AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Sinds kort hebben we een knaus eurostar 1305 bj 1996 en daar zit een omv/lader zig x7 in voor een loodzuur boordaccu. Deze geeft een laadspanning van 13,8v 12,5 amp. af.
En na diverse topics gelezen te hebben begrijp ik dat deze niet de ideale benodigde laadspanning geeft voor een Optima (YT 75 amp).
Maar kan ik deze combinatie toch koppelen (zonder schade op te lopen)en regelmatig voor onderhoud afkoppelen en de gel lader aan de YT zetten?
Dus accu polen los van zig en gel lader aan YT en visa versa bIj vol? (Gel lader = 4 traps van Lifetime DFC 530 14,2 3,5 amp heb ik nog liggen)
Of toch de omvormer/lader vernieuwen? Of gewoon erg goedkoop en simpel houden en semie tractie erin?
Ik wil enkele dagen weg zonder paal en nog een mover installeren.
Wie weet raad?
En na diverse topics gelezen te hebben begrijp ik dat deze niet de ideale benodigde laadspanning geeft voor een Optima (YT 75 amp).
Maar kan ik deze combinatie toch koppelen (zonder schade op te lopen)en regelmatig voor onderhoud afkoppelen en de gel lader aan de YT zetten?
Dus accu polen los van zig en gel lader aan YT en visa versa bIj vol? (Gel lader = 4 traps van Lifetime DFC 530 14,2 3,5 amp heb ik nog liggen)
Of toch de omvormer/lader vernieuwen? Of gewoon erg goedkoop en simpel houden en semie tractie erin?
Ik wil enkele dagen weg zonder paal en nog een mover installeren.
Wie weet raad?
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Op zich geen probleem ware het iet dat je een aantal dingen door elkaar haalt .
de optima is geen gelaccu maar een agm accu en die vind het lekker om zo nu en dan eens naar 14,8 te worden opgeladen .
ik zou dan lekker de x7 uit het stopcontact trekken en daat een 7 ah lader achter gooien van een goed merk . ctek of genius BV en op die manier je accu op en top te houden .
gr ralf
de optima is geen gelaccu maar een agm accu en die vind het lekker om zo nu en dan eens naar 14,8 te worden opgeladen .
ik zou dan lekker de x7 uit het stopcontact trekken en daat een 7 ah lader achter gooien van een goed merk . ctek of genius BV en op die manier je accu op en top te houden .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
13,8v is wel heel erg laag. Normaliter wordt geladen met 14,4volt. 13.8volt is namelijk druppellader niveau.
Om een AGM accu volledig op te laden, heb je een lader nodig van 14,6 volt.
Om m'n AGM accu in goede conditie gehouden, laad ik deze zo nu en dan met een Ctec lader in sneeuwvlok (14,6v) stand op.
Om een AGM accu volledig op te laden, heb je een lader nodig van 14,6 volt.
Om m'n AGM accu in goede conditie gehouden, laad ik deze zo nu en dan met een Ctec lader in sneeuwvlok (14,6v) stand op.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Ha... ik ook nog effe..
De Optima moet dus 14,8 volt hebben om "vol" geladen te worden.
Is hij niet vol, dan is de capaciteit ook zeker geen 75 Ah.... bij lange na zelfs niet.
En...
Een accu die niet de volle "mep" aan laadspanning krijgt zal snel een luie accu worden.
( heeft met de chemische reactie te maken)
Dus eigenlijk is er maar een goed advies als je de optima Yellowtop fit wilt houden..
Koop een goede lader hiervoor..
Een lader met AGM laadprogramma's, ze zijn al eerder opgenoemd.
De Ctek MSX 10 heb ik al voor € 130 gezien...effe googelen..
Zelfde prijsklasse dus als een tractie accu.
De Optima heeft t.o.v. een tractie accu natuurlijk alleen maar voordelen, gasdicht, onderhoudsvrij, enorme berg power...etc.
De Optima moet dus 14,8 volt hebben om "vol" geladen te worden.
Is hij niet vol, dan is de capaciteit ook zeker geen 75 Ah.... bij lange na zelfs niet.
En...
Een accu die niet de volle "mep" aan laadspanning krijgt zal snel een luie accu worden.
( heeft met de chemische reactie te maken)
Dus eigenlijk is er maar een goed advies als je de optima Yellowtop fit wilt houden..
Koop een goede lader hiervoor..
Een lader met AGM laadprogramma's, ze zijn al eerder opgenoemd.
De Ctek MSX 10 heb ik al voor € 130 gezien...effe googelen..
Zelfde prijsklasse dus als een tractie accu.
De Optima heeft t.o.v. een tractie accu natuurlijk alleen maar voordelen, gasdicht, onderhoudsvrij, enorme berg power...etc.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Dank voor jullie duidelijke reactie's.
Ik weet niet wat er nog over de x7 inverter loopt i.v.m afkoppelen. Hier zou ik zonder schema eerst nog wat meer inzicht in willen krijgen.
Tot die tijd kan ik dan beter de accu klemmen afkoppelen en met een Ctek laden voordat ik vertrek. Die paar dagen via de x7 zal de accu hopelijk niet te veel schade brengen.
En Chris welke type YT 75 is het meest geschikt? Zag 3 types met verschillende nummers bij advek. En voldoet een eenvoudigere Ctek ook? Of is de msx 10 de beste keuze ( verhouding prijs en wat die kan). Ik zou nog wel een P1 willen maar denk dat het een camptec gaat worden
Ik weet niet wat er nog over de x7 inverter loopt i.v.m afkoppelen. Hier zou ik zonder schema eerst nog wat meer inzicht in willen krijgen.
Tot die tijd kan ik dan beter de accu klemmen afkoppelen en met een Ctek laden voordat ik vertrek. Die paar dagen via de x7 zal de accu hopelijk niet te veel schade brengen.
En Chris welke type YT 75 is het meest geschikt? Zag 3 types met verschillende nummers bij advek. En voldoet een eenvoudigere Ctek ook? Of is de msx 10 de beste keuze ( verhouding prijs en wat die kan). Ik zou nog wel een P1 willen maar denk dat het een camptec gaat worden
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Je maakt het jezelf wel moeilijk...
Als je gewoon een semitractie accu koopt, ben je in 1 keer klaar. Beaut bijv.
Werkt net zo goed..en je houdt een paar honderd euro in de zak.
Als je gewoon een semitractie accu koopt, ben je in 1 keer klaar. Beaut bijv.
Werkt net zo goed..en je houdt een paar honderd euro in de zak.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Ok dank je Ab. Zal het in gedachte houden als laatste (waarschijnlijk makelijkste) optie.
Maar nu de vrouw zelf achter de schuifwand wil liggen ipv de kinderen, komen de kinderen boven de lader en accu te liggen. En dan zou ik liever een gas dichte accu en meer en langer vermogen willen hebben want bij terugkomst moet ik nog een 15 min. (met 2 stoeprandjes en een korte 18% helling) met de mover. Ik weet niet of de semi tractie dat allemaal aan kan na 3 dagen vrij kamperen.
Het liefst zou ik de elektra voeding willen renoveren lader/omvormer en accu (met het oog op life). Maar als het te prijzig en vooral lastig gaat worden ga ik voor de beaut rond 120 amp en dan hopen dat die de klus klaart.
Maar nu de vrouw zelf achter de schuifwand wil liggen ipv de kinderen, komen de kinderen boven de lader en accu te liggen. En dan zou ik liever een gas dichte accu en meer en langer vermogen willen hebben want bij terugkomst moet ik nog een 15 min. (met 2 stoeprandjes en een korte 18% helling) met de mover. Ik weet niet of de semi tractie dat allemaal aan kan na 3 dagen vrij kamperen.
Het liefst zou ik de elektra voeding willen renoveren lader/omvormer en accu (met het oog op life). Maar als het te prijzig en vooral lastig gaat worden ga ik voor de beaut rond 120 amp en dan hopen dat die de klus klaart.
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
RE.gif
Fransel wil ook een mover gebruiken, dan kan je vanwege hogere stromen beter een AGM inzetten.
Zoals Chis al aangaf, heb je daar een lader voor nodig met AGM stand. Beaut adviseert tussen de 14,6v en 14,8v.
Beaut maakt ook prima AGM accu's, is wat voordeliger dan de YT.
Ik weet niet of de YT qua laadspanning (14,8v) kritischer dan de Beaut
Fransel wil ook een mover gebruiken, dan kan je vanwege hogere stromen beter een AGM inzetten.
Zoals Chis al aangaf, heb je daar een lader voor nodig met AGM stand. Beaut adviseert tussen de 14,6v en 14,8v.
Beaut maakt ook prima AGM accu's, is wat voordeliger dan de YT.
Ik weet niet of de YT qua laadspanning (14,8v) kritischer dan de Beaut
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
AGM daar heb ik hoop op. Maar ik zit al in de knoei met de amp van de x7 omvormer/lader id caravan deze is 12,5 amp en de Optima YT mag maar max. 10 amp hebben en dat gedurende 6 a12 uur. Weet niet of dat echt een issue is maar de kinderen komen er boven te liggen dus .
Max. Amp voor AGM Beaut kan ik nergens terug vinden helaas. Prijsverschil is overigens erg klein.
En de zig x7 laad erg snel van 11,5 binnen 1 minuut naar 13,8v dan word hij stil en laad dan langzaam door tot 14v dus vraag me af of die te veel amp (2,5) schadelijk is voor de Optima.
Max. Amp voor AGM Beaut kan ik nergens terug vinden helaas. Prijsverschil is overigens erg klein.
En de zig x7 laad erg snel van 11,5 binnen 1 minuut naar 13,8v dan word hij stil en laad dan langzaam door tot 14v dus vraag me af of die te veel amp (2,5) schadelijk is voor de Optima.
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
RE.gif
Voor specificaties zie: http://www.beautsolar.nl/accus/AGM_accu_75ah/
Max laadstroom is 22,5A
Voor specificaties zie: http://www.beautsolar.nl/accus/AGM_accu_75ah/
Max laadstroom is 22,5A
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Dank je wel Roland
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
RE.gif
Een lader zal nooit meer laden dan de max laadstroom van de accu.
In zoverre...... LET OP !!
Als het geen moderne lader is stopt het laadproces niet... en dat is fout.
Een moderne lader is computer gestuurd.
Die laders lopen een heel programma af om de accu ideaal te laden.
Overladen is er dus niet bij.
De ZIG is wel een automatische lader, maar ik kan nergens gegevens napluizen wat die automaat exact inhoud..
Daarnaast..
Een Optima of een Beaut accu zit wel een behoorlijk verschil in hoor.
De Optima's hebben een Militair keurmerk, z.g. Mil Specs...
Dan moet je als fabrikant wel "iets goeds" neerzetten.
B.v. het gebruik van uitsluitend nieuw lood, en geen ge-recycled lood zoals vele accubouwers wel doen.
Ze worden dan ook niet voor niets wereldwijd gebruikt, in heel veel verschillende opstellingen. ( Ook militair dus)
En... ze leveren ALTIJD meer power dan de opgave van de fabrikant ( Johnson)
Mijn YT 4.2 heeft volgens fabriek een CCA van 765 A.... in werkelijkheid is dat 1100 A , zelf regelmatig gemeten.
De YT 5.5 van 75 Ah zit daar nog heel veel boven.
Dat zou ik bij een Beaut nog wel eens willen meten... ( ik heb zelf een accutester)
Als er dus een klein prijsverschil inzit zou ik 100% zeker voor de Optima gaan.
En als je dan helemaal safe wilt spelen met laden ( omdat ie onder een kussen staat.. ) koop er dan een Ctek lader bij.
Een 5 ampere versie is krap maar kan wel, een 7 ampere versie is mooier, maar de mooiste is dan een 10 ampere.
En die heb ik gisteren voor € 130 euro zien staan op het www.
Dan ben je helemaal safe en erg goed "gewapend".
Een lader zal nooit meer laden dan de max laadstroom van de accu.
In zoverre...... LET OP !!
Als het geen moderne lader is stopt het laadproces niet... en dat is fout.
Een moderne lader is computer gestuurd.
Die laders lopen een heel programma af om de accu ideaal te laden.
Overladen is er dus niet bij.
De ZIG is wel een automatische lader, maar ik kan nergens gegevens napluizen wat die automaat exact inhoud..
Daarnaast..
Een Optima of een Beaut accu zit wel een behoorlijk verschil in hoor.
De Optima's hebben een Militair keurmerk, z.g. Mil Specs...
Dan moet je als fabrikant wel "iets goeds" neerzetten.
B.v. het gebruik van uitsluitend nieuw lood, en geen ge-recycled lood zoals vele accubouwers wel doen.
Ze worden dan ook niet voor niets wereldwijd gebruikt, in heel veel verschillende opstellingen. ( Ook militair dus)
En... ze leveren ALTIJD meer power dan de opgave van de fabrikant ( Johnson)
Mijn YT 4.2 heeft volgens fabriek een CCA van 765 A.... in werkelijkheid is dat 1100 A , zelf regelmatig gemeten.
De YT 5.5 van 75 Ah zit daar nog heel veel boven.
Dat zou ik bij een Beaut nog wel eens willen meten... ( ik heb zelf een accutester)
Als er dus een klein prijsverschil inzit zou ik 100% zeker voor de Optima gaan.
En als je dan helemaal safe wilt spelen met laden ( omdat ie onder een kussen staat.. ) koop er dan een Ctek lader bij.
Een 5 ampere versie is krap maar kan wel, een 7 ampere versie is mooier, maar de mooiste is dan een 10 ampere.
En die heb ik gisteren voor € 130 euro zien staan op het www.
Dan ben je helemaal safe en erg goed "gewapend".
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Vlgs mij is dit al vaker ter sprake gekomen..
Maar milspecs zeggen helemaal niets. Dat kan rotzooi zijn die je normaal gesproken niet eens wilt hebben.
Het heel hoge CCA zegt overigens ook niet veel.
Zoveel Amps gedurende een heel korte tijd gebruikt ook niemand.
Veel belangrijker is om te weten hoe lang een accu bijv. 100 A kan leveren tijdens zwaar moveren.
Daar zit geen schokkend groot verschil in bij diverse soorten loodaccu's, die geschikt zijn voor tractie.
Uitgezonderd de Lithium versies.
Die kunnen veel verder ontladen worden zonder problemen met levensduur.
Maar milspecs zeggen helemaal niets. Dat kan rotzooi zijn die je normaal gesproken niet eens wilt hebben.
Het heel hoge CCA zegt overigens ook niet veel.
Zoveel Amps gedurende een heel korte tijd gebruikt ook niemand.
Veel belangrijker is om te weten hoe lang een accu bijv. 100 A kan leveren tijdens zwaar moveren.
Daar zit geen schokkend groot verschil in bij diverse soorten loodaccu's, die geschikt zijn voor tractie.
Uitgezonderd de Lithium versies.
Die kunnen veel verder ontladen worden zonder problemen met levensduur.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Ik zie in dit soort topics wel vaker adviezen langskomen waar wordt geschermd met geweldige specs.
Mooi allemaal, maar ik vraag me af wat je er als eenvoudig caravanner aan hebt. Mooi als je daar op kikt maar verder schiet je er weinig mee op, het kost wel extra geld.
Ook nu zie ik weer het advies om een acculader van 10A. te gebruiken. Waarom??
Of hebben we soms haast en moet de zaak zo snel mogelijk geladen worden.
Bij een vorige caravanner had ik als beginnend moveraar een eenvoudige Banner accu van 100Ah waaracher een CTek ladertje van ik meen 4A.
Die configuratie heb ik zo 9 jaar in gebruik gehad. Nooit stroom tekort gehad.
Hoewel je bij een moderne accu natuurlijk een goede intelligente lader nodig hebt, hoeft dat niet meteen top of the bill te zijn.
In mijn huidige caravan waarin een Yellow Top van 55Ah staat (forumadvies), wordt geladen door deze acculader die mij door mijn dealer werd geadviseerd. Dat werk tot op de dag van vandaag prima.
Belangrijk vind ik het advies dat je kiest voor een lader die zijn instellingen bewaart en automatisch begint te laden als er 230V. wordt aangelegd, anders moet je er steeds aan denken de handel aan te zetten als je aan de paal staat.
Enkele jaren geleden kwam ik bij Lidl een intelligente lader (4A) tegen voor iets onder de 20 euro. Ik heb dat ding toen meegenomen omdat ik wel eens wilde weten hoe zo'n lader het doet. Tot nog toe heeft hij mij niet teleurgesteld maar om reden van het niet vasthouden van de instellingen vind ik hem niet geschikt voor in de caravan.
Mooi allemaal, maar ik vraag me af wat je er als eenvoudig caravanner aan hebt. Mooi als je daar op kikt maar verder schiet je er weinig mee op, het kost wel extra geld.
Ook nu zie ik weer het advies om een acculader van 10A. te gebruiken. Waarom??
Of hebben we soms haast en moet de zaak zo snel mogelijk geladen worden.
Bij een vorige caravanner had ik als beginnend moveraar een eenvoudige Banner accu van 100Ah waaracher een CTek ladertje van ik meen 4A.
Die configuratie heb ik zo 9 jaar in gebruik gehad. Nooit stroom tekort gehad.
Hoewel je bij een moderne accu natuurlijk een goede intelligente lader nodig hebt, hoeft dat niet meteen top of the bill te zijn.
In mijn huidige caravan waarin een Yellow Top van 55Ah staat (forumadvies), wordt geladen door deze acculader die mij door mijn dealer werd geadviseerd. Dat werk tot op de dag van vandaag prima.
Belangrijk vind ik het advies dat je kiest voor een lader die zijn instellingen bewaart en automatisch begint te laden als er 230V. wordt aangelegd, anders moet je er steeds aan denken de handel aan te zetten als je aan de paal staat.
Enkele jaren geleden kwam ik bij Lidl een intelligente lader (4A) tegen voor iets onder de 20 euro. Ik heb dat ding toen meegenomen omdat ik wel eens wilde weten hoe zo'n lader het doet. Tot nog toe heeft hij mij niet teleurgesteld maar om reden van het niet vasthouden van de instellingen vind ik hem niet geschikt voor in de caravan.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Ik heb een 2dehand set z.g.a.n. gekocht. Bestaand uit:
-Ctek mxs 5 lader (ouder model geen sneeuwvlok maar wel recondition stand 15.8v)
- Optima YT s4.2 (55ah 2014 dag 67)
- mover Reich ecoline 3 volautom.
Maar de Optima kan niet echt met de zig x7 ( o.a. zig wil minimaal een 60ah en zijn uitgaande amp. is te hoog)
http://www.freewebs.com/12voltsdc/Zig%20X7.pdf
Nu kan ik de x7 laadfunctie uitgeschakelen (via switch ad zijkant) en de YT dus toch koppelen. Lading meter monitor ertussen en vervolgens laden met Ctek.
Als ik het niet zo red ga ik voor een Beaut.
En inderdaad het leger reed ook met landrovers
Maar waren ook zo wijs om vd fouten te leren (Mercedes G )
En vervolgens nog dommer VW amarok, prima auto. Maar uitbesteed. Onderhoud via de dealer (toe kijken als er oorlog op de stoep staat)!
Ok topic
Dus ik ga nu voor het voor de hand liggende. (En beschouw accu en lader als gratis d'r bij )
Super bedankt voor de adviezen. Soms zijn ze in voorgaande topics wel heel erg moeilijk te vinden dus waardeer jullie reactie's om de dingen telkens weer te moeten herhalen. Ben een stuk wijzer mbt de service accu vd caravan Leuk levendig forum THX
-Ctek mxs 5 lader (ouder model geen sneeuwvlok maar wel recondition stand 15.8v)
- Optima YT s4.2 (55ah 2014 dag 67)
- mover Reich ecoline 3 volautom.
Maar de Optima kan niet echt met de zig x7 ( o.a. zig wil minimaal een 60ah en zijn uitgaande amp. is te hoog)
http://www.freewebs.com/12voltsdc/Zig%20X7.pdf
Nu kan ik de x7 laadfunctie uitgeschakelen (via switch ad zijkant) en de YT dus toch koppelen. Lading meter monitor ertussen en vervolgens laden met Ctek.
Als ik het niet zo red ga ik voor een Beaut.
En inderdaad het leger reed ook met landrovers
Maar waren ook zo wijs om vd fouten te leren (Mercedes G )
En vervolgens nog dommer VW amarok, prima auto. Maar uitbesteed. Onderhoud via de dealer (toe kijken als er oorlog op de stoep staat)!
Ok topic
Dus ik ga nu voor het voor de hand liggende. (En beschouw accu en lader als gratis d'r bij )
Super bedankt voor de adviezen. Soms zijn ze in voorgaande topics wel heel erg moeilijk te vinden dus waardeer jullie reactie's om de dingen telkens weer te moeten herhalen. Ben een stuk wijzer mbt de service accu vd caravan Leuk levendig forum THX
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Ik ben het wel met je eens, tenzij je de 10A koopt om eventueel een backup te hebben voor als je omvormer stuk gaat, want dan ben je hiermee gered en heb je onderweg toch gewoon een degelijke voeding aan boordJPGeetje schreef: ↑za 30 mar 2019 10:21Ik zie in dit soort topics wel vaker adviezen langskomen waar wordt geschermd met geweldige specs.
Mooi allemaal, maar ik vraag me af wat je er als eenvoudig caravanner aan hebt. Mooi als je daar op kikt maar verder schiet je er weinig mee op, het kost wel extra geld.
Ook nu zie ik weer het advies om een acculader van 10A. te gebruiken. Waarom??
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Ja..maar 2 A is ook voldoende om de pompjes te laten draaien.
En een led lampje aan te doen.
Bovendien..er is ook nog de normale omvormer.
De lader is alleen maar back-up voor situaties die praktisch nooit voorkomen, en niet eens echt belangrijk zijn.
En een led lampje aan te doen.
Bovendien..er is ook nog de normale omvormer.
De lader is alleen maar back-up voor situaties die praktisch nooit voorkomen, en niet eens echt belangrijk zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Fijne tip Micky.
Ik ga dan toch voor die Ctek10 amp. lader kijken.
Want als de Zig uitgeschakeld staat maakt hij een hoge frequente toon als 220v erop staat. Als de stekker uit de caravan is hoor ik niets. Deze toch maar er tussen uit halen. Het zijn toch gescheiden circuits.
Ik ga dan toch voor die Ctek10 amp. lader kijken.
Want als de Zig uitgeschakeld staat maakt hij een hoge frequente toon als 220v erop staat. Als de stekker uit de caravan is hoor ik niets. Deze toch maar er tussen uit halen. Het zijn toch gescheiden circuits.
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Gaat er niet om wat voldoende is Ab, er werd gevraagd waarom er geweldige specs zoals de voorgestelde 10A geadviseerd worden. vandaar mijn reactie en dus ook waarom ikzelf de MXS10 heb. het gaat er toch niet om wat je nodig hebt voor een pompje, de behoefte kiest iedereen zelf, als je ook nog eens los an de paal wit staan en tv wilt kijken, is het maar wat fijn als je wat over hebt, de veel gebruikte MXS5.0 heeft geen voedingsfunctie, dus daarvoor kom je al bij de 7 uit..
Wat betreft de normale omvormer, dat was nu juist de reden van mijn reactie
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Denk toch maar niet. Zag een foto bij Amazon... gebruikt op de boordaccu met een gat er in gesmolten
Vol atoom asmatisch ala Ikea style??
Gelukkig is de caravan vannacht niet afgefikt auto/AGM/recondition stand (6) is 15,8v
Vol atoom asmatisch ala Ikea style??
Gelukkig is de caravan vannacht niet afgefikt auto/AGM/recondition stand (6) is 15,8v
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
RE.gif
Huh ??? ik snap hem niet...
Huh ??? ik snap hem niet...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Kijk eens onderaan bij de recensies daar zie je als het goed is een foto die is geupload.
https://www.amazon.de/CTEK-MXS-10-Volla ... B004DI7350
https://www.amazon.de/CTEK-MXS-10-Volla ... B004DI7350
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Normaal gesproken wordt bij accu's een lader geadviseerd van minimaal 10 % in Amps van het Ah van de accu.
Een en ander echter afhankelijk van het type accu.
Er zijn accu's die een heel hoge laadstroom aankunnen.
Lifepo4 accu's bijv.
Van elke accu zijn de fabrikantgegevens en laadadviezen met enige moeite echter uitstekend te achterhalen (met wat spelen met Google bijv.)
Een en ander echter afhankelijk van het type accu.
Er zijn accu's die een heel hoge laadstroom aankunnen.
Lifepo4 accu's bijv.
Van elke accu zijn de fabrikantgegevens en laadadviezen met enige moeite echter uitstekend te achterhalen (met wat spelen met Google bijv.)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Serieus?? dus de hele wereld geeft goede recensies, 1 website ook, maar op deze website, zijn een paar mindere recensies en je slaat over echt serieus nooit gedacht dat mensen hun aankoop laten afhangen van een paar recensies van 1 website. CTEK is een topmerk voor laders.Fransel schreef: ↑za 30 mar 2019 23:17Kijk eens onderaan bij de recensies daar zie je als het goed is een foto die is geupload.
https://www.amazon.de/CTEK-MXS-10-Volla ... B004DI7350
grappig is ook je opmerking: "kijk eens onder aan de recessies" overigens kan ik je foto's laten zien van het huis van mijn schoonouders wat vorig jaar is afgebrand, is dat nu een reden om geen huis te kopen
voor de goede orde: 361 reviews totaal, met een resultaat van 4,3 van max 5 sterren, succes met je zoektocht
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: AGM Optima Yt mogelijkheid met omvormer /lader zig x7?
Mijn bericht van zaterdagavond was op z'n minst erg kortzichtig te noemen..
Niet gerekend met bijv. een externe factor.
Mijn excuses daarvoor.
Niet gerekend met bijv. een externe factor.
Mijn excuses daarvoor.