Ventilatoren Koelkast inbouwen

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen

Bericht door PMT » zo 24 feb 2019 10:25

In mijn vorige caravan had ik een Dometic KK die aan de tentzijde zat en altijd goed koelde, ondanks dat ie al 18 jaar was. Nooit fannetjes nodig gehad.
Nu heb ik een Thetford KK aan de buitenzijde en regelmatig kan de koelkast het niet aan bij hogere temperaturen. Over het vriesgedeelte heb ik geen klagen, maar de koelkast loopt gedurende de dag als het buiten warm wordt op naar 12 à 13gr. Aan die zijde hang ik bij zeer warm weer een extra luifel op voor schaduw en ik heb ook 2 fannetjes ingebouwd. Ook de KK op gas scheelt het maar een paar graden. Zodra het buiten weer onder de 25 daalt de temperatuur weer naar 4 à 6 gr.
Ik zal bij de komende beurt eens het element laten doormeter, kijken of daar het euvel ligt.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen

Bericht door Chris » zo 24 feb 2019 11:19

Ik heb het al eerder geschreven hier..
Ooit Dometic USA om een schema gevraagd van mijn Slimtower destijds in de Hobby.
Ze stuurden gewoon direct een PDF, dat was service.
Tot mijn verbazing stond er op die PDF WEL een fan getekend, compleet met clixon.
Dus de USA versie's hebben dat ding er wel inzitten.
Wat de reden is van onze EU caravanfabrikanten om die KK zonder fan te bestellen... Wie het weet mag het zeggen..
Ik niet in ieder geval... besparing lijkt mij te ver gezocht.
Jammer was dat het schema niet de locatie van inbouw liet zien, wel de Clixon temperatuur.
55 graden aan en 35 graden weer uit.
Daarom heb ik die temperaturen aangenomen met de W1209 regeling die ik ook ingebouwd heb.
Fully automaticly... helemaal geen On/Off knoppie meer dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen

Bericht door graaf » zo 24 feb 2019 14:07

RE.gif
In Amerikaanse caravans is deze voorziening gebruikelijk. Dus wil een Europese bouwer daar iets kunnen verkopen moeten deze zich aan die markt conformeren.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen

Bericht door WillyL » zo 24 feb 2019 17:10

RE.gif RE.gif hier nog wel een schakelaar voor de W1209. Al is het maar om de lekstroom te voorkomen wanneer de caravan niet aan de paal hangt. Dan neemt hij immers automatisch spanning van de moverbatterij en die wil ik na enkele dagen of maanden niet leeg hebben (ik koppel ook e polen eraan nooit los, caravan staat naast het huis).
Maar tijdens het verlof staat die constant aan.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen

Bericht door Ab » zo 24 feb 2019 23:19

graaf schreef:
zo 24 feb 2019 14:07
RE.gif
In Amerikaanse caravans is deze voorziening gebruikelijk. Dus wil een Europese bouwer daar iets kunnen verkopen moeten deze zich aan die markt conformeren.
Ik heb daar nog geen Europese caravan gezien.
Veel interesse is er dus blijkbaar niet.
Andersom..Dometic verkoopt daar prachtig mooie luifels.
Bijna standaard op elk kampeermiddel daar.
Zonder poten op de hoeken. Knoppie drukken en het draait uit.
En aardig windvast.
Die kan je hier in Europa ook nergens kopen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen

Bericht door PD » ma 25 feb 2019 06:18

Chris schreef:
zo 24 feb 2019 11:19
Ik heb het al eerder geschreven hier..
Ooit Dometic USA om een schema gevraagd van mijn Slimtower destijds in de Hobby.
Ze stuurden gewoon direct een PDF, dat was service.
Tot mijn verbazing stond er op die PDF WEL een fan getekend, compleet met clixon.
Dus de USA versie's hebben dat ding er wel inzitten.
Wat de reden is van onze EU caravanfabrikanten om die KK zonder fan te bestellen... Wie het weet mag het zeggen..
Het zal toch wel met het te verwachten klimaat te maken hebben; in Australië zijn de ventilatoren ook standaard.
Zoals eerder geschreven: onze slimtower met dakuitvoer had ze echt niet nodig.

Elke euro besparing is er dan één.

Of onze superslimtower de ventilatoren nodig heeft, gaan we deze zomer in Spanje ervaren. Wanneer dit niet het geval is, demonteer ik ze weer.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen

Bericht door duwerke » ma 25 feb 2019 09:11

Ik heb dezelfde koelkast in onze Fendt.
Deze had het toch moeilijk vorige zomer in zuid-Frankrijk om alles koud te houden.
De zon zat ook wel heel de namiddag op de zijkant waar de roosters van de koelkast zitten
We hadden ook veel last ijs vorming op de koelridden in de koelkast.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen

Bericht door Jan Br » ma 25 feb 2019 10:48

viewtopic.php?f=76&t=15944&p=646356&hil ... st#p645491

In bovngenoemd topic heb ik gemeld welk ventilatorset ik heb ingebouwd achter de koelkast in mijn caravan.
F81428BB-2720-49EF-B536-519301DD3A32.jpeg
F81428BB-2720-49EF-B536-519301DD3A32.jpeg (42.59 KiB) 491 keer bekeken
Nu na lange tijd gebruik in Nederland nog tijdens de hete nazomer en nu vanaf oktober in Spanje kan ik zeggen dat de ventilatoren beslist het verschil maken. De koelkast werkt uitstekend en snel bij alle buitentemperaturen.

Ik kan kiezen voor een automatische stand op basis van een clixon achterop de koelkast of voor een handmatige stand, aan/uit, maar met een toerentalregeling.

Als ik ooit opnieuw zou moeten kiezen, koos ik voor de laatste oplossing. Bij de automatische stand staat de ventilator veel te snel te draaien. Hoewel hij heel geruisloos is, hoor je hem toch echt wel in de nacht.

Op de handmatige stand staat hij dag en nacht op de laagste stand, is dan echt nauwelijks hoorbaar, maar voldoet dan uitstekend. Hierbij nog opgemerkt dat de koelkast op gas staat en dat dat extra warmte met zich meebrengt.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”