Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Ik heb een grote koelkast met apart vriesvak en het vriesvak doet het prima, maar ik heb de indruk dat de koelkast zelf
niks doet want het aluminium element word niet koud, dus weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
niks doet want het aluminium element word niet koud, dus weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
- Frank Volvo
- Berichten: 209
- Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
- Locatie: Bij Nijmegen
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Zou verdroogde kit achter het aluminium element in de koelkast kunnen zijn. Eenvoudig het element in de koelkast losschroeven en even kijken. Bij verdroogde kit, dit vervangen voor verse temperatuur geleidende kit.
Gr. Frank
Gr. Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Snuffel de diverse draadjes maar eens door op dit forum. Herken je probleem, alleen ik heb er geen passende oplossing voor. Van alles al geprobeerd, koelventilator, temperatuur geleidende kit, alles gereinigd, op de kop gezet, nieuw verwarmingselement, gasbrander en schoorsteentje gereinigd, blijft een onbetrouwbaar ding. In mei weer twee weekjes kamperen, ik ben benieuwd wat het koelkastje doet.......
Saab 90 met Kip 37 kompact hefdak uit 2000 of Saab 96 v4 met Kip 390 uit 1977 of Saab 95 v4 met .....??
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Geduld helpt soms ook.
Absorbtie kasten zoals in caravans algemeen toegepast hebben tijd nodig om koud te worden.
Ze werken ook beter gevuld dan leeg om een of andere wazige reden heb ik wel eens gedacht.
Absorbtie kasten zoals in caravans algemeen toegepast hebben tijd nodig om koud te worden.
Ze werken ook beter gevuld dan leeg om een of andere wazige reden heb ik wel eens gedacht.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
@Ab,
Die wazige reden is snel verklaard.
1--Lege koel en vries kast is niet leeg maar met lucht gevuld, bij openen van de deur is die lucht zeer snel terug op buitenlucht temperatuur.
2--Volle (hou wat ruimte tussen de verschillende stukken) koel en vries kast die hebben een volume van wat er instaat dat op juiste temperatuur is, waardoor bij openen niet direct die lucht de overhand neemt en de koude in de stukken in de ruimte.
Ga je beginnen dan zouden de stukken die je in de koel of vries kast zet het beste al de juiste temperatuur hebben, werkt je kast ook direct beter
Zo vervoerden wij op koel en vries schepen onze lading met genoeg tussen ruimte zodat de koude of koele lucht overal langs kon gaan.
Oja en in mijn tijd nog op Amoniak op de Schepen Batavier I en III, wat niet beter of slechter werkte.
hou U hoofd koel, volgt de rest van zelf - Jaap van Duijn.
Die wazige reden is snel verklaard.
1--Lege koel en vries kast is niet leeg maar met lucht gevuld, bij openen van de deur is die lucht zeer snel terug op buitenlucht temperatuur.
2--Volle (hou wat ruimte tussen de verschillende stukken) koel en vries kast die hebben een volume van wat er instaat dat op juiste temperatuur is, waardoor bij openen niet direct die lucht de overhand neemt en de koude in de stukken in de ruimte.
Ga je beginnen dan zouden de stukken die je in de koel of vries kast zet het beste al de juiste temperatuur hebben, werkt je kast ook direct beter
Zo vervoerden wij op koel en vries schepen onze lading met genoeg tussen ruimte zodat de koude of koele lucht overal langs kon gaan.
Oja en in mijn tijd nog op Amoniak op de Schepen Batavier I en III, wat niet beter of slechter werkte.
hou U hoofd koel, volgt de rest van zelf - Jaap van Duijn.
Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
RE.gif
Nauw Jaap,
Dat was een duidelijke uitleg.
Gr. Theo
Nauw Jaap,
Dat was een duidelijke uitleg.
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Nu je dat zo schrijft...lijkt me een zeer logische verklaring.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Ok, dat zal ik eens nakijken, thanks voor de tip.Frank Volvo schreef: ↑wo 10 apr 2019 22:07Zou verdroogde kit achter het aluminium element in de koelkast kunnen zijn. Eenvoudig het element in de koelkast losschroeven en even kijken. Bij verdroogde kit, dit vervangen voor verse temperatuur geleidende kit.
Gr. Frank
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Luud schreef: ↑do 11 apr 2019 09:46Snuffel de diverse draadjes maar eens door op dit forum. Herken je probleem, alleen ik heb er geen passende oplossing voor. Van alles al geprobeerd, koelventilator, temperatuur geleidende kit, alles gereinigd, op de kop gezet, nieuw verwarmingselement, gasbrander en schoorsteentje gereinigd, blijft een onbetrouwbaar ding. In mei weer twee weekjes kamperen, ik ben benieuwd wat het koelkastje doet.......
Zo hee, wat een pech als je letterlijk alles geprobeerd hebt en het dan nog niet werkt. En ik snap het wel, wat een caravankoelkast is gewoon
idioot duur, maar dat geld voor alle caravan onderdelen en apparaten.
Maar onbetrouwbaar zou ik ze niet allemaal willen noemen, want ik heb bv nog een koelbox op gas of stroom( werkt altijd en alleen op stroom)
uit de begin jaren 70, en die is door de jaren heen alleen maar harder gaan koelen, en hoe warmer weer het is, des te harder hij koelt. Sterker nog, het is meer een vrieskistje geworden, want zelfs bier bevriest er in. Hij is oranje aan de buitenkant en met een witte klep en vies, smerig en lelijk,
maar hij staat in m'n werkplaats voor daar wat dingen koel te houden, en ben ik er aan gehecht en doe hem nooit meer weg, want ik heb hem
al dik 35 jaar. (was toen 2ehands, dus is hij nog ouder dan 35 jaar )
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
RE.gif
Klinkt goed, niet voldoende werkende koelkast en een werkplaats. Mooi toch, klinkt als voldoende ruimte (en inzicht ) om te sleutelen. Succes met het onderzoek en deel de oplossing
Klinkt goed, niet voldoende werkende koelkast en een werkplaats. Mooi toch, klinkt als voldoende ruimte (en inzicht ) om te sleutelen. Succes met het onderzoek en deel de oplossing
Saab 90 met Kip 37 kompact hefdak uit 2000 of Saab 96 v4 met Kip 390 uit 1977 of Saab 95 v4 met .....??
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Jaap van Duijn schreef: ↑do 11 apr 2019 12:34@Ab,
Die wazige reden is snel verklaard.
1--Lege koel en vries kast is niet leeg maar met lucht gevuld, bij openen van de deur is die lucht zeer snel terug op buitenlucht temperatuur.
2--Volle (hou wat ruimte tussen de verschillende stukken) koel en vries kast die hebben een volume van wat er instaat dat op juiste temperatuur is, waardoor bij openen niet direct die lucht de overhand neemt en de koude in de stukken in de ruimte.
Ga je beginnen dan zouden de stukken die je in de koel of vries kast zet het beste al de juiste temperatuur hebben, werkt je kast ook direct beter
Zo vervoerden wij op koel en vries schepen onze lading met genoeg tussen ruimte zodat de koude of koele lucht overal langs kon gaan.
Oja en in mijn tijd nog op Amoniak op de Schepen Batavier I en III, wat niet beter of slechter werkte.
hou U hoofd koel, volgt de rest van zelf - Jaap van Duijn.
@ Ab en Jaap
De koelkast is leeg en is het alleen om de werking te controleren, want de caravan word verkocht. Het vriesgedeelte heeft al na een uur ijs op de achterwand
zitten, en de koelkast zelf heeft een aluminium blok en die blijft gewoon op de omgevingstemperatuur.
Ik heb de koelkast dan ook 2 dagen en nachten aan laten staan, maar hij koelt niet, dus zal ik eerst eens de tip van het aluminium koelblok
gaan nakijken, want als het vriesvak werkt, dan moet de koelkast zelf toch ook werken? Ik heb er verder geen verstand van maar ik denk niet
dat er 2 gescheiden systemen zijn, of toch wel?
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Nee. Er is maar 1 verwarmings element 230 volt en maar 1 van 12 volt.
En ook maar 1 gasvlammetje.
En ook maar 1 gasvlammetje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Gewoon een paar koude blikken bier er in leggen en een dag later (of 2 dagen later) voelen of ze nog steeds koel zijn.
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18948
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
RE.gif
Gewoon ongekoelde blikken erin. Na twee dagen moeten ze koud zijn.
Gewoon ongekoelde blikken erin. Na twee dagen moeten ze koud zijn.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Maar dan "help" je de koelkast niet met koelen en moet het koelkastje zowel de aanwezige lucht als de blikken koelen...... (Duurt te lang )
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Toen ik net (20h45) op de camping aankwam was de koelkast 11 graden.
Spullen en drinken erin gegooid (niet gekoeld) en de koelkast is nu 5.6 graden in nog geen 2 uur.
Koelkast zou toch echt koud moeten worden na een paar uur.
Update, half uur later staat hij op 4.6 graden dus 1 graad minder in een half uur tijd.
Ik zou er inderdaad ook wat spullen inzetten en kijken wat hij dan doet.
Spullen en drinken erin gegooid (niet gekoeld) en de koelkast is nu 5.6 graden in nog geen 2 uur.
Koelkast zou toch echt koud moeten worden na een paar uur.
Update, half uur later staat hij op 4.6 graden dus 1 graad minder in een half uur tijd.
Ik zou er inderdaad ook wat spullen inzetten en kijken wat hij dan doet.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Hoi Retep,
wellicht is deze info interessant:
http://server.idemdito.org/techtalk/wit ... elkast.htm
wellicht is deze info interessant:
http://server.idemdito.org/techtalk/wit ... elkast.htm
Saab 90 met Kip 37 kompact hefdak uit 2000 of Saab 96 v4 met Kip 390 uit 1977 of Saab 95 v4 met .....??
-
- Berichten: 592
- Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Onze koelkast werkt ook niet er is geen energie bron voorhanden.
Nu in heel dit draadje nog niet gelezen op welke energie bron deze is aangesloten.
En aan beschrijving van probleem gok ik op gas.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.
Swift Burgundy mobilhome.
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Ik heb gisteren nog even gevoeld, en geeft het aluminium koelelement wel iets of wat koelte af, dus zal ik vd week eens wat ongekoelde
spullen er in zetten en kijken wat hij dan gaat doen.
spullen er in zetten en kijken wat hij dan gaat doen.
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
RE.gif
Een absorbtie koelkast onttrekt warmte uit het koelkast interieur.
Als daar niks instaat kan je ook geen warmte onttrekken aan iets, en lijkt het ding niet te werken.
Zet er maar een paar biertjes of pakken sap in ofzo.
Je zal merken dat het dan wel werkt.
Maar, een absorbtie systeem is wel beperkt.
Het is zeker geen **** sterren KK.
En, een veel gemaakte fout is dat men de "regelknop" vol open zet om "extra" te koelen.
Dat is fout, het chemische proces heeft zijn limieten en blijkt het beste te werken als de regelknop 1/2 - 2/3 staat.
Dat is per KK ook nog verschillend, hangt van nogal wat factoren af.
De regelknop werkt trouwens alleen op de 230 Volt aansluiting.
Op 12 volt, achter de auto is er een ander ( ongeregeld) element wat de verwarming verzorgt.
Op gas is het ook alleen aan of uit... that's all..
Dus... knoop je caravan eens aan de 230 volt.
Zet de KK op 230 Volt en de regelknop op half.
Biertjes erin en dan begint het wachten.
Want... het absorbtie systeem is traag.
Maar... morgen zijn je biertjes zeker lekker koud... ik kom er gelijk eentje halen dan... ok??
Mocht je KK nou heel oud zijn dan is het idd mogelijk dat de geleidenden pasta achter dat aluminium rooster is vergaan.
Moet het wel heel oud zijn hoor.
De pasta daarvoor heet : "Heatsink compound"
Het zelfde witte spul dat b.v. tussen een computer processor en de ventilator wordt gesmeerd.
Thermisch geleidende pasta dus.
Daar moet je trouwens schaars mee omgaan, het is alleen om kontakt te maken, niet lekker dik smeren dus, dan werkt het juist niet.
Maar...
Je schrijft dat het vriesvak wel koud wordt, dan mankeert er vermoedelijk niets aan de koude overdracht, maar ligt alles aan de lege koelkast.
Probeer maar....
Succes..
Een absorbtie koelkast onttrekt warmte uit het koelkast interieur.
Als daar niks instaat kan je ook geen warmte onttrekken aan iets, en lijkt het ding niet te werken.
Zet er maar een paar biertjes of pakken sap in ofzo.
Je zal merken dat het dan wel werkt.
Maar, een absorbtie systeem is wel beperkt.
Het is zeker geen **** sterren KK.
En, een veel gemaakte fout is dat men de "regelknop" vol open zet om "extra" te koelen.
Dat is fout, het chemische proces heeft zijn limieten en blijkt het beste te werken als de regelknop 1/2 - 2/3 staat.
Dat is per KK ook nog verschillend, hangt van nogal wat factoren af.
De regelknop werkt trouwens alleen op de 230 Volt aansluiting.
Op 12 volt, achter de auto is er een ander ( ongeregeld) element wat de verwarming verzorgt.
Op gas is het ook alleen aan of uit... that's all..
Dus... knoop je caravan eens aan de 230 volt.
Zet de KK op 230 Volt en de regelknop op half.
Biertjes erin en dan begint het wachten.
Want... het absorbtie systeem is traag.
Maar... morgen zijn je biertjes zeker lekker koud... ik kom er gelijk eentje halen dan... ok??
Mocht je KK nou heel oud zijn dan is het idd mogelijk dat de geleidenden pasta achter dat aluminium rooster is vergaan.
Moet het wel heel oud zijn hoor.
De pasta daarvoor heet : "Heatsink compound"
Het zelfde witte spul dat b.v. tussen een computer processor en de ventilator wordt gesmeerd.
Thermisch geleidende pasta dus.
Daar moet je trouwens schaars mee omgaan, het is alleen om kontakt te maken, niet lekker dik smeren dus, dan werkt het juist niet.
Maar...
Je schrijft dat het vriesvak wel koud wordt, dan mankeert er vermoedelijk niets aan de koude overdracht, maar ligt alles aan de lege koelkast.
Probeer maar....
Succes..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Op dit moment kun je de koelkast beter uit zetten en open wordt ie vanzelf ook koud zeker vannacht.
Hoef he hem morgen ochtend alleen maar te vullen en aan te zetten is ie al koud en hoeft hem alleen maar koud te houden
Hoef he hem morgen ochtend alleen maar te vullen en aan te zetten is ie al koud en hoeft hem alleen maar koud te houden
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Nou, de koelkast doet nagenoeg niets, ( vriesvak wel) dus het aluminium koelelement en de geleidende pasta verwijderd en alles schoongemaakt,
en het aluminium koelblok even in de straalcabine en met glasparel schoon gestraald.
De geleidende pasta was niet hard en nog redelijk kneedbaar, dus niet uitgedroogd en verkruimeld, dus heeft die z'n werk toch gewoon gedaan lijkt mij.
En nu dat het element er af ligt zag ik alleen wat ijsvorming links boven op de leiding, en als de leiding dan helemaal rechts met een bocht naar beneden
terug loopt, is er totaal geen kou te voelen. Ik ben dus geen expert, maar zou die leiding, nu dat het aluminium blok er af ligt, niet gewoon in z'n geheel
wit moet uitslaan en kou af moeten geven?
Ook heb ik hem even op gas aangestoken, maar het resultaat blijft hetzelfde.
en het aluminium koelblok even in de straalcabine en met glasparel schoon gestraald.
De geleidende pasta was niet hard en nog redelijk kneedbaar, dus niet uitgedroogd en verkruimeld, dus heeft die z'n werk toch gewoon gedaan lijkt mij.
En nu dat het element er af ligt zag ik alleen wat ijsvorming links boven op de leiding, en als de leiding dan helemaal rechts met een bocht naar beneden
terug loopt, is er totaal geen kou te voelen. Ik ben dus geen expert, maar zou die leiding, nu dat het aluminium blok er af ligt, niet gewoon in z'n geheel
wit moet uitslaan en kou af moeten geven?
Ook heb ik hem even op gas aangestoken, maar het resultaat blijft hetzelfde.
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Hier een idee van in hoeverre hij koud aan voelt.
En wat is dit voor een ding?
Ik heb hem nu aan laten staan en ben ik benieuwd hoe het er morgen uitziet.
En wat is dit voor een ding?
Ik heb hem nu aan laten staan en ben ik benieuwd hoe het er morgen uitziet.
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
Ik zou haast denken dat er een luchtbel in het systeem zit.
Je zou voorzichtig met de achterkant van een schroevendraaier op de leiding kunnen tikken.
Een eventuele luchtbel zou er dan uit kunnen schieten.
Je zou voorzichtig met de achterkant van een schroevendraaier op de leiding kunnen tikken.
Een eventuele luchtbel zou er dan uit kunnen schieten.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Vriesvak doet het, de koelkast zelf niet
RE.gif
Dat ding onderin...
Is dat niet een kijkglaasje om te zien of de waakvlam brandt???
Dat ding onderin...
Is dat niet een kijkglaasje om te zien of de waakvlam brandt???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.