Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Ab
Moderator
Berichten: 26761
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door Ab » zo 3 mar 2019 19:24

Dat ie goed werkt weet ik al. Zo een heb ik al 10 maanden ervaring mee.
Volgende week of de week erop dus weer dezelfde inbouwen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door Jan van Vijven » ma 4 mar 2019 10:27

Dan nu nog even een verbruikers vraag,
Stel ik zet koffie met de Nespresso met een verbruikt van 1200 watt, volgens mij is dat dan +/- 100 amp op 12 volt, correct?
Dit is dan toch berekend per uur? Als ik dan tien minuten dat ding gebruikt is er "maar" 16,66 amp verdwenen uit de accu, klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
Indien dit klopt zou het zelfs minder kunnen zijn omdat dat apparaat niet de hele tijd verwarmd.
Lijkt mij dan goed te doen ook omdat ik, volgens mijn huidige plan scratch.gif , meestal bijlaad middels een dynamo tijdens het koffie zetten.

Ik zit alleen nog even te denken: hoe weet ik dat de dynamo de huishoud accu bijlaad? De startaccu heeft altijd voorrang, wanneer schakelt deze over? Hoe lang duurt het ongeveer (na starten van de motor) dat de startaccu weer vol is? We spreken over een makkelijk startende diesel motor in zomerse omstandigheden.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

workel

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door workel » ma 4 mar 2019 11:30

@Jan,

Ik heb in onze Rib een waeco koellade gehad. Rib was uitgerust met 2 accu's. 1 voor het starten en de andere voor de waeco, radio en andere accessoires. Tijdens het ankeren van enkele uren stond alles aan op de 2de accu nooit start problemen gehad en accu werd netjes bijgeladen.

Volgens mij hebben ze er een diodebrug tussen gezet wat zorg draagt dat beide accu's worden opgeladen. Nog nooit met een lege accu komen staan en zo toch een jaar op 10 gevaren.

Heb nu geen boot meer maar wel een Waeco T35 die koel super als extra koelkast voor in de auto tijdens de reis en op de camping.

Ab
Moderator
Berichten: 26761
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door Ab » ma 4 mar 2019 13:42

Jan, om een 2e accu te laden met de dynamo heb je een laadstroom verdeler nodig als je het goed wilt doen.
Hierbij een voorbeeld.
Screenshot_20190304-133832.png
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door Jan van Vijven » ma 4 mar 2019 13:53

Bedankt, deze zocht ik, het is inderdaad de bedoeling zoiets te plaatsen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door jackt » ma 4 mar 2019 16:00

Stel ik zet koffie met de Nespresso met een verbruikt van 1200 watt, volgens mij is dat dan +/- 100 amp op 12 volt, correct?
Dit is dan toch berekend per uur? Als ik dan tien minuten dat ding gebruikt is er "maar" 16,66 amp verdwenen uit de accu, klopt dit of zie ik iets o?ver het hoofd?
Jan, ja je ziet iets over het hoofd namelijk de factor tijd. Deze zit niet in de wet van Ohm die je gebruikt bij het berekenen van 1200Watt= 12 volt vermenigvuldigd met een stroom van 100 ampere.

een accu met een capaciteit van 100Ah betekent in theorie dat er een stroom kan lopen van 100 ampere gedurende een uur(hour). Na een uur is de accu dus in jouw voorbeeld al leeg wanneer er continue een vermogen geleverd moet worden van 1200Watt. In jouw voorbeeld zou de de stroom van 100 ampere moeten worden vermenigvuldigde met de tijd in uren om te zien hoeveel capaciteit er van de accu in Ah 'verbruikt' is. Overigens heb je voor een stroom van 100 ampere ook wel een flinke kabel nodig en red je dit niet met een 2,5mm2.......
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door Jan van Vijven » ma 4 mar 2019 16:09

Die omvormer kan dat leveren, inderdaad met de juiste kabels anders heeft het geen zin dat ik dat ding aanschaf.
Maar zoals gezegd, ik ga dat ding maar een minuut of tien gebruiken dus de accu zou helemaal niet leeg raken. Mocht ik het wel langer willen gebruiken dan draait de motor zeker en zou de dynamo het moeten bijhouden!
Klopt mijn berekening dan wel?

Btw, ik schreef over verbruik, niet over de accu capaciteit.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23450
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door PD » ma 4 mar 2019 16:11

Jan van Vijven schreef:
ma 4 mar 2019 16:09
Klopt mijn berekening dan wel?
Ja, er is dan 16,7 Ah verbruikt thumbup.gif Die h in de eenheid Ah is de tijdsfaktor.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door Jan van Vijven » ma 4 mar 2019 16:17

RE.gif
Ik dank u, ik wilde alleen maar even zeker zijn dat ik niets over het hooft zag. thumbup.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Laredozwart
Berichten: 55
Lid geworden op: di 29 mei 2012 13:45

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door Laredozwart » ma 4 mar 2019 16:45

Jan van Vijven schreef:
zo 3 mar 2019 10:35
Chris,
De eerste link was eerst een andere, ik zal wel iets fout gedaan hebben. stom.gif
Wat is er overdreven aan? 1600 watt is toch niet extreem veel?
He Jan dat is bijna 7 amp er zijn campings die dat niet hebben
Volkswagen Touareg 4.2l V8 FSI 4x4 en hobby 560 UL excellent

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door Jan van Vijven » ma 4 mar 2019 16:48

Ik haal dat uit een accu, dus die stroompalen krijgen dat niet voor de kiezen, meestal is de paal niet eens aangesloten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door jackt » ma 4 mar 2019 17:17

Getalsmatig klopt je berekening dus... knipoog.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Ab
Moderator
Berichten: 26761
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door Ab » ma 4 mar 2019 17:23

Het kan zat Jan.
Ik zet net mijn Nespresso aan.
Binnen 2 minuten gaan de ledjes van knipperen naar constant. Dan is tie al klaar voor het eerste bakje.
Voor 2 koppies ben je binnen 5 minuten klaar.
Je bent dus maar hooguit 8 Ah. kwijt uit de accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door Jan van Vijven » ma 4 mar 2019 17:24

RE.gif thumbup.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Laredozwart
Berichten: 55
Lid geworden op: di 29 mei 2012 13:45

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door Laredozwart » ma 4 mar 2019 20:28

quote="Jan van Vijven" post_id=673326 time=1551714486 user_id=1346]
Ik haal dat uit een accu, dus die stroompalen krijgen dat niet voor de kiezen, meestal is de paal niet eens aangesloten.

thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif haphop.gif haphop.gif haphop.gif haphop.gif
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
[/quote]
Volkswagen Touareg 4.2l V8 FSI 4x4 en hobby 560 UL excellent

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door Jan van Vijven » vr 15 mar 2019 11:23

Nog een vraagje voor de accu specialisten:
Ik zit te denken om Optima accu's te gaan gebruiken, red om te starten, geel voor huishouden (koelen, koffie, boegschroefje, en nog wat klein spul..).
De start accu zal waarschijnlijk minder amp. zijn dan de huishoud accu. Vanwege het laden middels een diode ding vraag ik mij het volgende af: Is het een bezwaar dat het verschillende accu's zijn met ook nog eens verschillende amps ?

Ik weet het, het is niet direct caravan gerelateerd, maar kan er wel interessant zijn voor.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

sailor wim
Berichten: 2686
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door sailor wim » vr 15 mar 2019 11:38

Hoi Jan.
Een fet diodeblok is nagenoeg verliesvrij.
Dus daar staat de motor dynamo op.
Alles word nu geladen met een laadspanning tegelijk.
Als je voor de Victron combi kiest dan kan je daar de laadcurve en spanning aanpassen voor de huishoudaccu.
Voor de startaccu zit ereen aparte aansluiting op.
Dus als je aan de walstroom zit word alles opgeladen zoals de fabrikant het voorschrijft en de levensduur niet word ingekort door verkeerd laden .
Ik stuur een PB .
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Koelen op accu, welke acculader heb ik dan nodig?

Bericht door Jan van Vijven » vr 15 mar 2019 11:51

RE.gif
Bedankt.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”