Koelkast op Accu ?
Koelkast op Accu ?
In onze nieuwe hobby 490kmf zit een slimtower koelkast. In de caravan komt een Powerxtrme X30 accu, voor zowel de mover als aansluiting op het boordnet.
Iemand enig idee hoe lang de koelkast hierop kan koelen (het is met name voor onderweg)
Iemand enig idee hoe lang de koelkast hierop kan koelen (het is met name voor onderweg)
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y
Re: Koelkast op Accu ?
Niet lang
Een slimtower koelkast gaat al snel naar de 120 W (10 A) op 12 Volt. Dan is practisch iedere accu snel leeg.
Beter is om ‘m dan op gas te zetten.
Een slimtower koelkast gaat al snel naar de 120 W (10 A) op 12 Volt. Dan is practisch iedere accu snel leeg.
Beter is om ‘m dan op gas te zetten.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Koelkast op Accu ?
Een absorptie koelkast is niet geschikt om op een boordaccu te draaien.
De Powerxtrme X30 accu is meer geschikt om kortstondig (hoge)stroom te leveren aan een Mover.
De Powerxtrme X30 accu is meer geschikt om kortstondig (hoge)stroom te leveren aan een Mover.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: Koelkast op Accu ?
Nog erger..
Heel kort zelfs.
Ik schat nog geen 2 uur en dan is de X30 totaal leeg.
Een slimtower "zuipt" stroom op 12 volt.
Zoveel zelfs dat er heel dikke kabel gebruikt moet worden om spanningsverliezen te voorkomen.
Ik had een spanningsverlies van dik 3 volt van de Jaeger stekker voorop de dissel tot de slimtower in mijn vorige Hobby.
Daarom vroeg ik me ook al direct af waar je de X30 zou willen monteren, want je hebt zeker 4 mm2 nodig om een Slimtower aan te sluiten dan.
Het zijn echter stroomzuipers gewoon.
Ondertussen zijn er al meerdere merken caravan fabrikanten die een dergelijke grote koelkast al niet eens meer aansluiten op het 12 volt systeem uit de auto.
Het werkt toch niet, of zeer onbevredigend.
Mijn slimtower ontdooide ook altijd achter de auto, niet koud te houden op 12 volt.
Beter systeem is dan om de KK onderweg op gas te laten werken.
Moet je wel een Crash sensor laten monteren, en de KK uitzetten als je gaat tanken ( open vuur) maar dat werkt ( koelt) prima onderweg.
Heel kort zelfs.
Ik schat nog geen 2 uur en dan is de X30 totaal leeg.
Een slimtower "zuipt" stroom op 12 volt.
Zoveel zelfs dat er heel dikke kabel gebruikt moet worden om spanningsverliezen te voorkomen.
Ik had een spanningsverlies van dik 3 volt van de Jaeger stekker voorop de dissel tot de slimtower in mijn vorige Hobby.
Daarom vroeg ik me ook al direct af waar je de X30 zou willen monteren, want je hebt zeker 4 mm2 nodig om een Slimtower aan te sluiten dan.
Het zijn echter stroomzuipers gewoon.
Ondertussen zijn er al meerdere merken caravan fabrikanten die een dergelijke grote koelkast al niet eens meer aansluiten op het 12 volt systeem uit de auto.
Het werkt toch niet, of zeer onbevredigend.
Mijn slimtower ontdooide ook altijd achter de auto, niet koud te houden op 12 volt.
Beter systeem is dan om de KK onderweg op gas te laten werken.
Moet je wel een Crash sensor laten monteren, en de KK uitzetten als je gaat tanken ( open vuur) maar dat werkt ( koelt) prima onderweg.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18978
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Koelkast op Accu ?
Dat mag dan weer niet zonder een voorziening. Rijden met gas moet de caravan voorzien zijn een crash sensor.
Maar de caravan is nieuw en als de auto over een 13-polige aansluiting beschikt kan je de koelkast onderweg toch gewoon op 12 volt zetten? Daar is deze voor gemaakt.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Koelkast op Accu ?
Is toch wat anders denk ik Roeland..
Een X30 is een tractie accu..theoretisch zou het dus wel kunnen, maar een KK zuipt veel te veel stroom.
Hoge stromen horen bij een start accu van een auto b.v.
Verschil zit in de constructie van de accu's.
Een mover zal tijdens starten kortstondig wel een redelijk hoge stroom vragen, maar na de start niet meer dan 10- 20 Ampere ofzo.
En die start.. tegenwoordig hebben movers een soft start... om de aanloopstroom binnen de perken te houden.
Gigantische pieken, zoals van een startmotor in een auto heb je dus niet.
Een weetje..
De startstroom van een beetje dikke diesel in de kou kan makkelijk een piek hebben van 300-400 ampere..
Een mover piekt niet meer dan 75-100 ampere denk ik, en de meeste zitten daar ver onder gelukkig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Koelkast op Accu ?
Natuurlijk kan dat, dat doe ik bv ook. Alleen velen klagen hier over de koelcapaciteit op 12 volt.
Enfin, genoeg draadjes over....
Enfin, genoeg draadjes over....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Koelkast op Accu ?
Dat vraag ik mij dus af wanneer je onderstaande definitie ziet van open vuur:en de KK uitzetten als je gaat tanken ( open vuur)
Niet van de buitenlucht afgeschermde warmte- of lichtbron. Rubriek(en): Brand
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10655
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Koelkast op Accu ?
Ja, het kan wel op 12 volt..
Alleen werkt het vaak niet of zeer matig.
De bedrading in de auto en caravan is te dun om het echt goed te laten werken.
Zie ook het bericht van Chris.
Op 12 volt werkt het sowieso al minder als op 230 volt.
Bij onze caravan hield ik ook maar amper 11 volt over bij draaiende motor.
Ik heb 6 mm2 aangelegd vanaf de auto accu naar achter.
De massa bij de trekhaak direkt aan het chassis van de auto, ook 6 mm2.
In de caravanstekker 2 draden 2.5 mm2 voor de plus gekoppeld, gebruik makend van de vrije pool.
Ook 2 x aarde gekoppeld.
Dat hielp wel, de spanning onder belasting steeg naar 12,5 volt, maar toch liet ik 'm liever op gas werken.
Koelt toch beter op lange ritten.
Voor een uur of langer naar een camping in NL doe ik niks, of zet ' m op 12 volt.
Met een gevulde koude koelkast weg, blijft ie best een paar uur koud , ook zonder stroom.
Alleen werkt het vaak niet of zeer matig.
De bedrading in de auto en caravan is te dun om het echt goed te laten werken.
Zie ook het bericht van Chris.
Op 12 volt werkt het sowieso al minder als op 230 volt.
Bij onze caravan hield ik ook maar amper 11 volt over bij draaiende motor.
Ik heb 6 mm2 aangelegd vanaf de auto accu naar achter.
De massa bij de trekhaak direkt aan het chassis van de auto, ook 6 mm2.
In de caravanstekker 2 draden 2.5 mm2 voor de plus gekoppeld, gebruik makend van de vrije pool.
Ook 2 x aarde gekoppeld.
Dat hielp wel, de spanning onder belasting steeg naar 12,5 volt, maar toch liet ik 'm liever op gas werken.
Koelt toch beter op lange ritten.
Voor een uur of langer naar een camping in NL doe ik niks, of zet ' m op 12 volt.
Met een gevulde koude koelkast weg, blijft ie best een paar uur koud , ook zonder stroom.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Koelkast op Accu ?
Duidelijk verhaal bedankt! De crash sensor had ik nog niet van gehoord dat is wel een mooi extra stuk veiligheid. Ga ik zeker overwegen.
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y
Re: Koelkast op Accu ?
Hoi Chris, natuurlijk heb ik het niet over start accu's! maar meestal wordt vanwege de hogere stromen, die voor (sommige) Mover installatie noodzakelijk zijn, een lithium of een AGM accu aangeraden. Gezien de lage continue capaciteit van een lithium accu, is deze minder geschikt als huishoud accu.Chris schreef: ↑za 15 dec 2018 13:11Is toch wat anders denk ik Roeland..
Een X30 is een tractie accu..theoretisch zou het dus wel kunnen, maar een KK zuipt veel te veel stroom.
Hoge stromen horen bij een start accu van een auto b.v.
Verschil zit in de constructie van de accu's.
Een mover zal tijdens starten kortstondig wel een redelijk hoge stroom vragen, maar na de start niet meer dan 10- 20 Ampere ofzo.
En die start.. tegenwoordig hebben movers een soft start... om de aanloopstroom binnen de perken te houden.
Gigantische pieken, zoals van een startmotor in een auto heb je dus niet.
Een weetje..
De startstroom van een beetje dikke diesel in de kou kan makkelijk een piek hebben van 300-400 ampere..
Een mover piekt niet meer dan 75-100 ampere denk ik, en de meeste zitten daar ver onder gelukkig.
De meeste omvormers in de caravans zijn ook niet eens geschikt om een lithium accu op lading te houden.
Meestal hebben de lithium accu's dan ook een eigen laad systeem in zich.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: Koelkast op Accu ?
RE.gif
Een X30 is wel zeker geschikt als huishoud accu... en dan gedacht als noodstroom systeem.
Maar een KK erop laten draaien moet je niet doen, zuipt teveel gewoon.
Onderweg dus geen KK op die X30
Maar een lampje of een pompje kan zeker wel.
Echter....
Als het gewoon allemaal goed is aangesloten dan zal de gekoppelde auto de nodige spanning in de caravan leveren.
Voor de pompjes en de lampjes..
Echter de KK...
Nu heb ik wel eens op een camping gestaan in Fr. waar om de klip klap de spanning uitviel.
Toen was ik blij met mijn noodstroom accu... het toilet in de caravan werkte gewoon n.l.
Die op de camping niet...
En dat zelfde is met en X30 perfect te regelen.... als noodstroom.
Een X30 is wel zeker geschikt als huishoud accu... en dan gedacht als noodstroom systeem.
Maar een KK erop laten draaien moet je niet doen, zuipt teveel gewoon.
Onderweg dus geen KK op die X30
Maar een lampje of een pompje kan zeker wel.
Echter....
Als het gewoon allemaal goed is aangesloten dan zal de gekoppelde auto de nodige spanning in de caravan leveren.
Voor de pompjes en de lampjes..
Echter de KK...
Nu heb ik wel eens op een camping gestaan in Fr. waar om de klip klap de spanning uitviel.
Toen was ik blij met mijn noodstroom accu... het toilet in de caravan werkte gewoon n.l.
Die op de camping niet...
En dat zelfde is met en X30 perfect te regelen.... als noodstroom.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Koelkast op Accu ?
RE.gif
Mee eens. Maar ik wou alleen maar aangeven dat 30Ah niet al te veel is en bij langdurig gebruik zo leeg is.
Mee eens. Maar ik wou alleen maar aangeven dat 30Ah niet al te veel is en bij langdurig gebruik zo leeg is.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: Koelkast op Accu ?
RE.gif
Klopt ten dele...
Veel modere caravans zit ondertussen LED verlichting in..
En in vergelijk met Halogeen kom je dan een eind verder hoor..
Klopt ten dele...
Veel modere caravans zit ondertussen LED verlichting in..
En in vergelijk met Halogeen kom je dan een eind verder hoor..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Koelkast op Accu ?
Dat is ook mijn plan om alle 12volt G4 halogeen lampjes (zo'n 16 stuks) te vervangen voor led's [kerstduim.gif]
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen