Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door retep » do 18 apr 2019 23:34

pvaken schreef:
do 18 apr 2019 21:26
Ik zou haast denken dat er een luchtbel in het systeem zit.
Je zou voorzichtig met de achterkant van een schroevendraaier op de leiding kunnen tikken.
Een eventuele luchtbel zou er dan uit kunnen schieten.
Ik zal er morgen eens op tikken.

Btw, ik heb hem nu aanstaan zonder dat aluminium koelblok. Kan dat kwaad?

retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door retep » do 18 apr 2019 23:56

Chris schreef:
do 18 apr 2019 23:09
RE.gif
Dat ding onderin...
Is dat niet een kijkglaasje om te zien of de waakvlam brandt???
Hahaha, dat zou dan wel op de meest rare plek zitten, want dan moet je de koelkast uitruimen
en je hoofd er in steken om iets te kunnen zien. :lol:
Nee, de brander zit aan de andere kant, dus een kijkglaasje is het zeker niet.
Lijkt mij ook niet aan te bevelen om een kijkglaasje van de brander in de koelkast
te bouwen, want dat gaat dan ongetwijfeld ten koste van het koelend vermogen,
want ook kijkglaasjes worden warm, zo niet gloeiend heet zoals die vd kachel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door Micky » vr 19 apr 2019 00:19

RE.gif scratch.gif

HUH, dat denk ik dus wel, elke oudere KK heeft sowieso een dergelijk kijkglas, ik heb een glaasje op ongeveer de zelfde plek en door erin te kijken weet ik dat de koelkast op gas brand knipoog.gif

maar goed, nu heb ik ineens een potje van die koeltjak dankzij een zeer gewaardeerd forumlid, de de tijd zal het leren, grappig was dat de koelkast vandaag op stand 5 een binnen temperatuur had van 6 graden...na inschakelen van de ventilatoren was het binnen 20 minuten al een graad kouder...

Koeltjak:

Afbeelding

Ik ben even voor je naar buiten gelopen, dit is het kijkglaasje met vlam in mijn koelkast, zoals je kunt zien net naast de paturain mrgreen.gif

Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door retep » vr 19 apr 2019 11:43

RE.gif

Nou, dat is voor het eerst dat ik zoiets zie. Ik kan er dan ook niets over vinden op het internet, dus is dit dan niet uiterst zeldzaam?
En moet ik bekennen dat ik nog nooit een caravan koelkast op gas heb laten draaien, dus nooit geweten dat zoiets als een kijkglaasje
bestaat voor een koelkast.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door Unplugged » vr 19 apr 2019 12:45

Luud schreef:
do 11 apr 2019 09:46
Van alles al geprobeerd, koelventilator, temperatuur geleidende kit, alles gereinigd, op de kop gezet, nieuw verwarmingselement, gasbrander en schoorsteentje gereinigd, blijft een onbetrouwbaar ding.
Ik lees nu voor het eerst dat op zijn kop zetten dus geen enkele zin heeft...

Bron: https://www.zwiebelfam.nl/camper/koelonderhoud.htm
d. Leidingen verstopt? Koelkast op zijn kop is een Broodje Aap verhaal

Volgens camper/caravanfora op internet kan een oud toestel defect gaan als metaaldeeltjes loskomen en de leidingen verstoppen. Dit zou dan meestal na verplaatsing van de koelkast gebeuren. Anderen roepen weer dat het ammoniak-kristallen zijn die de leidingen verstoppen; deze kristallen zouden zich vormen als de koelkast een tijd niet gebruikt wordt. Helaas voor al die roeptoeteraars kristalliseert ammoniak niet, alleen ammonia-zouten (zoals ammoniumchloride en ammoniumcarbonaat) doen dat en, eveneens helaas voor al die mensen, zijn deze zouten super oplosbaar in water. Het advies op die fora luidt dan dat je kunt proberen de roestdeeltjes los te krijgen door de koelkast (uitgeschakeld!) één nacht omgekeerd te laten staan, waardoor de vloeistof omgekeerd stroomt en hopelijk de metaalpartikels dan wel kristallen meeneemt. Een dag wachten nadat het toestel weer recht staat. Men kan echter niet garanderen dat de koelkast effectief zal blijven werken. Maar het advies om hem op zijn kop te zetten werkt alleen bij absorptie-koelkasten die gedurende het jaar op een vaste plek staan, net zoals jouw koelkast thuis. Voor camper-koelkasten zal dit nooit werken.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een camper-koelkast verstopt raakte en dat kan ook bijna niet. Een oude huis-koelkast die stil staat en buiten werking is, kan dan inderdaad "dichtslibben" met metaaldeeltjes. Een koelkast in een camper wordt echter zo vaak "heen en weer" geschud dat alleen al daarom het dichtslibben niet aan de orde kan zijn.
Het verhaal op de fora van de verstopte leidingen en de koelkast op zijn kop is voor mij een Broodje Aap verhaal; niet doen dus! Het verhaal is door een onverlaat de wereld ingeslingerd en hij zal elke keer weer verlekkerd opkijken dat het nog steeds de ronde doet; opvallend is ook dat je dit advies alleen op fora aantreft, het staat in geen enkel boekje van welke leverancier/fabrikant dan ook. En in de zeer bijzondere gevallen dat iemand het geprobeerd heeft en de koelkast daarna weer werkte, lag het zeker niet aan de zwaartekracht die zijn vloeistof "niet naar beneden kon krijgen", maar heeft hij het euvel bij het uitbouwen ongemerkt verholpen (het gasregelventiel is er zo eentje waarbij dat gebeurt door die even van de stroom af te halen).

retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door retep » vr 19 apr 2019 19:39

Vandaag weer de koelkast bekeken en was de leiding al aardig wit uitgeslagen en de drankjes waren koud, dus
waarschijnlijk toch die geleidende pasta, dus tube besteld en vd week even inpappen en terug monteren.

Dan toch weer een vraag en dat is of er geen randje kit langs dat gat moet waar het aluminium koelblok tegenaan moet?
Want anders loopt er toch condenswater achter tussen de kunststof wand en isolatie?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36129
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door Chris » vr 19 apr 2019 21:57

Nou weet ik niet welke KK jij hebt, maar volgens mij hebben alle absorbtie kasten een soort afvoertje.
Die komt in een bakje wat bovenop een verwarmingsbuis zit, achter de KK.
Daar verdampt dat water.
Ergens op het forum staan foto's van die bak, sommigen hebben dat veranderd en een compleet afvoerslangetje door de bodem gemaakt.
Die bakjes kunnen wel eens overstromen nl.

Ik heb die foto's al gevonden... hier : viewtopic.php?f=76&t=37531
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door retep » ma 22 apr 2019 20:01

Chris schreef:
vr 19 apr 2019 21:57
Nou weet ik niet welke KK jij hebt, maar volgens mij hebben alle absorbtie kasten een soort afvoertje.
Die komt in een bakje wat bovenop een verwarmingsbuis zit, achter de KK.
Daar verdampt dat water.
Ergens op het forum staan foto's van die bak, sommigen hebben dat veranderd en een compleet afvoerslangetje door de bodem gemaakt.
Die bakjes kunnen wel eens overstromen nl.

Ik heb die foto's al gevonden... hier : viewtopic.php?f=76&t=37531
Het gaat mij om de afdichting tussen de koelkastwand en het koelblok, maar daar zat al geen kit rand omheen, dus zal het wel niet nodig zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36129
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door Chris » ma 22 apr 2019 20:09

RE.gif
O.. die rand...
Nee hoor, daar zit geen kit omheen, dat koelblok is niet afgekit ofzo.
Alleen die geleidende pasta achter het blok....
Maar smeer zuinig met die zooi.... het moet geen dikke blubberzooi worden.
Metaal op metaal is de beste geleiding nou eenmaal... dikke lagen pasta verminderd dat enorm.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door retep » di 23 apr 2019 10:31

Chris schreef:
ma 22 apr 2019 20:09
RE.gif
O.. die rand...
Nee hoor, daar zit geen kit omheen, dat koelblok is niet afgekit ofzo.
Alleen die geleidende pasta achter het blok....
Maar smeer zuinig met die zooi.... het moet geen dikke blubberzooi worden.
Metaal op metaal is de beste geleiding nou eenmaal... dikke lagen pasta verminderd dat enorm.
Gewoon een dun streepje op de ronde buis smeren en het teveel dan door het vlakke koelblok vanzelf weg geperst word
en er zo dus een groter raakvlak ontstaat.
De koelkast staat nu al een paar dagen aan zonder dat koelblok er op en werkt hij dus prima want de drankjes zijn goed koud,
dus heb ik het volste vertrouwen dat het met die nieuwe pasta weer helemaal goed komt. Weer een probleem opgelost. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door Micky » di 23 apr 2019 19:39

RE.gif

Ik ben benieuwd, hij werd bij mij gisteren 15 graden en toen ik de ventilatoren aanzette ging hij naar 13, vriesvak wel bevroren, maar het was heet in de voortent. dit weekend wil ik de pasta aanbrengen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36129
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door Chris » di 23 apr 2019 19:47

RE.gif

Yep... metoo.
Maar ik vraag me nog steeds af of die koelpasta nou het ei van Columbus is hoor.
Binnenkort zal je het wel in geuren en kleuren melden.

Enne.. Ik snap het al...
Ik moet dan zeker potjes gaan sparen en vullen met die bende.
We hebben op mijn werk een 5kg pot staan, die heeft net zoals alles bij ons een "Cure Date".
Overtijd..( 1 jaar oud meestal) weg ermee...in het chemisch afval, of ie nou leeg is of 1x geopend.. maakt niet uit.
Nou... dat overtijd.. zal voor een vliegtuig gelden maar voor een caravankoelkast ligt dat toch wel effe anders denk ik zomaar.
Laatst gewijzigd door Chris op di 23 apr 2019 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door Micky » di 23 apr 2019 19:49

RE.gif ik heb ook mijn twijfels hoor mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door Paul » di 23 apr 2019 20:26

Bij een processor van een computer merk je het verschil vrij goed met of zonder koelpasta.
Zo een ding wordt alleen wel een stukje warmer dan een koelkast maar uiteindelijk wordt het spul niet voor niets gebruikt, ik zou er alleen geen wonderen van verwachten.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door retep » wo 24 apr 2019 11:26

Chris schreef:
di 23 apr 2019 19:47
RE.gif

Yep... metoo.
Maar ik vraag me nog steeds af of die koelpasta nou het ei van Columbus is hoor.
Binnenkort zal je het wel in geuren en kleuren melden.

Enne.. Ik snap het al...
Ik moet dan zeker potjes gaan sparen en vullen met die bende.
We hebben op mijn werk een 5kg pot staan, die heeft net zoals alles bij ons een "Cure Date".
Overtijd..( 1 jaar oud meestal) weg ermee...in het chemisch afval, of ie nou leeg is of 1x geopend.. maakt niet uit.
Nou... dat overtijd.. zal voor een vliegtuig gelden maar voor een caravankoelkast ligt dat toch wel effe anders denk ik zomaar.

De buis waar de ammoniak doorheen stroomt is rond en het koelblok is vlak, dus krijg je een raakvlak van slechts een halve millimeter
dus geen goede manier van contact maken, en daar is die geleidende pasta voor bedoeld.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door meeder » wo 24 apr 2019 12:26

Re.gif re.gif
De pasta dient alleen om oneffenheden op te vullen. Metaal/metaal contact is altijd beter dan de koelpasta.
Bij processoren zie je nog wel eens dat ze de IHS (heat spreader) polijsten tot hoogglans en de onderkant van het koelblok ook. Dan een flinterdun laagje pasta er tussen om de resterende oneffenheden op te vullen en je hebt een veel betere warmte overdracht.

Gebruikersavatar
Luifeltje
Berichten: 87
Lid geworden op: do 9 okt 2014 12:08

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door Luifeltje » wo 24 apr 2019 13:15

Contactdruk is veel belangrijker dan pasta, boutjes van koellichaam stevig aandraaien en na een tijdje controleren.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door Micky » wo 24 apr 2019 15:43

mijn koelribben in de koelkast voelen nooit koud aan, er vormt ook nooit condens op, terwijl het vriesvak gewoon vriest en ijs vormt, iets zegt me dus toch dat de kou overdracht naar de ribben niet goed is.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door retep » wo 24 apr 2019 16:30

meeder schreef:
wo 24 apr 2019 12:26
Re.gif re.gif
De pasta dient alleen om oneffenheden op te vullen. Metaal/metaal contact is altijd beter dan de koelpasta.
Bij processoren zie je nog wel eens dat ze de IHS (heat spreader) polijsten tot hoogglans en de onderkant van het koelblok ook. Dan een flinterdun laagje pasta er tussen om de resterende oneffenheden op te vullen en je hebt een veel betere warmte overdracht.
Uiteraard is metaal op metaal beter, maar zoals ik al zei is de buis rond en het koelblok vlak dus weinig raakvlak en daar zullen ze die geleidende pasta
voor bedoeld hebben.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door Micky » vr 26 apr 2019 15:08

In de voortent is het nu 27 graden en de koelkast is gewoon 2 graden nu, valt me mee, heb de pasta nog niet aangebracht.

Vannacht is hij ook niet veel koeler geworden dan dit, -1 zoals je kunt zien:

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door iemand » vr 26 apr 2019 19:06

Micky schreef:
vr 26 apr 2019 15:08
In de voortent is het nu 27 graden en de koelkast is gewoon 2 graden nu, valt me mee, heb de pasta nog niet aangebracht
als ik je profielfoto zie, staat de koelkast veel laag. scratch.gif
Of ligt er koelpasta op je dak awhoea.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Trisha
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 mar 2019 19:55

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door Trisha » vr 26 apr 2019 19:45

awhoea.gif mrgreen.gif
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door Micky » za 27 apr 2019 00:25

iemand schreef:
vr 26 apr 2019 19:06
Micky schreef:
vr 26 apr 2019 15:08
In de voortent is het nu 27 graden en de koelkast is gewoon 2 graden nu, valt me mee, heb de pasta nog niet aangebracht
als ik je profielfoto zie, staat de koelkast veel laag. scratch.gif
Of ligt er koelpasta op je dak awhoea.gif
mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif daar lagen de pilsjes gewoon in de sneeuw bij de kont van de caravan mrgreen.gif



Afbeelding

Weet niet hoe we dat vroeger deden, zie geen pilsjes in de sneeuw in de 70er jaren bij de caravan, toen had ik er ook nog geen genot van om eerlijk te zijn de ijsjes waren altijd koud en de drankjes ook mrgreen.gif

Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door retep » za 27 apr 2019 22:49

Micky schreef:
wo 24 apr 2019 15:43
mijn koelribben in de koelkast voelen nooit koud aan, er vormt ook nooit condens op, terwijl het vriesvak gewoon vriest en ijs vormt, iets zegt me dus toch dat de kou overdracht naar de ribben niet goed is.
De mijne doet het weer perfect, dus heeft het echt aan een slechte overdracht gelegen. Ik heb mijn aluminium koelblok
even met glasparel gestaald en is weer als nieuw, en een halve tube geleidende pasta er achter gesmeerd en werkt weer helemaal top.
Kost een paar centen die pasta (30 euro voor 90ml) maar voor dat geld kun je niet je bier warm laten staan! mrgreen.gif

Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet

Bericht door Micky » za 27 apr 2019 22:53

RE.gif

de pasta heb ik al hoor, die komt van Chris, moet het nog wel even aanbrengen mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”