Massa probleem
Re: Massa probleem
Bij 12V en 21W heb je 1,75A ( I=P:U )
Dan is de weerstand idd rond de 6,85 Ohm ( R=U:I )
Dan is de weerstand idd rond de 6,85 Ohm ( R=U:I )
Porsche + Tabbert
Re: Massa probleem
Ik weet nu het zeker, er is geen probleem met de installatie.
Ik heb de auto er bij gezet en alles werkt naar behoren.
Zonder spanningsbron met 1 geopende kraan meet ik 4 ohm tussen pen 13 en 9 .
De koelkast moet een spanningsbron hebben, hetzij 230V, 12V of een batterijpakket wat in het voorfront van de koelkast kan worden geplaatst.
Heb ik 230 walstroom dan doet hij het alleen op 230 of gas.
Alleen 12 V uiteraard op 12V en gas.
Een batterijpakket, allen op gas.
Een batterijpakket zit er bij mij niet in.
@ Theo,
Ik heb die waardes nog een keer gemeten, maar ik kan er weinig anders van maken.
Bij sommige 1/10 meer of minder.
Frans
Massa probleem
RE.gif
Hoi Frans,
Ik ben blij dat alles bij je werkt, maar ik had al niets anders verwacht.
10% afwijking is acceptabel, we hebben het alleen over de gloeilampen gehad. Een 3e remlicht is vaak led en de contourverlichting links en rechts ook.
Maar je moet de lengte (heen en terug) van de bekabeling en de contacten erbij optellen.
Dat batterijpakket heb je alleen nodig wanneer je geen 230 volt of 12 volt omhanden heb !! Dus alleen op gas.
Ik heb voor de specialisten nog een mooie calculator gevonden.
Calculator Spanning (U), stroom (I), Weerstand (R) en vermogen (P).
Gr. Theo
Hoi Frans,
Ik ben blij dat alles bij je werkt, maar ik had al niets anders verwacht.
10% afwijking is acceptabel, we hebben het alleen over de gloeilampen gehad. Een 3e remlicht is vaak led en de contourverlichting links en rechts ook.
Maar je moet de lengte (heen en terug) van de bekabeling en de contacten erbij optellen.
Dat batterijpakket heb je alleen nodig wanneer je geen 230 volt of 12 volt omhanden heb !! Dus alleen op gas.
Ik heb voor de specialisten nog een mooie calculator gevonden.
Calculator Spanning (U), stroom (I), Weerstand (R) en vermogen (P).
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Massa probleem
Ik ben de boot ingegaan met voorbeeld van de linker tekening.
Als je zoekt op Jaegerstekker, krijg je van de 10 11 keer alleen de linker afbeelding te zien.
Totdat ik vanmiddag deze afbeelding tegen kwam. Toen had ik zelf eventjes kortsluiting.
Toch allemaal bedankt voor het proberen recht te trekken van mijn kronkel.
@Theo,
Jouw mailtje las vanavond pas. Mailtjes op dat adres komen binnen op mijn telefoon.
Die had vandaag een rust dag. Ik had hem in de caravan laten liggen.
Anders had ik je voor de ontdekking van mijn fout beslist gebeld.
Frans
Massa probleem
Hoi Frans,
Iedereen maakt wel eens een foutje, zelf ik maak ook weleens een foutje hoor.
En als we dat kunnen corrigeren is niets aan de hand. Het beter te laat als nooit !!
Gr. Theo
Iedereen maakt wel eens een foutje, zelf ik maak ook weleens een foutje hoor.
En als we dat kunnen corrigeren is niets aan de hand. Het beter te laat als nooit !!
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Massa probleem
Ze hebben mij wel eens verteld dat de weerstand van een gloeilamp niet nauwkeurig te meten is aangezien die zou veranderen door de warmte als die aan gaat
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Massa probleem
RE.gif
Klopt, maar geen afwijkingen van meer dan 50%.
Laat het in de praktijk eens 2% zijn dan is dat al veel
Frans
Klopt, maar geen afwijkingen van meer dan 50%.
Laat het in de praktijk eens 2% zijn dan is dat al veel
Frans
Massa probleem
Wat ze jouw verteld hebben klopt als een bus, zeker als een gloeilamp warm wordt, veranderd de weerstand.p_vingerhoets schreef: ↑do 16 mei 2019 08:49Ze hebben mij wel eens verteld dat de weerstand van een gloeilamp niet nauwkeurig te meten is aangezien die zou veranderen door de warmte als die aan gaat
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Massa probleem
Sorry Frans,
Een gloeilamp zal echt geen 50 % van de weerstand afwijken. 5 tot 10% maximaal.
Wanneer jij dat wel heb gemeten, dan is mijn menig dat meting niet juist is geweest.
Als 2 dezelfde lampjes parallel heb, is de weerstand al de helft als dat van 1 lampje.
Ik zeg altijd: "Als je een hele rits weerstanden parallel heb van welke waarden dan ook, dan is de vervangende weerstand altijd kleiner als de laagste weerstand".
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Massa probleem
RE.gif
Het was een reactie op de meting van warme of koude lamp van p_vingerhoets.
Frans
Het was een reactie op de meting van warme of koude lamp van p_vingerhoets.
Frans
Massa probleem
RE.gif
Dit wordt een dikke SORRY, dan heb ik je verkeerd begrepen.
Gr. Theo
Dit wordt een dikke SORRY, dan heb ik je verkeerd begrepen.
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Massa probleem
Het parrallele verhaal is hier misschien wel een isue aangezien er in de verlichtin 5 w en led of laag wattage lampjes gebruikt worden voor de zijverlichting parallel aangesloten dit zou dan lage waarden in de verlichting kunnen geven lijkt me de weerstand van een led in doorlaat richting is maar beperkt
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007