Wc pomp problemen.... nu plannen vervangen complete spanningsvoorziening caravan

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MrCain
Berichten: 148
Lid geworden op: za 15 sep 2018 15:26

Wc pomp problemen.... nu plannen vervangen complete spanningsvoorziening caravan

Bericht door MrCain » zo 21 apr 2019 21:39

Na wat doorspoel probleempjes eind vorig jaar de pomp van de Thetford wc vervangen. Op zich niet een al te moeilijk klusje dus zo gebeurd. Alles weer netjes gesoldeerd en terug gemonteerd maar de wc spoelde nog niet goed door... pomp deed het wel maar bromde en sputterde.... eerste gedachte was dat ik de + en - had omgedraaid maar dat was het niet... in de brom herkende ik 50Hz brom dus de mover accu aan het 12 volt circuit geknoopt en eureka!! Wctje spoelde weer als nieuw met een bijzonder stille pomp

230 weer terug op de omvormer en uitgaande spanning gemeten op Hz, en jawel: keiharde 50Hz op de 12 volt...
9A4D20B0-0699-468A-B85A-B0056B810508.jpeg
Lekker met nog 1 dag voor vakantie en omvormer naar de ......

Bij nadere inspectie waren de helft van de solderingen los van het gelijkricht diode blok dus het viel mee!
BB5B2765-6FF4-4E1D-B19F-4C5CDB075650.jpeg
Deze weer doorgesoldeerd en 50Hz was weg en pompjes draaide weer naar behoren!

Nu was ik een keer van plan om het elektrisch volledig aan te pakken maar gaat dat nu van de zomer maar eens doen, vertrouwen in de omvormer is nu toch wel een beetje weg zeg maar... moest ook al de fase aansluit strook vastschroeven omdat deze uit de behuizing brak....

Komende week maar eens een plannetje gaan uitdenken hoe het allemaal aan te pakken, je zou eens niets te doen hebben en je zelf gaan vervelen mrgreen.gif

Nou is het eerste plan om alles er uit te halen en nieuw (groepen)kastje op te hangen voor het 230VAC gedeelte en dmv een 12VDC voeding en losse steekzekeringen kastje het 12 volt gedeelte van spanning te voorzien. Dit wil ik in de bank bij de accu bouwen en niet meer achter de kachel ivm de warmte.

Oude situatie:
FCD11D27-AED6-4815-B59A-0577A061D48E.jpeg
Iemand mischien nog (andere) ideeën en/of ervaringen?
Begin nu volledig from scratch dus alle info en inzichten zijn welkom!
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan

Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Wc pomp problemen.... nu plannen vervangen complete spanningsvoorziening caravan

Bericht door janoniem » zo 21 apr 2019 21:45

.....helft van de solderingen los.....

Volgens Chris een vaak voorkomend probleem, hij kan er over meepraten.

En zie ik het goed, ook nog eens een omvormer van Franse makelij?
En links van de kast zie ik tweelingsnoer, kan me niet voorstellen dat dit "af fabriek" zo wordt geleverd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
MrCain
Berichten: 148
Lid geworden op: za 15 sep 2018 15:26

Re: Wc pomp problemen.... nu plannen vervangen complete spanningsvoorziening caravan

Bericht door MrCain » zo 21 apr 2019 21:58

Het is inderdaad Franse makelij => staat Made in france op mrgreen.gif

Op zich is de rest redelijk robuust gesoldeerd alleen dat diode blok niet zo.... en die aansluitstroken van de 230 zitten beetje lullig gemonteerd...

Dat tweelingsnoer is origineel hoor => is van het 12 volt circuit knipoog.gif

Het 12 volt circuit bestaat ook uit 2 delen: een DC (gelijk gericht) gedeelte voor de pompjes en een AC gedeelte (niet gelijkgericht) gedeelte voor de verlichting. Beetje spartaans maar t werk, zolang de soldeerverbindingen goed blijven mrgreen.gif
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan

Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wc pomp problemen.... nu plannen vervangen complete spanningsvoorziening caravan

Bericht door Ab » ma 22 apr 2019 10:52

Effe alles goed doorsolderen?
Kan die omvormer nog best effe mee.
Alternatief is een nieuwe 12 volt gelijkstroom voeding erin zetten. De 12 volt wisselspanning heb je niet nodig, je kunt alles vervangen door gelijkspanning.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wc pomp problemen.... nu plannen vervangen complete spanningsvoorziening caravan

Bericht door Chris » ma 22 apr 2019 11:45

Ha... heel bekend gezicht....
Vaker gezien, en vaker verholpen.
Vermoedelijk liep het pompje nu op een pulserende gelijkspanning, dat werkt niet lekker he....

Maar de huidige situatie...

Je kan 2 dingen doen... gewoon repareren, goed doorsolderen dus...dan kan het weer jaren mee.
Eigenlijk is het idd. een franse slag product, de gaatjes in de print zijn gewoon groot geboord, dan passen allerlei soorten onderdelen er in.
Maar, groot gat en klein onderdelenpootje... en dan een totaal niet verende soldeerverbinding.... en wat trillen... klaar, dan heb je dit.

Of..
Hele spul eruit, incl. trafo, maar de print laten zitten.
Wat onderdelen, zoals die simpele gelijkrichtbrug en event. wat condensatoren er af, en een dikke LED voeding er in bouwen.
Die LED voedingen heb je tot zo'n 12 V en 25 Ampere zonder ventilator, daarboven zit er een fannetje in, en dat wil je echt niet.
Dus 25 ampere supermooie gelijkspanning, dat is 300 watt....
(Bereken eens ongeveer hoeveel watt je nu in de caravan hebt zitten, halogeenlampjes zijn de grootste zuipers..)
En dan bouw je de hele handel om naar gelijkspanning, lampjes doen het ook perfect op gelijkspanning, da's geen probleem.
Waar je dan wel rekening mee moet houden is het relais.
Dat zorgt voor de omschakeling van "auto 12 volt DC " naar "paal 230 volt AC".
Walstroom heeft altijd voorkeur.
Dus het is slim om een event. nieuwe voeding zo aan te sluiten dat het relais gewoon zijn functie blijft houden.
En, als het printje dezelfde is als de Boitier BIP printjes die ik al omgebouwd heb is dat simpel.

De oude secundaire trafodraden er af en op die plek de 12 volt uit de nieuwe powersupply.
En, de gelijkrichter er af, en de in en uitgang van die gelijkrichter doorverbinden, dan werken de pompjes ook direct.
Het relais blijft er dan gewoon inzitten.
De primaire bedrading van de trafo komt nu op de ingang van de nieuwe LED voeding.
Op die manier blijven alle huidige zekeringen in gebruik, vervallen de trafo en wat onderdelen op de print.
En gaat de hele installatie over op een stabiele gelijkspanning.
Zorg er wel voor dat de LED voeding "adem kan halen" , koeling bedoel ik, dus niet stijf ergens inbouwen.

Nou.. heb je vragen... ik hoor wel..

P.s.
Ik wist trouwens niet dat Burstner ook Boitier gebruikte, dacht dat alleen Caravalair en Sterckeman dat hadden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MrCain
Berichten: 148
Lid geworden op: za 15 sep 2018 15:26

Re: Wc pomp problemen.... nu plannen vervangen complete spanningsvoorziening caravan

Bericht door MrCain » ma 22 apr 2019 20:36

Yep, ook in de Burstner zit ie in bepaalde modellen:
21DFEFDD-8FF5-4B39-9D72-224CE8A0F1F8.jpeg
Doorsolderen kan inderdaad maar zal dan de 230 volt aansluit strippen eens goed moeten bekijken en vast zetten. Is wel de meest economische oplossing.

Het complete 12 volt circuit vervangen met dan wel of niet gebruikmakend van het oude systeem is inderdaad ook een oplossing. Heb nog een goede plc voeding liggen van 14A, moet dan wel mn halogeen verlichting gaan vervangen naar led dus komt dan nog wat meer bij kijken zeg maar.... zeker euro’s mrgreen.gif

Meestal is het geval als ik dan toch bezig ben en geld gaat/moet kosten dan de hele zooi er uit sloop en volledig vervang...

Vrees dat, mezelf zo kennende, het laatste gaat worden mrgreen.gif

Maar de hele handel werkt weer na de soldeer actie dus vertrekken morgen voor een weekje (hoogstwaarschijnlijk natte) camping en zal na de poging van opzetten voortent onder genot van bier en bbq er eens goed over nadenken wat te doen!

Zal de plannen, eventuele vragen en resultaat hier nog wel posten thumbup.gif
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan

Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wc pomp problemen.... nu plannen vervangen complete spanningsvoorziening caravan

Bericht door Chris » ma 22 apr 2019 21:16

RE.gif
Nadeel van zo'n PLC voeding vind ik de fan.... lawaai dus..
Een LED voeding zal je niet de kop kosten.
Deze heb ik al diverse keren ingezet als 12 powersupply in een caravan.
Iets als deze dus... en dan de grootste zonder fan.... vaak 20 ampere, maar ook in 25 ampere te vinden...
https://nl.aliexpress.com/item/Verlicht ... 90a1dddd-8
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kroonsteencees

Re: Wc pomp problemen.... nu plannen vervangen complete spanningsvoorziening caravan

Bericht door Kroonsteencees » do 25 jul 2019 12:17

Ook de Eriba touring puck 230 gt gebruikt de zelfde omvormer, en die van mij heeft ook wat problemen, na een rondrit door Italia bleek bij het schoon maken van de caravan dat de gehele omvormer los in de bank lag, alle schroeven waren eruit getrild, daar knapt hij niet vanop hoor.
Alles weer vastgezet, maar het DC gedeelte werkt niet meer na behoren, de dompelpomp maakt tekort toeren, ik denk dat de gelijkrichter de geest heeft gegeven, of ik moet de solderingen maar eens goed controleren.
Misschien dat ik van de winter er een Schaudt omvormer in ga bouwen type CSV300 230 volt 300w.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wc pomp problemen.... nu plannen vervangen complete spanningsvoorziening caravan

Bericht door Chris » do 25 jul 2019 12:21

De originele repareren wil ik je wel bij helpen hoor...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MrCain
Berichten: 148
Lid geworden op: za 15 sep 2018 15:26

Re: Wc pomp problemen.... nu plannen vervangen complete spanningsvoorziening caravan

Bericht door MrCain » do 25 jul 2019 22:24

Die van mij doet het na de soldeer actie en extra schroeven weer naar behoren, het is best een robuust ding eigenlijk..
En zwaar mrgreen.gif best de moeite om hem te repareren!

Enigste wat nu wel “versleten” is bij mij na 20 jaar is de kunststof behuizing => weekmaker is foetsie en hier en daar breekt er wat af...
Das de reden eigenlijk dat ik hem gaat vervangen, de elektronica is eigenlijk nog best goed (na eea opnieuw gesoldeerd).

Bekijk ff heel nauwkeurig je solderingen en printbanen => vermoed dat daar het probleem ook in gaat zitten knipoog.gif

Ik heb hier nog een passieve plc voeding liggen van 14A welke ik wil gaan gebruiken. Ding is vederlicht in gewicht en qua ampères zwaar genoeg voor mij => heb alles omgebouwd naar led en enigste grote verbruiker zijn de pompjes en fan van de ringverwarming.
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan

Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI

Gurbe
Berichten: 46
Lid geworden op: za 24 sep 2011 23:52

Re: Wc pomp problemen.... nu plannen vervangen complete spanningsvoorziening caravan

Bericht door Gurbe » zo 11 aug 2019 20:14

Is idd van een belabberde Franse kwaliteit. Er zit een trafo en een brug-gelijkrichter in en ms nog een condensator en dan heb je het wel gehad. Er komt ook niet een zuivere gelijkspanning van af! Had ook zo'n voeding in mijn vorige caravan (Eriba Troll). Nu een Eriba met een voeding/booster van Schaudt (CSV 409). Een pracht apparaat.
Mazda CX-5, (voorheen Eriba Troll 550 GT bj. 2004 in 2018 Eriba Feeling 442.)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”