Wilk - kent iemand deze stekker?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Jurgeno
Berichten: 22
Lid geworden op: do 23 okt 2014 17:14

Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Jurgeno » ma 22 apr 2019 15:58

Hoi,

De verlichting van onze caravan functioneert niet goed. Het lijkt in de verbinding naar het laatste stuk snoer te gaan. We kunnen dit stuk snoer ‘afkoppelen’ van de caravan en willen graag een nieuwe bestellen. Kent toevallig iemand deze aansluiting?

Groeten,
Jurgen
Bijlagen
0851EE6A-DDC2-4565-97E1-386FAF1ED43E.jpeg
B6412389-FFD9-420A-942D-342AD932971F.jpeg
Wilk 471, getrokken door Kia Niro Hybrid ExecutiveLine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36182
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Chris » ma 22 apr 2019 16:09

Helaas... ik "ken" een hele hoop connectors, maar deze..geen idee.
Ik dacht in eerste instantie.... even snel... Aha, da's een Multicon West, maar bij de 2e keer kijken... o nee... helemaal niet.
Er lijkt dus iemand lekker aan de klus geweest te zijn en die heeft de boel veranderd.
Maar, direct een vraag..
Waarmee sluit je de caravan op de auto aan.... een Jaeger???
En zo ja... hoeveel polig is die dan??? 7 of 13 polig.
en...
wat zit er aan de auto???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ferdi

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Ferdi » ma 22 apr 2019 16:27

Die hadden wij ook op onze Tabbert, daar hoorde bij ons met een male aansluiting de kabel voor de jaeger aansluiting aan de andere zijde.
Hoe de connector precies heet weet ik ook niet. Maar ik denk dat een Tabbert/Wilk/Knaus dealer je daar wel mee kan helpen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Knaus440
Berichten: 3724
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Knaus440 » ma 22 apr 2019 16:31

Google is je beste vriend:
Google maar eens op 15 polige stekker caravan, en je krijgt aansluitschema 24 volt stekker. Het is een 24 volt stekker.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Jurgeno
Berichten: 22
Lid geworden op: do 23 okt 2014 17:14

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Jurgeno » ma 22 apr 2019 16:39

Dank voor de snelle antwoorden. Volgens een dealer vlakbij de camping is het origineel Wilk/Tabbert, maar aangezien hij geen dealer is van Wilk/Tabbert, heeft hij het snoer niet. Morgen eens verder op zoek.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wilk 471, getrokken door Kia Niro Hybrid ExecutiveLine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36182
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Chris » ma 22 apr 2019 17:00

Aha... weer wat geleerd...thanx
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door thmeyer » ma 22 apr 2019 17:08

@knaus440

Dit is geen 15 polige 24 volt ISO 12098 stekker, zoals je die via Google zou moeten vinden !!

Hij lijkt erop, maar is het niet.

Theo
Bijlagen
15 polige Stekker 24 volt ISO 12098.JPG
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36182
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Chris » ma 22 apr 2019 20:17

Ik vind het wel vreemd...
Nergens iets te vinden over deze connector.... zit al een tijdje het WWW af te struinen...maar zonder succes.
Wat ik ook nog niet kan rijmen is dat er over 24 volt gesproken wordt.
Een caravan is toch nooit in 24 volt uitgevoerd.... altijd 12 volt...
Weet iemand toch misschien meer hierover???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3724
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Knaus440 » ma 22 apr 2019 21:03

@theo, heh jammer, vond al dat ik zo snel de oplossing wist mrgreen.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Jurgeno
Berichten: 22
Lid geworden op: do 23 okt 2014 17:14

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Jurgeno » ma 22 apr 2019 21:11

Chris schreef:Ik vind het wel vreemd...
Nergens iets te vinden over deze connector.... zit al een tijdje het WWW af te struinen...maar zonder succes.
Wat ik ook nog niet kan rijmen is dat er over 24 volt gesproken wordt.
Een caravan is toch nooit in 24 volt uitgevoerd.... altijd 12 volt...
Weet iemand toch misschien meer hierover???
Dat is precies waar ik ook tegenaan loop. We kunnen er niets over vinden. Hopelijk de dealer wel Afbeelding.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wilk 471, getrokken door Kia Niro Hybrid ExecutiveLine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36182
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Chris » ma 22 apr 2019 21:17

RE.gif
Maar welke verlichtings problemen hebben jullie dan???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jurgeno
Berichten: 22
Lid geworden op: do 23 okt 2014 17:14

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Jurgeno » ma 22 apr 2019 21:25

De gewone verlichting brandt alleen links en de koelkast doet het niet. De rest van de verlichting werkt. Op de auto zit 13 polig. In de stekker die in de caravan gaat, staat 1 pin verder naar achteren. In 2016 hebben we die stekker met contactspray gedaan en de betreffende pin voorzichtig wat naar voren getrokken. Sindsdien heeft het 2,5 jaar gewerkt, nu weer hetzelfde probleem. Vandaar dat we de stekker verdenken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wilk 471, getrokken door Kia Niro Hybrid ExecutiveLine

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door thmeyer » ma 22 apr 2019 21:31


@Hoi Knaus44,

Iedereen probeert op dit "caravan-forum" een steentje bij te dragen en dan gaat er weleens iets mis en geloof maar dat gebeurt bij mijn ook.
Zelf durf ik te zeggen dat ik vrij gemakkelijk iets op internet kan vinden, maar ook nu heb ik het internet afgestruind en ook niets kunnen te vinden.
Ik denk dat men echt bij de caravandealer moet zijn, omdat er meerdere mensen die z’n connector op hun caravan hebben zitten.

En anders is het advies: overstappen op “Jaeger” - of de "Multicon-WeST " stekker.

Theo

Opmerking: Ik probeer bij dit soort stekkers mijzelf zo onpartijdig op te stellen.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36182
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Chris » ma 22 apr 2019 21:42

Jurgeno schreef:
ma 22 apr 2019 21:25
De gewone verlichting brandt alleen links en de koelkast doet het niet. De rest van de verlichting werkt. Op de auto zit 13 polig. In de stekker die in de caravan gaat, staat 1 pin verder naar achteren. In 2016 hebben we die stekker met contactspray gedaan en de betreffende pin voorzichtig wat naar voren getrokken. Sindsdien heeft het 2,5 jaar gewerkt, nu weer hetzelfde probleem. Vandaar dat we de stekker verdenken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Oei oei..
Als ik over Jeager 13 polige stekers lees die weggedrukte pinnen hebben en met contactspray behandeld zijn ... dan wordt ik argwanend.
Heel veel problemen in caravan connectors komen door roest/ corrosie vormen.
Weggedrukte pinnen kunnen nog meer ellende veroorzaken trouwens.... het is druk op die connector achterkant hoor... beetje draaien en de schroef kan zomaar sluiting maken....
Volledige vervanging van een 13 polige Jaeger is nou niet echt heel ingrijpend, maar wel heel vaak problemen oplossend.
Strip wel de draden opnieuw aan om op "Verse" koperen bedrading te kunnen monteren.
Noteer exact de kleuren en de bijbehorende nummering... en het is eigenlijk een fluitje van een cent..
Beetje knutselen, meer niet.
En... opletten dat de trekontlasting goed vast zit...

Daarnaast..
De Koelkast ( aangesloten op de auto en zonder walstroom) werkt meestal alleen als de automotor draait.
Dat is de norm tenminste.
Kan je leuk controleren als de caravan aan de auto hangt, de motor te starten, in de caravan de binnenverlichting aan, en dan met het 230 volt/12 volt knopje van de KK te spelen.
Op 12 volt aangeschakeld zal de binnenverlichting iets zwakker worden, lastig te zien soms, maar vaak een goede controle.
De KK trekt n.l. zoveel stroom dat er wat spanningsverliezen zullen optreden als de KK is ingeschakeld.
Bij stationair draaiende motor zie je dat dan wel.

Succes...
Laatst gewijzigd door Chris op ma 22 apr 2019 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door thmeyer » ma 22 apr 2019 21:45


@Hoi Jurgeno,

Ik zou als ik jouw was, proberen die pen terug te duwen en deze te fixeren. Deze stekker is op internet niet te vinden en mocht de dealer z’n stekker toch hebben, dan gaat dat geld kosten en dat kan altijd nog.
Of helemaal overstappen naar de "Jaeger" stekker, wat ik al adviseerde in mijn vorige bijdrage.

Gr. Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op ma 22 apr 2019 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36182
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Chris » ma 22 apr 2019 21:48

o... Hoooo

Bedoel je in die 15 polige steker??? is daar een pin in weggedrukt???
Ik dacht dat het over de normale Jaeger ging...??
Kwee nu nie... scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jurgeno
Berichten: 22
Lid geworden op: do 23 okt 2014 17:14

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Jurgeno » ma 22 apr 2019 21:58

Het gaat om de 15 polige. Als het de 13 polige was, was deze al vervangen. Daar zou ik niet aan rommelen, die zijn eenvoudig te vinden. We nemen eerst contact op met de dealer, als een nieuwe te koop is, is dat mooi. Anders wordt bij de komende Bovag beurt het zwikkie vervangen bij mijn eigen dealer.

En de koelkast en 12v binnenlampen hebben we inderdaad getest met draaiende motor. Contactspray wordt overigens ook geadviseerd door een dealer hier vlakbij de camping.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wilk 471, getrokken door Kia Niro Hybrid ExecutiveLine

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8015
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door VIP » ma 22 apr 2019 22:14

Dit is gewoon een bajonet stekker verbinding uit de vrachtwagenwereld.

Zie links hieronder.

Wellicht heeft de caravan ooit in de kermis/circuswereld meegereisd.....

https://www.lkw-teile24.de/Adapterkabel ... -03-m-lang (linker stekker).

https://www.hofmei.de/product/ASP13-1540-004 (de middelste zwarte stekker, moeilijk te zien (inzoomen) maar exact dezelfde vorm als die van TS).

Gewoon ombouwen naar wat je wilt hebben.
Laatst gewijzigd door VIP op ma 22 apr 2019 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Ferdi

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Ferdi » ma 22 apr 2019 22:18

Deze connector zit bij de koppeling op de dissel tussen de elektrakabel geplaatst en op het einde zit de bekende jaeger of multicon west stekker.
Die connector tussen de kabel heeft niet zoveel meerwaarde.
Het zou kunnen dienen om snel te kunnen wisselen van multicon naar jaeger of andersom met een extra kabelsetje of om makkelijker een stekker te kunnen wisselen kan je de kabel bij die connector losmaken en de kabel van ongeveer een meter op de werkbank bewerken.
Of je trekt een complete nieuwe kabel en laat dat connectortje ertussen vervallen wat ik denk de beste oplossing is en het goedkoopst. Of je verbind de aders allemaal door, wat storingsgevoeliger is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door janoniem » ma 22 apr 2019 22:47

Jurgeno schreef:
ma 22 apr 2019 21:25
.....In de stekker die in de caravan gaat, staat 1 pin verder naar achteren. In 2016 hebben we die stekker met contactspray gedaan en de betreffende pin voorzichtig wat naar voren getrokken. Sindsdien heeft het 2,5 jaar gewerkt, nu weer hetzelfde probleem.....
Dat zal de pen (geschakelde) voeding voor de koelkast wel zijn die immers niet werkt.
Een slecht contact misschien dat heeft gezorgd voor vonken en smelten van de pen borging.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Knaus440
Berichten: 3724
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Knaus440 » di 23 apr 2019 08:32

Kermis vervoer?
Ik was al even aan het zoeken waar ik deze stekker van kende. Inderdaad, een kennis kocht een caravan van een kermisexploitant.
Die had er wel een verloop stekker bij.
Persoonlijk zou ik de stekker vervangen of laten vervangen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Jurgeno
Berichten: 22
Lid geworden op: do 23 okt 2014 17:14

Re: Wilk - kent iemand deze stekker?

Bericht door Jurgeno » wo 24 apr 2019 15:10

Gisteren bij een Tabbert dealer geweest, op basis van het VIN kon het onderdeel nog worden gevonden en bij de fabriek worden besteld. Overigens is het een 11 polige aansluiting, vier ‘gaten’ zijn leeg. Deze kabel blijkt destijds door Knaus/Tabbert/Wilk origineel geleverd te zijn, al dan niet als optie. We gaan eens kijken wat een nieuwe stekker kost, en anders vanaf de aansluiting achter de dissel nieuwe kabel trekken, dan zijn we van het probleem af. Dank voor het meedenken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wilk 471, getrokken door Kia Niro Hybrid ExecutiveLine

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”