. mrgreen.gif
Maar... is de KK op 12 volt 200 Watt dan??
Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat die 12V elementen minder waren..kan fout zitten daarmee.
Daarnaast... koelkasten op 12 volt blijven een zorgenkind... nooit echt een bevredigende oplossing gezien.
Tenzij... tenzij het een compressor KK is.... da's duidelijk beter.... maar niet 100% stil.
Maar dat heb jij niet... jou KK is een absorbtie systeem.... helaas...
Wel een voordeel is dat er bij jou vast een goede 12 volt bij de KK komt.
Geen verliezen in lange kabels en connectors die vanaf de autodynamo moeten komen.
In mijn vorige caravan had ik ondanks dikke kabels naar de KK maar net 11 volt over op de KK aansluiting... als de motor draaide!
Motor uit was het nog maar net 10,4 volt... veel te weinig voor een KK op 12 volt, die ontdooit.


Goed dat je de zekeringen hebt verkleind... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Walstroom, transformator en zonnepaneel aansluiten

Bericht door cessna182 » za 8 jun 2019 21:43

beste,

mag ik zo vrij zijn om je aan te raden de 12V verbinding tussen auto en caravan te onderbreken als je zonnepaneel constant ingeschakeld is. Ik ken het vermogen niet van je installatie, maar beter voorkomen dan genezen. Koelkast kan je op gas zetten.

kijk anders hier eens naar: viewtopic.php?f=111&t=33772

mvg.
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 137
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Walstroom, transformator en zonnepaneel aansluiten

Bericht door cahummel » za 8 jun 2019 22:35

RE.gif

Als de stekker uit de auto gehaald wordt en er is geen walstroom beschikbaar, dan wordt de 12 volts installatie gevoed door de laadregelaar (steca 3030), de omvormer (350va victron, hangt rechtstreeks aan de accu) staat standaard uit en zet ik aan als ik 230 nodig heb. De accu is een 130 ah victron deep cycle gel accu. Het paneel is een kyocera 135 wp.

Ik haal sowieso de stekker uit de auto als we stilstaan, de verlichting gaat dan op het zonnepaneel.

Het lijkt me dat er zo niks mis kan gaan toch?

Overigens heb je een erg mooie installatie, vrij veel geavanceerder dan die van mij! Alleen heeft die van mij tot nu toe rond de 400 euri gekost, dus het kan ook niet zo geavanceerd (kipje is al oud, en echt veel geld wilde ik er niet in steken).
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 137
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Walstroom, transformator en zonnepaneel aansluiten

Bericht door cahummel » za 8 jun 2019 22:48

RE.gif stom.gif

Ik snap het al, de problemen met de schaudt. Ik heb geen schaudt maar gewoon twee omgekeerd aangesloten wisselrelais die zorgen dat walstroom voor auto voor zonnepaneel gaat. De 230 volt gaat via een schakelautomaat met walstroom als prioriteit.

Het systeem is bij ons alleen om een paar dagen aan een stuk in Zweden te kunnen wildkamperen. Koelkast gaat dan op gas, en warm water komt uit een ketel :lol: .
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Walstroom, transformator en zonnepaneel aansluiten

Bericht door cessna182 » za 8 jun 2019 22:53

Beste cahummel,

je moet vermijden dat je laadregelaar de kans krijgt om zijn vol vermogen (30amp) via je stekker terug in je auto kan pompen. Je eigen laadregelaar van je auto kan hierdoor ontregeld worden en problemen veroorzaken. Het is maar een tip natuurlijk.

mvg
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 137
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Walstroom, transformator en zonnepaneel aansluiten

Bericht door cahummel » zo 9 jun 2019 13:53

RE.gif

Aah, op die manier. Dat is in mijn schakeling niet mogelijk, de twee wisselrelais zorgen er voor dat op het moment dat de auto 12 volt levert, de 12 volt vanuit de laadregelaar niet aangesloten is, en als de walstroom 12 volt levert zijn auto en laadregelaar niet aangesloten.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”