Adapter MulticonWest naar Jaeger

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Nimma » ma 24 dec 2018 22:49

In ruim 50 jaar MulticonWest nog nooit één probleem gehad.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Hobby Linka » ma 24 dec 2018 22:54

RE.gif

Dan denk ik dat ik weet wat het antwoord op je vraag was. [kerstduim.gif]
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Nimma » ma 24 dec 2018 23:01

Jakkemeiner schreef:
zo 23 dec 2018 10:02
Thuis nog een klein aanhangertje én fietsendrager met MulticonWest
Op de auto ook MulticonWest.
Nieuwe caravan met Jaeger.
Ik vind geen adapter MulticonWest naar Jaeger, bestaat dat niet?
Hier mijn vraag, het antwoord is dat het niet bestaat.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Micky » ma 24 dec 2018 23:05

Bestaat Multicon west al 50!!?? Jaar? En dan is onze DS uit 1974 gewoon uitgerust met een 7 polige stekker Afbeelding schraal hoor...

RE.gif het bestaat wel maar is niet goedkoop, los daarvan kun je dit stukje kabel met 2 stekkers eraan ook gewoon zelf maken..


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Nimma » ma 24 dec 2018 23:13

Dat wil ik nie en vroeg ik nie: ADAPTER!!!
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door janoniem » ma 24 dec 2018 23:53

TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Erwin1987 » ma 24 dec 2018 23:54

Dat is andersom toch?

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door deusjevo » ma 24 dec 2018 23:58

Yep [kerstduim.gif]
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Erwin1987 » ma 24 dec 2018 23:59

Ik heb geen voorkeur voor een stekker als het werkt vind ik het in orde, als ik tegen dit probleem aan zou lopen had de caravan pech en kreeg deze een passende stekker bij de auto. Welk type zou ik me niet druk over maken.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Micky » di 25 dec 2018 00:04

Jakkemeiner schreef:
ma 24 dec 2018 23:13
Dat wil ik nie en vroeg ik nie: ADAPTER!!!
adapter zoals jij wilt heeft ALTIJD een stukje draad, dus duur is kopen, minder duur is zelf maken stom.gif
ik hoop dat het nu duidelijk is :?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Nimma » di 25 dec 2018 00:38

Iig één extra verbinding teveel voor mij Micky. Maar ik meldde al eerder dat ik verder ga met MulticonWest op de nieuwe caravan, met niet één extra verbinding. Daarna ging men hier los over het verschil in kwaliteit met Jaeger en vermoede ellende bij MulticonWest gebruikers. Hang eraan wat je wil zou ik zeggen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Micky » di 25 dec 2018 00:50

RE.gif

een adapter of een stuk kabel met 2 stekkers heeft even veel verbindingen, namelijk 1 aan elke kant, maar gelukkig is het opgelost voor nu, mooi toch?



teruglezend zie ik nu idd een opmerking van je waar je uit zou kunnen opmaken dat..... maar echt helder was dat dus niet gezien alle reacties daarna :(
2015-2018, betekent dit dat in 2021 dit "probleem" weer voorbij gaat komen? awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Nimma » di 25 dec 2018 01:02

whistle.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Micky » di 25 dec 2018 01:13

aflower.gif

discussiëren is waar een forum voor is, de Multicon wint mrgreen.gif

Hele fijne feestdagen en een gezond 2019 laten we allemaal genieten van hetgeen ons op dit forum samen brengt, namelijk "de caravan" met of zonder Multicon West mrgreen.gif voorjou.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door eurotrotter » di 25 dec 2018 11:44

eurotrotter schreef:
ma 24 dec 2018 22:17
Graag niet onnodig quoten op voorgaand bericht.
Dit is niet mijn tekst;

Als je me wilt verbeteren doe je dat op n normale manier( zoals dat bij anderen ook gebeurt),en niet met grote ,dikgedrukte letters,en ook nog eens in het rood.
WE zitten niet meer op de lagere school.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Nimma » di 25 dec 2018 11:56

6inlijn schreef:
ma 24 dec 2018 21:41
In de tien jaar dat ik in de automaterialen zaak werk is het gebruik van multicon bijna terug gezakt tot nul.
Wij verkopen tien jaeger stekkers tegen een multicon en dat zal elders niet anders zijn.
Maar er zijn altijd volhouders die de ouderwetse multicon trouw blijven, tot ze een keer een jaeger stekker gebruiken en het storingvrije ervaren.
En dan zijn ze om, na eerst vele jaren met storingen te hebben rond gereden. [kerstwhoehoehahaha.gif
Waarom 9 Jaeger en maar 1 Multicon verkopen? Omdat die misschien veeel vaker stuk gaan mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Chris » di 25 dec 2018 12:08

Jakkemeiner schreef:
ma 24 dec 2018 18:24
Hierbij roep ik tot winnaar uit Jaeger, want daar maak ik blijkbaar iemand heel blij mee mrgreen.gif
metoo
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Erwin1987 » za 12 jan 2019 12:12

Omdat het verloopje weer kapot was heb ik de stekker van de aanhanger vervangen voor een 13 polige jaeger ipv een 7 polige klusje van idd een minuut of 5. Overigens waren er ook multicon stekkers te koop maar ik heb jaeger op de auto, man van het aanhanger bedrijf maakte het niet uit alleen dat jaeger gangbaarder is.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

karel4leeflang
Berichten: 48
Lid geworden op: za 7 apr 2012 16:16

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door karel4leeflang » do 18 apr 2019 15:04

Waarom worden nieuwe caravans standaard afgeleverd met de Jaeger stekker.

De zevenpolige stekker is opgewaardeerd met pen 8 t/m 13 en heet rep.eerst Multikcon en daarna Multicon-West.
Een eerdere voorloper met 13 aansluitingen was de Multicon, deze had langwerpige plaatsjes 8 t/m 13, probleem overgansweerstand, slecht kontact.
De opvolger de Multico-West was wat dat betreft beter maar ook hier een nadeel, de pen 9 en 10 en 13 moeten het meeste vermogen verwerken.
De contacten 8-13 zijn t.o.v. 1-7 duidelijk minder van metaalmassa. Een voordeel heeft de Multicon-West, zevenpolige t.o.v. elkaar zijn beide combinatie's stekker/contactdoos, de moderne uitvoering, passen onderling.

Alle caravanfabriekanten leveren hun producten met de Jaegeraansluiting, de 13 aansluitingen zijn alle gelijk n.l. 3,5mm pendikte.
De maximale aan te sluiten draaddikte is 4mm2.
Een bijkomende voordeel de huls van de stekker wordt via een z.g. bajonetaansluiting mechanisch gezekerd,ook wringen met de aansluitsteker is hierdoor
niet meer nodig, door de draaibeweging gaan de kontacten naar voren en zij meteen mechanisch gezekerd tegen het loskomen tijdens de rit, losnemen door
de stekkerhuls tegengesteld te draaien.
De beste oplossing bij de caravan/auto de Jaeger te gebruiken en moet er een aanpassing bij gebruik zijn van een aanhanger c.q. fietsenrek anders dan de caravan
dan een adapter gebruiken.

De Jaeger naar Multicon-West,dan past alles.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door deusjevo » do 18 apr 2019 15:33

Mooi duidelijk stukje thumbup.gif
Toch blijven er tegenstanders van Jaeger zucht.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Nimma » do 18 apr 2019 18:09

Hier geen tegenstander van Jaeger👍 toch al meer dan 20 jaar storingsvrij MulticonWest, ook weer op de vorig jaar gekochte laten monteren.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door thmeyer » do 18 apr 2019 20:25


Eerste een Multicon Feder gehad, daarna een Multicon WeSt en nu een Jaeger. Altijd tevreden geweest, vanwege de multifunctionele werking, een fietsendrager, een aanhanger en de caravan, het werkte altijd. Pas bij mijn laatste auto ging het fout. De auto zou afgeleverd worden met natuurlijk een Multicon WeSt en wat gebeurt. Tijdens aflevering niet opgelet of de Multicon WeSt daadwerkelijk gemonteerd was. Thuis aangekomen, wat blijkt er, een Jaegeraansluiting gemonteerd te zijn, met in de bagageruimte van de auto een doosje met daarin de “Multicon WeSt aansluiting” Het was een week voor de vakantie, zelf had ik geen zin om de aansluitingen om te zetten. Dus de dealer (100 km bij mijn vandaan) gebeld en verteld dat hij zich niet aan de afspraak had gehouden betreffende de Multicon WeSt. Hij heeft zich daar voor verontschuldigd en kwam zelf met de oplossing, koop een adapter van Jaeger naar Multicon WeSt, dan kan U op vakantie en stuur de rekening maar op. Ook mocht we na de vakantie de Multicon WeSt alsnog laten monteren. We heb 5 weken rond gereden in Zuid Frankrijk en de Spaanse Pyreneeën met een jaegeraansluiting op de auto en een adapter naar Multicon WeSt. Al die tijd werkte met uitzondering van de koelkast alles prima. Het was die periode ook extreem warm. Thuis gekomen helemaal overgestapt op de “Jaeger”. Reden was dat de Caravan koelkast onderweg die periode slecht koelde. Nooit eerder gebeurd, maar toen was het ook minder warm. De extra pennen van de 8 tm 13 van de Jaeger-stekker zijn dikker als die van de Multicon WeSt en de caravan hangt “meer uren” achter de auto, dan een aanhangertje of een fietsendrager. En mocht ik ook eens iets achter de auto hangen met een Multico WeSt-stekker, dan heb ik nog altijd de gekregen adapter.

Opmerking: De temperatuur in de koelkast van de caravan is hierdoor niet beter van geworden. Ook toen was het weer extra warm. Daarom nog eens 2 ventilatoren achter de koelkast gemonteerd en nu wachten dat het weer warmer wordt, dan pas kan ik zeggen of dat ook geholpen heeft.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door Ab » do 18 apr 2019 22:27

Dat gaat niet beter worden Theo.
Wat je kunt doen, en wat ook gegarandeerd werkt, is de loze pen 12 aan te sluiten zodat je een dubbele plus hebt op de koelkast.
De twee massadraden dan uiteraard ook koppelen.
Of..rigoreus een zware stekker met 2 x 8 mm2 van accu naar koelkast aanleggen.
Nog simpeler: de koelkast op gas zetten.
Dan heb je de best mogelijke koeling.
Wel effe een Truma CS in de disselbak monteren.
Bij voorkeur, en wat extra veiligheid.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Adapter MulticonWest naar Jaeger

Bericht door thmeyer » vr 19 apr 2019 13:56

Hoi Ad,
Bedankt voor het meedenken.

Zelf denk ik dat het aan de omgevingstemperatuur lig, want ook op de camping heb ik eigenlijk hetzelfde probleem.
Wanneer het s’ avonds en s’ nachts afkoelt, werkt de koelkast weer prima.
Eigenlijk moet ik niet klagen, overdag super mooi weer en s’ nachts lekker koel.
Alleen dan wil je ook dat koelkast zijn werk goed blijft doen.
De koelkast op het gas zowel op de camping, als rijdend achter de auto (met slang-breuk ventiel), wordt het iets beterde, maar ook dan is de temperatuur in de koelkast nog te hoog.

Doordat de klacht nu pas, bij extreem mooi weer openbaarde, heb ik eigenlijk nooit de moeite genomen om de spanningen naar de koelkast te meten.
Dan is de oplossing van jouw met de + en en de – en de volgende stap, omdat ook uit te proberen.
Dit zal ik zeker doen als de 2 ventilatoren achter de koelkast weinig effect op het koelproces zullen hebben.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”