Massa probleem

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Massa probleem

Bericht door Wally » ma 13 mei 2019 13:03

Hallo allemaal.

Als ik met een ohmmeter pen 3 verbindt met pen 2-3-4-8-9-10-11, heb ik verbinding.
Met pen 5-6-7-12 en 13 geen verbinding.
Ik zou dan op met 5-6 en 7 ook verbinding moeten hebben, ik meet dan toch door richtingaanwijzer links/recht en remverlichting?
Alle verlichting werkt naar behoren.

Verbind ik pen 13 met de anderen dan heb ik met geen van die pennen verbinding.
Kan het zijn dat met pen 3 voor alles als massa heeft gebruikt?
het betreft een TEC 470 van 2013 met een Jaegerstekker.

Frans

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Massa probleem

Bericht door Chris » ma 13 mei 2019 14:43

Hoi Wally...

Je noemt een circuit met bv een lamp erin een verbinding.
Dat is verwarrend, er zit een verbruiker in dat circuit nl.
Zoals je nu uitlegt is het nog even apekool voor mij....ik zal een stekker schema uitprinten en dan weer kijken.
Maaaarrr..
Alles werkt....wat is dan de bedoeling?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Wat voor Massa probleem

Bericht door thmeyer » ma 13 mei 2019 15:03

@Frans,
Het is leuk om iets te meten, zoals ik lees, meet jij ohms.

Maar wil wat wil je precies meten ? Meten is leuk, maar je moet wel weten wat je meet.

Ik ga een poging wagen om je, om je enigszins te helpen.

Aansluiting 3 van de Jaeger is de aarde van de caravan-verlichting, dus 1 t/m 8. Afhankelijk van de verlichting een andere ohmse waarden.

1 –- 3 = Knipperlicht links 21 watt
2 –- 3 = Mistlicht achter 21 watt
4 –- 3 = Knipperlicht rechts 21 watt
5 –- 3 = Achter - , contour, breedte – en kentekenlicht links ?? watt
6 –- 3 = Remlichten 2x 21 watt
7 –- 3 = Achter - , contour, breedte – en kentekenlicht rechts ?? watt
8 –- 3 = Achteruitrijlichting 21 watt per lamp
9 –- 13 Voeding (constante spanning) gaat naar de verlichting en de waterpomp) ?? watt
10 –- 11 Voeding (geschakelde spanning via het contactslot auto) bij ingeschakelde koelkast is de weerstaand ± 1,2 Ω (standaard uitvoering)
12 = Reserve (is waarschijnlijk niet aangesloten)

21 watt lampje = 6,9 ohm (Ω)

Opmerking: wattage van de lampen is van een caravan uitgevoerd met gloeilampen en niet met ledlampen.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Massa probleem

Bericht door Wally » ma 13 mei 2019 16:53

@Chris

5-6-en 7 konden dan nog wel eens Leds zijn, moet ik nog controleren.
Dan gaat mijn verhaal daar niet op, om ohms meten.

Wat betreft de meting betreft, meet ik met een ohmmeter.
Als op de stekker van de caravan pen 3 (massa) met bv pen 2 meet dan meet ik toch bij een gesloten circuit een weerstand van de gebruiker?
En niet zoals bij pen 5-6 en 7 de weerstand oneindig is. tenzij natuurlijk leds.
Maar ik heb ook een gesloten circuit met pen 9 en 10.

@thmeyer

Met pen 13 (massa) met ik op alle pennen oneindig, dus geen gesloten circuit.
En dat vind ik vreemd. Ik zou toch minstens met pen 9 enof 10 een gesloten circuit moeten hebben?

Frans

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Massa probleem

Bericht door thmeyer » ma 13 mei 2019 18:21

RE.gif
Als je op tussen Pen 13 en 9 niets meet, dan kunnen er 3 dingen zijn.

Pen 13 en pen 9 is voor de caravan verlichting en de waterpomp.

1. Er is niets aan de caravanzijde op deze aansluiting iets aangesloten.
2. De verlichting of de waterpomp in de caravan is niet ingeschakeld.
3. Of je meet niet goed.

Pen 9 is hetzelfde als hierboven: Die is voor de caravanlicht en de waterpomp en nergens anders voor.

Tussen Pen 10 en 11 is aansluiting van de caravankoelkast en dat meet je pas als deze ook op 12 volt geschakeld is. Opmerking: zonder spanning op de caravan te zetten, de schakelaar van 12 volt op het bedieningspaneel inschakelen.

Zie mijn eerdere lijst met pen meet combinatie.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Massa probleem

Bericht door Chris » ma 13 mei 2019 18:55

Maw..
Als de lampjes in de caravan uit, en de kraan gewoon dicht is, meet je ook niets tussen 9 en 13..
5,6 en 7... meet eens andersom... dus verwissel de meetpennen eens... dus niet van 6 naar 3, maar van 3 naar 6....
Zou met LED verlichting wel eens de truuk kunnen zijn.

Zo even snel weet ik niet waarom je tussen 9 en 10 een verbinding hebt.
Is die echt 0 ohm??? of meet je "iets" ..
Waar ik n.l. aan begin te denken is dat de geschakelde en de constante plus aan elkaar geknoopt is.
Dat zou ook een reden kunnen zijn dat je van 13 alleen maar een open circuit meet.
De koelkast zou dan aan de permanente geknoopt zijn...
Let wel... alles is suggestie wat ik hier filosofeer hoor...
Ik zou zelf moeten meten om e.e.a. te weten...

Weet je... Meten is weten, tenzij je niet weet wat je meet, want dan is alleen de tijd versleten.
Gevleugelde uitspraak van een oud collega... die volgens mij geboren was met een multimeter in zijn handen. awhoea.gif

Laatste vraag..
Welk soort Ohmmeter heb je... een digitale of eentje met een wijzer... ???
Zal wel de eerste versie zijn, maar toch..
Je moet dan wel meten op de allerlaagste stand, tenzij je een automaat hebt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Massa probleem

Bericht door Wally » ma 13 mei 2019 20:10

Met pen 13 (massa) krijgen ik met geen andere pen een verbinding, kan dus bijna niet anders zijn dan dat deze niet aangesloten is.

Met pen 3 (massa) heb ik verbinding met alle pennen, met uitzondering van pen 12. Dit kan kloppen zit meestal niet aangesloten.
Geen verbinding met pen 13, ook logisch als deze niet aangesloten is.

Blijft vreemd geen verbinding tussen pen 3 met de pennen 5-6 en 7. scratch.gif.

In ieder geval zijn rem- en achterlicht geen leds.

Rechtsachter los gehad. Dubbele lamp voor rem- en achterlicht heel.

Gemeten op de stekker van de lamp rechts, zonder lamp.
wit met rood, verbinding scratch.gif
wit met bruin, verbinding scratch.gif

Voor de duidelijkheid met verbinding bedoel ik een gesloten circuit.
Frans

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Massa probleem

Bericht door thmeyer » ma 13 mei 2019 23:02

RE.gif
Beste Frans,

Als wij (techneuten) weerstand gaan meten, hebben we het niet over een gesloten circuit.
Dan hebben we het over de weerstand tussen 2 of meerdere punten in ohms (Ω)
Dus mijn vraag is: Wat meet je dan precies tussen pen 1 en pen 3, pen 2 en pen 3 en tussen pen 4 en pen 3 in ohm (Ω)

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Massa probleem

Bericht door Wally » ma 13 mei 2019 23:36

RE.gif
Theo,

ik omschrijf het misschien niet technisch.
Maar wat ik aan wil geven is dat als ik met een ohm meter de uiteinden van een stuk draad met de 2 pennen van de meter verbind,
de meter 0 Ohm zal aangeven. Middels de meter heb ik toch een gesloten circuit?
Knip ik de draad door dan is dat circuit onderbroken en zal de meter oneindig aangeven.
Wat de waardes zijn van de pennen waarmee ik verbinding maak vind ik niet belangrijk of dat nu 1 of 2 ohm is, dat wordt bepaald door de verbruiker die in dat circuit zit.

Waar ik achter probeer te komen waarom een meting tussen pen 3 met de pennen 5-6 of 7 oneindig is.

Dat is een verbinding tussen de achter- links en recht en de remlichten.
De losse lamp van het rechter remlicht gaf een waarde aan van 6 a 7 ohm.
Deze weerstand moet ik toch ook meten tussen pen 3 en 5?

Frans

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Massa probleem

Bericht door Chris » di 14 mei 2019 07:54

RE.gif
Ja..logischer wijs zou je tussen 3 en 5 de lampweerstand moeten meten.
At the same moment schrijf je dat de verlichting WEL werkt.
Dan komen de "diepere" vragen vanzelf natuurlijk...we blijven techneut.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Massa probleem

Bericht door Ab » di 14 mei 2019 08:58

Dat je op pen 13 niks meet, zal betekenen dat de koelkast op 230 volt of gas staat. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Massa probleem

Bericht door Wally » di 14 mei 2019 10:56

Chris schreef:
di 14 mei 2019 07:54
RE.gif
Ja..logischer wijs zou je tussen 3 en 5 de lampweerstand moeten meten.
At the same moment schrijf je dat de verlichting WEL werkt.
Dan komen de "diepere" vragen vanzelf natuurlijk...we blijven techneut.. mrgreen.gif
Nog vreemder is dat ik aan de losse stekker van de lamp rechts, zowel achter- als remlicht wel weerstand meet.
Dus op draad wit(massa) met de draad rood of bruin.


D
Ab schreef:
di 14 mei 2019 08:58
Dat je op pen 13 niks meet, zal betekenen dat de koelkast op 230 volt of gas staat. knipoog.gif
Maar met massa pen 3 en pen 9 en 10 meet ik wel weerstand scratch.gif
Zou dus betekenen dat alles als massa pen 3 heeft.

Voor werking op 12 volt moet hij aangesloten zijn op 12V
Voor werking op gas moet of 230V of 12V aanwezig zijn.
Zonder 230 of 12V moet er een batterijpakket geplaatst worden, om op gas te kunnen draaien.
Het betreft een Thetfort koelkast.

Ben bezig om de stekker los uit elkaar te halen, maar dat lukt nog niet.
Dan weet ik tenminste zeker of pen 13 is aangesloten.

Frans

Citrorob

Re: Massa probleem

Bericht door Citrorob » di 14 mei 2019 13:22

Wat meet je tussen 3-13 en 3-11?

Als dat 0 Ohm is dan hebben ze de massa's gekoppeld.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Massa probleem

Bericht door Wally » di 14 mei 2019 13:35

Citrorob schreef:
di 14 mei 2019 13:22
Wat meet je tussen 3-13 en 3-11?

Als dat 0 Ohm is dan hebben ze de massa's gekoppeld.
Die is ook oneindig.

DAt moet ook wel, anders had ik met pen 13 ook weerstand moeten meten met de andere pennen.
Frans

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Massa probleem

Bericht door Jan van Vijven » di 14 mei 2019 14:19

Waarom ben je eigenlijk gaan meten? Je schrijft in een eerder bericht dat alles naar behoren werkt, dus....??? Of heb ik iets gemist?
Wellicht even uitleggen wat je wilt, dan zou het kunnen zijn dat er iets gerichter hulp geboden wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Massa probleem

Bericht door thmeyer » di 14 mei 2019 15:07

Beste Frans,

Ik heb jouw gevraagd om op 3 punten te meten en nog geen antwoord gekregen. Op deze manier zijn we vliegen aan het vangen, die er niet zijn.
Zelf heb je aangegeven dat goed was, maar ik wil weten hoeveel ohm (Ω) jij gemeten heb. De kreet kortsluiting en oneindig dat snap ik, "Maar ik meet iets", dat zegt mijn niets en dan zeg ik nogmaals hoeveel ohm (Ω)

Tussen pen 3 en 5 moet je weerstand meten, want dat is de linkerkant-verlichting van de caravan,dus Achter - , contour, breedte – en kentekenlicht links en dat zijn een heleboel lampjes met ledjes parallel en daar weet ik de weerstand niet van !!
Tussen pen 3 en 7 hetzelfde verhaal alleen voor rechts. Ieder in beide gevallen een hele lage weerstand !!
Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op di 14 mei 2019 15:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Citrorob

Re: Massa probleem

Bericht door Citrorob » di 14 mei 2019 15:07

Wally schreef:
di 14 mei 2019 13:35
Citrorob schreef:
di 14 mei 2019 13:22
Wat meet je tussen 3-13 en 3-11?

Als dat 0 Ohm is dan hebben ze de massa's gekoppeld.
Die is ook oneindig.

DAt moet ook wel, anders had ik met pen 13 ook weerstand moeten meten met de andere pennen.
Frans
Je hebt gelijk, dat bedoelde ik ook. whistle.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Massa probleem

Bericht door Chris » di 14 mei 2019 15:11

Tja....wie meet.....weet.... scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Massa probleem

Bericht door Chris » di 14 mei 2019 15:12

Nog zo'n mooie uitspraak hier...
Waar rook is was de weerstand het laagst... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Massa probleem

Bericht door thmeyer » di 14 mei 2019 15:35

RE.gif
Dat vind ik een goeie !! Maar dan is het te laat.

Maar ik heb toch nog ook een mooie gevonden.

Dit spreekwoord bevat `meten is weten`, gissen is missen. (=je kunt beter afmetingen meten dan schatten.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Massa probleem

Bericht door Chris » di 14 mei 2019 15:38

RE.gif
Ach Theo....dat is die collega op het lijf geschreven...we hebben 110VDC bij 800 ampere beschikbaar...kan je heel goed rook mee maken awhoea.gif
Je leest het goed..DC
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Massa probleem

Bericht door Wally » di 14 mei 2019 16:05

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: stom.gif stom.gif

Ik ben uitgegaan van de volgorde van de stekkerdoos op de auto. Nog maar een keer: stom.gif
Volgorde is dus precies andersom.

Meet nu met pen 3 naar pen:
1 1,9 ohm
2 1,4 "
4 1,5 "
5 1,8 "
6 1,2 "
7 2,1 "
8 1,4 "
en pen 9 tm 13 oneindig.

Van pen 13 naar alle andere pennen oneindig.

Frans

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Massa probleem

Bericht door Chris » di 14 mei 2019 16:37

RE.gif

Precies Ab..

Pen 10.... dan moet je wel de koelkast op 12 volt instellen... anders is het idd oneindig...
En pen 10 meet dan naar pen 11, da's de massa voor 10 ( officieel)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Massa probleem

Bericht door thmeyer » di 14 mei 2019 17:26

@Frans

Al die ohmse waarden van jouw kloppen niet

We doen het in stappen.

De eerste zijn enkele gloeilampen van 21 watt met een weerstand van ± 6,9 Ω.

Pen 1 en pen 3 = richtingaanwijzer link is 1 enkele gloeilamp van 21 watt heeft een weerstaand van ± 6,9 Ω
Pen 2 en pen 3 = mistachterlamp is ook 21 watt en daar is weerstand ook ± 6,9 Ω
Pen 4 en pen 3 = richtingaanwijzer rechts is 21 watt heeft een weerstand ± 6,9 Ω
Pen 6 en pen 3 = Remlicht (daar heb je 2 van + waarschijnlijk een 3e remlicht (led) dan wordt het al moeilijk
Dat zijn 2 gloeilampen van 21 watt is 6,9 : 2 = 3,45 Ω + die 3e remlicht (led) Ik schat minder dan 3 Ω.

Nou is mijn vraag: Begrijp jij nou het bovenstaande lijstje ?

Vanaf hier zit er een schakelaar(S) tussen.

En van pen 10 naar de schakelaar van de koelkast en terug naar pen 11 (massa), dus wat Chris zegt: als de schakelaar 12 volt van de koelkast niet ingeschakeld is meet je oneindig. Moet ± 1,2 ohm (Ω) zijn.
En dat geldt ook pen 9 (daar zit als het goed is ook een schakelaar(s) tussen) dan pas de verlichting cq waterpomp naar pen 13 (massa) Hier is de weerstand afhankelijk van de lampen die ingeschakeld zin. Ieder lamp van 10 watt is ongeveer 3,5 ohm (Ω)

Theo
Bijlagen
Aansluitoverzicht 13-polig systeem Jaeger.JPG
Laatst gewijzigd door thmeyer op di 14 mei 2019 17:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Massa probleem

Bericht door Ab » di 14 mei 2019 17:43

Frans..oneindig of niks meten zijn 2 verschillende dingen.
Ik denk dat je helemaal geen probleem hebt .
Als je tussen 9 en 13 niks meet, en de binnenverlichting of kraan staat niet aan, meet je niks. Er is dan ook niks om te meten.
Als je tussen 10 en 11 meet, en je koelkast staat niet aan op 12 volt meet je ook niks.
Als dat zo blijft met ingeschakelde koelkast, meet dan eens tussen 9 en 10.
Sommige caravans gebruiken 9 ook voor de koelkast.
Fendt o.a. TEC weet ik niet zeker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”