Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door thmeyer » ma 6 mei 2019 13:11


@André

Volgens de afdruk die ik in AMP-schuif zie, is de onderstaande kabelschoentang (zie bijlage 1) gebruikt.
En niet de officiële AMP-tang (bijlage 2) die de kern en de isolatie + (PIDG) klemt.

Theo
Bijlagen
Bijlage 1 Kabelschoentang.JPG
Bijlage 1 Kabelschoentang.JPG (18.21 KiB) 1089 keer bekeken
bijlage 2 AMP-perstang.JPG
bijlage 2 AMP-perstang.JPG (22.3 KiB) 1089 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door janoniem » ma 6 mei 2019 13:33

@scooterandre en thmeyer thumbup.gif
Bedankt voor dit grondige sporenonderzoek.
Het gaat al 17 jaar goed, ik heb geen zwak voor stroom meer.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door scooterandre » ma 6 mei 2019 15:42

RE.gif
Graag gedaan. Op mijn werk word ik betaald om zo pietluttig te zijn. knipoog.gif
Het linkerschuifje van de +12V ...gang kan nog iets verder opgeschoven worden.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
HobbyCon
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 21:15
Locatie: Wessem

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door HobbyCon » di 7 mei 2019 21:59

Heren ik wil toch nog graag een beroep doen op jullie intelligentie...

Zojuist bezig geweest met nieuwe bekabeling en alles netjes aansluiten met kabelschoentjes en zo.
Sluit ik het keukenlampje aan, pats, zekering door. Hou ik er een 9V batterij aan dan brand die gewoon (zwak uiteraard maar duidelijk zichtbaar). Als die echt kortsluiting zou hebben zou die het op de batterij ook niet doen lijkt me (en de batterij zou warm worden, wat niet het geval is).

Sluit ik het WC lampje aan, werkt prima, brand zelfs wat fel voor mijn gevoel, dus effe voltages meten op de uitgang van de adapter:
Onbelast = 17,4 V
Met WC lamje aan = 10,5 V
WC lampje weer uit = 19,2 V

Schiet mij maar lek, dat is toch niet normaal? Dat een adapter onbelast wat meer geeft is dacht ik niet ongebruikelijk, maar dit kan ik niet rijmen.
Morgen weer verder, zal dan nog eens een zekering wagen aan het keukenlampje...
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door Chris » di 7 mei 2019 22:06

scooterandre schreef:
ma 6 mei 2019 15:42
RE.gif
Graag gedaan. Op mijn werk word ik betaald om zo pietluttig te zijn. knipoog.gif
Het linkerschuifje van de +12V ...gang kan nog iets verder opgeschoven worden.
Wij hebben nog wel een baantje dan voor je hoor...
Alleen maar zeurderige pietlutten hebben bij ons een "stempeltje".
( luchtvaartgemachtigde )
t'Is nooit goed of het deugd niet bij ons... moedeloos worden ze ervan... mrgreen.gif

Maar.... ik heb al de nodige omvormers in caravans gezien en helaas zie je dan wel dat het massawerk is..
Weinig aandacht voor netjes werken.... zo snel mogelijk dat ding erin...
jammer maar helaas...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door thmeyer » wo 8 mei 2019 11:06

HobbyCon schreef:
di 7 mei 2019 21:59

Sluit ik het WC lampje aan, werkt prima, brand zelfs wat fel voor mijn gevoel, dus effe voltages meten op de uitgang van de adapter:
Onbelast = 17,4 V
Met WC lampje aan = 10,5 V
WC lampje weer uit = 19,2 V
Met dit soort spanning-verschillen is deze "HABA" voeding totaal niet gestabiliseerd.
Een voeding van “Ali” is vaak nog beter en voor minder geld.

Opmerking: Is nooit anders geweest bij dit soort voedingen, alleen nu heeft iemand dit tot zijn eigen verbazing gemeten !!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
HobbyCon
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 21:15
Locatie: Wessem

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door HobbyCon » wo 8 mei 2019 12:03

thmeyer schreef:
wo 8 mei 2019 11:06
Met dit soort spanning-verschillen is deze "HABA" voeding totaal niet gestabiliseerd.
Een voeding van “Ali” is vaak nog beter en voor minder geld.
Ik neem aan dat Haba dus niet zo'n goeie is? Wat is volgens jouw (en anderen) een goede vergelijkbare omvormer?
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door Chris » wo 8 mei 2019 13:00

Google maar eens op LED voeding. 12 volt 25 ampère.
Bij Ali ong. 25 euro, in Nederland wat duurder maar heel snel in huis.
A. S. zaterdag ga ik er ook weer eentje inbouwen bij een forum lid..
Die LED voedingen zijn werkelijk super stabiel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door thmeyer » wo 8 mei 2019 14:35


@HobbyCon

De HABA omvormer is eigenlijk nog een ouderwetse voeding met een trafo met een bruggelijkrichter en een relais, omdat deze omvormer kan omschakelen van de constante stroomdraad van de auto naar de 12 volt van 230 volt trafo van de omvormer naar de verbruiker.

Opzicht niets mis mee, Als je alleen gloeilampen van 12 volt en de waterpomp aansluit zal dat echt wel werken.
Ga je hogere eisen aan je 12 volt installatie stellen, dan is een geschakelde stabiliseerde 12 volt voeding een optie.
De vraag is dan; Wat wil je er mee doen.

Voorbeeld: Alle gloeilampen vervangen door ledlampen, want dan heb je al aan een lichtere voeding al voldoende.

Nou heb ik nog een vraag: is het vermogen van de HABA omvormer (75 watt) nu voldoende ?
En zijn nog ander 12 volt apparaten (dingen) die hun spanning nog ergens anders vandaan halen ?

Zelf heb ik in mijn caravan een gestabiliseerde voeding af fabriek van 20 A en dat was voor mij ruim voldoende.
Hier werkt standaard ook mijn entertainment TV, radio en WIFI–netwerk en verlichting op.

Nadat ik alle halogeenlampjes vervangen heb door ledlampjes is die 20 A een beetje overkill, maar teveel is altijd nog mooi meegenomen.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
HobbyCon
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 21:15
Locatie: Wessem

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door HobbyCon » wo 8 mei 2019 15:25

Chris schreef:
wo 8 mei 2019 13:00
Google maar eens op LED voeding. 12 volt 25 ampère.
Bij Ali ong. 25 euro, in Nederland wat duurder maar heel snel in huis.
A. S. zaterdag ga ik er ook weer eentje inbouwen bij een forum lid..
Die LED voedingen zijn werkelijk super stabiel.
Hallo Chris,
Dat lijkt een goede optie, maar hoe doe je dat mbt omschakelautomaat?
Je kunt er voor kiezen om de lampen en kraantjes NIET via de auto-accu te laten werken natuurlijk, maar ik wilde eigenlijk eindelijk de boel eens correct aansluiten ;-)
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010

Gebruikersavatar
HobbyCon
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 21:15
Locatie: Wessem

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door HobbyCon » wo 8 mei 2019 15:50

thmeyer schreef:
wo 8 mei 2019 14:35

...
Opzicht niets mis mee, Als je alleen gloeilampen van 12 volt en de waterpomp aansluit zal dat echt wel werken.
Ga je hogere eisen aan je 12 volt installatie stellen, dan is een geschakelde stabiliseerde 12 volt voeding een optie.
De vraag is dan; Wat wil je er mee doen.
Veel meer dan dat zal het inderdaad niet worden. Een paar lampjes, de kraantjes. Alles wat ik er later nog bij verzin hoeft onderweg niet gebruikt te kunnen worden. Ik heb geen modern systeem met on-board accu en zo. Maar het is wel prettig als je onderweg een keer naar de WC kunt zonder in het donker te zitten en de boel in de pot te laten liggen awhoea.gif Ik kan me voorstellen dat er ooit een TVtje bij komt, maar dat kan gerust op de 230V
thmeyer schreef:
wo 8 mei 2019 14:35

...
Nou heb ik nog een vraag: is het vermogen van de HABA omvormer (75 watt) nu voldoende ?
En zijn nog ander 12 volt apparaten (dingen) die hun spanning nog ergens anders vandaan halen ?
Ja, het vermogen is ruim voldoende. De koelkast hangt niet in dat circuit maar aan de geschakelde stroom van de auto (en die heb ik sowieso nooit aan staan omdat ik veel te bang ben met een lege accu te komen staan) en direct aan de 230V. Een lichtere omvormer zou dus ook al prima kunnen, maar dat die omschakelt van auto naar 230V plug is natuurlijk wel handig.
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door Chris » wo 8 mei 2019 20:35

@ Hobbycon.

De moderne aansluiting is als volgt.
CEE ( dus 230 Volt) heeft altijd voorkeur.
Die 230 volt wordt mbv een omvormer ( zo'n LED voeding b.v.) naar 12 volt gebracht.
( En nou maakt het niks uit of dat alleen maar 12 volt DC is voor een caravan, is wel handig als je de plus en min bij de pompjes maar niet omkeert...dan draaien ze verkeerd om en pompen niet))

Als er geen 230 volt, en dus geen 12 volt uit de omvormer aanwezig is moet e.e.a. op de Permanente spanning welke van de auto afkomt kunnen werken. ( pen 9 van een Jaeger connector)
De Koelkast is niet op de permanente, maar op de geschakelde 12 volt uit de auto aangesloten. ( pen 10 van de Jaeger)

Dat omschakelen is simpel te realiseren met een relais met wisselkontakt... zo'n "autorelais" is prima hiervoor.
De spoel van dat relais moet op de omvormer ( LED voeding) worden aangesloten.
En de kontakten zo dat de spanning uit de omvormer op het systeem in de caravan staat als er 230 volt aanwezig is.
Valt het relais af dan moet de spanning van de auto gebruikt kunnen worden.
( Dus het P kontakt van het relais zit aan de caravan installatie, NO aan de omvormer en NC aan de draad welke van de permanente 12 volt auto afkomt.)
En alle massa's of minnen....pen 11 en 13 dus.... die kunnen aan elkaar geknoopt worden... ook aan de massa ( of de min) van de LED voeding.
Neem voor die massa bedrading geen dunne draadjes, minimaal 2,5 mm2... of die zelfs dubbel..

Ik hoop dat je e.e.a. snapt... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HobbyCon
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 21:15
Locatie: Wessem

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door HobbyCon » wo 8 mei 2019 22:24

Hallo Chris, dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik snap het wel, maar doen is een tweede scratch.gif
Maar de info wordt vast nog wel vaker zijn waarde bewijzen hier in het forum thumbup.gif

Aangezien ik inderdaad enkel lampjes en pompjes aan sluit, heb ik de Haba omvormer maar gewoon laten zitten.
Door de manier waarop de vorige eigenaar (gelukkig kan ik dat zo zeggen mrgreen.gif ) de boel had aangesloten, werd het 12V circuit gevoed vanuit 2 bronnen tegelijk. Ik denk dat op deze wijze, bij spanning op de dissel de omvormer achterstevoren als een stroomverbruiker gaat werken... Ik heb 2 stuks 2 aderige draden vanuit het punt waar de disselkabel binnenkomt (onder het vaste bed) naar het keukenkastje getrokken (waar de omvormer zit, en ik er ook makkelijk bij kan als dat nodig is) en zo de 12V ingang van de omvormer aangesloten.

Ik ben er ook achter waarom mijn zekering knapte. Die hobbyist heeft ooit de koelkast aangesloten op het circuit waar ook de permanente spanning op zit. De caravan had van origine een 7-aderige disselkabel, die heb ik zelf vorig jaar al vervangen voor een 13-aderige, waarbij ik toen al de hele rij-verlichting opnieuw heb aangesloten. Die koelkast liep via 3 kroonsteentjes, 2 van die draai-kronen en 2 stukjes luidsprekerkabel op de permanente 12V. Dat kan ik pas zien na verwijdering van het buitenrooster achter de koelkast. Maar goed dat ik dat ding altijd uit heb gehad tijdens het rijden whistle.gif

Nu is alles zoals het hoort, de koelkast op de geschakelde 12V (maar ik denk nog steeds dat ik hem lekker uit laat!) met 2,5mm2 kabel, en de pompjes en lampjes op de permanente 12V met deugdelijke 1,5mm2 kabel. Net even aan de auto gehangen en dat lijkt allemaal goed te gaan. Tenminste: ik denk dat het zo prima is weenie.gif

Nog effe een paar passende lasdoosjes printen en klaar is Con :lol:
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door Chris » do 9 mei 2019 07:55

Tja joh...
Hobbyisten kunnen er soms iets heel moois van maken.... scratch.gif
Als het nu werkt zoals jij wilt....lekker zo laten.
Anders idd...nieuwbouw...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door nitro68 » za 11 mei 2019 14:18

HobbyCon schreef:
ma 6 mei 2019 09:12
Nou, ik ben gisteren begonnen om de boel correct aan te sluiten. Ik kom meer kroonsteentjes en dunne draadjes tegen dan mij lief is. Er ligt zelfs een luidsprekerkabeltje onder de koelkast waarvan ik de oorsprong niet kon thuisbrengen. Na gedeeltelijke demontage van de koelkast blijkt die bijgestoken te zijn op een 230V stopcontact. Het andere eind lag onder de koelkast met wat tape over de uiteindjes...

De vorige eigenaar had wel echt een hobby aan zijn Hobby...
Ik knip alles af en begin opnieuw!
Heel verstandig!! thumbup.gif
Veel branden beginnen met dergelijk gehobbie.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door Chris » za 11 mei 2019 15:48

Net voor een ander forumlid zijn omvormer "omgebouwd" naar een dikke LED voeding.
Gewoon wat spelen met kabeltjes.
Bij hem bromde de trafo dat het een lieve lust was... snurken maakt s'nachts minder lawaai denk ik.
Eerst draaide alleen het pompje op gelijkspanning, de verlichting gewoon op wisselspanning.
Nu werkt alles op gelijkspanning.... power zat in die LEDvoeding.
Zekeringen en omschakelautomaat zijn gewoon gebleven.... alleen de trafo vervallen.
.
Zo was het.jpg
Zo was het...
de brombeer.jpg
De brombeer.... ( verroest..)
zo wordt het.jpg
En zo wordt het...
De kabeltjes zijn nu allemaal aangesloten..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door iemand » za 11 mei 2019 17:24

simpel en goedkoop thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door thmeyer » za 11 mei 2019 17:33


@Chris,

Dat is netjes geworden en dat zal zeker ook een paar kilo schelen.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gary
Berichten: 7
Lid geworden op: di 30 jul 2019 14:38

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door Gary » wo 12 feb 2020 17:16

Hallo Iedereen,

Ik heb een Haba stroomomvormer gekocht samen met een Comet waterkraan en pomp.
Elektriciteit is niet mijn sterkte punt daarom vraag ik raad via deze weg.

Zowel bij de stroomomvormer als de waterpomp is er geen duidelijke info meegegeven betreft de aansluiting.
Hoe sluit ik deze onderdelen aan zonder dat de zekering van de stroomomvormer stuk gaat.
(binnenkomende stroom 220V)

zie foto.
IMG_8035 (002).jpg
IMG_8035 (002).jpg (96.27 KiB) 622 keer bekeken
alvast dank,

mvg,

Gary

Gebruikersavatar
HobbyCon
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 21:15
Locatie: Wessem

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door HobbyCon » wo 12 feb 2020 20:21

Je moet de kraan simpel gezegd als een schakelaar zien in je stroom kring.
De pomp sluit je met de bruine draad aan op de plus van de omvormer.
De kraan sluit je aan tussen de blauwe draad van de pomp en de min van de omvormer.
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?

Bericht door Micky » vr 14 feb 2020 11:24

dit is al beantwoord in een ander draadje, hier hoeft dus niet meer op geantwoord te worden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”