Lader aansluiten op accu

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Sudwind450
Berichten: 114
Lid geworden op: za 28 dec 2013 19:57

Lader aansluiten op accu

Bericht door Sudwind450 » vr 29 mar 2019 20:36

Ik ga de accu in de caravan vervangen. Ik ben ietwat een leek op dit gebied.

De huidige accu heeft een aparte aansluiting waar de lader aangesloten kan worden met een vleugelmoertje. De moveraansluiting gaat met een snelkoppeling op de polen. Zie ook de foto.
C0ADE61B-DF50-499D-8668-80D0EE186E24.jpeg
Kan ik voor mn nieuwe accu de lader gewoon aan de snelklemmen vastschroeven?

Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Alles wat je thuislaat is meegenomen
VW Tiguan Comfortline Business R-Line 1.5TSI 130pk/220nm 2019 met Adria Adiva 432PS 1070/1300kg 2005

Gebruikersavatar
Trisha
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 mar 2019 19:55

Re: Lader aansluiten op accu

Bericht door Trisha » vr 29 mar 2019 20:51

Ja hoor dat kan.
Zelf zou ik het niet doen en kijken voor een andere oplossing, maar dat komt omdat ik graag de zaken gescheiden van elkaar wil kunnen loshalen. M.a.w. als je in de nieuwe situatie de accupolen loshaalt, dan is de acculader ook gelijk los.
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lader aansluiten op accu

Bericht door Chris » vr 29 mar 2019 22:37

Ja hoor... kan zonder problemen.
Voordeel is dan gelijk dat de snelklemmen los ook ALLES los is...
En de snelklemmen vast... in de caravan dus... alles vast... ideaal..
zo heb ik het bewust gemaakt in mijn hutje..

Even daarnaast een opmerking...

Let wel op of de nieuwe accu ook door de huidige lader geladen kan worden...
Ik zie volgens mij een Calcium accu... die hebben een lagere laadspanning als een AGM accu.
En... AGM is ondertussen een beetje de vervanger van de Calcium omdat ze interessanter zijn voor ons caravanners...

Dus... welke accu denk je aan, en welke lader heb je nu???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Sudwind450
Berichten: 114
Lid geworden op: za 28 dec 2013 19:57

Re: Lader aansluiten op accu

Bericht door Sudwind450 » za 30 mar 2019 12:22

De accu wordt alleen gebruikt om te moveren. De lader die momenteel in de caravan zit is een LBC400. De accu is inderdaad een calcium accu van 27 kg..

Ik ben van plan om volgende week het Mover-light pakket bij O te W te halen. Dit is de CTEK MXS5 die hier op het forum regelmatig wordt geprezen. Daarnaast een BEAUT 24Ah AGM Accu.
Hiermee bespaar ik 20kg(!) gewicht. Mocht de Accu dit jaar niet bevallen, kan ik volgend jaar altijd kijken naar andere. Lees er diverse berichten over. Dit is een gok van een paar tientjes. Bij tegenvaller heb ik een relatief dure lader zullen we maar zeggen.

Caravan mag 1300 kg wegen. Laatste weging was onder de 1200 kg, met (zware) accu en verder alle toebehoren in de caravan, excl. kleding/levensmiddelen/BP Gasfles. Bij reizen zullen tenten,stokken andere gewichtige zaken naar de auto verhuizen.

Is dit een accu die buiten het seizoen thuis moet overwinteren? Dan zal de lader ook mee moeten om af en toe bij te druppelen?
Alles wat je thuislaat is meegenomen
VW Tiguan Comfortline Business R-Line 1.5TSI 130pk/220nm 2019 met Adria Adiva 432PS 1070/1300kg 2005

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lader aansluiten op accu

Bericht door Ab » za 30 mar 2019 17:16

24 Ah is in dit geval zat.
De accu kan ook meer dan voldoende Amperes leveren.
De accu zou je in de winter 2 keer kunnen laden, dat is ruim voldoende.
De zelfontlading zal hoogstens op 10 % per maand zitten.
Waarschijnlijk minder.
Maar mee naar huis nemen is wel raadzaam.
8 of 9 maanden zonder laden is een vrijwel lege accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Sudwind450
Berichten: 114
Lid geworden op: za 28 dec 2013 19:57

Re: Lader aansluiten op accu

Bericht door Sudwind450 » za 25 mei 2019 14:54

Een ieder bedankt voor de adviezen.

Het intussen het Mover-light pakket van O te W gehaald: de CTEK MXS5 laden met een BEAUT 24Ah AGM Accu.
Intussen zit deze accu erin. De caravan is 20 kg afgevallen en de Powrmover gaat wat sneller.
Was met de oude accu best langzaam. De volgende actie om hem op te voeren is het inkorten van de draden... er zitten wat rolletjes kabel. Hoe ver mag je dit inkorten? De mover overzetten naar een andere caravan zie ik niet gebeuren.

Al gelezen op het forum dat dit best nauwkeurig komt. Na de hemelvaartvakantie maar eens uitpuzzelen wat we eraan kunnen doen, en een krimptang scoren. Altijd handig.. of uitbesteden aan de techneuten van m'n stalling. Die weten waar ze mee bezig zijn en hebben spullen.
IMG_3217.JPG
IMG_3217.JPG (99.27 KiB) 408 keer bekeken
Alles wat je thuislaat is meegenomen
VW Tiguan Comfortline Business R-Line 1.5TSI 130pk/220nm 2019 met Adria Adiva 432PS 1070/1300kg 2005

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Lader aansluiten op accu

Bericht door thmeyer » za 25 mei 2019 15:24

RE.gif
Door de grote stromen tijdens het moveren is belangrijk dat beide kabels dezelfde lengtes behouden. Is 1 kabel langer als de ander dan is de kans groot dat 1 ene aandrijfmotor van de mover meer of minder omwentelingen maakt als de ander, waardoor de caravan tijdens het moveren scheef zou kunnen trekken. Dus met andere woorden: Als 1 meter van de ene er afhaal moet dat ook bij de andere kabel 1 meter eraf. Ook is belangrijk dat de kabel-verbindingen met een goede perstang worden vastgeklemd.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lader aansluiten op accu

Bericht door Chris » za 25 mei 2019 16:12

Wat ook nog een "opvoer" mogelijkheid is..
Aan de meeste movermotoren zit maar 4 mm2... sommige hebben al 6 mm2.
Ik heb mijn Powrmover overgebouwd van onze vorige naar de huidige caravan.
En... aan de motoren 10mm2 gemaakt... de accubedrading is 25 mm2.
Het is misschien wat "overdone" maar ik heb geen spanningsverliezen meer in mijn bekabeling.
Tevens is alle motorbekabeling exact evenlang, of beter "evenkort" gehouden en alle kabelogen zijn met professionele krimptangen aangekrompen.

Ik weet nu 1 ding zeker.... ik heb geen spanningsverliezen en dus de maximaal haalbare prestatie uit mijn mover..
Blijft een langzaam ding overigens, maar gaat bij een heuveltje gewoon door... en zakt niet door z'n knieeen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”