Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Ik heb een simpele omvormer die als 2 druppels water lijkt op deze:
https://www.haba.nl/Images/Product/big/4403253.jpg
Nu doet het zich voor dat de zekering altijd doorbrand als de caravan aan de auto hangt.
De elektrische installatie doet het prima op zowel 12V als 230V, alleen na elke rit is de zekering kapot.
(nee, ik hang hem niet al aan de auto als de 230V kabel er nog aan zit...)
Ik zie wel dat er een omschakelautomaat op zit, die is bij mijn caravan niet aangesloten. Maar dat zou toch niet nodig moeten zijn als hij niet tegelijk door 12V en 230V wordt gevoed? Ik kan ook nergens een aansluitschema vinden van dit ding. Als ik de omschakelautomaat wil aansluiten, moet dan de permanente 12V gewoon op de 12V in van de omvormer?
https://www.haba.nl/Images/Product/big/4403253.jpg
Nu doet het zich voor dat de zekering altijd doorbrand als de caravan aan de auto hangt.
De elektrische installatie doet het prima op zowel 12V als 230V, alleen na elke rit is de zekering kapot.
(nee, ik hang hem niet al aan de auto als de 230V kabel er nog aan zit...)
Ik zie wel dat er een omschakelautomaat op zit, die is bij mijn caravan niet aangesloten. Maar dat zou toch niet nodig moeten zijn als hij niet tegelijk door 12V en 230V wordt gevoed? Ik kan ook nergens een aansluitschema vinden van dit ding. Als ik de omschakelautomaat wil aansluiten, moet dan de permanente 12V gewoon op de 12V in van de omvormer?
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Het ding van de link is volgens mij alleen een simpele trafo....dus Wisselspanning!
Als je de auto 12 volt (gelijkspanning) daarop aansluit zal er een grote stroom gaan lopen want een trafo heeft maar een lage weerstand.
2 systemen gemixed..
Als je de auto 12 volt (gelijkspanning) daarop aansluit zal er een grote stroom gaan lopen want een trafo heeft maar een lage weerstand.
2 systemen gemixed..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Ik heb zelf maar even een foto geknipt:
Volgens het symbool gat het om gelijkspanning.
Er zit een 12V Uitgang op, waarop de pompjes en lampjes prima werken.
Er zit ook een 12V Ingang op, waarvan ik aan neem dat die van de omschakelautomaat is.
Bij deze link zie ik hetzelfde apparaat te koop staan:
https://www.teun.nl/nl/181865/haba-omvormer-90va-75w/
Er wordt bij vermeld dat hij voorzien is van een omschakelautomaat.
Vandaar mijn vragen. Ik kan nergens een handleiding vinden helaas.
Volgens het symbool gat het om gelijkspanning.
Er zit een 12V Uitgang op, waarop de pompjes en lampjes prima werken.
Er zit ook een 12V Ingang op, waarvan ik aan neem dat die van de omschakelautomaat is.
Bij deze link zie ik hetzelfde apparaat te koop staan:
https://www.teun.nl/nl/181865/haba-omvormer-90va-75w/
Er wordt bij vermeld dat hij voorzien is van een omschakelautomaat.
Vandaar mijn vragen. Ik kan nergens een handleiding vinden helaas.
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Hoi, HobbyCon,
Voordat we gaan gissen naar diverse oorzaken, welke zekering brandt telkens door? Die van de auto of die van de omvormer?
Mvg,
André
Voordat we gaan gissen naar diverse oorzaken, welke zekering brandt telkens door? Die van de auto of die van de omvormer?
Mvg,
André
Buien vallen niet.
Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
@Chris,
Bij de eerste link was bijna niet te zien wat het was: wissel- of gelijkspanning.
De tweede foto was het meteen duidelijk.
@scooterandre,
waarschijnlijk die van de omvormer, want die is 6,3 A en die van de auto is minimaal 15 A.
Werking van deze Haba omvormer is als volgt.
De omvormer levert inwendig 12 volt DC (75 watt) door de ingebouwde voeding.
Ingang (rechts) is de permanente 12 volt van de auto en de uitgang (links) 12 volt gaat naar de verbruikers (verlichting en waterpomp)
Als de stekker van deze omvormer is aangesloten op 230 volt, dan heeft omvormer de voorkeur voor 12 volt DC via de 230 volt. Is de omvormer niet op de 230 volt aansloten, dan wordt automatisch de permanente 12 volt van de auto doorgeschakeld naar de 12 volt DC uitgang (links), dus naar de gebruikers.
Opmerking: Let wel op met het aansluiten van de - en de + draden !! Staat duidelijk op de omvormer zelf.
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Zinvolle vraag ;-) Die van de omvormer.scooterandre schreef: ↑zo 28 apr 2019 18:55Voordat we gaan gissen naar diverse oorzaken, welke zekering brandt telkens door? Die van de auto of die van de omvormer?
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Oké, dan weet ik in elk geval hoe ik de permanente 12V van de auto hirop aan sluit. Thanks!thmeyer schreef: ↑zo 28 apr 2019 20:35
Werking van deze Haba omvormer is als volgt.
De omvormer levert inwendig 12 volt DC (75 watt) door de ingebouwde voeding.
Ingang (rechts) is de permanente 12 volt van de auto en de uitgang (links) 12 volt gaat naar de verbruikers (verlichting en waterpomp)
Als de stekker van deze omvormer is aangesloten op 230 volt, dan heeft omvormer de voorkeur voor 12 volt DC via de 230 volt. Is de omvormer niet op de 230 volt aansloten, dan wordt automatisch de permanente 12 volt van de auto doorgeschakeld naar de 12 volt DC uitgang (links), dus naar de gebruikers.
Maar dan blijft toch de vraag: is het NIET aansluiten van de 12V van de auto naar de 12V in van de omvormer inderdaad de oorzaak van het doorslaan van de zekering van de omvormer? Ik snap namelijk niet goed waarom die doorbrandt, ik sluit NOOIT tegelijk de 230V en 12V aan op de caravan (ik zou niet weten waarom, hooguit om de omschakelautomaat te testen )
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
De afbeelding die TS plaatst laat een omvormer zien waarbij géén 12V invoer is aangesloten.
Dus zónder 230V van een paal, maar mét de caravanstekker in de contactdoos van de auto, werkt in de caravan pompje en eventueel verlichting niet?
Waar ik aan denk is een sluiting in de bedrading van de permanente 12V, ergens vanaf stekker caravan tot ergens in de caravan.
Is de permanente voeding misschien rechtstreeks op een verbruiker (koelkast) aangesloten en maakt die sluiting?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
@Hobbycon,
Het is op afstand is altijd moeilijk om iemand bij dit soort problemen te helpen. "Bij mij is meten is weten !".
Ik neem aan dat je de permanente 12 volt van de auto gemeten heb en ook dat de draden op de + en de – (van de ingang omvormer) heb aangesloten.
Nou valt mij op, dat de draad op de foto naar de verbruikers (van de omvormer) een normale 2-aarderige draad is.
Op zich geen probleem, maar je weet nu niet wat de + en wat de – draad (uitgang omvormer) is.
Vandaar die opmerking in een eerdere bijdrage van mijn.
Daarom moet je controleren of de draad die op de – (min) zit, ook dat werkelijk de – draad is en of deze ook op de massa van de caravan zit.
Is het een zwevende + en -, dan kan er weinig gekke dingen gebeuren.
Maar is de + (plus) per ongeluk wel gekoppeld aan het chassis van de caravan, dan is de kans groot wanneer omvormer van de 230 volt los wordt gekoppeld, automatisch een kortsluiting creëer.
Reden daarvan is, dat de permanente – (min) ook ergens via, via aan de het chassis van de caravan zit.
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Helaas...ik zie nu wel dat het een DC apparaat is.
Mijn eerste ingeving klopt dus niet.
Maar wat het wel is..
Dat wordt meten en zoeken...door een elektro techneut vrees ik ook.
Mijn eerste ingeving klopt dus niet.
Maar wat het wel is..
Dat wordt meten en zoeken...door een elektro techneut vrees ik ook.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Nee, aan de 12V van de auto werken de pompjes en 12V lampen prima. Echter aan de laadpaal werkt e.e.a. óók prima. Punt is alleen dat telkens als ik gereden heb met de caravan (aan de auto dus...) het zekeringetje van de omvormer springt. Ik zou me nog kunnen voorstellen dat als je beide aansluit (auto én 230V) dat het dan niet lekker gaat vanwege de niet aangesloten omschakelaar). Maar waarom de zekering springt als ik een stuk gereden heb is mij niet duidelijk. Om te voorkomen dat de koelkast de boel overbelast heb ik die nooit aan staan op 12V, dus dat zal het niet zijn.
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Hmm, ik geloof dat ik dat en beetje kan snappen ;-)thmeyer schreef: ↑ma 29 apr 2019 19:45
... Daarom moet je controleren of de draad die op de – (min) zit, ook dat werkelijk de – draad is en of deze ook op de massa van de caravan zit.
Is het een zwevende + en -, dan kan er weinig gekke dingen gebeuren.
Maar is de + (plus) per ongeluk wel gekoppeld aan het chassis van de caravan, dan is de kans groot wanneer omvormer van de 230 volt los wordt gekoppeld, automatisch een kortsluiting creëer.
Reden daarvan is, dat de permanente – (min) ook ergens via, via aan de het chassis van de caravan zit.
Ik ga dat morgen controleren, thanks!
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Ah, ik begin het nu pas te snappen.
TS gebruikt die omschakelautomaat helemaal niet; hij schakelt "met de hand" om.
De constante 12V van de auto gaat rechtstreeks naar de 12V gebruikers in de caravan.
TS gebruikt die omschakelautomaat helemaal niet; hij schakelt "met de hand" om.
De constante 12V van de auto gaat rechtstreeks naar de 12V gebruikers in de caravan.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
scherp gezien Theo
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Net als Theo vermoed ik ook een ompoolfout.
Indien 230V aanwezig is zullen de meeste lampjes en pompjes ook bij ompoling gewoon hun werk blijven doen.
Hoe het omschakelgedeelte van de omvormer werkt, kan ik helaas niet zien.
-Indien dit met een relais werkt, zou er bij ontbreken van 230V, het 12Vout en de trafo/gelijkrichter gescheiden moeten zijn en daardoor ook geen problemen veroorzaken bij ompoling en spanning op 12Vout.
-Indien dit electronisch of simpel met een diode tussen 12Vin en 12Vout gebeurt dan zal, bij ompoling en spanning op 12Vout, de gelijkrichter van de omvormer in geleiding gaan en de zekering laten doorbranden.
Indien 230V aanwezig is zullen de meeste lampjes en pompjes ook bij ompoling gewoon hun werk blijven doen.
Hoe het omschakelgedeelte van de omvormer werkt, kan ik helaas niet zien.
-Indien dit met een relais werkt, zou er bij ontbreken van 230V, het 12Vout en de trafo/gelijkrichter gescheiden moeten zijn en daardoor ook geen problemen veroorzaken bij ompoling en spanning op 12Vout.
-Indien dit electronisch of simpel met een diode tussen 12Vin en 12Vout gebeurt dan zal, bij ompoling en spanning op 12Vout, de gelijkrichter van de omvormer in geleiding gaan en de zekering laten doorbranden.
Buien vallen niet.
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Uhm, ja dat klopt inderdaad...
Heeft de vorige eigenaar (en ik nu dus ook weer) de werking van de omvormer verkeerd begrepen? Ik geloof dat het begint te dagen...
Ik begin door jouw opmerking te vermoeden dat de 12Vin op de omvormer wordt doorgeschakeld naar de 12Vout MITS daar spanning op staat. Dus dat ook bij WEL aangesloten auto, de verbruikers hun stroom krijgen via 12Vout op de omvormer? Ik heb tezeer gedacht aan een adapter: de omvormer levert ALLEEN 12V als er géén spanning op de 12Vin staat...
maar kun je dit wel nog even bevestigen voordat ik alles los trek? Mijn brein is een beetje gedeformeerd door het klussen aan mijn 3d printer, met SSR's en zo. Het is sowieso een spaghetti achter de koelkast, dus ik ga die hele elektriek daar wegknippen... Welke draad zouden jullie aanbevelen voor 6A /12V? Want die kan volgens mij ook wel wat dikker dan die nu is.
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
2.5 mm2 is ruim voldoende voor 6 A.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Rechts de witte ronde huishoudkabel 2-aders blauw en bruin voor 12V in en uit. Ik zie nu dat blauw op de plus klem zit, vreemd, ik heb geleerd bruin is fase.
Links de zwarte ronde huishoudkabel met aarddraad voor 230V in en uit.
Ik schat dat de aders 1,5 zijn.
En wat je omschakelaar betreft, misschien heeft de vorige eigenaar bewust een bypass aangebracht omdat de omschakeling niet meer werkte.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Is inderdaad maar wat je hebt aangeleerd....
BLAUW = water ... dus de NUL of massa, is net andersom gedacht
BLAUW = water ... dus de NUL of massa, is net andersom gedacht
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Probeer deze kleuren combinatie aan te houden !!
Bij de 230 volt huisinstallatie en het 3-aderig snoer in caravan = bruin de fase, blauw de nul en de geel/groen de aarde. De zwarte draad is eventueel de schakeldraad.
Bij gelijkstroom is dit niet genormaliseerd, maar rood is vaak de + (plus) en de zwart is de – (min).
Maar ook blauw is vaak + (plus) en de bruin is dan de – (min).
Als die kleuren er niet zijn, dan is de licht gekleurde + (plus) en een donker gekleurde de – (min)
Bij gebruik van de zogenaamde “AMP” schuifjes en ogen de kleur Rood of Blauw. (let wel op de draaddiameter)
Opmerking:
Bij gebruik maken van de kleuren Rood + (plus) en Blauw - (min) zal het minder fout gaan en afwijkingen in de gebruikte kleur moet extra in de gaten gehouden worden.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
RE.gif
De kleur codering van AMP heeft alleen betrekking op de draaddoorsnede.
1 mm2 MOET in een rode AMP,
1,5 mm2 mag zowel in rood als in blauw,
2,5 mm2 MOET in een blauwe AMP,
6 mm2 MOET in een gele AMP.
Mvg,
André
De kleur codering van AMP heeft alleen betrekking op de draaddoorsnede.
1 mm2 MOET in een rode AMP,
1,5 mm2 mag zowel in rood als in blauw,
2,5 mm2 MOET in een blauwe AMP,
6 mm2 MOET in een gele AMP.
Mvg,
André
Buien vallen niet.
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
@Janoniem,
Op de foto kan ik zien, dat de AMP-tang verkeerd om is gebruikt tijdens het ‘crimpen‘.
Op mijn werk zou ik ze moeten afkeuren.
Op de foto kan ik zien, dat de AMP-tang verkeerd om is gebruikt tijdens het ‘crimpen‘.
Op mijn werk zou ik ze moeten afkeuren.
Buien vallen niet.
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
RE.gif
Dat valt me dan tegen van die Duitsers in Sassenberg.
Wat kunnen de consequenties zijn?
Dat valt me dan tegen van die Duitsers in Sassenberg.
Wat kunnen de consequenties zijn?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Nou, ik ben gisteren begonnen om de boel correct aan te sluiten. Ik kom meer kroonsteentjes en dunne draadjes tegen dan mij lief is. Er ligt zelfs een luidsprekerkabeltje onder de koelkast waarvan ik de oorsprong niet kon thuisbrengen. Na gedeeltelijke demontage van de koelkast blijkt die bijgestoken te zijn op een 230V stopcontact. Het andere eind lag onder de koelkast met wat tape over de uiteindjes...
De vorige eigenaar had wel echt een hobby aan zijn Hobby...
Ik knip alles af en begin opnieuw!
De vorige eigenaar had wel echt een hobby aan zijn Hobby...
Ik knip alles af en begin opnieuw!
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Omvormer 12V: Omschakelautomaat?
Indien de AMP-tang verkeerd om is gebruikt:
Bij dit soort AMP's (plastigrip) heb je alleen kans dat de crimp verbinding onvoldoende is.
Indien er bij de AMP's een metalen huls in de trekontlasting zou zitten (PIDG), kan de trekontlasting de draad ook nog doorknippen.
Ik neem aan dat je jouw caravan al een poosje zonder problemen gebruikt hebt, dus je hoeft het niet te verbeteren.
Mvg,
André
Buien vallen niet.