Ik zal er morgen eens op tikken.
Btw, ik heb hem nu aanstaan zonder dat aluminium koelblok. Kan dat kwaad?
Ik zal er morgen eens op tikken.
Hahaha, dat zou dan wel op de meest rare plek zitten, want dan moet je de koelkast uitruimen
Ik lees nu voor het eerst dat op zijn kop zetten dus geen enkele zin heeft...
d. Leidingen verstopt? Koelkast op zijn kop is een Broodje Aap verhaal
Volgens camper/caravanfora op internet kan een oud toestel defect gaan als metaaldeeltjes loskomen en de leidingen verstoppen. Dit zou dan meestal na verplaatsing van de koelkast gebeuren. Anderen roepen weer dat het ammoniak-kristallen zijn die de leidingen verstoppen; deze kristallen zouden zich vormen als de koelkast een tijd niet gebruikt wordt. Helaas voor al die roeptoeteraars kristalliseert ammoniak niet, alleen ammonia-zouten (zoals ammoniumchloride en ammoniumcarbonaat) doen dat en, eveneens helaas voor al die mensen, zijn deze zouten super oplosbaar in water. Het advies op die fora luidt dan dat je kunt proberen de roestdeeltjes los te krijgen door de koelkast (uitgeschakeld!) één nacht omgekeerd te laten staan, waardoor de vloeistof omgekeerd stroomt en hopelijk de metaalpartikels dan wel kristallen meeneemt. Een dag wachten nadat het toestel weer recht staat. Men kan echter niet garanderen dat de koelkast effectief zal blijven werken. Maar het advies om hem op zijn kop te zetten werkt alleen bij absorptie-koelkasten die gedurende het jaar op een vaste plek staan, net zoals jouw koelkast thuis. Voor camper-koelkasten zal dit nooit werken.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een camper-koelkast verstopt raakte en dat kan ook bijna niet. Een oude huis-koelkast die stil staat en buiten werking is, kan dan inderdaad "dichtslibben" met metaaldeeltjes. Een koelkast in een camper wordt echter zo vaak "heen en weer" geschud dat alleen al daarom het dichtslibben niet aan de orde kan zijn.
Het verhaal op de fora van de verstopte leidingen en de koelkast op zijn kop is voor mij een Broodje Aap verhaal; niet doen dus! Het verhaal is door een onverlaat de wereld ingeslingerd en hij zal elke keer weer verlekkerd opkijken dat het nog steeds de ronde doet; opvallend is ook dat je dit advies alleen op fora aantreft, het staat in geen enkel boekje van welke leverancier/fabrikant dan ook. En in de zeer bijzondere gevallen dat iemand het geprobeerd heeft en de koelkast daarna weer werkte, lag het zeker niet aan de zwaartekracht die zijn vloeistof "niet naar beneden kon krijgen", maar heeft hij het euvel bij het uitbouwen ongemerkt verholpen (het gasregelventiel is er zo eentje waarbij dat gebeurt door die even van de stroom af te halen).
Het gaat mij om de afdichting tussen de koelkastwand en het koelblok, maar daar zat al geen kit rand omheen, dus zal het wel niet nodig zijn.Chris schreef: ↑vr 19 apr 2019 21:57Nou weet ik niet welke KK jij hebt, maar volgens mij hebben alle absorbtie kasten een soort afvoertje.
Die komt in een bakje wat bovenop een verwarmingsbuis zit, achter de KK.
Daar verdampt dat water.
Ergens op het forum staan foto's van die bak, sommigen hebben dat veranderd en een compleet afvoerslangetje door de bodem gemaakt.
Die bakjes kunnen wel eens overstromen nl.
Ik heb die foto's al gevonden... hier : viewtopic.php?f=76&t=37531
Gewoon een dun streepje op de ronde buis smeren en het teveel dan door het vlakke koelblok vanzelf weg geperst wordChris schreef: ↑ma 22 apr 2019 20:09RE.gif
O.. die rand...
Nee hoor, daar zit geen kit omheen, dat koelblok is niet afgekit ofzo.
Alleen die geleidende pasta achter het blok....
Maar smeer zuinig met die zooi.... het moet geen dikke blubberzooi worden.
Metaal op metaal is de beste geleiding nou eenmaal... dikke lagen pasta verminderd dat enorm.
Chris schreef: ↑di 23 apr 2019 19:47RE.gif
Yep... metoo.
Maar ik vraag me nog steeds af of die koelpasta nou het ei van Columbus is hoor.
Binnenkort zal je het wel in geuren en kleuren melden.
Enne.. Ik snap het al...
Ik moet dan zeker potjes gaan sparen en vullen met die bende.
We hebben op mijn werk een 5kg pot staan, die heeft net zoals alles bij ons een "Cure Date".
Overtijd..( 1 jaar oud meestal) weg ermee...in het chemisch afval, of ie nou leeg is of 1x geopend.. maakt niet uit.
Nou... dat overtijd.. zal voor een vliegtuig gelden maar voor een caravankoelkast ligt dat toch wel effe anders denk ik zomaar.
Uiteraard is metaal op metaal beter, maar zoals ik al zei is de buis rond en het koelblok vlak dus weinig raakvlak en daar zullen ze die geleidende pastameeder schreef: ↑wo 24 apr 2019 12:26Re.gif re.gif
De pasta dient alleen om oneffenheden op te vullen. Metaal/metaal contact is altijd beter dan de koelpasta.
Bij processoren zie je nog wel eens dat ze de IHS (heat spreader) polijsten tot hoogglans en de onderkant van het koelblok ook. Dan een flinterdun laagje pasta er tussen om de resterende oneffenheden op te vullen en je hebt een veel betere warmte overdracht.
als ik je profielfoto zie, staat de koelkast veel laag.
daar lagen de pilsjes gewoon in de sneeuw bij de kont van de caravan
De mijne doet het weer perfect, dus heeft het echt aan een slechte overdracht gelegen. Ik heb mijn aluminium koelblok