Probleem lichtschakelaar
Probleem lichtschakelaar
Onze lichtschakelaar functioneert soms niet goed in die zin dat de halogeenverlichting boven de tafel soms niet helemaal uit gaat maar blijft branden op een 'laag pitje' Iemand een idee hoe dit te verhelpen is? Het gaat om de volgende schakelaar:
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Probleem lichtschakelaar
Is de halogeenverlichting een 12 volt uitvoering??
of is het 230 Volt..
Bij de eerste zou er een lekstroompje ergens kunnen vloeien...
Of dat door een slecht contact in de schakelaar komt kan ik zo niet zeggen.
Ik ken dit type schakelaar helaas niet.
Om wat verder te kunnen komen zou je e.e.a. van de schakelaar eens door moeten gaan meten...
Je zou ook nog eens kunnen proberen om wat info hierover bij een LMC dealer te vinden.
LMC is de "troonopvolger" van TEC.
of is het 230 Volt..
Bij de eerste zou er een lekstroompje ergens kunnen vloeien...
Of dat door een slecht contact in de schakelaar komt kan ik zo niet zeggen.
Ik ken dit type schakelaar helaas niet.
Om wat verder te kunnen komen zou je e.e.a. van de schakelaar eens door moeten gaan meten...
Je zou ook nog eens kunnen proberen om wat info hierover bij een LMC dealer te vinden.
LMC is de "troonopvolger" van TEC.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Probleem lichtschakelaar
Chris, het is een 12volt uitvoering halogeen...zal proberen de schakelaar open te krijgen en contacten controleren als ik er bij kan komen.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Probleem lichtschakelaar
Met deze schakelaar bedien je centrale relais. Bij het bed zit ook zo’n schakelaar zodat je daar de verlichting ook kunt uitschakelen en inschakelen. Met een van de knopen kun je ook de verlichting boven het zitgedeelte dimmen door deze ingedrukt te houden. Misschien gaat het bij een van de relais niet goed.
Mercedes GLA 250 4 matic (211pk) 350 Nm
Eriba exciting 471 van 2013 Alko Mammut mover
Eriba exciting 471 van 2013 Alko Mammut mover
Re: Probleem lichtschakelaar
Dank je dan zal ik daar ook eens naar op zoek gaan....bij ons zitten er geen dimmers in de verlichting maar wellicht een relais wat blijft 'plakken' ?
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Probleem lichtschakelaar
Bij mij zitten de ralais rechts achter in de caravan (bij het zitje) in de hoek van de bovenkastjes achter een schotje met schroeven (dode hoek) je hoort ze daar ook schakelen
Mercedes GLA 250 4 matic (211pk) 350 Nm
Eriba exciting 471 van 2013 Alko Mammut mover
Eriba exciting 471 van 2013 Alko Mammut mover
Re: Probleem lichtschakelaar
[kerstduim.gif]
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Probleem lichtschakelaar
Maar Remlof heeft een Eriba.
Da's heel anders als TS zijn caravan.
Het kan best hoor dat er met deze switches alleen een relais bedient wordt, maar een relais blijft niet "een beetje plakken".
Een relais doet het wel, of doet het niet.
Aan of uit... zwart of wit..
Da's heel anders als TS zijn caravan.
Het kan best hoor dat er met deze switches alleen een relais bedient wordt, maar een relais blijft niet "een beetje plakken".
Een relais doet het wel, of doet het niet.
Aan of uit... zwart of wit..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Probleem lichtschakelaar
Mijn caravan komt uit de LMC fabriek en heeft dezelfde schakelaars
Mercedes GLA 250 4 matic (211pk) 350 Nm
Eriba exciting 471 van 2013 Alko Mammut mover
Eriba exciting 471 van 2013 Alko Mammut mover
Re: Probleem lichtschakelaar
Ok.... die wist ik dus niet..
Maar relais die nog maar een beetje spanning doorlaten van 12 volt... da's gek hoor.
Ik heb al heel wat relais gezien... maar die fout heb ik nog niet meegemaakt.
Eens moet de eerste keer zijn, dat klopt... maar ik vermoed eerder dat de oorzaak elders gezocht moet worden.
Waar.... helaas, ik heb geen kristallen bol, wel een goede digitale meter.... en meten is weten...
Als je weet wat je meet tenminste..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Probleem lichtschakelaar
Ik zal op onderzoek uitgaan wanneer het weer iets meer uitnodigend is. [kerstknipoog.gif]
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Probleem lichtschakelaar
Wij hebben dezelfde schakelaar.
Bij ons (LMC) zit de unit in de wandkast aan het plafond.
De schakelaar is een schakelaar en dimmer in een. Als je de knop indrukt en vasthoud dan gaan de lampen harder/zachter.
Bij ons (LMC) zit de unit in de wandkast aan het plafond.
De schakelaar is een schakelaar en dimmer in een. Als je de knop indrukt en vasthoud dan gaan de lampen harder/zachter.
Re: Probleem lichtschakelaar
Dank voor deze info! Nooit geweten in al die 10 jaar dat het een dimschakelaar is.... [kerstwhoehoehahaha.gif [kerstwhoehoehahaha.gif
Altijd gezien als aan/uit schakelaar en nu net even geprobeerd en inderdaad het licht dimt....! Probleem lijkt nu hiermee opgelost te zijn. Fijn zo'n forum, leer je nog eens wat ..!!
Altijd gezien als aan/uit schakelaar en nu net even geprobeerd en inderdaad het licht dimt....! Probleem lijkt nu hiermee opgelost te zijn. Fijn zo'n forum, leer je nog eens wat ..!!
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.